Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Nooit halster rustig om kunnen doen

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Nooit halster rustig om kunnen doen

Hoi,

Ik zit nu al een tijdje met een vraagje en ik wil er nu wel eens vanaf. Casindy kan gewoonweg níet rustig doen met haar hoofd als ik het halster om doe. Zowel met stalhalster als met touwhalster. Ze reageert superlicht op het inbuigen (achter oksel/in ribben aanraken), maar zodra het neusdeel voor haar hangt ramt ze werkelijk haar hoofd erdoorheen, helemaal tot op de grond en gooit dan haar neus weer een stukje terug in de lucht. Het is erger als je een stalhalster omdoet met een klipje langs de kaak. Als je een stalhalster omdoet zoals een touwhalster (dus bij het kopstuk vastmaken met gesp zegmaar) gaat dat al ietsje beter.

Roos heeft me er al eens mee geholpen, met het touwhalster, toen is het een tijdje heel goed gegaan, netjes, beleefd, rustig (maar toen was het ook wel iets minder erg dan nu). Volgens Roos zijn voeten en knieën gewoon verzekerd, dus die kan ik ook gebruiken om haar hoofd op de juiste plek te houden (net als dat je je armen gebruikt om een paard uit je ruimte te houden) Maar nu is ze beleefd, tót haar neus erdoor moet dus. Als haar neus er eenmaal door is is ze weer beleefd. Een ruk terug geven helpt niet. Vandaag heb ik geoefend door heeeel veel te rommelen rond haar hoofd en neus en neusdeel aan, uit, aan, uit tot ze haar neus er niet meer doorheen ramde. Vervolgens waren we klaar, pakte ik haar dagelijkse stalhalster en wéér ramt ze haar neus erdoor

Iemand ervaring mee? Iemand oplossingen of tips? Ik zou graag willen dat ze ook een beetje beleefd is bij de stalhulp op haar nieuwe stal straks en ook als we naar Frankrijk gaan, zonder dat ik eerst uitgebreide instructie moet geven over de gebruiksaanwijzing

Groetjes, Rianne
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Re:Nooit halster rustig om kunnen doen

Ehm... cranio misschien?

May the horse be with you!

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Waarom behandeling & waarom cranio? Gewoon nieuwschierigheid, hoor. Waar zou ze last van kunnen hebben dan met het halster omdoen (en ook enkel met het neusdeel)?
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Het enig dat ik kan bedenken is óf vólhouden op de Roos manier.. consequent.. dus elke keer opnieuw tot het beleefd kan óók met stalhalster...

of inderdaad toch iets van fysieke spanning...

Verder lastig hoor, zo zonder paard te kennen en op afstand....

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Het vervelende is dat toen met Roos, ze niet ZO erg haar neus erdoor duwde. Ik zal zondag een filmpje maken als ik 't niet vergeet.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Rianne11_42
    Vandaag heb ik geoefend door heeeel veel te rommelen rond haar hoofd en neus en neusdeel aan, uit, aan, uit tot ze haar neus er niet meer doorheen ramde. Vervolgens waren we klaar, pakte ik haar dagelijkse stalhalster en wéér ramt ze haar neus erdoor
    Gedrag wat zo'n sterk patroon geworden is, krijg je er niet met 1 sessie helemaal uit.
    Hetzelfde wat ik met CEO merk: het kost meerdere dagen met lang genoeg herhalen tot het gedrag langzaam maar ZEKER verandert in het positieve gedrag. En vooral: niet verder gaan voordat het OK is. Dus niet de ene dag oefenen tot ze licht is en de volgende dag accepteren dat ze lomp doet met haar neus.

Ik heb wel een aantal ideeën waarmee je aan de slag kunt, maar het belangrijkste is dat je lang genoeg volhoudt tot er een blijvend verschil is, ongeacht welke manier je kiest.

Even twee richtingen:
    - het halster gewoon laten zakken als ze omlaag gaat, dus haar geen enkele kans geven om te bracen (string aan je halster-lusje maken, zodat je het kunt laten zakken zonder zelf telkens te moeten bukken.
    - tegengestelde beweging of een andere manier om het halster om te doen: leer haar om haar neus een beetje omhoog door de neusriem te steken.

Succes ermee! Ik ben ook benieuwd naar het filmpje.
    Zal kijken of ik vandaag voor je kan filmen hoe ik CEO geleerd heb zijn neus door het halster te steken (al was bij hem het probleem meer dat hij wegvluchtte, ipv er tegenin duwde)
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Klinkt lastig rianne.

nicky heeft het met afdoen, gaat ze extra haar hoofd opzij doen schuin,
    Ik wacht nu net zo lang tot ze haar hoofd gewoon houdt en dan mag hij af, aangezien nicky hekel heeft aan stilstaan en niks doen

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Thanks Eveline Daar heb ik wat aan. Het is inderdaad zo dat ik niet de ene dag het één moet accepteren en de andere dag iets anders. Vervelend is alleen dat Casindy vaak door iemand anders binnen/buiten wordt gezet (stalgenootjes), die dat dus wel accepteert. Straks in Amersfoort is er als het goed is maar één persoon (of misschien twee) die dat doet, dus misschien dat het dan met een beetje instructie wel goed wil gaan (als ik eenmaal door heb hoe we het patroon kunnen doorbreken).

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Even een update. Ik heb helaas geen filmpje weten te maken, maar wel een soort oplossing gevonden. Als ik de gesp bij het kopstuk los maak, dan het kopstuk én neusriem samen op de neus til als het ware en daarna pas het kopstuk achter de oren doe en vastgesp, dan gaat het goed! In ieder geval een stuk beter. Ze duwt nog wel ietsje, maar wel al veel minder dan eerst. Het niet laten bracen werkt ook goed. Ik ga er nog verder mee oefenen en elke keer dat ik iets nieuws ontdek kan ik dat gelijk melden aan Kim, het meisje van stal, die kan er dan voor zorgen dat zij het halster op dezelfde manier om doet als ik Fijn!

Bladwijzers

Forum Rechten