Bekijk Poll Resultaten: vanaf welke leeftijd zijn jullie begonnen met grondwerkoefeningen en welke oefeningen deden jullie o

Stemmers
14. Je mag niet op deze poll stemmen
  • vanaf de geboorte

6 42,86%
  • vanaf 1 jaar

0 0%
  • vanaf 1,5

1 7,14%
  • vanaf 2

3 21,43%
  • vanaf 2,5

1 7,14%
  • vanaf 3

1 7,14%
  • vanaf 3,5

0 0%
  • vanaf 4 of ouder

2 14,29%
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 25 van de 25

Topic: vanaf welke leeftijd zijn jullie begonnen met grondwerkoefeningen ?

Re:vanaf welke leeftijd zijn jullie begonnen met grondwerkoefeningen ?

Sowieso vanaf de geboorte ben je bezig met onbewust grondwerk denk ik.
    Zoals eerder gezegd afhankelijk vanaf de leeftijd.
    Naar mate ze ouder worden kan je afhankelijk van paard tot paard meer gaan vragen en doen

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Mijn overweging komt neer op wat Nienke Wien beschrijft. Ik vind het risico van mentaal en fysiek overvragen té groot. Ik zie het nut er echt niet van om met een jaarling aan het 'werk' te gaan. Ik heb nu voor de tweede keer een jong paard. De vorige heeft ook twee jaar niets gedaan (op de absolute basis na) en die is echt prima 'opgedroogd'... was ook al een leuk, opgevoed paard vóórdat hij bij Ilian kwam en echt pas met 2,5 jaar 'begonnen'.
    Mijn huidige paard is nu 2,5. Hij krijgt elke dag een bakje voer (naast ruwvoer natuurlijk, maar dat krijgt de hele kudde) Hij wordt daarvoor uit de kudde gehaald. In handen is een te groot woord, want we houden het draadje voor hem open, hij loopt naar zijn bak, hij eet zijn bakkie leeg en we houden weer het draadje voor hem open. We hebben een keer of vijf langs de weg gelopen, waarvan vier keer met een doel (verhuizing, tandarts bij de buren)..één keer voor de lol .. mijn lol.. Niet dat hij het rottig vond hoor.. hij vond er überhaupt niet veel van...
    Verder is hij nu twee keer mee geweest naar een playday.. daarvoor heb ik ook een keer of 3 trailerladen geoefend... wat verder ook geen issue was, want wijken voor druk en meelopen aan halster hoort bij de basis in de dagelijkse omgang en hebben we in het begin dat hij er was (hij was 6 maanden toen hij bij mij kwam) een paar keer gedaan... Op de eerste playday zijn we nagenoeg alleen aanwezig geweest.. gewoon voor de ervaring als toen al ruim 2 jarige. Op de tweede playday, vorige week hebben we eigenlijk pas echt een beginnetje met de 7 games gemaakt. Hij is nu 2,5.. mooie leeftijd.
    Vervolgens doen we nu voorlopig weer even niet zo veel. Hij vermaakt zich met zijn tantes (twee shetten en een ijsco) en groeit en bloeit!

Het zal heus zo zijn dat als je met veel moed en beleid, rekening houdend met etc etc je al wat kan doen met een jonkie.. maar waarom zóu je? Spelen en lol hebben doen ze volgens mij echt het liefst met soortgenoten. Band opbouwen kan je echt ook prima als ze twee geweest zijn...Wat is er prettig aan leren van de mens voor een jong paard?! Ieder zijn ding hoor.. en volgens mij is er hier geen 'norm'.. ik hanteer in ieder geval mijn eigen norm en niet iets van een NH forum

Ik zie er nog steeds de meerwaarde voor het paard niet van in, behalve dat het leuk is misschien. Het risico dat je teveel doet en vraagt vind ik veel groter dan het voordeel van uiteindelijk een 3jarige makkelijker inrijden.
    .. ik ben dus van mening dat het vooral leuk is voor de mens.. en ik vraag me echt serieus af of het leuk is voor een paard

Overigens ben ik best benieuwd naar goed onderbouwde (wetenschappelijke!!!) argumenten voor of tegen vroeg beginnen

(en OT .. (en niet persoonlijk bedoeld!!!) het doet me denken aan olvarit potjes die al verkrijgbaar zijn voor kinderen van 4 maanden .. echt niet dat een kind van 4 maanden beter wordt van vast voedsel, maar het is zo leuk voor de ongeduldige ouders die hun kind graag groot kijken )

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Maar zo min mogelijk mee doen en eigenlijk een hele belangerijke periode in de leercurve missen, in de (sociale) ontwikkeling missen begrijp ik niet.
    Ik ben dus serieus benieuwd naar de wetenschappelijke onderbouwing die belangrijke (sociale/menselijk sociale) periode in de leercurve van een paard tussen 0 en 2,5 à 3 jarige leeftijd

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    .. ik ben dus van mening dat het vooral leuk is voor de mens.. en ik vraag me echt serieus af of het leuk is voor een paard
    Ik denk dat het er ook van afhangt hoe de jongeling gehouden wordt. Ik zie er zat op een klein weitje, met maar één ander paard. De verveling slaat dan al snel toe. Dán denk ik: als je er wat licht grondwerk mee doet (spelenderwijs! en wat wandelen bv, of eens mee als handpaard), dat dat het leven van het paard kan verrijken. Want de meeste jonkies vinden het maar wát leuk om nieuwe dingen te doen en te ontdekken. Míts je natuurlijk weet wat je doet en je het niet óverdoet, maar dat spreekt voor zich natuurlijk...

Neemt niet weg dat ik denk dat het het állerbelangrijkste is voor een jong paard, om in een kudde op te groeien en zo alle sociale codes te leren, te spelen en zijn energie kwijt te kunnen. (En dan daarnaast natuurlijk wel een stukje basisopvoeding: meelopen, voetjes geven e.d.). Maar er zijn helaas heel veel mensen die hun paard zo'n kudde niet kunnen bieden...

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Vanzelfsprekend Marja .. maar als je paard nou wèl in een kudde staat? 7x24 buiten?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Dan zou ik er alleen wat basisdingen mee doen: meelopen, vaststaan, voetjes geven, trailerladen, dekentje om, bandages om (dit ter voorbereiding op evt. ziekte of verwonding), het lijf overal kunnen aanraken, en verder gebruik maken van situaties: rijdt er bv. een tractor over je terrein, laat je de jongeling daar gelijk aan wennen.
    Dat soort dingen.
    En dan goed in de gaten houden dat de sessies kort blijven en dat je de aandacht van je paard vast kunt houden, en dat hij het leuk blijft vinden. E.e.a. hangt dus ook van het paard af; met sommigen kun je meer doen dan met anderen.

Ik denk dat je jezelf moet afvragen waarom je iets wel of iets niet doet.

- je eigen veiligheid
    - veiligheid veulen
    - gezondheid veulen (medische controle etc)

En dit zorgt voor je persoonlijke beslissingen of je vroeg of laat begint.

Er kan natuurlijk ook nog als wedervraag gesteld worden wat bedoel je met grondwerk? Dit is nl een heel ruim begrip.
    Is dit voorbereiding t.b.v. verzorging / gezondheid / veiligheid of is dit trainen voor de toekomst op werk niveau zoals bijv. longeren, lange lijnen, tuigage training, rijden enz...enz..

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Anne_Wonder
    ik ga door tot me 20ste en ik
    ben nu pas tien
    en mischien ga ik nog verder
    tot me 50ste
    Lieverd,

Goed lezen, het gaat hier over paarden niet over mensen!
    En grondwerk kun je, je hele leven blijven doen
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    Vanzelfsprekend Marja .. maar als je paard nou wèl in een kudde staat? 7x24 buiten?
    Die van mij staat in een gevarieerd groepje op een wei met redelijk wat ruimte (voor de omgeving is het een grote wei) en toch doe ik af en toe wat met haar.
    Bij mij heeft het ook echt niks te maken met haast hebben. Ik merk aan mijn 1,5 jarige totaal niet dat ze er mentaal moeite mee heeft omdat alles heel spelenderwijs gaat. De meerwaarde is voor mij dat alles over een paar jaar als we fysiek wat kunnen doen zo gigantisch vanzelfsprekend is dat we veel meer ontspannen en gevarieerd kunnen werken vanaf het begin. Ook het verlaten van de kudde heeft ze dan al zo vaak gedaan dat ze met mij een mini-kudde kan zijn. Het heeft imo geen zin om te wachten met alles wat op dit moment volledig vanzelfsprekend gaat. Het risico van overvragen vind ik echt ontzettend meevallen als je het initiatief een beetje bij je jaarling laat liggen en zolang je merkt dat er nooit spanning is met "werken". Mijn jaarling ziet spelen écht als SPELEN.
    Dat dit leuker is voor de mens zal altijd zo zijn want je zal de rest van zijn leven dingen met hem gaan doen die vooral leuk zijn voor jou. Je paard heeft immers het hele "samenwerken met de mens" niet verzonnen, niet als hij 1 is en ook neit als hij 6 is.
    Dat het fysiek te zwaar zou zijn is wat mij betreft ook zeker niet zomaar waar. je werkt niet langer dan een kwartiertje en in dat kwartiertje zal ze geen andere bewegingen maken dan ze in de groep zou doen met spelen. Wat is dan precies de fysieke overbelasting?

Wetenschappelijk aangetoond zal dit nooit worden, net als dat je nooit wetenschappelijk aan zal kunnen tonen welke trainingsmethode het beste is. Iedereen heeft er andere ervaringen mee en misschien ligt het er wel aan hoe je het persoonlijk inkleed en niet zozeer over helemaal niet of wel iets doen.

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Ik was trouwens erg blij dat ik mijn jaarling trailermak/halstermak/van het tereein af mak had gemaakt toen ze naar de kliniek moest en daar keurig zonder spanning mee kon lopen met vreemden, op de foto kon en onderzocht kon worden inclusief benen optillen/monsteren enz.
    Ze vonde haar daar heel braaf en ontspannen. Is nu een minder vreselijke ervaring geweest dan wanneer ik haar zo uit het land had geplukt.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten