Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Overstap naar Parelli met LB-i paard

Overstap naar Parelli met LB-i paard

Om bij het begin te beginnen;
    Bonny is mijn verzorgpaard, een tinkermerrie van +- 10 jaar.
    We zijn half juni bezig gegaan met loswerken via Voest, in een afgezet stuk van 15 x 15 en dan vooral de overgangen, halt, stap, draf en omdraaien.

Waar we echter tegenaan blijven lopen is dat deze merrie niet te motiveren is. Ze doet het vaak wel, met een diepe zucht, een boze blik of een boze zwaai met haar hoofd, maar het gaat allemaal niet van harte en zo langzaam mogelijk. Loswerken via Voest doen/deden we dan ook met een longeerzweep (zonder haar aan te raken), omdat ze niet reageert op de leadrope. Als ik haar vraag om stil te staan, loopt ze het liefst door, tot ze in de hoek niet meer verder kan, terwijl ik toch ver in haar sturende ruimte sta.
    Ze kauwt en likt wel als ik met haar bezig ben, niet voortdurend, maar dat wordt wel meer.

Omdat er geen verbetering optreedt in het reactievermogen en gebrek aan enthousiasme van Bonny's kant ben ik verder gaan zoeken en heb contact gehad met mensen die al jaren werken met grondwerk en verschillende methodes uitgeprobeerd hebben.

Bonny is een LB-introvert, en bijna alles wat zij doet, zowel in de wei, als in de bak, als met rijden/werken.
    De volgende eigenschappen komen naar voren:
    Non-responsive, Disinterest, Unmotivated/dull, Food oriented, Easily bored, Stubborn, Lazy
    Argumentative/Defiant (soms), Charismatic (soms), Willful (soms)
    Ook zitten er 2 eigenschappen bij van LB e. Dit laat ze namelijk niet altijd zijn, echter gebeurt het weleens dat ze dit gedrag in de wei vertoont.

Ik zou graag tips en ervaringen horen waarmee en hoe wij het beste kunnen beginnen. Waarmee kan ik haar motiveren?
    Wat ik eventueel nog aan zou kunnen schaffen (leadropes, touwhalster, stick zijn aanwezig)
    En of iemand in omgeving Leerdam (Vlakbij Utrecht) ons op weg zou kunnen helpen tegen een vergoeding?

Een foto die laat zien hoe ze er vaak in de bak bij staat, sms oren naar voren, andere keer oren opzij.

Groetjes Chantal

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Re:Overstap naar Parelli met LB-i paard

Heb je je al ingelezen over het motiveren van een Left Brain Introvert? Op Parelliconnect kun je 30 dagen gratis lid worden van de savvyclub en daarna kun je er voor kiezen om al vanaf een klein bedrag per maand lid te blijven. Op de savvyclub is heel veel informatie en Vraag & Antwoord te vinden waar je wat aan kunt hebben.

Een LB-i is een paard wat veeeeel motivatie nodig heeft. What's in it for me? Snoep kan een goede motivatie zijn, maar zorg er dan wel voor dat je paard niet opdringerig wordt (daar zijn ook weer technieken voor). Bouw alles langzaam en rustig op. Belonen bij een poging, al is het maar één stapje in de goede richting bijvoorbeeld en dat later uitbouwen. Ook niet te langzaam door je fases heen gaan. Kent je paard de oefening, kent je paard de fases? Dan kun je in plaats van 1... 2... 3... 4 je fases anders geven, namelijk 1, 1, 1... 4! Of een lange fase 1 en een snelle fase 2, 3 en 4. Zo wordt je paard alerter, omdat hij niet kan voorspellen wat je gaat doen (wat uiteraard weer niet betekent dat je d'r zomaar een beuk mag verkopen, omdat het onvoorspelbaar was ).

Hopelijk heb je er iets aan. En nogmaals: Inlezen over LB-i op de savvyclub/parelliconnect is héul handig!
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Zo snel mogelijk aan de 7 games beginnen zodat de variatie kan beginnen. Als je geen instructrice in de regio kan vinden is de equisense dvd misschien iets voor je maar kan mij niet voor stellen dat er niemand in je regio is die je wil en kan helpen. Als je door de 7 games heen bent zijn er 1001 mogelijkheden voor jou en je paard zonder dat het saai word.
    www.niettevermijden.com

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik het erg leuk vindt dat je zo gemotiveerd met je verzorgpaard bezig bent. Zo te lezen heb je je erg in haar verdiept en dat lijkt me erg fijn voor je paard

Zelf heb ik ook een hele tijd de Voest-methode gedaan. En mijn paardje is ook een LB-i. Hij en ik vonden het allebei erg saai worden op een gegeven moment En dan wordt het steeds moeilijker om je LB-i te motiveren... Nou vind ik het mooie van Parelli dat je het helemaal af kan stemmen op de horsenality van je paard. En dat werkt erg goed Als je je gaat verdiepen in LB-i strategieën dan krijg je heeeel veel aanvullende informatie, die je nu waarschijnlijk mist. En dan kan je zelf weer bedenken hoe je de dingen gaat aanpakken met jouw paardje. Die informatie kan je inderdaad heel goed vinden op Parelli Connect. Ook de dvd van Parelli over Horsenalities is wel een aanrader. Verder worden er af en toe workshops over Horsenalities georganiseerd door Parelli instructeuren.

En tenslotte kan ik je Irene Lier aanraden als instructrice. (zie www.parelli.nl). Zij zit in de buurt van Utrecht. Ik heb zelf les van haar gehad en dat vond ik erg leerzaam. Maar er zitten nog meer goede instructeurs in de regio hoor. Zelf vond ik het best lastig om de overgang van Voest naar Parelli alleen met de zelfstudie-pakketten te maken. Ik vond het erg fijn om daarbij les te hebben. Maar ik denk dat dat heel persoonlijk is.

Wat fijn zo snel al zoveel reacties!

Ik heb net eens zitten kijken op marktplaats en gereageerd op de volgende dvd's:
    Get started dvd
    Level 1 On Line & Level 2 On Line + Freestyle ( samen 3 dvd's )
    level 1 en 2 boek

Als ik die gekeken heb ben ik misschien al een stuk wijzer!
    Dat gratis inschrijven voor 30 dagen had ik al gezien. Is dat allemaal in het Engels?

Bedankt ook voor de link naar Irene Lier, had haar inderdaad al gezien op de parelli site.
    Wat kost zo'n les van haar?
    Ik zal haar zo eens mailen!

Ik heb nog een kleine vraag over die fases waar Rianne over spreekt. Wat houden die fases precies in?

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Ik denk dat je met die Marktplaats-spullen al een heel eind komt! Parelli Connect en de Savvyclub is inderdaad in het Engels, maar is goed te volgen, hoor.

Met de fases vergroot je de druk niet traploos, maar in duidelijke stapjes. Een fase 4 is ALTIJD effectief. Was-ie dat niet, dan was het geen fase 4 Een fase 4 hoeft niet altijd hard te zijn, maar kan ook vervelend zijn (bv op de buik), of onverwachts (tegen de voet ipv de borst). Wat je precies doet per fase verschilt per game, in de pakketten en op Parelli Connect wordt dat heel duidelijk uitgelegd
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Aan die dvd's heb je inderdaad heel erg veel! De dvd 'get started' en 'level 1' overlappen elkaar voor een groot deel. Als je level 1 en 2 gaat kopen, dan hoef je niet ook nog 'get started' te bekijken hoor. In Level 1 en 2 wordt alles stapje voor stapje uitgelegd. Ook die fases waar Rianne het over heeft worden heel duidelijk uitgelegd.

Op Parelli Connect kan je de hele dvd van Level 1 bekijken. En nog een heeeeeeleboel andere filmpjes bekijken en artikelen lezen. Dat is inderdaad wel allemaal in het engels. Er zit echter ook een soort facebook/forum-achtige omgeving bij en daar zitten ook Nederlandse instructeurs, dus je kan ook vragen stellen in het Nederlands. (Of je kan het gewoon hier op het forum vragen natuurlijk ) Als je niet zo goed engels kan is het niet zo heel erg hoor. Op de dvd van Level 1 en 2 wordt alles ook uitgebreid voorgedaan en het is daardoor redelijk makkelijk te volgen.

Het enige nadeel van de Level-dvd's is dat ze daar niet zo diep ingaan op de Horsenalities. Het is wel aan te raden een dvd over Horsenalities er bij te kopen of een workshop over Horsenalities te volgen. Dan kan je echt alles over LB-i strategieën te weten komen.

(zie nu dat Rianne ook al heeft geantwoord, dus beetje dubbelop )

Bedankt voor jullie uitleg!

Op welke dvd worden de Horsenalities goed uitgelegd?
    Dan kan ik die er beter bijbestellen dan de get started dvd .

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

In de dvd-serie 'Success Series' zit een dvd 'Horsenality'. Die kan je gewoon apart kopen.

Wat ik me ineens bedenk is dat je ook een 'Horsenality Report' kan bestellen bij Parelli (zie www.parelli.com en dan bij 'shop'). Dan krijg je meteen een op maat gemaakt antwoord op jouw vraag 'hoe kan ik Bonny het beste motiveren?'. Dat is helemaal super handig Als je moeite hebt met het engels dan zijn er hier op het forum genoeg mensen die je kunnen helpen met vertalen. (Wil ik ook wel voor je doen )

Dankjewel, zal er eens naar kijken!

Ik kan niet registreren op parelliconnect, je moet een mastercard of creditcard hebben en die heb ik niet..
    Staan er geen verdere uitleg dingen van filmpjes/boeken etc waar je naar kunt kijken op internet?
    Ik wil zo graag vanavond met haar beginnen

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Je kan geloof ik ook wel lid worden met een gewone betaalpas, maar als je dan betaald lid wordt betaal je in één keer voor een heel jaar. Hoe je dat precies moet regelen weet ik niet, maar er is vast wel iemand op het forum die het wel weet?

Op deze website: KLIK kun je in het Nederlands je alvast een stukje inlezen over Parelli

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Destino

Ik kan niet registreren op parelliconnect, je moet een mastercard of creditcard hebben en die heb ik niet..

Ook voor de eerste 30 gratis dagen
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door MissMaris

ja
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maritje1991
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door MissMaris

ja
    ok
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Bladwijzers

Forum Rechten