Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: Hoeveel zeewier voeren ?

Forumlid
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    62

Hoeveel zeewier voeren ?

Weet misschien iemand hoeveel gram (Noors)- zeewier je aan een paard moet voeren ?

Vroeger hebben wij 50 gr. Noors zeewier per dag gevoerd, maar dan heb ik ergens gelezen, dat je er heel goed mee moet opletten , omdat er veel jodium inzit en de paarden er ziek van kunnen worden. (krop ontwikkeling) Er wordt zelf geadviseerd om geen zeewier te voeren of het alleen kuurmatig te gebruiken.

Wat zijn jullie ervaringen ?

Re:Hoeveel zeewier voeren ?

Verkeerde verhoudingen van mineralen onderling kunnen tricky zijn.
    Me nooit verdiept in zeewier, maar het lijkt me te eenzijdig.

Waarom wil je het voeren?

Forumlid
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    62

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door scoxxx
    Verkeerde verhoudingen van mineralen onderling kunnen tricky zijn.
    Me nooit verdiept in zeewier, maar het lijkt me te eenzijdig.

Waarom wil je het voeren?
    Ik wil het voeren, om ons paard met wat extra mineralen te verzorgen. Ons krachtvoor bestaat uit 400 gr hele granenmix zonder toegevoegde mineralen van het merk Bio-Ron.

Veiliger is dan een mineraalbrok te geven 50 gram per dag.
    Marstall Force of Pavo Vital Complete.

Btw is die Bio-Ron dan enkel graan zeg maar? Helemaal niks toegevoegd? Ook niet "ge-expandeerd" = verhit?

Forumlid
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    62

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door scoxxx
    Veiliger is dan een mineraalbrok te geven 50 gram per dag.
    Marstall Force of Pavo Vital Complete.

Btw is die Bio-Ron dan enkel graan zeg maar? Helemaal niks toegevoegd? Ook niet "ge-expandeerd" = verhit?
    Wij voeren onze jongen uitsluitend natuurlijk en biologisch, daarom hebben wij voor het merk Bio-Ron gekozen.

70-80% van 's werelds graan bevat gifstoffen. Een schimmel dacht ik. Dus ook biologisch graan, zeker biologisch graan.
    Biologisch voeren kan soms minder goed uitpakken in de praktijk.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

nog biologischer voeren is dan healthy herbs.....

Zeewier moet je idd voor oppassen ivm de schildklier - jodium. Meeste mensen die het willen geven doen een kuur van 1 kg en stoppen daarna ermee.
    Schindele's mineralien is oook puur natuur trouwens.
    En bio-ron was vroeger fan van Ursonne als bijvoeding, nu niet meer ?

Forumlid
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    62

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maris
    nog biologischer voeren is dan healthy herbs.....

Zeewier moet je idd voor oppassen ivm de schildklier - jodium. Meeste mensen die het willen geven doen een kuur van 1 kg en stoppen daarna ermee.
    Schindele's mineralien is oook puur natuur trouwens.
    En bio-ron was vroeger fan van Ursonne als bijvoeding, nu niet meer ?
    De Ursonne is helaas ook niet helemaal natuurlijk, het bevat een kunstmatig mineralen en vitaminemengsel. En het is ook niet zo optimaal, om de paarden altijd de zelfde kruiden te geven. Het beste is, dat ze deze op hund weide vinden en zelf kunnen pakken, wat ze nodig hebben. Maar helaas staan op onze wei (nog) niet voldoende kruiden.

Schindeles mineralen ken ik ook. Die zijn helemaal natuurlijk, heb ik zelf al ingenomen. Weet je hoeveel de jongens hiervan nodig hebben.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Ursonne werd idd geadviseerd dat kuurmatig te voeren ( door Erik Laarakker ).
    Schindele's hoeveelheid weet ik niet uit mijn hoofd, als je het zekere voor het onderzekere wil nemen, niet meer geven dan de "mensenhoeveelheid" Ik dacht 1 theelepel per dag ?

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Zeewier is niet iets wat je voor vast voet. Het is inderdaad bedoeld als kuur. er is ook geen reden om het permanent te geven.

Actief Forumlid Plurkje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008

meten is weten: je voer door laten meten, paard door laten meten en dan weet je wat je bij moet voeren. Nooit zomaar mineralen suppleren (vitamines ook niet trouwens). Wat is de reden dat je specifiek voor zeewier kiest?

Pas trouwens op met kiezen voor granen als bijvoer, of het nu biologisch is of niet. Goed ruwvoer in voldoende mate is veel beter.
    Van achter kijk je de koe in z'n kont

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Plurkje
    meten is weten: je voer door laten meten, paard door laten meten en dan weet je wat je bij moet voeren. Nooit zomaar mineralen suppleren (vitamines ook niet trouwens). Wat is de reden dat je specifiek voor zeewier kiest?

Pas trouwens op met kiezen voor granen als bijvoer, of het nu biologisch is of niet. Goed ruwvoer in voldoende mate is veel beter.
    Maar ook vaak niet compleet. Daarover zullen de meningen altijd verdeeld blijven

Actief Forumlid Plurkje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008

goed ruwvoer is wel compleet, alleen slecht ruwvoer niet en helaas is het inderdaad wel zo dat er ook veel slecht ruwvoer op de markt is. En maar weinig hooihandelaars die je voor elke afname netjes een analyse voorleggen ter controle. Maar het is wel degelijk mogelijk...
    Van achter kijk je de koe in z'n kont

misschien een domme vraag, maar zit er dan ook nog verschil tussen Noors Zeewier en Ijslands zeewier? want op de zak van Ijslands zeewier staat dat je 2-3 eetlepels moet voeren volgens mij?
    echte vrienden zie je niet, ... die staan achter je.

Forumlid
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    62

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Chitsa
    misschien een domme vraag, maar zit er dan ook nog verschil tussen Noors Zeewier en Ijslands zeewier? want op de zak van Ijslands zeewier staat dat je 2-3 eetlepels moet voeren volgens mij?
    Ondertussen denk ik, dat 2-3 eetl. echt te veel is. En ik weet niet of er verschil is tussen noors en ijslands zeewier.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten