Om bij het begin te beginnen;
Bonny is mijn verzorgpaard, een tinkermerrie van +- 10 jaar.
We zijn half juni bezig gegaan met loswerken via Voest, in een afgezet stuk van 15 x 15 en dan vooral de overgangen, halt, stap, draf en omdraaien.
Waar we echter tegenaan blijven lopen is dat deze merrie niet te motiveren is. Ze doet het vaak wel, met een diepe zucht, een boze blik of een boze zwaai met haar hoofd, maar het gaat allemaal niet van harte en zo langzaam mogelijk. Loswerken via Voest doen/deden we dan ook met een longeerzweep (zonder haar aan te raken), omdat ze niet reageert op de leadrope. Als ik haar vraag om stil te staan, loopt ze het liefst door, tot ze in de hoek niet meer verder kan, terwijl ik toch ver in haar sturende ruimte sta.
Ze kauwt en likt wel als ik met haar bezig ben, niet voortdurend, maar dat wordt wel meer.
Omdat er geen verbetering optreedt in het reactievermogen en gebrek aan enthousiasme van Bonny's kant ben ik verder gaan zoeken en heb contact gehad met mensen die al jaren werken met grondwerk en verschillende methodes uitgeprobeerd hebben.
Bonny is een LB-introvert, en bijna alles wat zij doet, zowel in de wei, als in de bak, als met rijden/werken.
De volgende eigenschappen komen naar voren:
Non-responsive, Disinterest, Unmotivated/dull, Food oriented, Easily bored, Stubborn, Lazy
Argumentative/Defiant (soms), Charismatic (soms), Willful (soms)
Ook zitten er 2 eigenschappen bij van LB e. Dit laat ze namelijk niet altijd zijn, echter gebeurt het weleens dat ze dit gedrag in de wei vertoont.
Ik zou graag tips en ervaringen horen waarmee en hoe wij het beste kunnen beginnen. Waarmee kan ik haar motiveren?
Wat ik eventueel nog aan zou kunnen schaffen (leadropes, touwhalster, stick zijn aanwezig)
En of iemand in omgeving Leerdam (Vlakbij Utrecht) ons op weg zou kunnen helpen tegen een vergoeding?
Een foto die laat zien hoe ze er vaak in de bak bij staat, sms oren naar voren, andere keer oren opzij.
Groetjes Chantal
Bladwijzers