Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 23 van de 23

Topic: Tips voor handpaarden?

Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    47

Re:Tips voor handpaarden?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Dat is een interessante gedachte, Bowen. Ik fiets zelf ook wel eens met mijn paarden, voor de afwisseling.
    Handpaarden vind ik makkelijker/veiliger dan fietsen, mits je leidpaard goed luistert natuurlijk.
    Mijn ervaring is dat een handpaard gemakkelijker een ander paard volgt, dan een fiets. En vanaf een paard ben je hoger en kun je makkelijker communiceren naar je handpaard.
    Tja, daar heb je natuurlijk gelijk in, een paard volgt nu eenmaal makkelijker een ander paard. Dan heb je al meer een natuurlijke flow zeg maar.

Vandaag een beetje geklierd met handpaarden in de bak, pfffffff, dat valt niet mee, teugels, leadrope, stick, het is een heleboel om te beheren zo ineens.
    Bowen dus maar op de hoefslag gezet voor een follow the rail zodat ik zijn teugels los kon laten.
    Athena had erg de neiging om of echt erachter te willen lopen of voor te willen lopen, maar na wat in de knoop raken met al die touwen en stick lukte me het om haar netjes met het hoofd naast mijn knie te krijgen, toen gelijk stilgezet beide en beloond, de 2de poging leek er dan ook al veel meer op.
    Toen bedacht ik mezelf dat het wel leuk en leerzaam zou zijn om Athena te cirkelen rond een stilstaande Bowen.

Leuk idee, maar het werkte niet zoals ik me had voorgesteld
    Bowen wil prima stil blijven staan als ik wat neutraal met de stick en string doe, als hij netjes follow the rail doet reageert hij gelukkig ook niet op de aanwijzingen die ik aan Athena geef, maar in het midden van de cirkel staan terwijl ik Athena om hem heen probeer te sturen is een stevige brug tever voor hem.
    Hij begreep niet dat hij gewoon kon blijven staan en wilde achter Athena aan lopen of op z'n minst meedraaien.

Dat was dus duidelijk een ik wil teveel ineens iets van mij Dus maar afgesloten met een klein rondje follow the rail en toen Athena weer mooi op de plaats liep gestopt. We houden het de eerste tijd maar gewoon bij follow the rail tot dat echt soepel gaat om dan misschien een cloverleaf ofzo in te brengen.

Maar ik vroeg me af, wat kan ik doen om Bowen te helpen te begrijpen dat ik tegen hem kan "praten", of tegen Athena kan "praten" terwijl ik op hem zit en toch in mijn lijf actief wordt voor Athena?
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

Ik doe ook handpaard, alleen altijd zonder stick, dat ding kan zo ongevovelijk in de weg zitten.
    Verder een 12 ft line. En vooral in begin duidelijk aangeven wat wel en niet, en vaak genoeg doen en gaat het steeds beter

Ik deed het altijd met nicky en sophie en die vonden het beide best leuk al konden ze soms ook flink mopperen

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

@ Hanneke: Handpaard met schoft ter hoogte van knie? Dan loopt hij dus met zijn neus naast de neus van het leidpaard?
    Op die manier heb je er veel minder controle over, dan wanneer je hem met zijn neus naast jouw knie laat lopen.
    sorry, foutief getypt, ik bedoel het hoofd van handpaard ter hoogte van de schoft van het leidpaard, of ter hoogte van mijn knie.
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo

Daarnaast is een goede porcupine aan het halster erg handig: je handpaard moet direct mee voorwaarts op druk, zodat je arm niet uit de kom getrokken wordt Evt bijdrijven met de stick kan, maar is in noodsituaties niet altijd mogelijk. Vandaar: goede porcupine als voorbereiding.

Ik denk dat ik de porcupine niet goed beheers. Mijn ponies reageren enorm sterk op elkaar. Dat kan betekenen dat de flegmatieke zijn benen onder zijn lijf vandaan rent, en de meest voorwaartse juist langzamer gaat.
    Ik drijf Andor wel bij met het uiteinde vd leadrope. Ik neem geen zweep mee, heb de teugels van Merrit in 1 hand, tesamen met het uiteinde vd leadrope die bij Andor eraan zit.

Ik rij ze aan beide kanten, dat is makkelijker soms met de beschikbare bermen.
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja

Nog een tip, mocht je willen gaan fietsen: neem een fiets met een terugtraprem, want je hebt in feite maar één hand om mee te remmen dus handremmen zijn minder veilig!
    Ik ben bang dat ik een veel betere tip heb : zet je handremmen om . Dus de linkerrem is dan voor achter. Als je je paard rechts houdt en je moet inene flink remmen, dan sla je in ieder geval niet over de kop.

Veel plezier! Ik doe het denk ik al een jaar of 8 en heb Andor zo ook verkeersmak gemaakt. Merrit vindt dit helemaal het einde en doet het graag Andor gaat mee, maar is liever zelf het leidpaard.

Ohja, ik galopeer niet. Ze hebben een TE verschillend tempo en Andor weet dat hij hoe dan ook, Merrit in kan halen. Ik deed het vroeger wel in het bos, maar in rengalop zitten met een handpaard is NIET handig

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Dank je wel voor de aanvulling Hester!

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Leuk, handpaarden!

Bij mij is het al wel een tijd geleden, maar ik weet nog dat er de eerste keren (voor het handpaard dan) altijd iemand mee ging die erachter reed. Om de porcupine op het halster te ondersteunen en het paard te helpen leren wat de bedoeling was (eigenlijk andersom natuurlijk), reed er iemand achter met een zweepje/ stick.
    Eerste galopjes of een flinke draf deed ik altijd op mul zand tegen de bult op. Dan hebben ze vaak net even wat minder zin in racepartijen. Of, als het toch racen wordt, er wordt niet zo hard gegaan.
    Started!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Ohja, ik galopeer niet. Ze hebben een TE verschillend tempo en Andor weet dat hij hoe dan ook, Merrit in kan halen. Ik deed het vroeger wel in het bos, maar in rengalop zitten met een handpaard is NIET handig
    Haha ik heb juist een tegenovergesteld probleem: als ik Menglöd rij en Atli is mee als handpaard, en ik wil galopperen, dan spring hij vaak niet of pas veel later aan in galop, waardoor ik zo ongeveer van Menglöd afgetrokken wordt. Ik heb al een paar keer gehad dat ik Atli los moest laten, en dat hij dan doodleuk gras gaat staan eten.
    (Ja ik weet het, m'n porcupine....!)

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Marja

Goede tip Bea!

Ik kwam toevallig in een Parelli-video een stuk tegen over handpaarden. De video staat op Parelli Connect bij de e-learning Level 1-les 1. De video heet 'Prey, Prisoner or Partner'. In de video zie je Pat bij een Celebration twee dagen met een paard spelen. Aan het begin van dag 2 (ongeveer halverwege de video) gaat hij met dit paard handpaarden. De video is ook een Savvy Club dvd geweest, met dezelfde titel, ik weet alleen niet welk nummer.

Pat gaat handpaarden met Magic als leidpaard. Het paard dat hij handpaard (Tipi) is een LB, die steeds te veel in Pats ruimte komt. Omdat Magic dominanter is dan het andere paard (Tipi), maakt dat het wel wat makkelijker, want Magic leert Tipi al heel snel dat hij niet in mag halen en niet tegen haar aan mag beuken. Verder gebruikt Pat zo'n lange stick. Hij oefent eerst vooral met 'blijf naast mij lopen'. Dus veel stoppen, stappen, stoppen, stappen. Daarna ook draven. Hij gebruikt eigenlijk vooral de driving game (stick) om het paard dit te leren. Hij legt uit dat het paard moet leren dat het zijn verantwoordelijkheid is om altijd precies naast Magic te blijven. Daarna gaat hij voltes rijden, waarbij afwisselend Tipi aan de binnen- of buitenkant loopt. Zo leert Tipi dat hij zijn tempo moet aanpassen om precies naast Magic te blijven.

Tenslotte gaat Pat ook nog met allemaal obstakels spelen met Tipi als handpaard. Dat is erg leuk om te zien. Maar voor mij is dat nog een beetje hoog gegrepen. Ik wil eerst maar eens gewoon lekker een rondje door het bos hobbelen

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten