Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: Zadel schuift in galop naar voren

  1. #1
    Actief Forumlid Nienie's Avatar
    Aangemeld
    May 2007
    Locatie
    Hoogersmilde (Dr)
    Berichten
    1.364

    Zadel schuift in galop naar voren

    Hoi allen,
    Lang niet gepost hier, wel meegelezen. Ik had nu een vraag die ik graag met jullie wil delen omdat ik benieuwd ben naar jullie ervaringen.
    1,5 jr geleden heb ik voor het eerst op Luna gezeten. Dit was slechts een enkele keer. In januari hebben we een flinke dip gehad nadat duidelijk werd dat ze het Rhino virus had op een neurologisch gebied in haar achterhand. Het was de vraag of ik haar echt zou kunnen gaan berijden. Na heel intensieve behandeling (mbv Amber Koppen, equiscio.nl) is ze daar nu overheen (moet alleen weerstand hoog houden) en zal ik technisch goed moeten rijden. Het rijden hebben we ook weer opgepakt en ik ben nu dan ook echt bezig met doorrijden en haar lichamelijk goed te doen. Iets wat ik heel moeilijk vind en waarbij ik vooral tegen mezelf oploop, Luna kan het wel, ik denk vaak dat ik het niet kan... Als ik weer hobbels heb genomen, merk ik dat me dat persoonlijk ook weer een enorme groei geeft. Dus samen groeien we gestaag door!

    Nu waren we toe aan een nieuw zadel. Zeker nu de grote problemen voorbij waren, vond ik dat we deze wel verdient hadden. Ik heb een Zaldi Lander, de leren versie van de Hanover, besteld. Deze is gisteren gebracht door Marcel van Trekkingsadles!!!! Helemaal blij. Echter hebben we een probleem; in de galop schuift het zadel naar voren (zonder dekje en met de barefoot singel). Nu kan dat verschillende oorzaken hebben; Luna bolt haar rug als we aanspringen, ik stuw nog heel erg met mijn lijf. Nu hebben we nog niet veel aan de galop gewerkt en ben ik al blij dat onze stap en draf steeds meer in balans komt. Hij lijkt minder te schuiven met een stroef dekje en een andere singel, welke ik te leen heb van Marcel. Door flinke regenbuien gisteren kon ik niet heel uitgebreid testen met Marcel erbij helaas.

    Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met (nieuwe) zadels en schuiven (al dan niet in de galop). Mag dat? Of betekend dat standaard dat het zadel niet goed past?

    Liefs Nienke en Luna
    Mijn reis is belangrijker dan mijn doel
    Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

  2. #2
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Zadel schuift in galop naar voren

    Ik weet het niet, klinkt niet goed voor mij, het zadel moet gewoon blijven liggen wat mij betrefd.
    Klinkt een beetje als schoenen die knellen en die je nog moet uitlopen, snap je?

    Het kan soms natuurlijk zo zijn dat je een compromis moet sluiten omdat je paard lastig gebouwd is maar dan ga ik er vanuit dat je al meerdere dingen hebt geprobeerd, heeft Luna zo,n lastig firguur is ze overbouwd?

    Jammer dat ze zo ziek is geweest, fijn dat ze weer de goed kant opgaat, bevalt het je wel daar in het Noorden?
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  3. #3
    Actief Forumlid Nienie's Avatar
    Aangemeld
    May 2007
    Locatie
    Hoogersmilde (Dr)
    Berichten
    1.364

    Re:Zadel schuift in galop naar voren

    Het bevalt hier geweldig! Ik ben echt thuisgekomen. Zo fijn!!!!!

    Luna is iets overbouwt en heeft geen grote schoft... Verder geen bijzonderheden.
    Mijn reis is belangrijker dan mijn doel
    Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

  4. #4
    Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.732

    Re:Zadel schuift in galop naar voren

    Schuift het zadel ook naar voren in galop als je er niet op zit? Ik vind niet dat een zadel naar voren mag schuiven in welke gang dan ook. Het is niet de singel die het zadel op de plaats houdt of het dekje. Het zadel moet van zichzelf goed liggen. Ik zou het overleggen met de zadelpasser.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

  5. #5
    Actief Forumlid Nienie's Avatar
    Aangemeld
    May 2007
    Locatie
    Hoogersmilde (Dr)
    Berichten
    1.364

    Re:Zadel schuift in galop naar voren

    Even een verslag van wat ik gedaan heb of wat mijn bevindingen zijn geweest. Ik ben ook van mening dat een zadel niet mag schuiven en gezien de duidelijk uitkomst vandaag kan het zadel gewoon niet goed zijn voor haar.

    Zondag gereden met het zadel. In stap en draf was er niet direct duidelijk iets te merken. Ik moest wel veel doen om haar goed recht te krijgen, maar dat zou theoretisch nog bij Luna of mijzelf kunnen liggen. Echter bij het aangalopperen sprong ze helemaal scheef weg, maakt haar rug helemaal hard en ging gewoon echt scheef lopen. Ook had ze last van haar rug, deze was gevoelig. Ze heeft op 8 sept nog een behandeling gehad voor haar rug en eigenlijk zou dat niet moeten mogen.

    Dus vandaag alles nogmaals getest. Nu eerst gereden met het oude Barefoot zadel. Ik heb Jolanda ook laten rijden met de BF. Luna liep na wat correcties soepel en goed door haar lijf. Ook de galop geen enkel probleem! Daarna met het nieuwe zadel. In stap en draf liep ze ietswat schever en voelde 1 kant (links uit mijn hoofd) hard. Bij het aanspringen in galop was direct zichtbaar dat ze last van het zadel heeft. Weer een bokkesprong en aan 1 kant helemaal stijf in haar rug.

    In mijn en onze ogen is het duidelijk dat het zadel sowieso aan 1 kant drukt of pijn geeft. Met de singel die ik te leen had van de zadelpasser bleef het zadel overigens wel goed liggen (ook zonder grandeur).

    Ik heb gevraagd of de zadelpasser snel nog langs kan komen, waarbij Jolanda ook aanwezig is (aangezien Jolanda een klinischer beeld kan laten zien doordat zij een betere en stabielere ruiter is). Voor nu leg ik het zadel weg en wil ik het niet weer op haar leggen. Ik hoop maar dat er een oplossing gevonden kan worden, al vrees ik met dit zadel dat dat niet gaat lukken. Hopelijk krijg ik dan wel mijn geld terug ofzo. Voorlopig houd ik het maar op de Barefoot en dan over een aantal jaren als we verder zijn met rijden een maatzadel ofzo. Ik weet het anders ook niet. Ik vind het wel heel erg moeilijk aangezien ik de verhalen van velen hier ook wel ken mbt zadels.
    Mijn reis is belangrijker dan mijn doel
    Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •