Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Problemen met stilstaan

Actief Forumlid sarleen's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004

Problemen met stilstaan

Hoi,

Ik ben nu al een heel tijdje bezig met Vanilla (lekkere eigenwijze maflinger). En het grondwerk van L1 begint nu eindelijk op iets te gelijken. Het enige probleem dat ik heb is dat mevrouw het vertikt om stil te blijven staan (enfin, toch langer dan 10 sec stil te blijven staan). Ook rub-to-stop werkt niet heel goed met haar. Voor mij gevoel stopt ze als ze het zelf wil ipv als ik het haar vraag. Alleen duur het niet zo lang voordat ze stilstaat dus wekt het de illusie dat ze op de rub-to-stop reageert.

Ik heb al vanalles geprobeerd om dit op te lossen. Maar ik kan haar aandacht niet genoeg bij mij houden om haar te laten stilstaan. Ze vind er echt niks aan. Maar daar een verloren grassprietje (of de "bakrand" of eender wat) dat is SUPER interessant. Natuurlijk laat dit mijn games er behoorlijk chaotisch uitzien.

Hebben jullie misschien nog raad voor mij?????

Om jullie toch al een beetje voor te bereiden op mijn lief meisje:
    -Dit heb ik al geprobeerd: Ze heeft last van zomerexceem (klein beejte). Dus doet het enorm goed voor haar als ik wat friendly over haar rug of poep die met de Carrotstick. Ik heb toen geprobeerd om hiervan te profiteren en haar te krabben. Toen ze bewoog stopte ik met krabben en toen ze ff stilstond begon ik terug. Ik dacht dat ik de sleutel had gevonden. Maar nee hoor. Ook al deed het zo goed om gekrabt te worden toch bleef ze er nog niet voor stil staan.

xxx
    Stefanie
    Mvg Stefanie

Paarden geven ons de vleugels die ons ontbreken.

Actief Forumlid sanne2's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Re: Problemen met stilstaan

Ik ken je probleem helemaal! (Dat is al een beetje hulp: je bent niet de enige ). Maar wat er aan te doen? Voor mij betekent dat Pardoes niet stil staat en andere dingen interessanter vindt, dat hij niet genoeg respect heeft voor mij. Hij denkt door niet stil te staan te kunnen ontsnappen aan luisteren naar mij. Wat ik nu doe is consequent wanneer hij vooruit loopt hem twee stappen terug jojo-en. Het lijkt tot zover te werken.

Hij staat bij mij trouwens niet stil bij porcupine en soms driving. Dan vraag ik een stap van hem en dan blijft hi maar door gaan en loopt op een gegeven moment weg. Bij de andere games staat hij wel stil.

Is Vanilla ook jong trouwens? Want dat hele concentratiegedoe heeft denk ik ook wel met leeftijd te maken.

je mag best een flinke zwieper door het touw geven als paardje niet stil staat. zodra hij stilstaat ga je er bij staan alsof je een sigaret aan het roken bent (of wat was het ook al weer Elize een sms sturen?'- in elk geval helemaal relaxt. zodra hij weer beweegt doe je dat opnieuw. Succes!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Volgens mij kan het een oplossing zijn om hem áls hij begint met bewegen ook inderdaad écht te gaat stimuleren om vooral dóór te bewegen. Dat ie er een beetje zat van wordt zal'k maar zeggen. En dan weer stilzetten en friendly zijn. Dan valt denk ik vrij snel het kwartje van: ik kan maar beter stil blijven staan, dan heb ik rust, want anders móet ik weer aan de slag. Inderdaad denk ik ook afhankelijk van de leeftijd!

Dat wou ik nou ook zeggen. In plaats van tegen dat bewegen in te gaan, lekker latraal oplossen: jij wil bewegen: okee best, maar wel zo hard als ik zeg zo lang als ik zeg en in de rochting die ik zeg. Dan zal je paard dat stilstaan gaan waarderen en WILLEN.

Als je hem telkens 'corrigeert' voor het gaan bewegen door hem bijvoorbeeld achteruit te zetten, blijft het lijf wel staan, maar wil de geest nog steeds bewegen....

