Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: op de nh manier minder vast te krijgen

op de nh manier minder vast te krijgen

nu is ronaldo al niet de jongste maar het zou toch fijn voor hem zijn.

hij zit waarschijnlijk het meest aan de linkerkant erg vast in zijn lichaam (rechts vast ook wel wat)
    nu heb ik gewoone lessen op de club les en daar word gewoon gezegt 'kop naar binnen trekken kan die wel tegen, hij vind het gewoon niet leuk omdat hij een keer moet werken'
    nu vind ik dit zelf geen optie dus doe het ook niet
    soms kan ik met hem gaan zwemmen (dit helpt heel veel) in schoonhoven maar dan moet er iemand mee (en die kunnen niet altijd)
    dus is er nog een vriendelijke manier om hem wat losser in z'n lijf te maken

Re:op de nh manier minder vast te krijgen

Je kunt ook op een vriendelijke manier dressuur matig rijden, dat hoeft ook niet altijd perse bitloos.

En rechtrichten, keer een chiropractor wil ook helpen.

Je kunt een spelletje er van maken door bijvoorbeeld de volgende dingen te doen:
    Ga naast je paard staan met een stukje wortel. Vraag langzaam alleen zijn nek te draaien in jouw richting mbv de wortel. Kijk tot hoe ver je paard kan gaan, dus vraag in het begin kleine beetjes en dan steeds een klein stukje verder, maar stop voor de uiterste grens.
    Vooral het laatste is erg belangrijk! Doe dit zowel links als rechts.
    Ga daarna voor je paard staan en hou de wortel boven zijn hoofd zo ver als hij kan reiken en doe dit ook naar beneden. Ook hier stop VOOR de uiterste grens.
    Als je dit dagelijks kort doet ga je merken dat je telkens een stukje verder komt.

Ga met je paard lopen in of de rijbaan of weide langs het hekwerk. Zorg eerst dat hij langzaam warm draait en jij een connectie krijgt met je paard.
    Door tussen door een te stoppen en weer stappen een klein drafje en weer stappen enz..enz.. zo krijg je de aandacht van het paard. Op het moment dat je die hebt vraag je een heel klein stukje zijn hoofd naar jouw toe, jij blijft naast je paard lopen. Doe dit in het begin alleen op de rechte stukken van de rijbaan. De bochten geef je je paard alle ruimte om te kunnen ontspannen.
    Als dit goed gaat vraag je iets meer door de nek iets meer te buigen en of hij iets zijwaarts wil lopen, er komt een soort van bocht vanaf zijn hoofd naar de schouder toe waardoor hij zijn voorbeen meer naar buiten moet zetten en zijn been waar jij naast staat voor of achter langs kruist wanneer je vraagt hem voorwaarts te gaan. Dit kruizen moet je heel langzaam opbouwen. In het begin zal hij nauwelijks of niet kruizen later steeds meer. Dit omdat hij de oefening gaat begrijpen en soepeler wordt.

jij loopt trouwens tussen het paard en het hekwerk in. Dus het paard komt met zijn hoofd ri jou en het hekwerk. Dit hekwerk geeft jou hulp zodat het paard min of meer gedwongen wordt rechtdoor te lopen maar jij zorgt dmv je lichaamstaal dat hij vanuit zijn schouder gaat wijken.
    Snap je het nog??
    Zo heb je een hulpje in het moeilijke begin van deze oefening. Later kan je het midden in de bak of wei doen, of waar dan ook.

Als je nu "handig" bent zet je dit op commando en als je later op je paard zit hoef je vaak enkel nog het commando te geven en een zeer lichte hulp en je paard loopt netjes zijn oefening.
    Doe dit zowel links als rechts en begin eerst op de makkelijke kant zodat hij de oefening kan begrijpen zonder dat hij daar heel veel moeite voor hoeft te doen. Zo hou je hem beter bij de oefening en raakt hij niet gefrusteerd waar door hij tegen je gaat werken ipv mee gaat werken.
    Zolang een paard mee werkt hoef je nauwelijks tot geen druk uit te oefenen en hoef je niet te trekken zoals je verteld werd in de lessen.

Rustig blijven en vragen, kijken wat voor antwoord je krijgt en dit langzaam uitbouwen, in het begin zal het best lastig zijn maar ook hier zal je zien elke dag een klein beetje oefenen en het wordt steeds makkelijker.
    Lukt deze oefening goed kan je dit weer uitbreiden naar ook de achterhand er bij te vragen, maar dan ben je alweer een stuk verder.
    Het kan zijn dat een kaptoom hierbij makkelijker is dan bijv een stalhalster of touwhlaster, maar dit moet je zelf maar ontdekken door het gewoon te proberen en kijken wat voor jullie prettig werkt.
    succes

Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    38
    Dagboek Berichten
    105

dat zou voor mijn paard ook geen verkeerde oefeningen zijn, aangezien in hem in de leateral felexion ook amper kan buigen
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

@Marjo & Sophie
    met bit blijft hij helaas spanning opbouwen en word dan steeds harder in de hulpen maar als het kon had ik dat wel gedaan
    een chiropractor zal waarschijnlijk te duur zijn (regendekens zijn al te duur ....)

@inger
    zal dat eens probeeren
    met z'n hoofd opzij gaat haast niet meer dan 10 cm
    maar z'n hoofd omhoog doen is hij kampioen in

Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    38
    Dagboek Berichten
    105

Hier een site voor het chiropractor http://www.lodash.nl/index.php.
    Als ik het zo bekijk vind ik een behandeling nog wel meevallen maar kan niet in jou portomonee kijken natuurlijk
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

@gaya1
    :O ronaldo en nono hebben bijna alle problemen als je een chiropractor nodig hebt

ga het maar eens bespreken met de andere (zijn m'n verzorgpony's dus hier kan ik niet over beslissen maar wel eventueel betalen)

even om mijn vorige post te verduidelijke wie welke problemen heeft (van alle 4 de pony's)

•gedragsveranderingen (acute maar ook langdurige pijnklachten geven vaak gedragsveranderingen), ronaldo
    •een moeilijke, pijnlijke of bange blik in de ogen, ronaldo/frodo
    •moeite met ιιn galop, ronaldo, nono, soms frodo, gaby
    •vaak struikelen, nono heeeeel veel (kan ook aan z'n hoeven liggen die zijn nog niet in de goede vorm)
    •een abnormale lichaamshouding (kan voor de eigenaar moeilijk vast te stellen zijn als dit al lang bestaat)weet niet..
    •gevoeligheid voor aanraking (afweer, weglopen, in elkaar krimpen)nono (achterin z'n rug)
    •pijnuitingen of afweer bij poetsen, aaien, opzadelenronaldo(zadelen) frodo(ook zadelen en borstelen op de buik) nono(rosborstel bij de achterkant)gaby(zadelen)
    •ongehoorzaamheid onder het rijden (uiteraard zijn hier ook veel andere oorzaken voor mogelijk)ronaldo (bokken zonder de reden te weten)
    •staartzwiepen, oren plat onder het rijden (uiteraard zijn hier ook andere oorzaken voor mogelijk)ronaldo, soms nono
    •verminderde prestaties (qua dressuur, uithoudingsvermogen, inzet)ronaldo en nono
    •moeite met verzamelen, moeite met zijgangenronaldo en nono
    •onduidelijke kreupelheid of kreupelheid die van been wisselt ook weer ronaldo en nono
    •moeite met de achterhand onderbrengenweer ronaldo en nono
    •moeite met nagefelijkheid nono (kan ook zijn dat ie het niet snapt)
    •duidelijk verschil in oefeningen tussen linksom en rechtsomronaldo en nono soms frodo en gaby
    •onvoldoende bespiering of afnemende bespieringnono, hij krijgt maar niks bij..
    •vasthouden van de rug, stijve rug, geen swingronaldo en nono
    •verkorte pas in 1 been of meerdere benennono
    •zichzelf aantikkennono
    •stijfheid bij uit de stal halenronaldo (bijna altijd) soms nono
    •abnormaal ritme in een gangzeker weten nono

Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    38
    Dagboek Berichten
    105

Phoe dat is iededaad wel een helle was lijst zeg ik hoor er hier heel veel over op het forum dus was ook een beetje op onderzoek uit wat het nou was dus gisteren op de site gekomen vond het erg interessant en hoor goede referenties.
    Aan gezien mijn verzorgpaard ook wat dingen heeft wat op de lijst staat ben ik ook erg benieuwd wat het baasjes van mijn verzorgpaard zegt .

Actief Forumlid Daan_Ordeal's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2011

Mijn antwoord is misschien niet helemaal wat je vroeg maar ik denk dat je met een scheef paard er veel aan hebt om met rechtrichten, dus dressuur, aan de gang zou moeten gaan. Dit kun je natuurlijk ook op een vriendelijke manier doen zonder "gewoon zijn hoofd naar binnen te trekken".

Als je paardje heel extreem scheef is zou ik eerst medische oorzaken uitsluiten. Vaak helpt een behandeling van bijvoorbeeld een osteopaat goed.

Wat training betreft zou ik me in jouw geval voornamelijk bezighouden met rechtrichten. Op de website van Marijke de Jong staat veel informatie hierover.

Tijdens het rijden aan de buiging in het lichaam werken door veel voltes te rijden. Met je binnenbeen buiging in het lichaam vragen, binnenhand wat van de hals (niet naar je toe!) om stelling in de hals te krijgen en de achterhand begrenzen om te voorkomen dat hij uitzwaait. Als je verder in de training bent is schoudervoor of schouderbinnenwaarts een hele goede oefening om je paard sterker en rechter te maken.
    Let ook op je eigen lichaam. Zit je wel recht? Kijk en "draai" je mee de wending in? Ben je niet te streng met 1 hand? Etc etc.
    Wat veel mensen vergeten is niet alleen aan de kant werken waar je paard moeite heeft met inbuigen maar ook op de kant waarop hij makkelijk inbuigt moet je hem rechter maken. Dus niet te veel laten inbuigen maar op zijn "makkelijke" kant recht maken.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik vraag me af of de tips in dit topic enig nut hebben als je bedenkt dat het hier om manegepaarden gaat waar, neem ik aan, de topicstarter eens per week een uurtje op rijdt.
    Volgens mij moet je, als je dat echt wilt, de oplossing zoeken in het kopen van desbetreffend paard, of het overtuigen van de stalhouder dat het paard in elk geval een medische check nodig heeft.
    Allerlei oefeningen die eens per week even kort worden gedaan door een vrijwel onwetend persoon, kunnen met kwaad dan goed doen volgens mij.

ik kwam er ook achter Sandra Dit is heel moeilijk om op te lossen op deze manier.
    Deze paarden hebben een zeer zwaar leven helaas.....
    Nu ik de waslijst ook nog eens zie denk ik, ze zouden helemaal niet bereden moeten worden en gewoon terug op het land voor een aantal weken, nagekeken worden door een chiro oid. Rust en dan langzaam aan opbouwen met grondwerk en pas ergens van de zomer weer voorzichtig gaan rijden.

Maar ja wie zijn wij???

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

Misschien toch handig om de manegehouder te tippen over Kariannen en dat het de kwaliteit/ levensduur/ omstandigheden ten goede komt om zjin paarden goed te onderhouden??

Wellicht krijgt hij korting van Karianne ( of een ander) als hij meerdere paarden laat doen?

het zijn niet echt manege paarden
    ze werden eerst 2 dagen in de week (ong. 2 tot 2,30 uur in lessen gebruikt) nu is dit 3 dagen geworden (meer word het waarschijnlijk niet)

1 pony (frodo) hebben ze echt gekocht de rest is in bruikleen (gaby ronaldo nono), ook komen steeds meer kinderen op eigen/verzorgpony's waardoor er weer groepjes gevormd kunnen worden zodat de pony's minder hoeven te lopen of afgewisselt kunnen worden

alle andere dagen (nu dus 4) ben ik met ze bezig
    in de zomer waren ze 3 weken helemaal voor mij
    en van de winter weer voor de winterstop (3 maanden)

ze staan dag en nacht buiten (alleen met slecht weer s'aovonds op stal), en als er meer stallen zijn komen er meer pony's/paarden

heb net te horen gekregen dat ze toch wel in de gaten kregen dat de pony's steeds slechter lopen
    nu laten ze allereerst een zadelmaker komen om de zadels te laten nakijken, en er komt een dierenarts om ze helemaal na te kijken en eventueel advies geven over wat er nog meer moet gebeuren.

ha dat zijn goede berichten, fijn dat er mensen komen kijken wat er aan gedaan kan worden.
    enuh Karianne is echt een aanrader!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten