Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 38 van de 38

Topic: beweging bij beenwond

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Re:beweging bij beenwond

Ik kan vanaf hier niet zien wat voor een wond het is... maar als het echt een grote wond is op een been, dan zou ik toch eerder naar je dierenarts luisteren.
    Natuurlijk kan het goed gaan, je zal vast veel verhalen kunnen vinden dat het ook daadwerkelijk goed is gegaan Je weet alleen niet of dat hetzelfde type wond als bij jou was, op dezelfde plek etc etc.

Wonden op deze plek kunnen echt heel lang duren, als er elke keer beweging bij komt, dan duurt het echt heel veel langer. Plus dat het risico op wildvlees groter is.
    Wonden op een been duren zo lang omdat de huid geen enkele marge heeft. Op een borst, flank of buik kan de wond op een gegeven moment door tractie heel snel kleiner worden. Op een paardenbeen gebeurt dit eigenlijk niet. Dat betekent dat de wond echt mm voor mm moet dichtgroeien.
    Ik heb soms paarden nog 2-3 maanden op de kliniek gezien, waarbij het eerst al thuis geprobeerd was Wonden op benen genezen echt heel slecht, dus ik zou er voorzichtig mee zijn. Wat voor een verband heeft hij nu om?
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    Ik kan vanaf hier niet zien wat voor een wond het is... maar als het echt een grote wond is op een been, dan zou ik toch eerder naar je dierenarts luisteren.
    Natuurlijk kan het goed gaan, je zal vast veel verhalen kunnen vinden dat het ook daadwerkelijk goed is gegaan Je weet alleen niet of dat hetzelfde type wond als bij jou was, op dezelfde plek etc etc.

Wonden op deze plek kunnen echt heel lang duren, als er elke keer beweging bij komt, dan duurt het echt heel veel langer. Plus dat het risico op wildvlees groter is.
    Wonden op een been duren zo lang omdat de huid geen enkele marge heeft. Op een borst, flank of buik kan de wond op een gegeven moment door tractie heel snel kleiner worden. Op een paardenbeen gebeurt dit eigenlijk niet. Dat betekent dat de wond echt mm voor mm moet dichtgroeien.
    Ik heb soms paarden nog 2-3 maanden op de kliniek gezien, waarbij het eerst al thuis geprobeerd was Wonden op benen genezen echt heel slecht, dus ik zou er voorzichtig mee zijn. Wat voor een verband heeft hij nu om?
    Thanks Sanne!

Er zit eerst een gaasje op met honingzalf. Daarom zitten watten, daarom zo een witte bandage en dan een vetrap.
    Dat wat jij zegt zei de dierenarts ook. Zeker met oog op verklevingen en ook niet goed lopen als gevolg daarvan. De plek is zo moeizaam.

Het luisteren naar de dierenarts wil ik ergens ook echt wel. Het is zo moeilijk. Ik ga haar nog eens bellen, het blijft een vreemd verhaal dat ze me vertelde dat Rupa in een paar weken weer naar buiten zou kunnen omdat het dicht zou zijn.

Maar jij denkt dat wandelen oid ook niet verstandig is?

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik kan het zo niet goed beoordelen omdat ik niet weet hoe de wond eruit ziet.
    Ik heb helaas ervaring met een wond bij de sprong tot het bot open.
    Deze pony is gehecht voor zover er vel was. Omdat het een soort T-oppervlakte was kwamen we wel tekort.
    Daarna in het verband.

Met een week sprongen de hechtingen zoals verwacht. Nog wel verband.

Na drie weken zag het er veel beter uit. Helaas geen foto van eerste dag. Maar been was geheel rood van het bloed.

Ze heeft vooral op stal gestaan. Dit had ook niet anders gekund. Wel heb ik haar wat aan de hand gestapt.
    Met zo'n wond losgooien is vragen om problemen. Zeker niet in het zand, dat is allemaal vies.
    Natuurlijk kun je deze wond nog zien door botwoekering. Maar ik vind het niet storend. En de meeste mensen valt het niet eens op.

Even nog een plaatje van een hele andere wond. Was ik niet blij mee vanwege de pees.
    Maar verder is dit met Dermiel spray keurig genezen.

De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Mijn instelling is een beetje: als ze op de wei kunnen of een klein stukje en rustig blijven, dan zou ik dat altijd doen.
    Zeker als de wond niet dramatisch is.

Als ze in de box moeten blijven, doe het dan goed (dan gaat het zo snel mogelijk). Zo weinig mogelijk beweging en het liefste een twee-lagig verband. Een verband van een laag doet eigenlijk helemaal niets qua beperking van beweging, behalve dat het wat schoner blijft.

Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

ik kan je wel een foto maken van een genezen wonde op exact dezelfde plaats. sita is vermoedelijk ooit in de prikkeldraad blijven hangen en heeft dus een plek littekenweefsel aan de voorkant van haar sprong. aan de vorm te zien niet gehecht geweest.
    Hinnik!

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Margot; heb je Equaide (of iets wat daarop lijkt) overwogen? Het klinkt mij als superspul in de oren.
    Started!

Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Een tweelagig verband is twee keer watten en verband. Dus eerst watten, dan verband en dan nog een keer watten en dan weer verband. Een laag is goed tegen een beetje zwelling en schoon houden, pas als je twee lagen doet is het beperkend voor de beweging van het gewricht. Soms worden er zelfs drie lagen gedaan (of gips). Ik zou zelf een volledig pijp-kogel verband aanleggen en daarop dan een verband over de sprong. In het achterbeen is de buiging van al die gewrichten met elkaar verbonden, dus als je de kogel ook beperkt, dan zal hij het been nog minder bewegen.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat zelfs een echt buitenpaard als Tas (heeft 6 weken in Utrecht gestaan), uiteindelijk de stalrust daar prima accepteerde. Het verschil is alleen dat alle paarden daar binnen blijven staan.

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Ik ben het ermee eens dat gestresste paarden slecht genezen. Ik heb zelf vrij mooie genezing gezien bij paarden die beweging kregen in de vorm van veel stapmolen (op steen). Ik heb altijd te horen gekregen dat beweging wel goed is, maar dan wel op het harde omdat er dan minder spanning komt te staan op de huid dan wanneer er in een zware bak wordt bewogen. Als je een goeie bodem hebt lijkt de bak me ook prima. Een doodongelukkig paard heb je ook niks aan als het enkele maanden gaat duren.

Beterschap voor Rupa!

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten