Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 24 van de 24

Topic: hoe doen jullie een warming-up?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re:hoe doen jullie een warming-up?

@ paardbart: ikzelf vind een warming-up wel belangrijk. Ik heb het dan vooral over het mentale stuk. Fysiek opwarmen, dat doet iedereen denk ik wel. Maar juist ook mentaal opwarmen is belangrijk, want je gaat een gesprek met je paard aan. Als je aan je relatie wilt werken met je paard, is het wel zo netjes om vooraf je paard hierop voor te bereiden zeg maar. En niet gelijk het probleem op tafel te gooien, als je begrijpt wat ik bedoel.
    Als je vooraf eventjes werkt aan een fijne connectie en een lichte samenwerking, dan heb je daar tijdens je sessie veel profijt van.

dat is voor mij ook een van de redenen waarom ik altijd een stukje loop met de ponys alvorens te gaan rijden.
    Eerst een stukje connectie leggen, die heb je ook al tijdens het poetsen gedaan natuurlijk, maar ik merk dat juist dat stukje "extra" zeg maar
    ontzettend veel oplevert.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    @ paardbart: ikzelf vind een warming-up wel belangrijk. Ik heb het dan vooral over het mentale stuk. Fysiek opwarmen, dat doet iedereen denk ik wel. Maar juist ook mentaal opwarmen is belangrijk, want je gaat een gesprek met je paard aan. Als je aan je relatie wilt werken met je paard, is het wel zo netjes om vooraf je paard hierop voor te bereiden zeg maar. En niet gelijk het probleem op tafel te gooien, als je begrijpt wat ik bedoel.
    Als je vooraf eventjes werkt aan een fijne connectie en een lichte samenwerking, dan heb je daar tijdens je sessie veel profijt van.
    Ja, maar Sandra, als je je paard uit de wei/paddock of wat dan ook haalt, werk je toch al aan je relatie? Je wilt ongetwijfeld soepel door het hek heen, dat hij je niet voorbij stormt, of direct aan het vreten gaat.

als ik Andor bijv neem, die komt het erf op als ik het hek opendoe. Hij mag daar los lopen en dat vindt hij leuk. Hij weet inmiddels ook dat we eerst wat gaan doen en dat hij daarna op die wei mag blijven totdat Penny hem terug zet of dat ik dat doe als t donker wordt. Hij komt zich altijd kort melden en wil daarna direct in het gras duiken. Ik zet hem nu wel vast aan een aanbindpaal. Dan nog wil hij eten. Tja, dan zet ik hem dus korter, eten kan de hele dag al. Door dit soort dingetjes te doen heb je de relatie toch al weer neergezet?

[quote=Antheman als ik Andor bijv neem, die komt het erf op als ik het hek opendoe. Hij mag daar los lopen en dat vindt hij leuk. Hij weet inmiddels ook dat we eerst wat gaan doen en dat hij daarna op die wei mag blijven totdat Penny hem terug zet of dat ik dat doe als t donker wordt. Hij komt zich altijd kort melden en wil daarna direct in het gras duiken. Ik zet hem nu wel vast aan een aanbindpaal. Dan nog wil hij eten. Tja, dan zet ik hem dus korter, eten kan de hele dag al. Door dit soort dingetjes te doen heb je de relatie toch al weer neergezet?
    [/quote]

Valt dat niet meer onder rituelen dan onder een verbinding /communicatie met elkaar maken???
    Of lees ik het nu een beetje anders dan jij bedoeld?

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman

Ja, maar Sandra, als je je paard uit de wei/paddock of wat dan ook haalt, werk je toch al aan je relatie? Je wilt ongetwijfeld soepel door het hek heen, dat hij je niet voorbij stormt, of direct aan het vreten gaat.
    Ik ben geen Sandra, maar wil hier best even op antwoorden.

Uit de wei halen, netjes stilstaan etc etc is voor mij en mijn paard nu zo'n gewoonte dat het eigenlijk op de automatische piloot gaat. Voor iets simpels doen, iets wat we al jaren doen en altijd goed gaat, is dat inderdaad voldoende.
    Gaan we iets nieuws doen, iets verbeteren, iets moeilijks, dan moet er wel degelijk een bepaalde mentale/emotionele/fysieke opwarming zijn. Dan wil ik de basic omstandigheden perfect hebben om vanuit dat punt verder te werken aan het nieuwe/moeilijke.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Ik snap wel wat er mee bedoeld word
    Maar moet zegen dat ik het met Antheman behoorlijk eens ben
    Van af het eerste contact ben ik al bezig met me paard en dus ook met voorberijden
    En ben het ook wel met sanne eens
    Grondwerk is voor mijn vier voeter zo van selfprekend dat er niet veel voorbereiding voor nodig is maar ga ik schrik tranig doen of hem iets nieuws leren dan ga ik wel even terug naar de basis al voor ik verder ga

bart oolders van Paardbart horsewispering, www.paardbart.nl

[s]Ik ben dyslectisch hulp is altijd welkom maar doe dat dan wel even in een persoonlijke bericht vind ik wel zo netjes[/s]

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman

Ik ben geen Sandra, maar wil hier best even op antwoorden.

Uit de wei halen, netjes stilstaan etc etc is voor mij en mijn paard nu zo'n gewoonte dat het eigenlijk op de automatische piloot gaat. Voor iets simpels doen, iets wat we al jaren doen en altijd goed gaat, is dat inderdaad voldoende.
    Gaan we iets nieuws doen, iets verbeteren, iets moeilijks, dan moet er wel degelijk een bepaalde mentale/emotionele/fysieke opwarming zijn. Dan wil ik de basic omstandigheden perfect hebben om vanuit dat punt verder te werken aan het nieuwe/moeilijke.
    Nieuw lijntje dan

Bij nieuwe dingen aanleren start je toch nooit direct? Dat mag ik althans hopen. Als ik werk aan moeilijke oefeningen, dan heb ik idd eerst basiswerk gedaan. Dan doe ik iets moeilijks en ik eindig met iets wat goed ging, dat kan iets nieuws zijn en als dat minder goed ging, doe ik iets wat altid wel goed gaat.

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Dan is dat toch je warming-up? Ik neem aan dat je in dat basis werk dan ook specifiek oefeningen meeneemt die je gaan helpen bij het uitvoeren van de nieuwe oefening?
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    Dan is dat toch je warming-up? Ik neem aan dat je in dat basis werk dan ook specifiek oefeningen meeneemt die je gaan helpen bij het uitvoeren van de nieuwe oefening?
    dat klopt wat je zegt
    zo had ik het nog niet bekeken
    bart oolders van Paardbart horsewispering, www.paardbart.nl

[s]Ik ben dyslectisch hulp is altijd welkom maar doe dat dan wel even in een persoonlijke bericht vind ik wel zo netjes[/s]

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten