Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Hulp gevraagd bij behandeling van Mok

Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Leeftijd
    42

Hulp gevraagd bij behandeling van Mok

Hallo allemaal!

Afgelopen weekend ontdekte ik bij Cos twee hele kleine korstjes in zijn kootholte linksachter. Ik weet het nog niet zeker maar ik bereid me voor op beginnend mok, mede omdat hij behoorlijk in de blubber staat . Nu heeft Cos vorige maand een groene leem kuur gehad op advies van de osteopate/dierenarts en nu lees ik op meerdere plekken dat dit kan zorgen voor een "uitbraak" van mok als het al onderliggend aanwezig is geweest... Ik moet de groene leem kuur nog gaan herhalen maar wil natuurlijk ook zijn voet behandelen zodat het niet verder kan gaan. Nu komt het allemaal een beetje ongelegen uit (meestal met dit soort zaken) omdat ik volgende week nog 5 dagen op vakantie ga. Ik heb een paar vragen met betrekking tot het eventueel behandelen van mok.

- Er staan heel veel verschillende shampoo's aangegeven om mee te wassen. Van Head en Shoulders tot betadine shampoo. Wat kan ik het beste gebruiken? Liefst iets wat verkrijgbaar is bij de normale drogist/apotheek want online bestellen duurt toch altijd een paar dagen.

- Ik heb groene leem pasta in huis, kan ik daarmee gaan smeren? En zo ja, moet ik het dan weer eraf halen als het droog is? (dat staat op de site van de paardendrogist...)

Cos staat 's nachts in een paddock die behoorlijk blubberig kan zijn als het nat weer is. Het is voor mij onmogelijk om hem 100% droog te zetten omdat ik geen stal ter beschikking heb. Gelukkig staat voor komende week wel beter weer gepland.

- Hoe vaak moet ik wassen en insmeren? Is 1 x per dag smeren voldoende? Ik kan nu 7 dagen behandelen en dan ga ik 5 dagen op vakantie. Kan het dan onderbroken worden of kan ik dan beter wachten met behandelen tot ik terug ben? (in het ergste geval vraag ik aan de pensionhouders of ze het kunnen overnemen voor die 5 dagen).

- Kan ik de "interne" groene leem kuur nu 7 dagen gaan geven of moet dat echt langer achter elkaar?
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Re:Hulp gevraagd bij behandeling van Mok

Volgens mij is er niet te zeggen wat de juiste manier is.
    Zelf was ik het altijd met betadine shampoo. En daarna vooral drooghouden en smeren met Sudo creme.
    Tot nog toe is het hier daarmee altijd overgegaan. Maar ik ben geen mokexpert, gelukkig.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Ik heb vorig jaar ook met mok te maken gehad. Heb het opgelost door 1 keer te wassen met betadine. daarna elke dag korsten verwijderen en mokzalf van de boerenbond gesmeerd. Het werd met 3 dagen minder. Als dat niet het geval was geweest, dan had ik de DA gebeld om advies. Het hangt ervan af met wat voor mok je te maken hebt en hoe agressief deze is.
    EquusPondus Hippische sportoefentherapie: Houding van Ruiter en Paard
    Balance Coach, lessen, workshops, lezingen

Aangemeld
    Mar 2011
    Leeftijd
    42

Ik ben gelukkig ook geen expert, haha. Ik heb vandaag even foto's gemaakt!

Hier heb ik zijn voet helemaal schoon gemaakt, gewassen met betadineshampoo en afgedroogd. Dit is zijn "lichte" koot. Dus met heel wit haar, dat rose is geen kaligheid van de mok .

Hier heb ik het ingesmeerd met een mengsel van sudocrème en groene leem pasta (50/50 ongeveer). Ik ga morgen eens kijken wat is blijven zitten en eventueel bijsmeren.
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    38
    Dagboek Berichten
    105

mok dat is toch zo iri wij hebben het vorig jaar ook gehad met tris weet niet meer met wat voor een creme we hadden want hebben een dierenarts op stal rondlopen dus die gaf ons wat haha maar het trok verder naar zijn boven benen verder gegaan met insmeren maar het werkte niet.
    toen hebben we iets gekregen wat over de rug gesprenkelt moest worden wat dan inwendig te werk ging en dat werkte wel gelukkig als je daar nog intresse in heb zal ik daar de naam nog even voor vragen maar zou eerst idd gewoon met mokzalf proberen
    (klink misschien gek bij mijn op school z,n 10 jaar terug haha zeiden ze dat tandpasta goed werk maar zelf zou ik het er niet op smeeren hoor)
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Volgens mijn dierenarts wordt 80% van de mok verooraakt door schurftmijt en maar 20% door vocht. Mijn paarden (trekpaarden) zijn er redelijk gevoelig voor door hun sokken. Sinds ikde schurftmijt behandel heb ik het probleem veel beter onder controle.
    Het probleem is dat het ene middel vaak goed werkt voor het ene paard terwijl het voor een ander paard helemaal niet werkt.
    Wij wassen de paarden elke 3 weken met sebacil (ter voorkoming), maar dat is bijna niet meer te krijgen. Daarnaast behandel ik de al aanwezige wonden met dogexcema (weet niet precies of ik het zo goed schrijf). Dit is ee middel wat eigenlijk voor honden is.
    Bij mijn paarden werkt dit geweldig, maar het heeft me 1,5 jaar geduurd voordat de da en ikzelf deze combi gevonden hebben.

Succes ermee

Zover ik weet moet je de groene leem niet te lang laten zitten. Groene leem trek alle rotzooi eruit maar zodra het verzadigd is stoot het ook net zo hard weer alles terug.

Ik heb zelf veel geprobeerd en bij Maaike werkte het volgende erg goed.....

Eerste keer wassen met head en schoulders classic en daarna om de dag smeren met een mengsel van slaolie gemengd met zwavelbloem. Op 1 liter sla olie gaan 4 flinke eetlepels zwavelbloem. Zwavelbloem bestel je bij het reformhuis en kost een drol. Grote pot kost 8 euro en daar maak je echt liters mengsel mee klaar.

www.niettevermijden.com

Heej dat is een goeie Amethist , die schrijf ik even op ....

Een vriend is iemand die het lied van je hart kent en het opnieuw kan zingen als jij het vergeten bent.

Aangemeld
    Mar 2011
    Leeftijd
    42

Dank jullie voor alle tips! Ik ben net terug van een weekje vakantie. Voor mijn vakantie was het zo goed als weg maar gezien het wel weer flink geregend heeft ga ik morgen meteen kijken hoe het ervoor staat! Ik hou jullie op de hoogte!

Aangemeld
    Mar 2011
    Leeftijd
    42

Cos zijn kootholte is inmiddels volledig mokvrij! . Nu had hij echter weer een bijtwond op zijn rug en zijn buik. Die zijn inmiddels behandeld en aan het genezen (niet meer gezwollen). Wat is het toch heerlijk om een paard in de kudde te hebben staan . Steeds weer nieuwe verassingen! (Grapje natuurlijk maar baalde wel dat ik ook de laatste week van mijn vakantie bitter weinig heb kunnen rijden.)

Bladwijzers

Forum Rechten