Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Ik snap het even niet meer met de fases (L1)

  1. #1
    Actief Forumlid sanne2's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Den Bosch
    Berichten
    612

    Ik snap het even niet meer met de fases (L1)

    Hoe zit het nu precies met de opbouw van de fases? Je begint met het opvoeren en bij een allereerste reactie laat je meteen los. Bijvoorbeeld bij de yo-yo bij een stapje achteruit.

    Maar dan heb ik dat een aantal keren geoefend en krijg ik bijvoorbeeld een stap achteruit bij fase 2. Nu wil ik iets meer gaan vragen, bijvoorbeeld twee stappen. Hoe werkt de opbouw van de fases dan?

    1. na het eerste verkregen stapje loslaten en weer beginnen bij fase 1 (heb ik tot nu toe gedaan maar ik heb het idee dat mijn paard hier lui van wordt: okee, hier heb je je stapje en nu ben ik klaar)

    2. na het eerste verkregen stapje loslaten en direct verder gaan met fase 1 en nu de fases sneller op elkaar laten volgen.

    3. na het eerste verkregen stapje niet loslaten en verder gaan met vragen in dezelfde fase en eventueel een hogere fase tot het tweede stapje komt.

    Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen (liefst vanochtend nog dan kan ik het vanmiddag nog toepassen

  2. #2
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Ik snap het even niet meer met de fases (L1)

    Sorry, het is inmiddels al avond....Bij de yoyo (en bij alle andere dingen) is de allereerste reactie geen stapje achteruit, maar het verplaatsen van het gewicht naar achteren. Dan meteen stoppen want je hebt de juiste reactie gekregen. Van daaruit bouw je verder op en vraag je behalve gewichtverplaatsen ook om het optillen van een voet. Bouw je fases steeds weer opnieuw op. Denk aan je Schwiegermutter look bij het achteruit vragen! Steeds begin je weer opnieuw, en steeds als je de juiste reactie hebt gekregen meteen met veel blij kijken naar je toe laten komen en veel friendly. Hebje het level 1 pakket? Daar staan al die stappen mooi in beschreven. Succes hoor!

  3. #3
    Actief Forumlid sanne2's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Den Bosch
    Berichten
    612

    Re: Ik snap het even niet meer met de fases (L1)

    He Lila, bedankt voor je reactie

    Toch snap ik nog steeds iets niet. Als ik elke keer dat hij de goede reactie geef, hem naar me toe moet laten komen, dan kom ik toch nooit verder dan 1 stap achteruit in totaal?

    Een stap achteruit snapt Pardoes inmiddels en doet hij bij fase 2. Nu wil ik graag meerdere stappen gaan vragen, ook omdat ik het idee heb dat hij een beetje "lui" wordt. Ik zie hem kijken van: okee, jij je zin, hier heb je een stapje en nu ben ik klaar. En voor die extra stap vraag ik me dus af hoe ik verder moet. Dus wat moet ik doen als hij in fase 2 een stap achteruit zet maar ik er nog een extra bij wil?

  4. #4
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Ik snap het even niet meer met de fases (L1)

    Als je je fases hebt opgevoerd naar bijv. fase 3 en hij gaat achteruit dan ga je terug naar fase 1 (als hij inmiddels doorheeft wat de bedoeling is dan ). Niet door blijven duwen met fase 3 want daar word hij ongevoelig van en het is vervelend voor je paard. Dus ga elke keer terug naar fase 1, maar bouw het rustig uit.
    Ik had een klein beetje hetzelfde bij de Yo-Yo, die gaat nu op fase 1 en 2 door steeds weer terug naar de lichtste fase te gaan.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  5. #5
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Ik snap het even niet meer met de fases (L1)

    als ie bij fase 2 een stap achteruit doet (en dus doet wat je vraagt) ga je direct terug naar fase 1 en vraagt een volgende stap. Wees in het begin tevreden met een paar passen. Als hij zo lui reageert moet je misschien nog wat extremer worden in je friendly. Dat hij blij wordt dat ie het goed gedaan heeft en comfort van je krijgt. Heb je de andere spelletjes (van vóór de yoyo) al helemaal met hem gedaan?

  6. #6
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Ik snap het even niet meer met de fases (L1)

    Sanne of ik??
    Ik in ieder geval wel
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  7. #7
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Ik snap het even niet meer met de fases (L1)

    Sorry, ik bedoel Sanne! We hebben bijna gelijk gereageerd! (gelukkig ook hetzelfde advies... )

  8. #8
    Actief Forumlid sanne2's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Den Bosch
    Berichten
    612

    Re: Ik snap het even niet meer met de fases (L1)

    Ja, ik heb de eerdere spellen al met hem gedaan. Die gaan afwisselend redelijk en goed. De reden dat ik toch al yoyo doe, is dat in het pakket aangeraden wordt niet te lang te blijven "hangen" om alles perfect te krijgen en ook omdat de yoyo bij een dominant paard als Pardoes een belangrijk spel is. Hij reageert er ook erg goed op.

    Dan een vraag: hoe moet ik extremer worden in mijn friendly? Want ik neem aan dat je nu bedoelt het aan hem laten zien dat hij het goed gedaan heeft wanneer hij nog van me af staat (de eerste yo). Nog vriendelijker lachen en ontspannen? Of bedoelde je bij de tweede yo, daadwerkelijk zijn hoofd aaien?

  9. #9
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Ik snap het even niet meer met de fases (L1)

    Bij de yoyo heb je twee comfort zones namelijk bij jou en weg van jou...
    Een paard dat moeilijk achteuit gaat en snel komt geef je dus extra comfort als hij van je weg is en een paard dat moeilijk komt geef je bij je veel comfort...
    In level 1 gaat het erom dat je de fases toepast elke keer als je paard de reactie geeft waar je om hebt gevraagd. Dat het langzaam gaat is niet zo erg als hij maar bijv. 5 stappen kan maken zonder dat jij van je plek komt en niet elke keer tot fase 4 moet gaan.

    In level 2 komt pas het meerder passen achterwaars gaan op fase 1/2. Asl dit in level 1 wel lukt is dat natuurlijk mooi meegenomen maar datis niet de opzet.

    Succes erme!!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  10. #10
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Ik snap het even niet meer met de fases (L1)

    Bij beide, bij de eerste yo (naar achteren) stop je met je fases als hij het goed heeft gedaan en laat hem heel even staan en dan blij kijken en wat zakken en dan nodig je hem weer uit naar jou te komen. En dán veel friendly! Dat laten wachten na het achterwaarts gaan moet je ook rustig opbouwen. Niet te lang laten staan, anders verslapt in het begin al snel zijn aandacht.

  11. #11
    Actief Forumlid sanne2's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Den Bosch
    Berichten
    612

    Re: Ik snap het even niet meer met de fases (L1)

    Wilde ik dus weer te veel in een keer Krijg je van filmpjes kijken op het forum... Want zoals jij het omschrijft anroomy, doet Pardoes het namelijk wel.

    Weer wat geleerd dus. Bedankt voor jullie advies!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •