Hallo allemaal!
Afgelopen weekend ontdekte ik bij Cos twee hele kleine korstjes in zijn kootholte linksachter. Ik weet het nog niet zeker maar ik bereid me voor op beginnend mok, mede omdat hij behoorlijk in de blubber staat. Nu heeft Cos vorige maand een groene leem kuur gehad op advies van de osteopate/dierenarts en nu lees ik op meerdere plekken dat dit kan zorgen voor een "uitbraak" van mok als het al onderliggend aanwezig is geweest... Ik moet de groene leem kuur nog gaan herhalen maar wil natuurlijk ook zijn voet behandelen zodat het niet verder kan gaan. Nu komt het allemaal een beetje ongelegen uit (meestal met dit soort zaken) omdat ik volgende week nog 5 dagen op vakantie ga. Ik heb een paar vragen met betrekking tot het eventueel behandelen van mok.
- Er staan heel veel verschillende shampoo's aangegeven om mee te wassen. Van Head en Shoulders tot betadine shampoo. Wat kan ik het beste gebruiken? Liefst iets wat verkrijgbaar is bij de normale drogist/apotheek want online bestellen duurt toch altijd een paar dagen.
- Ik heb groene leem pasta in huis, kan ik daarmee gaan smeren? En zo ja, moet ik het dan weer eraf halen als het droog is? (dat staat op de site van de paardendrogist...)
Cos staat 's nachts in een paddock die behoorlijk blubberig kan zijn als het nat weer is. Het is voor mij onmogelijk om hem 100% droog te zetten omdat ik geen stal ter beschikking heb. Gelukkig staat voor komende week wel beter weer gepland.
- Hoe vaak moet ik wassen en insmeren? Is 1 x per dag smeren voldoende? Ik kan nu 7 dagen behandelen en dan ga ik 5 dagen op vakantie. Kan het dan onderbroken worden of kan ik dan beter wachten met behandelen tot ik terug ben? (in het ergste geval vraag ik aan de pensionhouders of ze het kunnen overnemen voor die 5 dagen).
- Kan ik de "interne" groene leem kuur nu 7 dagen gaan geven of moet dat echt langer achter elkaar?
Bladwijzers