Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 24

Topic: hoe doen jullie een warming-up?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

hoe doen jullie een warming-up?

Ik ben erg benieuwd of en HOE jullie een warming up doen als je een sessie met je paard begint.

Hoe bewust bereid je je paard voor op je plannen?
    Zie je een warming up vooral mentaal of ook fysiek?
    En hoe lang duurt je warming-up doorgaans.

Om even als eerste een antwoord te geven (wel zo netjes)
    Aangezien ik weinig fysieks vraag en mn paard vrij stabiel is kwa state of mind, besteed ik hoogstens 5 minuten aan een check of Shanna Lb of RB neigt, of er enige connectie is (zoniet, dan gebruik ik een pattern om dat te krijgen) en of de basisgames die ik nodig heb voor mijn plan van die dag, allemaal goed gaan die dag.
    Als ik wil werken aan overgangen op de cirkel bv, dan zal ik vooral de yoyogame checken, en misschien ook onze huidige connectiegrens aan de lasso, waarna ik vrij snel overga op mijn plan de campagne.

Ik was benieuwd of jullie bewust bezig zijn met een warmingup fase in je sessie? En zoniet, waarom niet.

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Re:hoe doen jullie een warming-up?

Tegenwoordig ben ik er bewuster mee bezig dan eerst. Fysiek opwarmen hoeven wij nog niet echt, omdat we nog niet veel fysiek inspannende dingen doen. Mentaal opwarmen wel. Als ik Casindy direct iets lastigs of nieuws vraag weet ik 90% zeker dat het fout gaat. De connectie is er dan gewoon nog niet. Poetsen en heen en weer lopen tussen stal en bak oid telt bij ons ook als opwarming en verder doen we dan een makkelijke oefening of een denkoefening of we doen wat stick-to-me met overgangen.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Poca, LB-i. Rustig opwarmen. Ik doe een point to point en bij iedere point mag ze uitgebreid uitrusten. In no-time vliegt ze dan in galop over het veld. Klein beginnen. Soms sideways, soms achterwaarts over een balkje. In ieder geval iets wat de mind engaged.

Twister, RB-e, die mag meteen lekker bewegen. Beweegt makkelijk en graag en dat mag ze doen. Vooral in het begin niet te veel vragen qua denken maar veel meer qua bewegen. Dan komt het denken vanzelf.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Hangt er een beetje vanaf welke horsenality Droo bij aanvang laat zien Hij is, meestal, LBi dus begin ik met wat langzame dingen zoals bijvoorbeeld een yoyo, een pattern in stap alvorens ik het tempo wat opvoer en wat uitdagender wordt. Idd ook kijken of de connectie er is, dus mentale warming up. Als Droo die dag meer RBi of meer LBe is, pas ik me aan. Bij LBe gelijk wat meer beweging en bij RBi ook langzaam beginnen. Maar ongeacht welke horsenality die dag naar boven komt, ben ik meestal zo'n 5 á 10 minuutjes met een warming up bezig. Hangt er ook weer een beetje vanaf wat ik die dag wil gaan doen. Als het meer dressuurmatig is, dan is mijn warming up wat langer vanwege het feit dat ik Droo ook fysiek op wil warmen.
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

De laatste tijd doe ik alleen nog games :P
    en dan begin in aan een laaaaaaange frienly, porcupine en dan driving.
    dan check ik hoe de yoyo is, met name kan ze 2 ogen geven, kan ze dat niet wat A en R aan de rechterkant(vind ze vaak wat spannend)

uiteindelijk een rustig circeltje en dan wat touch it, zodat ik een doel heb :P
    Als we gaan wandelen of fietsen, doe ik veel friendly met stick, daar kan ik ook gelijk zien of ze LB of RB is.

verder ben ik nog erg zoekend zal ik hier veel lezen
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Ik warm eigenlijk op in volgorde mentaal-emotioneel-fysiek.
    Eerst even kijken of ze op simpele vragen het juiste antwoord geeft, dan kijken of ze ontspannen en LB is. Daarna warm ik fysiek op dmv wijken in stap (allerlei varianten), daarna overgangen naar draf maken tussen wijken door, wijken in draf, overgangen naar galop, eigenlijk gewoon de Karen Rolf oefeningen. Dit vooral als ik meer finesse dingen ga vragen of wil gaan springen.
    Ik merk dat ik nu wat moeilijkere dingen van haar ga vragen en ik dus wel fysiek goed op moet warmen. Het liefst met minstens tien minuten goed stappen en daarbij de beweeglijkheid en flexibiliteit oefenen, gevolgd door hetzelfde in draf.

Soms blijf ik natuurlijk hangen bij een juiste respons op een vraag of een Tas die opeens RB is en dus eerst LB gemaakt moet worden. Als daar heel veel werk in zit, dan stop ik daar dan ook.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Ik begin altijd met friendly @ liberty en dan op een savvy manier halsteren. Bij Wico is het geen probleem. Bij Astrid kan dit al ooit groot deel van de "speeltijd" opeisen.
    Astrid (RBE) laat ik ook lekker bewegen, heeft ze vaak ook behoefte aan. Dan oefen ik gelijk disengage en yo-yo erbij. Als we paar minuten bezig zijn, kan ik ze meestal op een rustige manier door wat games leiden. We zijn nog bezig met uitzoeken hoe we de games kunnen doen samen. Bij haar gaan de dingen meestal van hoog tempo naar laag tempo. Bv: een squeeze in stap met goede disengage en rustig stilstaan is voor mij het perfecte einde van die oefening.
    Wico (LBI)is net andersom. Korte friendly check, wat driving of porcupine op zijn traagst. Point to point sinds kort ontdekt . En bij hem ben ik net blij als een oefening met veel energie wordt uitgevoerd. Als hij de oortjes mooi naar voor zet en vlot stapt bij patterns of een squeeze in draf .
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maritje1991
    De laatste tijd doe ik alleen nog games :P
    en dan begin in aan een laaaaaaange frienly, porcupine en dan driving.
    dan check ik hoe de yoyo is,
    Aangezien je al een aardig eind op weg bent met Parelli, denk ik dat het voor je handig zou zijn als je de volgorde van de games los leerde laten en de games per stuk gericht leert toe te passen. Immers, alle games snap jij en snapt je paard. Die volgorde is puur voor het aanleerproces, daarna zijn ze handig voor bepaalde problemen waar je tegenaanloopt, maar is de volgorde niet meer van belang.
    Je zou eens kunnen kijken of je tijdens de warming up, gericht bepaalde games eruit kan pikken, die voor je plan nodig kunnen zijn.

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

De warming up is afhankelijk van wat ik wil gaan doen. Maar ik begin bijna altijd met een snelle check, hoe is de draw, hoe reageert hij op porcipine, yoyo, driving? Zodat ik in een paar minuten een indruk heb van zijn state of mind. Voor dressuur warm ik een minuut of 20 fysiek en mentaal op in freestyle, alle gangen, veel transitions en ik verzin allerlei figuren om zijn mind erbij te krijgen. Als ie emotioneel overigens niet helemaal ok is dan begin ik niet aan dressuur maar zoek iets om hem daarin beter in balans te krijgen.
    Online/liberty is het vooral afhankelijk van wat ik van plan ben, maar dat was tot voor kort vrij ongestructureerd. Één van de dingen die ik meeneem vanh et kamp van afgelopen week is dat ik veel meer met een plan wil gaan werken, dan komt de gerichte warming-up ook.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Ik vind met een plan werken nog heel erg moeilijk!

Meestal begin ik gewoon en dan komt het wel, vast niet de goede manier, maar ik vind een plan maken echt moeilijk en dan van te voren wat ik daarbij nodig heb.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik heb vaak een plan maar laat dat dan weer helemaal los

Opwarmen mnet name emotioneel begint voor mij met uit de wei halen, dit probeer ik rustig te doen een beetje friendly, stick tot me en dan mag ze tussendoor weer even grazen.
    Stick to me gebruik ik graag als warming up, voor de connectie vooral.
    Als ze er niet zo bij is begin ik vaak met kleine dingen en als het kan op afstand, dus een pion aanraken met voorbeen of achterbeen etc.
    Merk ik dat ze verveeld raakt dan ga ik eens kijken wat ik "in huis heb "door wat tempo te vragen, afhankelijk van wat ze laat zien ga ik dan verder aan de slag.

De laatste tijd probeer ik wel weer meer aandacht te besteden in de beginfase aan goed achterwaarts en zijwaarts gaan,dat kan nog een stuk verbeteren denk ik.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

ik sta hier eigenlijk nooit bij stil.

met rijden is mijn warming up rijden en merk dan snel genoeg hoe nicky of sophie is.
    Met grondwerken is vaak mijn standaard ding beetje yoyo, cirkeltje etc.. En plan heb ik eigenlijk nooit.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Ik warm mezelf op

Zelf geconcentreerd en los van emoties zijn, werkt het beste hier. Geen ballast, geen overbodige energie om mee naar de paarden te nemen.
    Dan kan ik open en eerlijk naar de paarden toe zijn en krijg ik alles gedaan. Ben ik zelf niet zo goed in balans, tja, dan loopt het weleens anders.

Wanneer ik boosheid, of irritatie of gejaagdheid meeneem, dan zit ik mijn paarden in de weg. Dan willen ze ook liever niet bij me zijn. Ik probeer echt leeg en zeer open minded naar ze toe te gaan.

tsja dat wisselt nog wel eens.
    Bij grondwerk begin ik altijd met een stick to me wandelingetje. Tijdens dit loopje doen we wat kleine dingetjes zoals stilstaan, stapje achteruit, vooruit, zijwaarts. Zo krijg ik de aandacht die ik nodig denk te hebben. Daarna is het de ciclinggame om de spieren warm en ietsje losser te krijgen. Na een paar rondjes wisselend links en rechts en verschillend tempo weer terug in stap en dan de rek en strek oefeningen en flex oefeningen. Die zijn altijd weer verschillend.
    Hoe lang en welke oefeningen zijn afhankelijk met welke pony ik werk.
    Ze zijn allemaal erg verschillend en hebben verschillende behoeftes. Maar de stick to me en circling game zijn wel de vaste rituelen voor aandacht en warmdraaien van de spieren.

Ga ik rijden met de kar of onder het zadel dan doen we altijd een loopje ri het bos. Om een soort van "los" warm te draaien, daarna is het korte stukjes stap en draf afwisselen om de spieren los te krijgen en dan verlengen van de duur van draf en later als ze zin hebben evt. een galopje.

De tijdsduur van de warming up is verschillend afhankelijk van periode van het jaar en de activiteit van het beestje.

Warming-up
    Moet dat dan ben ik nu zo dom.
    ik doe dat nooit bij grondwerk een Warming-up
    Ik denk er meestal om dat ik begin met stap oefenogen en later op bouw naar draf of soms gelalop dus iegelijk doe ik het wel maar niet bewust
    ja ik ben ook geen pareli maar Monty Roberts en Emiel foest man maar zoveel verschil zal er toch ook wel niet zijn

bart oolders van Paardbart horsewispering, www.paardbart.nl

[s]Ik ben dyslectisch hulp is altijd welkom maar doe dat dan wel even in een persoonlijke bericht vind ik wel zo netjes[/s]

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten