Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Peesblessure - wat kan ik doen om paard mentaal goed te houden?

Forum Meubilair Priscilllla's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Leeftijd
    42

Peesblessure - wat kan ik doen om paard mentaal goed te houden?

Dusty heeft een peesblessure, de komende weken ( 8 ) moet hij op rust. Dit betekent dat hij nu in de paddock op het stuk tegels staat (10mx6m). Hij kan wandelen en kroelen met Toby, hij krijgt vijf keer per dag hooi maar daar blijft het een beetje bij. Ik merk nu al dat hij een beetje terugvalt in zijn oude gedrag en dat wil ik natuurlijk graag voorkomen. Vanaf ( 3 ) weken mag ik weer korte stukjes met hem stappen, maar dat duurt nog even.

Nu wil ik hem graag mentaal wel blijven trainen. Undemanding time, lekker poetsen, wat TTouch oefeningen/massage. Dat kan ik natuurlijk allemaal doen.

Maar hebben jullie nog ideeen wat te kunnen doen? Wat dus zo min mogelijk beweging nodig heeft?

Bedankt!

Today is a perfect day to start living your dreams!

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Re:Peesblessure - wat kan ik doen om paard mentaal goed te houden?

Toen Wonder last van haar been had, ging ik het flemen op commando uitbreiden, verder weet ik eigenlijk niets :P
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Als ze 24-7 in een groep staan en we houden zich een beetje rustig dan laat ik ze er liever bij staan. Afzondering gaf hier grotere problemen met korte draaien.
    Bij meer beweging kost het meer tijd over het algemeen maar hier dus goede ervaring bij meerdere peesblessures (overigens tegen advies dierenarts)

Wat naar dat Dusty een peesblessure heeft. Sterkte, hopelijk komt het snel goed.

Ik ben het wel eens met Marina: al het maar even kan, zou ik hem gewoon in zijn vaste groepje laten staan. Tenzij ze natuurlijk normaal gesproken veel rennen en gek doen. Dan is een paddock met neuscontact een betere oplossing.

Mentaal bezig houden zonder beweging? Misschien kun je hem leren om dingen te 'targetten' met zijn neus?
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Ja en nee schudden op commando? Kun je aanleren mbv clickertraining bv. En er zijn vast wel meer kunstjes te vinden op sites over vrijheidsdressuur en/of clikertraining die je paard mentaal bezig houden.
    Sterkte!
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Bij Dimma in de paddock staat een (nieuwe) pony met een open wond. Hij mag ook niet bewegen en staat wel afgezonderd in een stalletje. Hij heeft Dimma continu in het zicht, maar geen neuscontact omdat ze elkaar nog niet kennen. Geheel tegen het advies van de dierenarts wordt hij wel af en toe "gelucht" en mag hij even gras eten aan de hand. Hij kan pas bij een ander paard staan als het klikt om het risico op trappen te verminderen en de wond moet dicht zijn ivm het rollen/weer openscheuren.
    Je kan inderdaad kijken naar kunstjes waar geen beweging bij nodig is. Flemen op commando is een leuk voorbeeld daarvan. Of met de neus bepaalde voorwerpen aanraken. Voetje geven, maar daarbij moet je inschatten of dat voor dit paard haalbaar is. Verder is het vooral erg lastig vind ik. Je merkt aan deze pony dat hij het al best zat begint te raken. Hij staat minder zielig stil en wil wat meer gaan lopen, maar het risico is nog te groot.
    Hoop dat je paard snel weer opknapt!

Aangemeld
    Sep 2008
    Leeftijd
    42

Bedankt voor jullie reactie's!

Helemaal eens hoor dat ik ze beter bij elkaar kan houden, helaas is mijn paddock deze zomer voor 80% elke keer alleen maar modder/ waterplassen. Dit trekt teveel aan zijn pees als hij erdoorheen loopt en dat mag niet.

Zal eens kijken op vrijheidsdressuur. Dat zal hij wel leuk vinden denk ik!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

He wat vervelend Pricilla, beterschap voor hem.
    Mischien rustig met een grote balspelen, dus touchen met de neus evt met zijn voet aantikken.wegschoppen.

En ik weet niet in hoeverre wat strekoefeningen kunnen,anders kun je hem om je heen laten stretchen wanneer je ernaast staat, buigen (niet te diep denk ik dan).
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

leren kleuren bekenen, flemen, ja en nee schudden, met zijn hals buigen, links rechts boven beneden.
    targetten van diverse objecten, dit kan ook helpen bij het doen van hals oefeningen.
    de rug bol en hol laten maken door TTouch oefeningen, er is nog best wel heel wat te doen voor een paardje op rust hoor.
    Wat dacht je van schilderen?? Ik ken een paar mensen van wie het paard zo af en toe mag schilderen, daar komen hele interessante dingen uit.

Forum Meubilair Ilian's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    41

Ahhh dat heb ik even gemist, Dusty een peesblessure! Ik heb het boek 'Vrijheidsdressuur', wil je die lenen? Beterschap voor 'm!
    When you want something, the whole Universe conspires to help you realise your desire - Paulo Coelho
    Dagboekje: Livin' la vida Chivas!

www.dealindreams.nl - realise your dreams!

Ik zat gister te bedenken dat je ook de basis van apporteren kan aanleren. Dat begint met het vastpakken van iets, bijvoorbeeld een knuffelbeertje. De volgende stap is het beertje van de grond oppakken. De afstand moet je steeds vergroten, waardoor je uiteindelijk de beer weg kan gooien en het paard haalt het voor je op. Tegen de tijd dat je paard is hersteld ben je waarschijnlijk pas toe aan die afstand.

Aangemeld
    Sep 2008
    Leeftijd
    42

Bedankt weer voor alle tips en beterschaps wensen

Apporteren lijkt me wel wat voor Dusty, ergens in happen vind hij wel leuk!

Ilian: Ja dat zou fijn zijn! Ik PB je even

Actief Forumlid mies's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2010
    Leeftijd
    41

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door inger
    Wat dacht je van schilderen?? Ik ken een paar mensen van wie het paard zo af en toe mag schilderen, daar komen hele interessante dingen uit.
    Wat een gaaf idee! Ken wel de olifanten tekeningen een heel poos terug een keer op tv. Dat zal lekker kliederen zijn!

Heel veel beterschap aan je paardje Priscilla, hoop dat Dusty snel opknapt.

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Beterschap voor Dusty, ik hoop op een droge september maand, misschien als de paddock droger is dat je hem wel kunt gebruiken?

Ik heb voor Boris ooit zo'n honden flos bot van touw gekocht, ideaal om op te pakken (en weer te laten vallen), en in zo'n situatie als jij zit lijkt mij zo'n snoepbal ook wel wat. Zijn we even mee zoet totdat er iets uitvalt.

Succes!
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Bladwijzers

Forum Rechten