Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: 'blijven plakken' met de cirkling game

  1. #1

    'blijven plakken' met de cirkling game

    Hoihoi,

    ik heb een vraagje over de cirkling game. Toen ik hem 'geleerd' had ging hij redelijk maar er zaten veel fouten in.
    Hij liep wel de cirkel op maar alleen wijzen was niet genoeg, stick moest de fase 2 vormen. Ook bleef hij eerst een klein rondje vormen om me heen. Vorige maand had ik les en toen kwam ik achter een paar fouten die ik maakte. Ten eerste boog ik naar voren wat niet klopt en ten tweede wees ik met de leadrope te kort in mijn hand zodat hij dichtbij bleef om niet tegen het touw aan te lopen zegmaar.
    Toen ik dat niet meer deed en hij lekker gefocust was liep hij echt goed de cirkel op met alleen maar een wijs aanwijzing.

    Wat Blade nu al een hele tijd doet, is dat als hij rustig is, we een tijdje bezig zijn en hij lekker aan het kauwen is en alles, hij zijn neus tegen mijn gezicht aan drukt. Hij staat daarbij niet te dicht op me, dringt zich ook helemaal niet op, maar hij drukt heel voorzichtig die neus tegen me aan en gaat dan 'blazen'

    Op het moment dat hij dat doet blijft hij dat door de oefeningen heen doen, als ik bijvoorbeeld even dichtbij hem sta met friendly of aaien op zijn hoofd. Het probleem is dat ik hem dan de cirkel niet opkrijg. Als ik wijs reageert hij niet, blijft me een beetje met hangende oortjes aan kijken, als ik dan de stick erbij neem loopt hij naar me toe.
    Als ik dan onrustig in mijn hulpen word stapt hij achteruit maar dat is mijn schuld.
    Als ik hem dan maar weer naar me toe haal gaat hij weer heel lief tegen me aan staan, dan geef ik hem maar een aai en ''zet'' ik hem op de cirkel..
    Dan heb ik weer dat het best lang duurt voordat hij zelf kan lopen op de cirkel, hij komt op elke hand zeker 3x naar me toe. Dan geef ik hem een aai en stuur ik hem er weer op. (wat dan weer even duurt) Als hij eenmaal niet meer naar me toe loopt kan hij ook gewoon draven op de cirkel.

    Heeft iemand wat goede tips voor mij?

    Groetjes Jessie

  2. #2
    Actief Forumlid maureentje's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2011
    Locatie
    Barneveld
    Leeftijd
    28
    Berichten
    257

    Re:'blijven plakken' met de cirkling game

    als hij naar je toe komt moet je hem gelijk wegsturen en geen aai geven. zo leer je hem alleen maar dat hij ongevraagt naar je toe mag komen. als eerste stuur je hem weg. als hij dan al om gaat draaien heb je 3 keuzes. of je laat hem naar je toe komen-je stuurt hem gelijk de zelfde kant weg. of je stuurt hem de andere kant op. als hij dit 3 keer doen moet je eén keer heel boos worden. neem een aggresieve houding aan en dan moet je met je carrotstick net heel hard achter zijn kont slaan. je mag hem niet raken! als hij dan opeens gaat draven of galloperen dan moet je dat gewoon toelaten. als hij dan rustiger word haal je hem naar je toe en dan beloon je hem. je kan dan kiezen om een andere oefening te doen als beloning(wat hij leuk vind) en dan weer verder gaan met de circling game.

    mijn paard had dat ook dat hij steeds naar binnen viel en dan hij opeens uit zichzelf de andere kant opging en toen heb ik deaze tips gekregen.

    veel succes ermee
    If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

  3. #3
    Actief Forumlid laura's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    915

    Re:'blijven plakken' met de cirkling game

    Hoi Jessie (en Maureen),

    Ik heb een ander idee:
    Mijn complimenten voor je geduld Jessie!
    Als ik het goed begrijp heb je moeilijkheden met het wegsturen van je paard op de cirkel, op het moment dat hij dichtbij je staat?
    De games voor de circling game kun je gebruiken om hem bij je weg te drijven. Je kunt de porcupine game gebruiken op zijn neus of borst maar ook de yo-yo game. Vanuit wat afstand kun je de circling game aan hem vragen.
    Als je leert de fases goed te gebruiken zal je paard leren om straks ook op fase 1 te reageren.
    1 lead it - neem contact op je leadrope en leid de neus van je paard in de richting waar je hem heen wil sturen
    2 lift it - til je carrot stick op
    3 swing it - je savvy string zwaai je van achter naar voor
    4 touch it - je savvy string raakt je paard vanuit fase 3 op de schouder. Je richt altijd op de plek waar je paard staat als je paard al weg loopt op een vroegere fase dan zul je hem mogelijk niet raken. Dat is okee! Je kunt een rode stip in beelden tussen de voorbenen van je paard en hier op richten. Deze stip verplaatst zich niet, het kan zijn dat je zijn schouder raakt, zijn kont of misschien wel helemaal niets. Kun je me nog volgen?

    Ik denk dat je paard tijdens het lopen op de cirkel stopt omdat hij zijn verantwoordelijkheid nog niet kent. Deze kun jij hem leren. Zijn verantwoordelijkheid in dit geval is don't change gait (verander niet van gang).
    Je hoeft hem niet op zijn kop te geven als hij naar je toe wil komen. Hij wil graag bij je zijn en moet alleen leren dat, dat kan als je hem uitnodigt. Als hij naar je toe komt, geef hem een aai en vraag hem opnieuw te gaan zoals hiervoor beschreven.

    Eventueel kun je 4 fases, in je fase 4 opbouwen door steeds iets duidelijker te worden. De touch kun je steeds iets harder maken. De eerste keer is de touch een tikje en dit kun je opbouwen naar steeds iets harder. Je geeft hem een consequenties voor het stoppen.

    Heel belangrijk is, beloon de kleinste poging/ verbetering! Vind hij het wegsturen op de cirkel al moeilijk dan beloon je hem al na een goede send. Daar kun je werken aan het opbouwen van de cirkel.

    Ik hoop dat je hier iets aan heb. Succes!

  4. #4
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re:'blijven plakken' met de cirkling game

    Als hij de circle game wel al goed kent, kan je ook lange fase 1 doen en dan snel door de andere fases gaan. Anders zou ik laura haar methode volgen. Parelli zegt net dat je je paard nooit moet straffen om naar je toe te willen komen. Dat is iets wat je graag behoudt!
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  5. #5

    Re:'blijven plakken' met de cirkling game

    Bedankt voor de tips!

    Laura, ik volg je, hij doet het inderdaad als hij dichtbij me staat, maar als ik hem inderdaad eerst met yoyogame een stuk van me af zet gaat het iets beter maar hij loopt dan op een soort sneaky manier in een klein rondje weer naar me toe. Dan probeer ik met de stick op zijn schouder te raken zegmaar om hem naar buiten te drijven maar dan word ik wel wat onrustig in wat ik doe zegmaar.
    Die rode stip is een goeie

    Ja dat is het ja, dat hij zijn verantwoordelijkheid nog niet goed kent want het is zodra de hulpen wegvallen op de cirkel dat hij eerst zijn oortje draait en daarna naar me toekomt, op een manier van ´en nu??'

    Maar bedankt alledrie, ga er vanmiddag wat mee doen!

  6. #6
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:'blijven plakken' met de cirkling game

    Heb je de short range driving al gespeeld?

    Dat is volgens mij hoe de circling aanleerd, het tikken op de rug met stick en mee draaien.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  7. #7
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re:'blijven plakken' met de cirkling game

    Hoi Jessie,

    Ik heb dit soms ook met Lutin. Ik ben nog niet zo ver met Parelli, dus misschien zeg ik wel hele domme dingen.

    Maar wat ik mij bedacht is dat ik hem niet vaak zelf naar mij toe vroeg tijdens de cirkel. Toen ben ik hem dus zelf regelmatig naar mij toe gaan vragen (na een paar stappen op de cirkel). Zo merkte Lutin dat hij niet altijd het initiatief hoeft te nemen om naar mij toe te komen. Daarna heb ik dit steeds wat langer gemaakt, dus eerst kwart cirkel, halve cirkel, enz. Nu gaat dat steeds beter. En door af te wisselen (soms 2 cirkels vragen, soms een kwart cirkel) voorkom ik dat Lutin altijd op hetzelfde punt naast me staat zonder dat ik dit gevraagd heb.

    Succes ermee!

  8. #8

    Re:'blijven plakken' met de cirkling game

    Maritje1991 : Nee die ken ik niet, ik zou even wat over opzoeken

    Yo-Rien: Bedankt voor de tips


Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •