Hallo allemaal!
Op Zooplus kwam ik dit tegen
http://www.zooplus.nl/shop/paarden/a...nsecten/140306
De ca. 1,10 m lange en 2,5 cm brede vliegenbeschermingshalsband bezit de werkstof geraniol (2,6%), die voor een aangename bloemenlucht en natuurlijk voor de betrouwbare werking zorgt. Eenmaal aangebracht houdt de vliegenband de insecten meerdere weken uit de buurt van uw paard!
De vliegenband bestaat uit stevig, zacht materiaal en heeft afgeronde zijkanten , waardoor verhindert wordt, dat de band schuurt. Ongeveer om de 6 cm heeft de insectenbeschermingsband een gat en kan daardoor met de beide meegeleverde bevestigingspinnen worden aangepast aan de omvang van de hals van uw paard en daar worden vastgezet. Let u er daarbij op, dat u de halsband niet te strak en ook niet te los vastmaakt. De insectenbeschermingsband dient daarbij het liefst dicht bij het hoofd van het paard bevestigd te worden. De overgebleven lengte van de halsband kan worden afgeknipt en nog op een andere manier gebruikt worden, bijv. om muggen te weren in de stal!all!
Zo'n band kost €19,95
Ik heb info opgezocht over geraniol en dan vind ik dit;
Ik kan alleen nergens ervaringen vinden(op het forum hier wel genoemd maar geen ervaringe, op bokt ook nergens te vinden). Zijn er hier mensen die zo'n halsband gebruiken en werkt het?Geraniol komt in veel soorten planten voor, bijvoorbeeld de roos, pelargonium en palmarosa. De etherische olie kan uit de plant worden gewonnen door stoomdestillatie. Met name palmarosaolie bevat veel geraniol, het werd hier uit 1871 uit geïsoleerd door Jens Peter Jacobsen. Het is nog steeds een van de meest gebruikte isolaten in de parfumindustrie. [..]
Geraniol zou een efficiënt insectenafwerend middel zijn, een mogelijk minder gevaarlijk alternatief voor DEET. In de Verenigde Staten wordt het, al dan niet in combinatie met citronellol of nerol, verwerkt onder meer in polsbandjes, handdoekjes etc. om vliegen en muskieten[1]af te weren.
Bladwijzers