Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: Karen Rohlf demo Wanroij 5 augustus

Karen Rohlf demo Wanroij 5 augustus

Het was bijzonder interessant, inspirerend en leerzaaam, vond ik!

Ze werkte heel mooi met Opere op de grond. Liet daarbij zien en vertelde op welke manier ze een paard motivereert om zelf betere balans te vinden, zodat hij zich prettiger voelt. Ik denk dat dit een enorme respectbooster is: je paard leert dat dat sulffe gedoe met dat stokje daadwerkelijk een prettig effect heeft, hij voelt zoich lekkerder als hij meer in balans loopt. Die betere balans lieten zowel Opere als het andere paard waarmee ze werkte heel mooi zien door te stretchen (de hals helemaal te strekken, neus zowat op de grond). Het heeft hetzelfde effect als een massage, vertelde ze: je denkt dat alles wel op zijn plek zit, wordt dan gemasseerd en denkt dan: wow, dat voelt goed! Omdat er van alles zonder dat je het wist toch NIET op zijn plek zat, of vast zat.

Ze legde ook uit, dat een paard van nature hier helemaal NIET mee bezig is. Het is net zoiets als je kinderen leren rechtop te zitten: ze willen dat best doen, maar zijn het heel snel alweer vergeten. Door ze regelmatig te herinneren en dan weer te laten, kun je op termijn een soort bewiustzijn ontwikkelen in je paard/kind, waardoor hij WEET dat er een prettiger houding is en daar actief naar op zoek zal gaan.
    In de dressuur natuurlijk van groot belang als je later ingewikkelde manoeuvres wilt doen: hoe beter je paard zl;f in staat is een goede balans te vinden en te behouden, hoe makkelijker en daardoor garger hij moeilijke oefeningen zal uitvoeren.

Ik vond het een bijzonder mooie en leuke presentatie. Veel geleerd weer!

En leuk om weer wat meer gezichten en mensen bij de forumnamen te zien!
    Groetjes Karianne

May the horse be with you!

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Re: Karen Rohlf demo Wanroij 5 augustus

Bedankt voor je verslag Karianne, doordat ik gisteren jarig was ben ik niet geweest, anders was ik zeker gegaan! Het klinkt interessant en in het verlengde van waar ik zelf mee bezig ben, en ook lijkt het raakvlakken met de Alexandertechniek te hebben als ik het zo lees.

Ik hoop dat ik bij een andere gelegenheid Karen eens aan het werk kan zien!
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Dat klinkt als een welbestede avond! Ik zag het even niet zitten om zo'n stuk te rijden dus ben blij dat je er iets over schrijft. Interessant ook dat paarden uit zichzelf dus niet de balans zoeken! Klinkt wel een beetje vreemd, want ik dacht dat ze dat zonder ons erop die balans wél hebben!! Maar dat verklaart misschien wel waarom sommige paarden in vrijheid als een houten klaas bewegen. Als wij ze dus goed trainen, komen ze letterlijk beter in hun lijf te zitten. (nou durf ik mijne helemaal niet meer zelf in te rijden......nee hoor...ik denk nog na....)

Vanavond met Suus dat grondwerk gedaan, en ze was daarna met rijden een pot soepel! Niet te geloven, nog nooit meegemaakt!

Ze vond het wel heel moeilijk, en ik ook: is op deze hand nou de schouder, de ribbenkast of de achterhand het meest nodig om iets aan te doen voor betere balans. Maar ik had het idee op de R-hand (vooral) de ribben en op de linkerhand (vooral) de schouder. En dat gaf uiteindelijk dus wel resultaat, al was het natuurlijk niet bepaald zo impressive als bij Karen. Ook exact waar ik mezelf moest positioneren was soms wel moeilijk. Gauw de video nog eens kijken!

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    35

Hoi,
    ik ben dus ook gaan kijken en vond het best wel interessant, maar wel errug lang rijden (gelukkig moest ik niet rijden maar kon ik mee met Nathalie). Maar goed, ik was er dus, en ik heb ook een paar mensen van het forum gezien, erg leuk! Maar wat ik altijd zo grappig vind is dat jullie zo Nederlands spreken, hehe, maar dat terzake...

Ze heeft zich dan ook op dat paardje gezet waar Karianne het over had (dus niet Opere) en dat leerde ze zowat de achteruit op z'n Parelli's. Eerst leunde ze achterover, dan benen bumpen, dan aan de string die om de hals was trekken en als ie dan nog niet reageerde aan het bit. Wat ik dus erg goed vond is dat ze dus die string rond de hals gebruikte, want na een keer of twee had ze het bit niet meer nodig en was die string genoeg om hem achteruit te laten gaan. En als ie dan achteruit ging moest hij blijven staan (erg moeilijk voor dat beesie). En dan in draf vertrekken. De redenering hierachter was: als het paard draaft en je laat hem dan vaak van draf achteruit gaan op de achterhand (!) dan denk het paard op den duur: 'He wanneer gaan we achteruit?' in draf dus. En zodanig dat ie op zijn achterhand al denk van wanneer ie weer achteruit moet. Dus dan gebruikt hij zijn achterhand . Erg slim vond ik dat en dat ga ik zeker ook proberen.

Bedankt trouwens ook Karianne voor de uitleg over het grondwerk want dat had ik niet helemaal begrepen. Maar ik denk dan bij mezelf dat ik nooit ga kunnen zien wat Shiva's slechte been en wat haar goeie is... Hoe zit het dan eigenlijk juist? Stel dat het rechterachterbeen het zwakste is, moet je daar dan de achterhand stimuleren op de linkerhand of de rechterhand? En vooraan, hoe zit dat dan? Hehe sorry, beetje niet goed opgelet in de les ...

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Oeps foutje, wilde dubbel berichtje weghalen maar dat lukt dus niet....

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Bedankt voor jullie verslagen! Dat klinkt toch wel als een interessante avond. Ik twijfelde of ik wel zou gaan, maar zo te horen heb ik dus toch wel wat gemist...
    Ik ben vooral wel benieuwd naar hoe je je paard nou met grondwerk beter in balans kunt laten lopen en hem beter zijn achterhand kunt laten gebruiken.

Hmmm toch maar een Wim-lesje boeken dan, als het beest het strakjes hopelijk weer doet.....

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Het was bijzonder interessant, inspirerend en leerzaaam, vond ik! Ze werkte heel mooi met Opere op de grond. Liet daarbij zien en vertelde op welke manier ze een paard motivereert om zelf betere balans te vinden, zodat hij zich prettiger voelt.
    Leuk verslag Karianne! Enneh, ik word nu wel heel nieuwsgierig, op wélke manieren ze het doet. Wil je daar wel nog iets meer over vertellen?
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Tsja, moeilijk zo uit te leggen als je het niet gezien hebt, maar goed: ze deed dat vooral met een soort close range circling, waarbij ze het hoofd iets naar binnen vroeg, en dan keek ze welk deel ze dacht dat het meeste profijt had bij betere balans. Waren dat de schoduers, die wat naar binnen veielen, dan focuste ze daarop, vervolgens gebruikte ze de stick met steadey-achtige pressure op die schouder, en het monenbt dat het paard ze dan wat meer naar buiten doreg: release. En dat kan dus ook voor achterhand of ribbenkast. Het moeilijkste lijkt mij dus, om te zien welk deel van je paard daar op welke hand het meeste profijt van heeft....

Zo iets duidelijker?

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Leuk verslag Karianne! Enneh, ik word nu wel heel nieuwsgierig, op wélke manieren ze het doet. Wil je daar wel nog iets meer over vertellen?

Ik heb er nog wel een filmpje van, zal kijken of ik het van de week op het forum kan zetten

Overigens heb ik weer erg veel mensen gemist, maar was dan ook meer met een vriendin aan het praten over wat we zoal zagen
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Linda
    Overigens heb ik weer erg veel mensen gemist, maar was dan ook meer met een vriendin aan het praten over wat we zoal zagen
    ja , dáár ga je toch niet voor naar een clinic.....

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Ik heb er nog wel een filmpje van, zal kijken of ik het van de week op het forum kan zetten
    Dat zou gaaf zijn ...

En ja Karianne, het is me nu idd weer een stukje duidelijker Het kwartje daalt echter maar langzaam... dus hoe meer voorbeelden van GW voor balans en AH hoe beter...

Ik vind het nu vooral jammer, dat ik niet geweest ben. Ik twijfelde ook maar verwachtte dat het zo'n zieltjes-win-dag zou worden . Dit klinkt echter als erg leuk en vooral nuttig !
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Fotootjes staan inmiddels in ITP: fotoalbum
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Dat zou gaaf zijn ...

Filmpjes staan er inmiddels ook op! Check het fotoalbum

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Domme vraag: waar kan ik dit fotoalbum vinden?
    Ik ben ook naar de clinic geweest. Ik kwam helemaal enthousiast thuis. Deze manier van dressuur spreekt me erg aan. Wat ik ook een geweldige uitspraak van Karin vond, is dat wanneer het paard ontdekt dat de hulpen van de ruiter hem meer comfort op leveren, het paard open gaat staan om nog meer hulpen te krijgen. Dit is duidelijk anders dan ik om me heen zie in de dressuur.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten