Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: buut en hoefzweren

  1. #1
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    buut en hoefzweren

    Weet iemand iets te vertellen over het ontstaan van hoefzweren tijdens het gebruik van buut (butazone)?
    Ik sprak op het tournament iemand die me wist te vertellen dat het een bekende bijwerking is van buut, maar ik kan er verder niets over vinden....

    Atli heeft dus onlangs 2 weken buut gehad vanwege zijn rug, en in die periode heb ik 2 (al opgeloste) hoefzweren ontdekt (in elke voorhoef 1). In eerste instantie dacht ik dat het misschien door het strasseren kwam en doordat er vanalles verandert in zijn hoeven, maar nu begin ik te twijfelen... Vind het toch wel erg toevallig allemaal.

    Ik had al wel eens iets gehoord over hoefbevangenheid als gevolg van buut, maar geen hoefzweren.

  2. #2
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    wolvega
    Berichten
    626

    Re: buut en hoefzweren

    ergens op internet staat er een stuk over zal wel even gaan zoeken , heeft iets met nierfunctie te maken .Buut wordt helaas vaak gegeven aan hoefbevangen paarden maar het maakt de kwaal vaak erger en deze paardjes woren dan afgemaakt.


    dit is al iets;
    BUTE vs BANAMINE use in Minis
    By "Dr. Pam" - Pam Ripperda D.V.M.

    Bute is incredibly toxic to minis, and for some reason a lot of vets out there don't realize this. Not only is there a very narrow safety margin, i.e. you have to be very accurate at dosing them, but there are minis who will have problems even at the correct dose. It should be given at 1mg per pound body weight, which means most minis will get 150 mg to 250 mg--1/4 tablet or less. A lot of vets seem to think the average mini weighs 500 pounds and have owners give 1/2 tablet twice daily. ARGGGG!!!

    Bute toxicity can cause severe gastric and intestinal ulceration, to the point of perforation and death (in as little as 5-7 days), kidney and liver damage, bone marrow suppression, and lowered blood protein levels.

    That said, I have used bute on selected minis for laminities, but at a low dose and for short periods of time. For almost everything else I use Banamine (which can also cause problems if dosed too high or too long, but has a wider safety margin)

    From Plumb's Veterinary Drug Handbook:

  3. #3
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: buut en hoefzweren

    Dat stuk gaat dus alleen over een verkeerde dosering aan mini-pony's bij hoefbevangenheid? En over hoefzweren wordt met geen woord gerept.

    Ik ben absoluut geen butazolidine-fan (Rain heeft het nooit gehad, en Danny 1 keer tig jaar geleden toen ze spierbevangen was geraakt) maar deze bijwerking heb ik nog nooit meegemaakt. "Vroeger" toen buut nog een toegestaan geneesmiddel was in Nederland, werd het te pas en te onpas voorgeschreven, maar ik heb er eigenlijk nooit nadelige gevolgen van gezien, en al helemaal geen hoefzweren. Ik heb altijd op vrij grote stallen gestaan, en er waren altijd wel 1 of 2 paarden die het kregen, soms zelfs zeer langdurig. Het is een soort NSAID toch?
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  4. #4
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    wolvega
    Berichten
    626

    Re: buut en hoefzweren

    Ik kan het stuk niet meer vinden , het is geschreven door een nederlandse dierenarts/wetenschapper en daar staat dus iets in over het ontwikkelen van een pyelonefritis en hierdoor een verstoring in eiwit afscheiding.
    Je krijgt dan een eiwit stapeling in de hoef , dit moet dan opgevangen worden door de hoef en dat gebeurt in eerste instantie door hoefzweren en uiteindelijk kan dat dus weer hoefbevangenheid geven.Is een paard echter hoefbevangen dan zal dit kunnen verergeren.

    Buut is een onstekingsremmer en pijn stiller , om iets in het lichaam opteruimen heb je en onsteking en pijn nodig, de eerste om de troep op te ruimen en de infectie te verslaan en de pijn is nodig om het getroffen lichaamsdeel rust te geven .
    NSAID staan ook bij de mens terdiscussie ik heb er zelf ook slechte ervaingen mee door het onderdrukken van een infectie heb ik uiteindelijk na maanden een superinfectie ontwikkeld met alle gevolgen oa spoedopname in het ziekenhuis en tijden intraveueze antibiotica sinds die tijd gebruik ik niets meer om iets te onderdrukken

  5. #5
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: buut en hoefzweren

    Hmmmm.
    Dat Engelse stuk gaat er dus met name over hoe makkelijk buut overgedoseerd kan worden bij mini's. Atli is gelukkig geen mini.

    Ans, weet jij waarom buut niet meer is toegestaan in Nederland? Ondanks dat het niet meer is toegestaan, wordt het dus kennelijk nog wel voorgeschreven...
    Het is idd een soort NSAID, die ik zelf ook zonder problemen slik. Dus vandaar dat ik dacht dat het Atli misschien ook wel goed zou doen... Inmiddels twijfel ik daar wel over.

    Nienke, had je dat ergens op internet gelezen over die verstoring van de eiwitafscheiding? En daar stond dus wel in dat hoefzweren kunnen voorkomen tijdens het gebruik van buut? Kan dat dan ook al binnen een week plaatsvinden (want zo snel vond ik de eerste hoefzweer al)?

  6. #6
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    wolvega
    Berichten
    626

    Re: buut en hoefzweren

    Ja het stond ergens op internet en ook de hoefzweren werden er in genoemd.
    Een week is natuurlijk wel erg snel dan zou ze toch al last moeten hebben van haar nieren en twwe wken buut is erg kort ,een pyelonefritis ontwikkel je niet zomaar en dan moet atli ook ziek zijn .

    Palo is ook gestrasserd en die heeft ook een hoefzweer gekregen terwijl die ook redelijk "gezonde" hoeven had en mijn nieuwe die dus hoefkatrol en super slechte hoeven heeft heeft dus geen hoefzweer gekregen ondanks alle veranderingenik denk dat het ook verschilt per paard.

    Ellende met die NSAID's is dat je dus eerst bijjezelf niets merkt pas later treedt er schade op ik weet niet waarom je ze gebruikt maar ik kan het je zeer afraden .

  7. #7
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: buut en hoefzweren

    Hmmm ja ik dacht in eerste instantie ook dat de hoefzweren door het strasseren gekomen zouden zijn (alhoewel hij niet echt heel erg slechte hoeven had toen ik daarmee begon), maar toen ik dus iemand sprak die zei dat het door buut kon komen, begon ik toch te twijfelen. Tja of Atli al last had van zijn nieren, dat weet ik natuurlijk niet. Ik bedoel, hij lijkt verder wel goed gezond te zijn, maar je weet natuurlijk niet wat er onderhuids speelt. In theorie kan het zijn dat die medicijnen dan net de druppel zijn die de emmer doen overlopen. Maar hij is verder niet ziek, dus dan ga ik er toch maar vanuit dat er niks met z'n nieren aan de hand is....

    Ik slik zelf naproxine tegen menstruatiepijn (helpt verder niks écht goed tegen) en af en toe tegen zenuwpijn (isschias). Maar ik slik het dus niet continu! In elk geval 2 dagen per maand, en soms nog wat extra als ik echt enorm last van mijn rug/heup heb. Ik krijg dit op recept, maar het is in een iets lagere dosering ook gewoon vrij verkrijgbaar sinds een paar jaar. Wat is er precies zo schadelijk aan? Vanwege kans op schade aan je nieren?

  8. #8
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    wolvega
    Berichten
    626

    Re: buut en hoefzweren

    Zelfde verhaal inderdaad en natuurlijk die ontstekingsremmende werking dat is echt funest want het is te zwak o echt de infectie aan te pakken en zo blijft een infectie sluimerend aanwezig en gaat zichverspreiden zonder dat je het merkt.

    Ik moet wel zeggen dat als ik weer eens vastloop met mijn spieren en ik moet werken oid en dus even niet ziek kan zijn ik dus ook naar de brufen grijp (3 daags 600 mg en ik kan weer normaal bewegen).Maar pijn heeft een functie en is dus een teken dat ik iets niet goed doe.

  9. #9
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    47
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: buut en hoefzweren

    Het nadeel van NSAID's bij mensen is dat het langzaam maar zeker nare dingen doeten met vooral slokdarm en maag. Risico's die mensen lopen die (dagelijks) NSAID's slikken zijn maagbloedingen, maagzweren, perforaties van het maagslijmvlies, slokdarmverbrandingen en darmbeschadigingen.

    Als je lever, nieren of hart niet naar behoren functioneren, kunnen deze ook aangetast worden door deze middelen. Vandaar dat men niet zomaar deze middelen mag gebruiken en deze altijd in combinatie met veel water en het liefst tijdens of na het eten ingenomen dienen te worden.

    Ik denk dat als je Atli dit middel geeft tijdens het eten, dat het beter voor zijn maag is.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  10. #10
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: buut en hoefzweren

    Bute is net als zoveel middelen, niet meer als paardengeneesmiddel ingeschreven in Nederland. Heeft met de dure registratiekosten voor fabrikanten te maken, in Engeland kun je het bijv. nog gewoon krijgen.

    Omdat het toch een vrij onschuldig middel is (bij korte termijn gebruik uiteraard) en er geen goed alternatief voorhanden is, hebben veel dierenartsen een voorraadje "onder de toonbank", maar eigenlijk zijn ze daarmee dus strafbaar. Bute is dus niet verboden om dat het zeer nadelig zou werken (maar nogmaals, ik ben er geen fan van, maar het kan echt uitkomst bieden!)
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  11. #11
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: buut en hoefzweren

    Nienke, je hebt het erover dat NSAID's infecties onderdrukken, maar niet sterk genoeg zijn om de infectie daadwerkelijk aan te pakken. Atli kreeg buut omdat de DA een ontsteking in/rondom zijn SI-gewricht vermoedde. Het ging dus niet om een infectie (er was dus geen bacterie bij betrokken), maar om een ontsteking van binnenuit. Er was dus geen risico dat de infectie zich zou kunnen verspreieden, want er wás geen infectie. Dat maakt denk ik wel uit voor de risico's van het gebruik zoals jij ze omschrijft (wel onderdrukken, maar niet sterk genoeg). Uiteraard blijft het risico op bijwerkingen wel hetzelfde...
    Maar ik kan nog nergens echt gedocumenteerde informatie vinden over de bijwerkingen.

    @Jossie: Atli kreeg de buut ook door zijn voer hoor. Moest ook wel, want het was een poeder en dat kreeg ik er anders met geen mogelijkheid in!
    Naproxine hoeft volgens de bijsluiter trouwens niet met voedsel ingenomen te worden. Een paar jaar geleden stond dat nog wel in de bijsluiter, maar nu niet meer. Vreemd hè! Ik heb eens aan de huisarts nagevraagd hoe dat nou zit, en ze zei dat als ik er geen last van had als ik het met alleen water inneem (wat ik 's nachts nogal eens doe), dat het dan geen kwaad kan. Kennelijk zou het dan toch vrij snel maagklachten moeten geven, als je daar gevoelig voor bent. En dat heb ik gelukkig niet.

  12. #12
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    47
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: buut en hoefzweren

    Ik werk in de psychiatrie als verpleegkundige en heb al heel wat mensen door onmatig NSAID gebruik vervelende maagkwalen zien krijgen. Let wel, maar ik dacht dat ik dat in mijn eerdere stukje ook schreef, bij ik heb het dus over onmatig gebruik. Dus niet twee keer per maand een paar tabletten gedurende een paar dagen . Maar om dat soort grappen voor te zijn, zijn we nogal strikt met de inname-tijdstippen (drie per dag = iedere 8 uur een) en inname met veel vocht en liefst vlak na de maaltijd. Trouwens, als je ze zo verspreid mogelijk per 24 uur inneemt, krijg je de beste "dekking", dat zal bij paarden niet anders zijn.

    Wij hebben buut vroeger (toen je het nog zo kon krijgen) ook wel gebruikt bij onze koeien, maar bij mijn weten hebben ze nooit last gehad van hoefzweren. Dus ik kan je daarmee niet helpen.

    Een NSAID werkt ontstekingsremmend en niet remmend op een infectie zelf. Als je bijvoorbeeld een peesblessure hebt, waarbij de pees ontstoken is en beweging gewenst is, dan is een NSAID een oplossing. Aangezien het de pijn dempt (dus bewegen is makkelijker) en de ontsteking afremt. Heb je een ontsteking door een infectie, dan werkt het volgens mij alleen op de onsteking en de pijn, maar de infectie blijft.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  13. #13
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: buut en hoefzweren

    NSAIDs geven maagklachten, hoe je het ook inneemt, zelfs als zetpil. Het heeft namelijk een effect op de slijmvlieslaag van de maag. Er zijn de afgelopen jaren zg. Cox-2 remmers op de markt gekomen: een NSAID zonder nadelig effect op de maag. Misschien herinneren jullie je de introductie van Bextra, Celebrex en later Vioxx? Het is inmiddels weer van de markt afgehaald omdat mensen er bij langdurig (maar wel netjes in de voorgeschreven dosering) gebruik dood aan gingen......(18 maanden gebruik).
    Over bute (een ouwerwetse NSAID) heb ik een aardige link die het op zich een veilig middel noemt, maar waar je wel de nodige voorzorgsmaatregelen bij in acht moet nemen. Je moet weten hoe de nierfunctie is, het gewicht, algehele conditie en ook de leeftijd speelt een rol bij de dosering. Ik denk doordat op die vlakken soms te weinig voorkennis is sommige paarden zijn overleden door (relatief) overdosering.
    http://www.wedgewoodpharmacy.com/monogr ... tazone.asp

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •