Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: Tips voor handpaarden?

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Tips voor handpaarden?

Ik wil graag handpaarden met Ab en een pony-vriendje. De pony is namelijk een beetje te klein voor mij om op te rijden.

Achtergrond: met Ab doe ik Parelli en met Prins (de pony) ben ik net met Parelli begonnen. Prins is wat lastig voor de kinderen (nogal LB ) en het doel is dat hij wat makkelijker wordt, waardoor hij meer leuke dingen kan gaan doen. Hij verveelt zich nu een beetje. Ik heb bedacht dat als ik goed kan handpaarden met Ab en Prins, Prins dan wat vaker mee naar buiten kan. Ik denk dat dat hem goed zal doen. Uiteindelijk is mijn doel dat er dan ook kinderen op Prins kunnen zitten tijdens het handpaarden, zodat de kinderen op een leuke manier leren buitenrijden.

Wie heeft er tips om het handpaarden goed aan te leren?

Ik heb nu met Ab en Prins in de bak geoefend. Prins loopt uit zichzelf het liefst achter Ab. Meestal met zijn neus in Ab's staart. Is dat handig? Of is het handiger als Prins naast Ab loopt? Dan kan ik hem beter zien. Dat heb ik ook geprobeerd en dat gaat op zich ook goed. Maar hij loopt liever achter.

Is het handig om Prins te leren om altijd aan dezelfde kant te lopen? Of juist te wisselen?

In de bak zijn Ab en Prins beide LB-i, maar buiten zijn ze allebei meer LB-e. En Prins gaat graag een beetje racen en Ab uitdagen (ze spelen ook veel met elkaar). Hoe ga ik daar mee om? En hoe kan ik dit het beste oefenen?

Ik hoop dat het niet te veel vragen zijn zo. Ik heb niet zo veel ervaring met handpaarden en ik wil het graag meteen goed aanleren.

Nog even wat fotootjes van hoe het nu gaat:

Stappen

Drafje

Nog een drafje

Lief

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Re:Tips voor handpaarden?

geen tips, maar wat een leuke foto's!
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Leuk dat je gaat handpaarden, Wendela!
    Als je het handpaarden ziet als 'leiden vanaf een ander paard' kun je dezelfde principes toepassen als je in L1/2 hebt geleerd over het lopen met een paard.

Voor de veiligheid houd ik altijd het handpaard met zijn neus naast mijn knie (vergelijk: hoofd naast jou schouder), daar heb je de meeste controle over je handpaard. Als je handpaard achter je leidpaard zit, of juist ver naar voren, wordt stoppen en sturen lastig.

Oefen het voorwaarts-stop-achterwaarts vanaf de grond met je toekomstige handpaard, zodat je hem met een wiggle met touw of een tap met de stick op de juiste plek kunt houden.

Daarnaast is een goede porcupine aan het halster erg handig: je handpaard moet direct mee voorwaarts op druk, zodat je arm niet uit de kom getrokken wordt Evt bijdrijven met de stick kan, maar is in noodsituaties niet altijd mogelijk. Vandaar: goede porcupine als voorbereiding.

En nog een tip die ik van Anna gehad heb: desensitize je leidpaard voor 'touw onder de staart', voor het geval je handpaard achterlangs glipt. Nu ben ik daar met Ab niet zo bang voor, maar je kunt het maar beter checken.

Veel plezier met handpaarden!
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Goeie tips van Eveline!
    Aanvulling betreffende het elkaar uitdagen: jij bent de leider, dus je staat het niet toe dat de twee met elkaar gaan lopen spelen/lelijk doen/uitdagen of wat dan ook. Gewoon netjes naast elkaar lopen, en verder niks. Ik handpaard regelmatig met Atli en Menglöd en er zijn dagen dat ik voel dat ze allebei wat jolig zijn. Op zo'n dag ga ik dan bv. niet galopperen, want ik heb een keer gehad dat ze elkaar gingen uitdagen: ze wilden allebei met hun neus voorop lopen. Dat ging dus steeds harder en harder... Uiteindelijk heb ik ze in een bocht tegen een hek kunnen parkeren, maar zulke scheurpartijen zijn niet leuk natuurlijk. Dus probeer ook goed aan te voelen hoe de stemming is, en hou in de gaten wat ze aankunnen en wat ze teveel op zou fokken. Oefen ook veel in het rijden van overgangen, waarbij het handpaard netjes naast je moet blijven lopen. Op die manier denken ze niet alleen maar aan voorwaarts gaan, maar gaan ze beter op jou letten.

Veel plezier met het handpaarden! Ik vind het altijd erg leuk om te doen.

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Dus porcupine op halster moet goed zijn en de stick to me eigenlijk ook.

Even heel kort samengevat?
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Dank jullie wel voor de goede tips! Daar kan ik echt wat mee!

In ieder geval ga ik beginnen met porcupine en stick to me op de grond. Dat heb ik al een paar keer geoefend En ik ga Prins leren om met zijn hoofd bij mijn knie te lopen.

Nog een praktische vraag: gebruiken jullie een 12 ft leadrope of een gewoon halstertouw? Als hij met zijn hoofd bij mijn knie loopt dan is een 12 ft misschien een beetje lang he?

Marja, fijn dat je even ingaat op het jolig doen. Dat moet ik echt niet hebben als er in de toekomst kinderen op Prins gaan zitten Ik kan aan Ab wel goed aanvoelen wanneer hij dat gaat doen en ik zal er vanaf het begin af aan goed opletten. Als ze willen spelen dan kunnen ze dat na afloop in de paddock doen.

Nu zit ik er over na te denken of ik Prins zal leren om altijd bij mijn rechterknie te lopen (ik ben rechtshandig )? Of juist af te wisselen? Op de grond wisselen we natuurlijk af. Maar aan de andere kant is het misschien voor Prins fijn als het een patroon wordt dat hij altijd aan dezelfde kant loopt? Wat doen jullie?

Tenslotte heb ik me nog iets bedacht dat misschien een probleempje kan worden... Ze zijn allebei erg food-orientated en we rijden over graspaden... Hebben jullie daar nog tips voor? Met Ab oefen ik veel met niet-eten, misschien handig als ik dat met Prins ook eerst ga doen!

Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    47

Is fietsen met de paarden een goede oefening voor handpaarden eigenlijk?

Mijn idee erbij is dat je ze zo kan leren op de juiste manier naast je te lopen, ook met wat meer snelheid e.d. en dat je bij bv spontane stilstaanactie's(grazen!) snel van je fiets af kan komen zonder problemen enzo.
    Dat je al op iets zit en vanaf daar aanwijzingen geeft e.d., maar misschien denk ik veelste rechtlijnig daarin
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

ik vind het er leuk uitzien hoor
    Doe ik soms met Kalife en Zippo, die twee zijn twee handen op 1buik.
    En zoals Calippo zegt tracht je paardje ter hoogte van je knie.
    Is makkelijker, ook voor beide paarden aangenamer ondervind ik.

Groetjes

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Dat is een interessante gedachte, Bowen. Ik fiets zelf ook wel eens met mijn paarden, voor de afwisseling.
    Handpaarden vind ik makkelijker/veiliger dan fietsen, mits je leidpaard goed luistert natuurlijk.
    Mijn ervaring is dat een handpaard gemakkelijker een ander paard volgt, dan een fiets. En vanaf een paard ben je hoger en kun je makkelijker communiceren naar je handpaard.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Leuk idee Wendela,

Zoveel mensen, zoveel meningen, maar ik zou een 12 ft line gebruiken. Springt Prins dan opzij dan heb je wat ruimte, en hoef je niet gelijk los te laten.
    Mijn ervaring met handpaarden is, dat ik inene weer de neiging tot micromanagen heb. Dan wil ik dat paard A precies loopt waar ik wil , en B moet ook tot op de mm nauwkeurig luisteren. Zodra ik iets meer niets doe en de paarden hun eigen verantwoordelijkheid geef.( Leidpaard gewoon rechtuit lopen, handpaard met schoft ter hoogte van knie, en als paard zijnde niet met elkaar bemoeien ) gaat het een stuk beter.
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Wat een leuke foto's. Het lijkt me een bijzondere ervaring om met een handpaard op pad te gaan. Ik hoor graag hoe het gaat na deze goede tips.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

@ Hanneke: Handpaard met schoft ter hoogte van knie? Dan loopt hij dus met zijn neus naast de neus van het leidpaard?
    Op die manier heb je er veel minder controle over, dan wanneer je hem met zijn neus naast jouw knie laat lopen.

@ Wendela: ik heb mijn handpaard altijd rechts, maar dat is meer omdat ik mezelf dan zekerder/handiger voel... Op zich is kunnen afwisselen denk ik ook wel handig.
    Wat eten betreft: ik tap altijd op de schoft om het hoofd weer omhoog te krijgen, en dat kun je zowel bij je leidpaard als je handpaard gebruiken (met je hand bij je leidpaard en evt. met stick of zweepje bij je handpaard, als je er anders niet bij kunt komen. Of een flinke wiebel met je touw. Daar heel consequent in zijn en dan is dat eten onderweg zó over!

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Dank jullie wel allemaal!

Hanneke, ik zal met de 12 ft beginnen dan. Zou inderdaad een beetje lullig zijn als ik Prins los moet laten als hij een keertje wegspringt. En misschien begrijpt hij het in het begin nog niet zo goed. En goed wat je zegt over verantwoordelijkheid nemen.

Fietsen met paarden heb ik ook al geen ervaring mee, dus ik denk dat ik eerst maar eens het wandelen ga oefenen met Prins. En als ik begin met handpaarden buiten, dan kan ik wel even iemand vragen om mee te lopen voor de zekerheid.

Marja, dank voor de niet-eten tips. Ik zal met Prins met wandelen alvast het tappen op zijn rug gebruiken als hij gaat eten.
    Het valt me nu ineens op dat je op jouw Ava-foto ook aan het handpaarden bent

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Yep, ik handpaard graag.

Nog een tip, mocht je willen gaan fietsen: neem een fiets met een terugtraprem, want je hebt in feite maar één hand om mee te remmen dus handremmen zijn minder veilig!

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Dat soort fietsen bestaan hier in Duitsland niet hoor En het is ook veel te heuvelachtig, dus ik ga lekker lui op mijn pony zitten :P

Maar wel een goede tip hoor. Ik denk dat er vast ook andere mensen zijn die inspiratie uit dit topic halen. (En dan kunnen we een forum-handpaarden-team beginnen )

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten