Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 27

Topic: Op welke leeftijd beginnen met paardentandarts?

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Op welke leeftijd beginnen met paardentandarts?

Bij ons in het dorp staan twee fjordjes van vier jaar. Ze zijn nog nooit bij de tandarts geweest. Ze eten goed, maar dat zegt niets want het zijn fjorden :P Op welke leeftijd is het aan te raden om voor het eerst de tanden te laten vijlen? Ik weet nog dat de tandarts een keer vertelde dat als de paarden jong zijn, de haken op de kiezen nog niet zo snel groeien.. Maar ik weet niet meer over welke leeftijd dat ging...

En meteen een vervolgvraag. Hebben jullie tips hoe je een paard natural kan voorbereiden op de tandarts? Het gaat om een LB-E en een RB-i.

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Re:Op welke leeftijd beginnen met paardentandarts?

Meestal raden ze aan bij 2.5 a 3 jaar ivm de eerste keer wisselen volgens mij
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja, in elk geval voór je er voor het eerst een bit in doet. Het komt nogal eens voor dat paarden wolfskiesjes hebben. Die kunnen soms nog onder het tandvlees verscholen zitten, maar met de druk van een bit erop vervelend pijn doen.

Er is een Savvy club DVD o.a. gewijd aan het voorbereiden op de tandarts. Ben je daar lid van Wendela?

De tandarts die ik gesproken heb raadt aan om het inderdaad een keer te controleren rond het 4e jaar, maar meestal hoeft er niks gedaan te worden tot ongeveer 6 jaar. Dan is het jaarlijks vijlen of wat er nodig is.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Er is een Savvy club DVD o.a. gewijd aan het voorbereiden op de tandarts.
    Jaaa, met Connie, mijn leasepaardje in Colorado

Ik had ooit de tandarts bij Beeb en die zei dat gebitscorrecties pas uitgevoerd konden worden als alle tanden en kiezen gewisseld waren. Vijlen aan het melkgebit was volgens hem niet nodig.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo

Ik had ooit de tandarts bij Beeb en die zei dat gebitscorrecties pas uitgevoerd konden worden als alle tanden en kiezen gewisseld waren. Vijlen aan het melkgebit was volgens hem niet nodig.
    Echter, een controle kan wel erg zinvol zijn. Soms is er een speciaal tarief voor.

May the horse be with you!

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Dank voor jullie reacties.

De paardjes hebben volgens mij wel af en toe een bit in, bij hun wekelijkse 'normal'-rijles. En met 4 jaar zijn vrijwel alle tanden en kiezen gewisseld. Dus dan lijkt het me nu een goed moment voor een gebitscontrole.

Ik ben lid van Parelli Connect en ik kan ook filmpjes zoeken op de Savvy Club website. Weet iemand toevallig de link naar het filmpje? Of zal het te vinden zijn als ik zoek op 'preparation dentist'

Vooral voor de RB-i lijkt het me wel fijn als we hem een beetje kunnen voorbereiden.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Heb je al gezocht?
    Het staat op een DVD van begin 2010.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Mijn (normal) tandarts adviseerde om idd pas in een volgroeid gebit te gaan vijlen en dat soort dingen. Haar advies was wel om met jonge paarden alvast te oefenen, dus ik doe nu bij Beebs bijvoorbeeld met mijn vingers het tandvlees voelen. Bij Anna en Elsa kan ik nu ook de lippen al wat opzij doen (aan de zijkant), Olivia kan ik nu over de neus aaien

Olivia (is nu 19) heeft héél erg lang geen tandarts gezien, met als gevolg kapotte wangen, hele grote haken op de keizen en heel slecht eten (met de bijbehorende fysieke conditie!). Hier ben ik heel erg van geschrokken, dus ik laat de tandarts nu elk half jaar komen voor controle. Dan mag ze ook gelijk alles nakijken, want ik weet liever zeker dat er niets is. Olivia is trouwens deze keer onder verdoving geweest, dat was nu de enige optie voor haar.

Zo, nu ga ik die DVD ook zoeken op PC, leuk!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

O ja schiet mij te binnen, mischien met een waterslang in de mond spelen omdat de tandarts vaak naspoelt met water, ik zag dat iemand doen (een paard dronk op die manier) en dacht ja dat is eigenlijk wel handig.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Heb je al gezocht?
    Het staat op een DVD van begin 2010.
    Inderdaad. Januari 2010. Dvd issue 47, voor degene die ook willen gaan zoeken.

Ik heb 'm nog niet bekeken, maar er staat een hoofdstuk op over voorbereiden op de dierenarts en een hoofdstuk over voorbereiden op de tandarts. Lijkt me super voor jonge paarden!

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Janneke, wat grappig dat je dat zegt, Wonder drinkt vaak uit de slang maar nooit bij nagedacht dat de tandarts dat ook doet!
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

soms hebben jonge paarden ook nog wel eens last van de zogenaamde doppen. Die kan een tandarts ook weghalen.
    Niet elk paard heeft daar last van hoor.
    Je kan ook zelf een klein beetje voelen of je paard haken heeft.
    Door bijv de kaken zachtjes heen en weer te schuiven. Mocht je weerstand voelen dan kan dat door haken komen.
    Ook kan je ze voelen met je vingers, pas wel op dat ze er niet op bijten doet best wel zeer.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Ja bij jonge paarden is controle ook belangrijk ! Ik weet nog dat ons paard bij de tandarts was (hij zal toen iets van 3 geweest zijn ofzo ) en toen had hij een paar voortanden nog niet gewisseld terwijl de nieuwe er al onder zaten. Tandarts heeft ze toen verwijderd en de nieuwe waren binnen no-time keurig op zijn plekkie gegroeid. En ook inderdaad voor die wolfskiesjes. (toevallig ben ik momenteel een leuk boekje aan het lezen over de feiten en fabels over bitloos rijden: ik ben er inmiddels van overtuigd dat het beter is om een paard bitloos in te rijden en er pas een bit in te doen als ze alles gewisseld hebben )

Of preparation zin heeft weet ik niet: onze tandarts verdoofd toch altijd bij behandeling. Maar toevallig heeft hij mijn oudje al 2 jaar niet meer gedaan. Dan kijkt hij eerst even of er wel wat moet gebeuren. Dus is het wel fijn als je in elk geval mag kijken in de mond.

Met de tuinslang in de mond kunnen is ook heel fijn: zo hebben wij op stal al heel vaak slokdarmverstoppingen kunnen oplossen !

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Haken aan de buitenranden van de kiezen kun je vaak ook opmerken door over de wangen te wrijven/duwen, op de plaats waar de kiezen zitten. Als daar dan haken aan zitten, duwen deze in de wang en zal je paard daarop een reactie geven.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten