Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: zomerexceem

  1. #1
    Actief Forumlid werner's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2004
    Locatie
    Duffel (België)
    Berichten
    164

    zomerexceem

    Gek, zo vaak voorkomend en nog geen topic over gestart...

    Mijn paard heeft dus dat netelige probleem.
    Ik probeerde eerst met een plantaardig product (berberine poeder). Dat gaf slechts matige resultaten en was vrij duur: om de 10 ndagen vloog er 50 EUR de deur uit!

    Nu heb ik, mede op aanraden van Eveline, een Boett-deken gekocht (200 EUR). Rufus slaagt er natuurlijk in om dat op drie weken tijd vol gaten te schuren. verder breekt hij de steunpalen van het houten dak op de tussenmuur van de stal af door ertegen te schuren. Zijn staart is wel al redelijk mooi aan het ingroeien, maar ik was tegelijk aan het afbouwen met de berberine. Die is nu op en ik heb de indruk dat hij terug meer schuurt.

    Ik dacht dat het deken zou beschermen tegen het zonlicht en dat de allergie zo zou verdwijnen, waardoor ook de vliegen en muggen van hem afblijven, maar blijkbaar is dat utopie, want aangezien hij schuurt, jeukt het dus nog.

    Heeft er hier iemand al een echte oplossing voor het probleem dat niemand kan oplossen?

    Ben redelijk wanhopig op dit vlak. Wil dat hij ervan af raakt.
    Als je altijd doet wat je gedaan hebt, krijg je altijd wat je gekregen hebt...

    Mensen die ergens in slagen zijn dromers die hebben blijven doorzetten...

  2. #2
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: zomerexceem

    ook aramis heeft 'het'. ik heb lag gesmeerd met killitch. dit helpt echt goed, alleen is het zo duur, 59 euro voor een liter waarmee ik wel een maand deed. (ongeveer)
    nu is mijn geld op, heb dus geen nieuwe bus op tijd kunnen kopen en al de manen zijn alweer verdwenen, gekortwiekt door het schuren...
    dus, als je veel geld hebt wie heeft dat in deze tijd nog hè? dan is killitch een aanrader.

  3. #3
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: zomerexceem

    Een Boett-deken helpt bij de meeste paarden wel heel goed, maar.... je moet hem wel op tijd op doen, dus vóór het paard jeuk heeft! Vroeg in het seizoen dus. Als hij al jeuk heeft, dan zal hij gaan schuren en tegen overmatig schuren is de deken niet bestand. Bij Atli in de wei staat een merrie met zomereczeem en zij draagt de deken van ongeveer april tot oktober. Daar is wel een vuistregel voor, ik geloof dat als de temperatuur boven de 15 graden komt, dat je hem dan al om moet doen. Deze merrie heeft nog wel wat jeuk en een paar kleine eczeemplekjes, maar dit is best te doen en ze jeukt zéker niet zo erg dat ze de deken kapot schuurt. Zonder deken zou ze echter zichzelf wél helemaal kapot schuren...

    Er is helaas geen echte oplossing voor zomereczeem... Je zult voor jouw paard moeten zoeken of en welk middeltje helpt tegen de jeuk. Voor deze zomer vrees ik dat de Boett-deken echt te laat is geweest. Wat je nu nog kunt doen is iets zoeken dat helpt tegen de jeuk, en je paard veel en goed inspuiten met muggenwerend spul. Eventueel overdag op stal zetten, als echt niets helpt. Mocht je iets vinden dat tegen de jeuk helpt, dan kun je de deken weer om doen. En dan volgend jaar: echt op tijd de deken omdoen!

    Je kunt meer lezen over zomereczeem op http://www.zomereczeem.info

    Succes en sterkte, want het is echt een nare aandoening!

  4. #4
    Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Achterhoek
    Berichten
    1.136

    Re: zomerexceem

    Ik heb ook van alles geprobeerd en ben nu heel tevreden met de Insol kuur die Linde vorig jaar heeft gehad (en die ik dit jaar heb onderhouden), kijk maar eens op http://www.dn2001.nl/paarden/zomereczeem daar heb ik het iets uitgebreider uitgelegd.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

    The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

  5. #5
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: zomerexceem

    is insol een soort van cortisonen?

  6. #6

    Re: zomerexceem

    Boett werkt inderdaad omdat de mugjes en vliegjes er niet meer aankunnen. Een oorzaak is dus al weg!

    Echter je moet er op tijd mee beginnen om de jeuk voor te zijn zodat het deken niet wordt stukgekrabt!

    Let je ook op het eten? Exzeempaarden moeten een zo laag mogelijk eiwitgehalte aan voeding binnenkrijgen! Dus hooi of gras met een laag eiwitgehalte is aangeraden!

    Verder moet je met je Boett nog steeds de reeds aanwezige wonden verzorgen! Vaseline die je in grote hoeveelheden koopt bij de apotheek, werkt zowel luchtafsluitend als genezend!

    Wij hebben een logee gehad voor 3 weken met enorm exzeem! We hebben de wonden die tot bloedens toe waren opengekrabt met vaseline 2 maals daags behandeld (een dikke laag) en de boett opgelegd! Voeding werd eveneens aangepast!

    Toen de eigenaars terugkwamen, was alles dichtgegroeid op de rug en staart. Haar hoofd en oren omdat we geen kap hadden, waren ook genezen maar nog steeds kaal. Korsten waren al wel weg!

    De eigenaars smeren helaas sporadisch en ze krijgt opnieuw krachtvoer en er ligt een ander deken op en haar hoofd en oren zijn terug tot bloedens toe open!

    Het is zoeken en echt geraken ze er nooit vanaf maar het kan echt minder worden zodat het voor het paard en mens houdbaar wordt!
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

    kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

  7. #7
    Actief Forumlid werner's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2004
    Locatie
    Duffel (België)
    Berichten
    164

    Re: zomerexceem

    Hey mensen, bedankt voor de reacties en de sites. Ik kan me dus weer even verdiepen in lectuur. Ik heb inderdaad iets om op de wonden te doen (die zijn nu wel allemaal weg hoor). En door het deken groeien de staart en de manen terug, maar zoals Marja zegt, ik ben te laat met het deken begonnen.

    Eiwitarm hooi, dat betekent tweede of derde snede dacht ik. Kan ik binnenkort indoen....

    Je moet blijkbaar ook vitamine D geven (zit nu wel in de korrel die ik geef), omdat de huid via zonlicht vitamine D zou aanmaken.
    Als je altijd doet wat je gedaan hebt, krijg je altijd wat je gekregen hebt...

    Mensen die ergens in slagen zijn dromers die hebben blijven doorzetten...

  8. #8

    Re: zomerexceem

    Werner

    Als vitamine D door zonlicht wordt aangemaakt, waarom zou je dan nog extra geven?

    Extra vitamines hebben immers geen effect, dus dat maakt dat het dure potjes vitamines worden, hé! Ik dacht zelfs dat er sommige tevelen aan vitamines botverkalking konden veroorzaken...

    Probeer eens van je korrel af te geraken hierin zitten zowieso eiwitten bovenop het gras of hooi ... een tip van iemand met kerngezonde veulens en oudere paarden zonder krachtvoer maar wel met een speciale likbak om de tekorten op te vangen die ze niet krijgen door ze gedomesticeerd te houden... een jaarlijks bloedproefje laat zien of ze voldoende binnen hebben
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

    kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

  9. #9
    Forumlid Paula's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Gemeente Barneveld
    Berichten
    71

    Re: zomerexceem

    Fenonolf (gebruik ik zelf niet) heb ik veel goede woorden over gehoord.
    Ik voer mijn paardje nu brandnetels en smeer met het vocht van aardappels en; hij schuurt veel en veel minder terwijl ik niet netjes elke dag smeer en voer (3 keer in de week misschien )

  10. #10
    Actief Forumlid werner's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2004
    Locatie
    Duffel (België)
    Berichten
    164

    Re: zomerexceem

    Haidi,

    Als vitamine D door zonlicht wordt aangemaakt, waarom zou je dan nog extra geven?
    Omdat door het Boett-deken de zon niet meer aan het paard kan natuurlijk. Maar ik heb tot dusver nog geen vitamines gekocht hoor.

    Van die korrel afgeraken, ja, ik wou eerst enkel hooi voederen, maar in het hooi dat we hier in Belgie kennen zit niet genoeg in om alle voedingsbehoeften te dekken. Nu hij krijgt maar 2-2.5 kg per dag hoor.

    Zijn zout krijgt hij apart bij, dat meng ik met wat water tussen de korrels.
    Zo ben ik zeker dat hij per dag voldoende op heeft.
    Als je altijd doet wat je gedaan hebt, krijg je altijd wat je gekregen hebt...

    Mensen die ergens in slagen zijn dromers die hebben blijven doorzetten...

  11. #11
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: zomerexceem

    Wat voor paard heb je ook alweer Werner? 2-2,5 Kilo krachtvoer kan best nog wel teveel zijn, afhankelijk van het ras van je paard, zijn leeftijd en het werk dat hij moet doen.
    En ik zou zéker geen zout door het voer doen! Geef je paard liever een zoutliksteen (zo'n witte, voor koeien), dan kan hij zelf zout opnemen als hij daar behoefte aan heeft. Als je zelf zout geeft, weet je nooit of je teveel of te weinig geeft. Je paard weet zelf prima wat hij nodig heeft, mits je hem daar de kans toe geeft.

  12. #12

    Re: zomerexceem

    Ik kan je Killitch ook zeker aanraden, ik ben hier een kleine 2 maanden
    geleden mee begonnen en het gaat heel erg goed met zijn staart en manen.
    Andere jaren had hij al geen manen meer gehad.
    Bij ons staat ook een Fries op stal die heel erg last had van zomerexceem (tot bloedens toe)
    en bij haar gaat het ook heel goed ze heeft nu weer mooie lange manen en staart.
    Tussen droom en daad staan dingen in de weg en praktische bezwaren

  13. #13
    Actief Forumlid werner's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2004
    Locatie
    Duffel (België)
    Berichten
    164

    Re: zomerexceem

    @ Marja,

    Wat voor paard heb je ook alweer Werner? 2-2,5 Kilo krachtvoer kan best nog wel teveel zijn, afhankelijk van het ras van je paard, zijn leeftijd en het werk dat hij moet doen.
    Het is een warmbloed van 1m76 en weegt 590 kg.
    Vergis je niet, maar de korrels noemen bij de leverancier "basefeed". Dit is dus een basismengeling voor geen tot licht werk.
    Van zodra paarden meer moeten werken en presteren heeft hij daarop nog 2 soorten aanvulling.

    Geef je paard liever een zoutliksteen (zo'n witte, voor koeien), dan kan hij zelf zout opnemen als hij daar behoefte aan heeft.
    De hoeveelheid zout is door de leverancier bepaald afhankelijk van zijn grootte en gewicht.

    Ben ik nou verkeerd bezig?
    Als je altijd doet wat je gedaan hebt, krijg je altijd wat je gekregen hebt...

    Mensen die ergens in slagen zijn dromers die hebben blijven doorzetten...

  14. #14
    Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Achterhoek
    Berichten
    1.136

    Re: zomerexceem

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skey
    is insol een soort van cortisonen?
    Sorry, was even vergeten dat ik me met dit topic had bemoeid

    Insol is geen cortisonen (hormonen), wat het wel is weet ik eigenlijk niet... Moet ik tot mijn schande bekennen
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ &lt;--

    The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

  15. #15
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: zomerexceem

    Tja of je verkeerd bezig bent zou ik zo niet durven zeggen hoor Werner!
    Wat doet je paard voor werk? Of staat hij alleen maar in de wei?
    Wat het zout betreft, dat zou ik zelf toch echt in de vorm van een liksteen aanbieden. Bij mijn weten valt het nl. nooit precies te berekenen hoeveel zout een paard nodig heeft. Als hij zweet, zal hij bv. al snel meer zout willen opnemen. Als hij een liksteen heeft, kan hij zelf zoveel nemen als hij nodig vindt. En het is voor jou ook nog makkerlijker: gewoon af en toe een nieuwe steen ophangen/neerleggen, en klaar is Kees.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •