Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: bitloze hoofdstellen

  1. #1
    Actief Forumlid Baldertje's Avatar
    Aangemeld
    May 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    1.246

    bitloze hoofdstellen

    Hallo allemaal,

    Ik heb een vraagje, Misschien is er al een topic over geweest? maar ik kan het niet vinden?
    Welke bitloze hoofdstellen gebruiken jullie?
    Ik heb 2 bitloze hoofdstellen. Waarvan 1, kruislings onder de kaak doorloopt.
    Ik zelf vind dit lastig omdat ik voor mijn gevoel tegenovergestelde dingen vraag. Iemand daar dezelfde ervaring mee?
    Nu zit ik er over te denken om hem te verkopen, maarja welke moet ik dan hebben?
    Vandaar mijn vraag, welke jullie hebben en wat jullie fijn vinden werken.

    ALvast bedankt voor de antwoorden.

  2. #2
    Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Locatie
    Huizen
    Leeftijd
    38
    Berichten
    1.815

    Re:bitloze hoofdstellen

    Waar wil je het hoofdstel voor gebruiken?

    Ik heb voor de dressuur gewoon een bit in, maar mocht je toch heel graag bitloos willen zou ik daarvoor een fijne, leren sidepull aanraden
    omdat ik die het duidelijkst vindt qua hulpen en release.

    Ik rij buiten met een touwhalster en dat vind ik voor rechtoe-rechtaan rijden het fijnst.

    Zelf ben ik geen fan van gekruiste systemen, die geven naar mijn idee teveel ruis en een slechte release.
    A lot of people talk to horses, not many listen

  3. #3

    Re:bitloze hoofdstellen

    Ik rij al jaaaren met een originele Cook en nooit problemen gehad met release en zo.
    Ik heb geen directe contact teugel zoals je leert op de manege er zit altijd een licht boogje in.
    Door een trilling in mijn teugel weet mijn paardje genoeg wat ik bedoel.

    Ook voor de kar rij ik met het zelfde hoofdstel, andere pony en ook nooit problemen gehad dat het niet goed los ging oid.
    Je geeft geen tegenovergestelde signalen, dat is meer voor je zelf.
    Kijk maar eens naar een veulen die wordt geleid door moeders. Moeders geeft een duwtje in de goede richting, dit doe je min of meer ook met een kaakgekruist systeem.
    Met een sidepull heb je een trek beweging naar de richting die jij wilt.

    Het is per paard en persoon afhankelijk wat het beste werkt. Mijn ervaringen zijn dat mensen het gewoon moeten uitproberen en zien wat de reacties van het paard zijn. Vaak weet je dit al met een kwartiertje. En soms zijn paarden heel duidelijk en weet je het al binnen een rondje
    Ooit eens gehad bij iemand. Zij wilde een bepaald hoofdstel, ik maakte hem op maat, en kreeg toen al een gevoel van dit is het niet.
    Zei niks tegen die persoon, deed hem om en zij ging rijden. Het paard liet overduidelijk merken dat hij het helemaal niets vond.

    We deden een ander hoofdstel om 2e keuzze en paard werd helemaal blij, dit was precies wat hij prettig vond. Sindsdien rijden ze er vele km mee met veel plezier.
    Je kan bij de NVBP alle soorten bitloze hoofdstellen die er in Nederland zijn uitproberen misschien is dat iets voor je.
    Er loopt al een topic over, van niet zo heel lang geleden. hun site is www.bitloos.nl

  4. #4
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:bitloze hoofdstellen

    Men jij ook met een losse teugel Inge, of heb je dan wel meer contact?

  5. #5
    Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Hoenderloo
    Leeftijd
    44
    Berichten
    3.498

    Re:bitloze hoofdstellen

    Hoi Dana,
    wanneer ben je ook alweer uitgerekend? (Lekker off topic...)

    Ik rijd/ reed met een sidepull van Marylot, met een touwhalster en met een hackamore.
    Als je wil kan je ze wel een keer lenen.
    Started!

  6. #6

    Re:bitloze hoofdstellen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Men jij ook met een losse teugel Inge, of heb je dan wel meer contact?
    Dat is een goeie ook hier men ik weer met min of meer losse teugel.
    Ik weet het geheel tegen de regels van het mennen in. En LEVENS gevaarlijk en weet ik het al niet meer.
    Er hangt een kleiner boogje in dan tijdens het rijden, maar er is geen continue vast contact.
    Ik men dus niet 100% volg het achenbach systeem waarbij je dus altijd contact hebt en een zijde loslaat wanneer je een bocht neemt.

    Ik rij in de volksmond JBF (jan boeren fluitjes) Ik heb mijn menbewijs en kan vlg het achenbach systeem rijden, ook met 1 hand.
    en dat doe ik soms ook nog wel als ik een meer echt werk dagje heb. Dus op een weiland of open plek in het bos ga dressuren.
    Maar mijn shetty wordt steeds ouder en ik vraag hem ook steeds minder, ik doe dan liever grondwerk aan de hand om hem soepel en lenig te houden en voor de kar mag hij zelf voor hem een prettige houding zoeken. En genieten van de uitjes.

    Nu is het wel een vreselijk super gave shet hoor dat ik er zo "makkelijk" mee om kan gaan. We hebben een wereldse verstandhouding.
    Ook heeft hij een grote baard in de winter en nooit last van dat er haren blijven hangen of dat er geen release zou zijn.
    Als dat er niet zou zijn zou hij onmiddelijk schudden met zijn koppie.
    Ooit eens stom geweest en er kwam/zat een draai in een kruisbandje.
    Ik maar denken waarom schut hij zo, vliegen misschien? Totdat hij stil ging staan en achter om keek van he joh...doe er eens iets aan!
    ik afstappen en toen zag ik mijn stommiteit meteen weer goed gedaan en een koekje natuurlijk omdat hij zo braaf was en toen weer verder. Daarna geen schudden meer en liep als een zonnetje.

  7. #7
    Actief Forumlid Baldertje's Avatar
    Aangemeld
    May 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    1.246

    Re:bitloze hoofdstellen

    Dank voor alle reactie's!

    Ik gebruik voor echt dressuur vaak een bit, of rijd met kaptoom.
    ik gebruik beide bitloze hoofdstellen voor buitenrijden.
    Ben het met jou eens Zayna, voor mij gevoel geeft het ruis en vind ik de release ook niet zo prettig. Blijft een beetje hangen ofzo?

    Wat ik dus nu gedaan heb is de kruislinkse dingen eraf gehaald en rijd nu "gewoon" met de teugels aan elk een zijde. Vind dit zelf prettiger, alleen merk ik dat het hoofdstel daar eigenlijk niet voor gemaakt is..
    Is volgens mij een dr. cook welke ik nu heb.

    Een sidepull is dat dan eigenlijk hetzelfde als een gwn hoofdstel? alleen dan zonder kruislings?

    @bea ik ben zondag uitgerekend! haha lekker off topic
    Wil daarna wel eens bij jou kijken? welke jij hebt?

    Ik heb namelijk ook op bitloos.nl gekeken, alleen heb je zoveel verschillende variaties! dat ik door bomen bos niet meer zie.
    Ik zal me eens gaan verdiepen in een sidepull..





  8. #8
    Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Hoenderloo
    Leeftijd
    44
    Berichten
    3.498

    Re:bitloze hoofdstellen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Baldertje
    @bea ik ben zondag uitgerekend! haha lekker off topic
    Wil daarna wel eens bij jou kijken? welke jij hebt?
    Oh, zondag al! Succes met de laatste loodjes dan, en eengoede bevalling.

    Ik heb de Marylot sidepull. De neusriem is met neopreen onderlegd, en dus zacht. Wij vinden het erg fijn. Je bent altijd welkom om te komen kijken! Neem je dan wel beebielief mee?

    Een sidepull kan je vergelijken met een normaal hoofdstel waar de teugels aan de neusriem vastgemaakt zitten. Nou ja, zo ongeveer dan.
    Started!

  9. #9
    Actief Forumlid Baldertje's Avatar
    Aangemeld
    May 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    1.246

    Re:bitloze hoofdstellen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door mitzel
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Baldertje
    @bea ik ben zondag uitgerekend! haha lekker off topic
    Wil daarna wel eens bij jou kijken? welke jij hebt?
    Oh, zondag al! Succes met de laatste loodjes dan, en eengoede bevalling.

    Ik heb de Marylot sidepull. De neusriem is met neopreen onderlegd, en dus zacht. Wij vinden het erg fijn. Je bent altijd welkom om te komen kijken! Neem je dan wel beebielief mee?

    Een sidepull kan je vergelijken met een normaal hoofdstel waar de teugels aan de neusriem vastgemaakt zitten. Nou ja, zo ongeveer dan.
    Haha Dank je wel! ben heel benieuwd hoelang die nog op zich laat wachten...
    Als ik ben bevallen zal ik de kleine beebiee meenemen, kun je hem gelijk bewonderen, terwijl ik even kijk wat nou precies sidepull is!


  10. #10
    Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Hoenderloo
    Leeftijd
    44
    Berichten
    3.498

    Re:bitloze hoofdstellen

    Deal!
    Started!

  11. #11

    Re:bitloze hoofdstellen

    een sidepull heeft als het goed is een extra keelriem. Deze zorgt voor stabiliteit.
    Volgens mij heeft iemand hier op het forum ooit eens fotos geplaatst van een verbouwde Beta versie van de Bitless bridle (cook) naar sidepull.
    Als je alleen de kruisriempjes weghaalt en dan gaat rijden gaat het idd schuiven en dan loop je de kans dat de bakstukken in de ogen komen.
    Door de extra keelriem voorkom je dit probleem.
    Als je een beetje handig bent bestaan er nog mogelijkheden voor weinig.

  12. #12
    Forumlid Lot-Taar's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2011
    Locatie
    Enschede
    Leeftijd
    33
    Berichten
    22

    Re:bitloze hoofdstellen

    Hoi,

    Bedankt voor het stellen van je vraag, want toevallig was ik net naar zo'n topic op zoek.

    Ik rij mijn paard sinds een jaar bitloos en heb een zelf gemaakt hoofdstel (staat wel in het topic over tuig --> Tip: maak zelf een bitloos hoofdstel).

    Eerst heb ik op deze manier een hoofdstel gemaakt wat onder de kin gekruist was, hier liep mijn paard de eerste paar keren heel fijn op (ik denk vooral omdat ze blij was niets in de mond te heben) maar na een tijdje ging ze hier tegen in hangen. En ik had het idee dat ze het aansnoer idee niet zo fijn vond.

    Daarom rij ik nu met een side pull effect (ook zef gemaakt) en hier loopt ze stukken beter op. En buiten rij ik met touwhalster.

    Wat ik me dan weer afvraag is welk side pull hoofdstel jullie een goed gevoel bij hebben. Ik wil namelijk toch een hoofdstel gaan kopen, side pull, omdat dit zelf gemaakte exemplaar prima werkt, maar toch naar mijn idee iets te breed is waardoor de fijne hulpen niet perfect aankomen.

    Groetjes Lotte


Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •