Het was bijzonder interessant, inspirerend en leerzaaam, vond ik!
Ze werkte heel mooi met Opere op de grond. Liet daarbij zien en vertelde op welke manier ze een paard motivereert om zelf betere balans te vinden, zodat hij zich prettiger voelt. Ik denk dat dit een enorme respectbooster is: je paard leert dat dat sulffe gedoe met dat stokje daadwerkelijk een prettig effect heeft, hij voelt zoich lekkerder als hij meer in balans loopt. Die betere balans lieten zowel Opere als het andere paard waarmee ze werkte heel mooi zien door te stretchen (de hals helemaal te strekken, neus zowat op de grond). Het heeft hetzelfde effect als een massage, vertelde ze: je denkt dat alles wel op zijn plek zit, wordt dan gemasseerd en denkt dan: wow, dat voelt goed! Omdat er van alles zonder dat je het wist toch NIET op zijn plek zat, of vast zat.
Ze legde ook uit, dat een paard van nature hier helemaal NIET mee bezig is. Het is net zoiets als je kinderen leren rechtop te zitten: ze willen dat best doen, maar zijn het heel snel alweer vergeten. Door ze regelmatig te herinneren en dan weer te laten, kun je op termijn een soort bewiustzijn ontwikkelen in je paard/kind, waardoor hij WEET dat er een prettiger houding is en daar actief naar op zoek zal gaan.
In de dressuur natuurlijk van groot belang als je later ingewikkelde manoeuvres wilt doen: hoe beter je paard zl;f in staat is een goede balans te vinden en te behouden, hoe makkelijker en daardoor garger hij moeilijke oefeningen zal uitvoeren.
Ik vond het een bijzonder mooie en leuke presentatie. Veel geleerd weer!
En leuk om weer wat meer gezichten en mensen bij de forumnamen te zien!
Groetjes Karianne
Bladwijzers