In een eerder topic had ik al gemeld dat Sarah naar de kliniek zou gaan voor orthopedisch onderzoek.
Gisteren zijn wij naar Bodegraven geweest. Daar werd het standaard kreupelheidsonderzoek afgewerkt bewegen op rechte lijnen, longeren op harde en zachte ondergrond, buigproeven. Ook door de orthopeed van Bodegraven kreupel bevonden op rechts, maar ook tijdens de buigeproef op links reageerde ze wat. Röntgen foto's van beide spronggewrichten/hielen en kogels gemaakt. Rechts is helemaal niets gevonden, echter tussen haar linkerkogel en sesambeentjes zit een botsplinter wat vermoedelijk al dateert uit haar jeugd.
Wellicht is ze vanaf die tijd haar lijf anders gaan belasten om links te ontzien wat dus wijst op de mindere bespiering. Omdat ze ook niet echt lekker zit in haar rug is er nu gekozen voor de meest praktische oplossing om één voor één oorzaken uit te kunnen sluiten. Haar rechterkogel en spronggewricht zijn ingespoten met onstekingsremmer/pijnstilling zodat ze dit been weer normaal kan gaan belasten. Dan zal de vraag over 6 weken zijn of ze kreupel is op links vanwege het botsplintertje zoniet dan zal verdere aanpak doorgesproken worden. Is het wel de chip dan zal deze via arthroscopie verwijdert worden.
Haar pezen zijn in ieder geval in orde, deze hebben ze onderzocht met echografie na constatering chip.
Hoogstwaarschijnlijk heeft de training dit getriggerd, gezien ze een maand lang 5 tot 6 dagen in de week een uur bereden werd. We weten dat haar achterhand en kruis altijd al een aandachtspuntje was. Stokkreupel heeft ze nooit gelopen, nu ook niet. Enkel niet geheel vloeiend, wat stijver maar dit kon ook wisselen.
Goed het is gelukkig geeen artrose of OCD en het is niets erfelijks.
Voorlopig is het dus afwachten hoe de injecties aanslaan en zal ik Karianne (you've got mail)laten komen voor haar rug. Mocht jullie nog tips hebben of een andere kijk hierop dan hoor ik dat graag.
Bladwijzers