Hoi,
Vandaag is voor het eerst mijn buurmeisje van tien meegeweest naar het paard. Ze heeft afgelopen week pas haar eerste les gehad op een manege en we weten allemaal hoe dat in zijn werking gaat. Meisje in kwestie is jong en heeft nog haar kinderfantasietjes over hoe het in zijn werking gaat met paarden, maar als zij vaker het paard wilt komen verzorgen wil ik haar toch meer leren over hoe ik werk met hem.
Ik heb mijzelf nooit iets aangeleerd via Parelli of een andere methode. Ik heb het geluk dat het paard in kwestie gewoon veel vertrouwen toont en ik nooit iets anders hoef te doen dan vragen. Als hij zijn geduld verliest en zomaar wilt gaan grazen, hoef ik alleen maar zijn naam te roepen en hij loopt weer naast me. We lopen ook vaak buiten zonder dat ik hem vast heb, het is gewoon een lam.
Mijn vraag is hoe ik dit meisje op een leuke manier wat meer van paarden kan meegeven dat zij nu de komende periode zal leren op de manege. Het was voor haar al helemaal nieuw dat dit paard geen bit in heeft, en ook rijden wij niet met zadel. En waarom moet jij dan geen schopjes geven in zn buik? Dat soort vragen e.d.
Hoe zou jij dit leren aan een kind? Ze komt maar eens per week mee voor het leuke, maar ze is leergierig en zat zo op z'n rug zonder angst. Op de terug weg heeft hij netjes naast haar gelopen, zij vraagt zich af waarom hij zo mak is. Wat is het verschil tussen de paarden van een manege en hun methode en die van ons? Iemand een leuk idee? Misschien in spelletjesvorm?
Bladwijzers