Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 66

Topic: Toch ontwormen na negatief mestonderzoek?

  1. #16
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    42
    Berichten
    459

    Re:Toch ontwormen na negatief mestonderzoek?

    Ik denk dat iets nooit 100% betrouwbaar is. Anders deed waarschijnlijk niemand meer ontwormen. Mestonderzoek is goedkoper dan een wormenkuur. Hoe meer ik erover nadenk hoe meer waarde ik toch aan de omgeving en kudde hecht. In jouw geval (Yulia) zit je "safer" met hoeveelheid land en minder aantal vriendjes. Ook niet 100% maar dat is het nooit. Als Cos straks met 2 anderen op ruim 1.8 hectare staat en bij alle 3 doen we mestonderzoek, dan wil ik daar echt wel op af gaan eigenlijk. Anders moet ik gewoon gaan ontwormen en ook geen mestonderzoek meer laten doen... Misschien handig om de eerste 2 jaar als ze daar staan ook jaarlijks bloedonderzoek te laten doen zodat er wat bevestiging is...
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  2. #17
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re:Toch ontwormen na negatief mestonderzoek?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Angela_28
    Misschien handig om de eerste 2 jaar als ze daar staan ook jaarlijks bloedonderzoek te laten doen zodat er wat bevestiging is...
    Bloedonderzoek geeft die bevestiging niet. Tenminste niet als ze afgaan op de alpha en de betaglobulines.

  3. #18
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    42
    Berichten
    459

    Re:Toch ontwormen na negatief mestonderzoek?

    Dus eigenlijk.... is niets helemaal betrouwbaar . Waarom ontwormen mensen eigenlijk 4x per jaar? Moet dat i.v.m. een cyclus ofzo? Zou je ook 2 x een mestonderzoek kunnen doen en elk jaar eind oktober bijvoorbeeld kunnen ontwormen om toch iets qua "preventie" te doen? Of is dat juist te weinig waardoor je de wormen niet uitroeit maar ze resistent maakt? Zucht... er is ook zo vreselijk veel (verschillende) informatie over te vinden...
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  4. #19
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    33
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:Toch ontwormen na negatief mestonderzoek?

    volgens mij krijg je restistentie door elke keer net te weinig kuur te geven, liever wat overdoseren of door elke keer dezelfde te geven.

    Of zeg ik iets stoms?
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  5. #20
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    42
    Berichten
    459

    Re:Toch ontwormen na negatief mestonderzoek?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maritje1991
    volgens mij krijg je restistentie door elke keer net te weinig kuur te geven, liever wat overdoseren of door elke keer dezelfde te geven.

    Of zeg ik iets stoms?
    Haha, ik zou niet weten of je iets stoms zegt :P. Ik weet dat je resistentie kan kweken door onderdosering. Ik heb zelf al jaren ratjes (helaas huisdieren met veel gezondheidsproblemen) en ik weet dat ik heel precies en correct moet zijn met bijv. antiobiotica omdat ze door onderdosering of te korte kuren resistent kunnen worden. Mja, ratten zijn geen paarden natuurlijk en met paarden heb ik dan weer heel weinig ervaring. vandaar ook mijn kritische blik op dingen. Daarom vraag ik me juist af of door 1 x per jaar te ontwormen en de rest met mestonderzoek te doen, ik iets schadelijks zou doen... Mja, als je een maal per jaar een positief mestonderzoek zou hebben dan zou je het ook maar een keer per jaar doen? Maar wel met een gericht middel dan...

    Fijne van dit soort dingen is dat als ik het voor mezelf 1x volledig uitzoek en wel 100 meningen hoor waaruit ik mijn eigen mening kan vormen en op basis daarvan kan handelen, ik er daarna wss voor altijd vanaf ben .
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  6. #21
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Toch ontwormen na negatief mestonderzoek?

    Dat gevaar van onderdoseren geldt per behandeling, maar je kunt rustig één keer per jaar ontwormen of alleen na positieve telling. En dan heb ik het over de opbouw van resistentie.

    Wat er gebeurt als je te weinig middel geeft, is dat de wormen die daar het beste tegen kunnen de kuur overleven. Die wormen hebben dan geen concurentie meer van niet-resistente wormen, waardoor je naar verhouding uiteindelijk steeds meer resistente wormen krijgt.

    Daarom is het bv ook geen goed idee om alle paarden te ontwormen net vóórdat ze een nieuwe stuk land op gaan. Wat er dan nog over blijft aan wormen is hoogstwaarschijnlijk resistent waardoor je op het nieuwe stuk een mooie resistente wormenpopulatie opbouwt.
    Zelf laat ik een aantal keer per jaar tellen en ontworm ik één keer per jaar of 2 jaar met Pramox, vooral tegen lintworm omdat die dmv een telling echt moeilijk aan te tonen zijn.
    Gezien de gunstige omstandigheden waarin hij nu woont denk ik dat ik dit jaar oversla. Drie paarden, 3 ha verdeeld in 3 weides, en afwisseling met schapen. Stabiel groepje. Veel gunstiger kan niet
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  7. #22
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Toch ontwormen na negatief mestonderzoek?

    AB is wel iets heel anders dan ontwormen.

    Weinig ontwormen werkt geen resistentie in de hand, maar inderdaad wel een voldoende dosis zoals Marit aangeeft.
    Ik geef mijn pony's voor 600 kilo paard, terwijl ze dat echt niet wegen.

    Yulia, ik vind het apart dat jij ivermectine geadviseerd kreeg. Ik kreeg in het najaar Equest geadviseerd en heb toen gelijk de pramox genomen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  8. #23
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Toch ontwormen na negatief mestonderzoek?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Angela_28
    Nou, bij de mest zit uiteraard een vrij uigebreid vragenformulier over de leeftijd, achtergrond, groepssamenstelling, hoe vaak er mest geruimd wordt, met hoeveel paarden ze op welk oppervlak staan etc.

    Cos is 13. Het paard dat de bloedwormen heeft is 7 jaar en een Criollo vanuit Argentinië. Vermoedelijk is daar ook nooit iets aan ontwormen etc. gedaan. Ze staan met 6 paarden op een grote paddock/weide waar dagelijks mest wordt geruimd. Er is nog een andere dame waarvan het paard ook bij Cos in de groep staat die ook een onderzoek gaat doen. Daar zal ze deze week wss iets mee doen dus daar kan ik nog even op wachten. Dan hebben 3 van de 6 uit deze groep mestonderzoek laten doen. Zegt nog niets natuurlijk maar al meer dan ik alleen . Cos is voor het laatst ontwormd in mei voordat hij naar mij toe kwam met moxidectine.

    Ik ben er van overtuigd dat je wormen niet moet willen "uitroeien" want dat lukt je niet. Ieder paard heeft wormen, het moet enkel binnen de perken blijven. Ik denk echter wel dat je resistentie kweekt door 4 x per jaar te ontwormen zonder daar verder bij na te denken... Maar ja, als het alternatief ook niet duidelijk is.... Nog steeds moeilijk.
    Dat zou in jou situatie echt zonde zijn. Als je elke dag mest ruimt, dan hoef je je over een wormbesmetting eigenlijk geen zorgen te maken. Daarnaast is je paard 13, hij zou gewoon een afweer moeten hebben tegen bloedwormen.
    Als je paard in mei nog met moxidectine ontwormt is al helemaal niet, want volgens de verpakking werkt die 3 maanden , maar onderzoek heeft uitgewezen dat het middel waarschijnlijk 5 maanden werkzaam is.

    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  9. #24
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Toch ontwormen na negatief mestonderzoek?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door MissMaris
    Wij zitten met bijna een zelfde soort dilemma. 3x achter elkaar bloedwormbesmetting, ontworming gedaan zonder moxidectine op advies van Het Woud.. Vorige maand bloedonderzoek gedaan, geen verhoogde waardes. Vandaag weer eitelling bij DA, '0' wormen.. En dit terwijl we denken een 'witte' worm bij de kont van de jongste gezien te hebben. Ik heb aangegeven mijn twijfels te hebben en wordt maandag teruggebeld. Ik heb veel gelezen over Equest Pramox voor in het najaar (nov) en voorjaar en twijfel om deze alsnog toe te dienen dus ook dit even afstemmen met DA.

    Hoe is je weidebeheer qua mestopruiming?

    Een witte worm bij de kont is bijna zeker een aarsmade. Dit is niet een worm waarvoor je mestonderzoek doet of ontwormt. De eitjes zijn alleen te vinden op de anus en niet in de mest.
    Het is namelijk een volledig ongevaarlijke worm, die alleen met de afzetting van de eitjes jeuk veroorzaakt. Zie je dit soort wormen, of heeft het paard jeuk aan de anus, dan kan je ontwormen (en dan met pyrantel, want deze wormen zijn tegenwoordig steeds vaker resistent tegen ivermectine). Preventief hiervoor ontwormen is niet nodig.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  10. #25
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    42
    Berichten
    459

    Re:Toch ontwormen na negatief mestonderzoek?

    @ Sanne, Dank je! Ik vroeg me serieus af wat de leeftijden ermee te maken hadden maar eigenlijk is het logisch dat door zijn leeftijd ook weer een stukje "zekerheid" wordt toegevoegd. Als hij nu 1 jaar of 23 jaar was dan had ik natuurlijk weer andere omstandigheden om rekening mee te houden.
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  11. #26
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Toch ontwormen na negatief mestonderzoek?

    Leeftijd is erg belangrijk. Ernstige bloedworminfectie komen eigenlijk alleen voor bij jonge paarden onder de drie jaar. Bij jonge paarden zie je veel eerder na ontwormen eitjes in de mest verschijnen, het aantal eitjes in de mest wordt ook veel sneller torenhoog bij jonge paarden. Als je dus veel jonge paarden (1-2 jaar) in de wei hebt staan, kan je paard dus enorm veel eitjes binnenkrijgen en alsnog een worminfectie krijgen.
    Een ouder paard krijgt afweer tegen de wormen.

    Spoelworminfectie komen eigenlijk alleen voor bij paarden onder de drie, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

    Mijn eigen paard is al 5 jaar niet ontwormd. Ze is 24 en alle mestonderzoeken zijn tot nu toe negatief geweest. Af en toe in november tegen de horzels en eventuele lintwormen, al komt er volgens mij in ons weiland geen lintworm voor. Daarnaast staan er in ons weiland bijna alleen oudere paarden, die ook allemaal getest worden. Wij hebben twee paarden die af en toe eitjes hebben, die worden dan ontwormd.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  12. #27
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    42
    Berichten
    459

    Re:Toch ontwormen na negatief mestonderzoek?

    En nu krijg ik onderstaand via de nieuwsbrief van mijn dierenarts... Vermoeiend! Terwijl hij aan mij aangaf dat ik zeker op basis van mestonderzoek kan ontwormen.

    !!Ontwormadvies voor de maand oktober!!

    In deze info een kort stukje over de verschillende wormtypen, welke wormkuur is het meest geschikt voor oktober en hoe weet ik of mijn paard wormen heeft.

    De verschillende wormtypen
    Grote strongyliden (strongylus vulgaris) Deze bevinden zich in de dikke en blinde darm en maken een trektocht door de slagaders van de darm. Ze kunnen krampkoliek, koorts, vermagering, een doffe vacht en bloedarmoede veroorzaken.

    Kleine strongyliden (cyathostominae)
    Deze zijn 0.5 - 2 cm groot. De wormen bevinden zich in de dikke en blinde darm van het paard. De larven kruipen in de darmwand waar zij in winterslaap gaan. Zodra de larven uit de winterslaap komen beschadigen ze de darmwand. Dit veroorzaakt diarree, koliek en vermagering. Soms zijn rode
    wormpjes op de mest zichtbaar.

    Spoelworm (parascaris equorum)
    Wormen zijn 30 - 50 cm groot. Veroorzaken m.n. bij jonge paarden problemen. De wormen maken vanuit de darm een trektocht naar de lever en longen. Ze
    kunnen hoesten,neusuitvloeiing, vermoeidheid, vermagering en koliek veroorzaken.

    Veulenworm (strongyloides westeri)
    Deze wormen zijn kleiner dan 1cm groot. Ze veroorzaken problemen bij veulens tot 6 maanden leeftijd. De wormen kunnen diarree en sterfte veroorzaken.

    Van minder groot belang maar wel regelmatig bij een paard te vinden zijn de lintworm (anaplocephala perfoliata), aarsmade (oxyuris equi). Een lintwormbesmetting kan niet via mestonderzoek ontdekt worden. Als uw paard besmet is met lintworm zijn er kleine, witte lintwormstukjes op de mest te zien. Dit kunt u eenvoudig zelf controleren.

    De paardenhorzel (gasterophilus spp).Een besmetting met de paardenhorzel wordt niet zichtbaar via mestonderzoek. De horzel is terug te vinden als een soort coccon die vast zit aan het maagslijmvlies.

    Het is de paardenhorzel die deze maand wat extra aandacht krijgt. Om te voorkomen dat de larve in de maag van het paard overwinterd is het verstandig
    om te ontwormen met een Ivermectine wormkuur. Ivermectine is de werkzamestof die in verschillende merken wormkuren zit. De horzellarve kan dus aanwezig zijn in het paard terwijl in het mestonderzoek geen wormeieren zijn aangetoond.

    Is een wormbesmetting aan te tonen met een bloedonderzoek?
    Nee, een bloeduitslag geeft hoogstens een verdenking dat een paard besmet is. De diagnose "bloedworm" aan de hand van een bloedonderzoek is dus niet juist.

    Het uitvoeren van een mestonderzoek geeft inzicht in de besmetting van het paard en de noodzaak van ontwormen.

    Conclusie:in oktober ontwormen met een Ivermectine om horzellarve te bestrijden
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  13. #28
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Toch ontwormen na negatief mestonderzoek?

    Deze informatie klopt hoor. Horzellarves, lintwormen en aarsmades kan je niet aantonen in mestonderzoek.

    Horzellarves worden opgenomen via die gele eitjes aan de benen. Heb je daar veel van gezien deze zomer, is het handig om in de herfst een keer ivermectine (of moxidectine) te geven.
    Lintwormen komen op specifieke weides voor. De stukjes lintworm die naar buiten komen, zijn groot genoeg om met het blote oog te zien. De mest van je paard in de gaten houden is dus altijd handig. Daarnaast kan je daar ook standaard een keer in het jaar voor ontwormen met praziquantel.
    Aarsmaden zijn ongevaarlijk. Zie je als witte (tauge-achtige) wormen, soms hangen ze nog uit de anus. Zijn ook vaak in de mest te zien. Mensen raken vaak helemaal in paniek bij het zien van deze wormen, maar het is een onschuldige worm. Enige is dat je paard jeuk krijgt van de eitjes, die de worm afzet op de anus. Als het paard dus jeuk laat zien, kan je testen met een plakbandje op de anus. Hiervoor kan je het beste pyrantel geven. Daarnaast de anus elke dag schoonmaken, aarsmades kunnen heel hardnekkig zijn.

    Voor spoelwormen en bloedwormen kan je goed mestonderzoek doen.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  14. #29
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    42
    Berichten
    459

    Re:Toch ontwormen na negatief mestonderzoek?

    Ik heb wel aardig wat gele eitjes van hem afgehaald 2 a 3 zomerdagen, niet de de hele zomer.... Is dat veel? (sorry hoor, voor alle vragen!)

    Oh, en ik denk dat ik voorlopig geen taugé meer kan eten .
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  15. #30
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Toch ontwormen na negatief mestonderzoek?

    sorry (tauge als vergelijking tegen de veel en veel dikkere en grotere spoelworm, die zijn pas vies )

    Horzellarven zijn eigenlijk niet echt gevaarlijk. 2 a 3 dagen zou ik me niet druk om maken, zeker niet als je ze er ook nog af hebt gehaald. Alleen bij een zeer zeer zware besmetting, kan je een probleem krijgen bij horzels, maar het is vrij uitzonderlijk.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •