-
Actief Forumlid
[L1] Life-up en life-down?
Pjelk is heel braaf met de friendly game en ondergaat rustig mijn geaai met carrotstick, leadrope of met mijn handen. Maar zodra ik met de porcupine begin id hij niet meer te stoppen! Als ik bijvoorbeeld zijn achterhand opzij vraag (dat doe ik twee stappen, meer niet) dan loopt hij soms al weer een heel rondje verder! Ik aai hem dan eerst ontspannen over zijn flank en kijk een beetje ongeinteresseerd over zijn rug heen. Als ik hem opzij wil hebben ga ik wat meer `gespannen` staan, kijk strak nar het punt dat ik opzij wil hebben en voer de fases uit. Daarbij gaat hij op fase 1 of 2 meestal al opzij. Dan ontspan ik weer en aai hem maar hij doet dan vaak nog een aantal passen. Hoe maak ik hem duidelijker dat hij mag stoppen en hoe voorkom ik dat hij voor mijn handen vlucht? Hoe doen jullie de life-up en life-down? want ik geloof dat dat een belangrijk deel van het probleem is..
-
Actief Forumlid
Re: [L1] Life-up en life-down?
Met life-up zeg je eigenlijk, JA OPLETTEN er gaat wat gebeuren en maak je je groot, en neem je een hap adem en bouw je spanning in je lichaaam op. En met life-down maak je je weer heel klein je doet net of alle spanning uit je lichaam glijd en ga je zuchten of gapen. Je moet dit even oefenen, je kan ook thuis voor de spiegel oefenen. Succes
-
Actief Forumlid
daar trapt mijn paard dus niet in, als ik doe alsof, heeft ie het direct door....
Ik ga dat life up, life down eens proberen met eenklas voor ADHD pubers, misschien werkt het!
-
Actief Forumlid
dan doe je het toch niet goed morrie, zal het nog maar eens goed proberen
-
Actief Forumlid
ik kan m'n paard echt niet neppen hoor, ala ik doe of ik boos ben trapt ie er ook nnooit in, lukt bij m'n leerlingen veel beter, die vinden mij, de grootste stresskip op aarde, de meest relaxte juf die ze ooit gehad hebben *whahaha*
-
Actief Forumlid
dan kom je dus niet overtuigend over, maar als jij nu al denkt het lukt niet nee dan zal het ook niet lukken. Probeer het maar, en als mijn kinderen het kunnen (eentje heb idd adhd en ikzelf ook) dan moet jou het helemaal lukken. En het is je paard niet neppen, je moet het menen. Maar als jij van te voren gaat denken ja daag dat doet hij niet, ja dan zal het je ook niet lukken.
Je weet een paard is de spiegel van jezelf. Succes
-
Actief Forumlid
Bij life up maak ik me groot, neem een hap adem en span mijn spiren en ik probeer met mijn gedachten alleen maar te denken aan hetgene ik van mijn paardje vraag.
Bij life down doe ik heel relaxed alsof het 30 graden is. 'K kijk een beetje in het rond, soms trek ik er ook echt zo'n vaag 't-is-oke-gezicht bij
.
Als je 't wil zien.. 
life-up: http://www.mijnalbum.nl/Foto=HM3BLH6R
life-down: http://www.mijnalbum.nl/Foto=FNJTCAWY
-
Forum Meubilair
Leuke foto's!
Wat ook van belangis bij dat blijven lopen met porcupine, is dat je gewoon blijft aaien tot hij stilstaat. Je probeert daarbij inderdaad zo weinig mogelijk energie in je lijf te hebben, maar ook het gewoon altijd doorgaan met aaien tot hij stopt, zal op zeker moment een goed gewoonte in je paard bouwen. Als je, omdat je twijfelt aan je life-down, stopt met aaien voordat je paard stopt, zal hij denken dat wat hij doet het goede antwoord is... en niet stoppen op jouw aaien...

May the horse be with you!
-
hihi, nu snap ik goed wat je bedoelt hoor, shetfan
Leuke foto's
-
Actief Forumlid
Ik vind dit een interessant topic want ik heb met Pardoes hetzelfde. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik het moet oplossen. Want als ik vriendelijk blijf aaien, loopt hij met mij heel de bak door
Dan rammel ik na verloop van tijd maar eens flink aan het touw, waarop hij stil staat. Maar het is niet echt ideaal...
-
Actief Forumlid
Zet je ook druk op het touw als hij niet stil staat?
-
Forum Meubilair
Maar loopt Pardoes dan door in de oefening die je vroeg? Blijft hij bijvoorbeeld sideways doorlopen? Of blijft hij wijken met de achterhand?
Of is hij gewoon op eigen houtje aan de wandel en kom jij er toevallig achteraan, zeg maar?

May the horse be with you!
-
Actief Forumlid
@shetfan: bij porcupine achterhand laat ik hem wel tegen de leadrope aanlopen.
@mafhaf: hij gaat door in de oefening en draait bijvoorbeeld bij porcupine voorhand een rondje om zijn achterhand, terwijl ik al lang aan het aaien ben maar dus wel met hem mee blijf lopen. Een aantal keren verzandde dit wel in "oh, daar is de bakrand, laat ik daar eens overheen gaan kijken naar mij vrienden in de wei", een aantal keren heb ik hem ook door een jerk aan de leadrope laten stoppen.
-
Actief Forumlid
Jerk is niet het goede woord trouwens. Soms zo lastig met Engels en Nederlands door elkaar... Ik bedoel een slinger zeg maar, ik trek niet.
-
Nog even terug naar het life up: wat voor mij altijd goed werkt is me voor te stellen dat ik mijn paard met mijn navel 'weg ga duwen' bij de driving game. Daardoor richt ik me automatisch op doordat ik mijn navel wat naar voren breng en span ik mijn buikspieren aan om me sterk te maken. Hierdoor komt de energie vanuit het centrale punt van mijn lichaam en daar wijkt mijn paardje heel goed voor. Hierbij houd ik wel heel goed in mijn hoofd dat ik ECHT wil dat hij voor me opzij gaat. Hopelijk heb je er wat aan.
Forum Rechten