May the horse be with you!

Actief Forumlid sarleen's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004

Hoi,

Dank jullie allemaal voor de reacties.

Maar enkele dingen heb ik al geprobeerd zoals elke keer achteruit zetten, Een goed met de carrotstick zwiepen.

Maar om haar dan echt eens te laten lopen heb ik nog niet geprobeerd. Dat zal ik direct gaan uittesten sie.

En inderdaad mijn haffie is nog maar 2,5 jaartjes. Dus aandacht is heel moeilijk, daarom dat ik maximaal maar een half uurtje speel. Maar meestal is dat nog niets minder.

xxx
    Stefanie
    Mvg Stefanie

Paarden geven ons de vleugels die ons ontbreken.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

laat haar dan niet zozeer rondjes lopen om je heen of zo, want dat houdt een paard wel een tijdje vol hoor. Vraag om haar achterhand bijvoorbeeld om te zetten. Laat haar zo net zolang draaien tot ze er genoeg van heeft.

Actief Forumlid werner's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2004

Hey, ik heb eergisteren ook eens geprobeerd om een flinke snok aan het touw te geven en dat hielp heel goe. Als hij terug stilstond, dan friendly.

Wat is nu het best? Niet willen stilstaan = verplicht bewegen of hey, halloo, "snok", stilstaan is de boodschap en niets anders...
    Als je altijd doet wat je gedaan hebt, krijg je altijd wat je gekregen hebt...

Mensen die ergens in slagen zijn dromers die hebben blijven doorzetten...

het kan allebij maar eerlijk gezegd denk ik dat als je net begint de laterale oplossing (zoals Karianne zegt) moeilijker is (daar moet je toch meer savvy voor hebben denk ik...). je hebt vaak meerdere oplossingen voor een probleem, dat is juist zo leuk! succes!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Een oplossing die logisch is voor het paard! Dus toch bij bewegen stimuleren om méér te bewegen. Anders staat ie stil om de reden maar zoals MafHaf zegt van binnen beweegt ie nog. Op de ander manier straf je hem niet door een ruk aan het touw, maar ga je mee in zijn idee: lóóp dan maar! En dan veranderd zijn idee: ik sta liever stil. Da's vriendelijker, efficienter en effect is blijvender.
    Bij een 2 1/2 jarige niet eindeloos de achterhand wegduwen, ze maken dan vreemde bewegingen met hun voorbenen en dat is op hun leeftijd nog niet echt bevordelijk. Ik zou gewoon gaan lopen en veel van richting veranderen. dat ie echt moet opletten dus.

er zijn meerdere oplossingen logisch voor het paard....als je weinig savvy hebt is een laterale oplossing lastiger omdat je de oefeningen nog niet precies weet uit te voeren! Vaak snapt een paard helemaal niet wat je aan het doen bent en weet ie ook niet dat jij wilt dat ie stil staat. Maak je dat duidelijk door discomfort (snok aan touw) en vervolgens comfort (hij staat stil, jij relaxt) gaat hij het ook begrijpen. het is een andere aanpak die heel efficient kan zijn!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Ja, dat is natuurlijk ook weer waar! Maar uiteindelijk zijn wij het die de savvy moeten ontwikkelen, en moeten leren met het paard te communiceren, en een snok aan het touw is dan meer een mensenoplossing, toch?

ik bedoel met snok aan het touw niets anders dan een golfbeweging, gewoon parelli hoor!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Ooh! Ik dacht dat je bedoelde met "snok!" iets van "klabam!"....en met zo'n touwhalster komt dat flink aan...

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

ik zou het touw gewoon vrij kort vasthouden. Dan kan ze lopen maar dat is dan toch niet fijn, zodra ze stilstaat gelijk stoppen en rust. Echt laten lopen zou ik niet doen, als het paard in het begin nog right brain is, kan je wachten tot je een ons weegt, maar dan zal hij altijd liever blijven lopen en er alleen maar onrustiger van worden.
    verder zou ik snel doorgaan en de driving game van de achterhand introduceren, dan kan je altijd twee ogen vragen!
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Bladwijzers

Forum Rechten