Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: L1/2 circlingproblems

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

L1/2 circlingproblems

Vandaag gaf ik een demootje parelli met sweety voor een vriendin van mij. Kwaryjes vielen voor haar van alle kanten en ze was helemaal enthousiast. Nieuwe parellier gekweekt???
    Afijn, wat zij niet zag, en ik wel (hihi), was dat sweety niet alleen vrij explosief wegspurtte bij de circling, maar dat ik hierbij het gevoel kreeg dat ze niet echt leftbrained meer was.

Ik heb afgelopen week intensief gewerkt aan de send bij de circlinggame. Het resultaat is dat ze nu als een debiel, met een steigersprongetje wegspurt op fase 1.Al struikelend over haar eigen benen galoppeert ze vervolgens aan de 12ft leadrope in een glad weilandje makkelijk 3 of 4 rondjes. De bringback lukt ook op fase 1, maar ook dat gaat alles behalve gecontroleerd. Ze springt de lucht in, draait een kwartslag en staat snuivend naar me te kijken alsof ik haar keihard heb geslagen met de CS. Terwijl ik dat naar mijn weten nog NOOIT heb gedaan.
    Ze komt heel makkelijk naar me toe en ze heeft zachte ogen als ze bij me is, maar haar hals is helemaal gespannen en soms trillen de psieren zelfs een beetje. Om haar te kalmeren heb ik vandaag maar even haar hoofd naar de grond gevraagd. Dat hielp wel.
    Maar is het nu wel goed? Is dat impulsieve vertrekken bij de send, dat rare gespring bij de bringback wel de bedoeling bij de circlinggame?
    Ik kan wel heel rustig haar wegsturen, maar dan staat ze weer na een half rondje achter me stil. Als ik haar dan wat strenger doorstuur galoppeerd ze met fase 1 weer als een debiel in de rondte.
    Wat is nu wijsheid???

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Re: L1/2 circlingproblems

Hmmm, klinkt een beetje alsof je Send dan toch wat te fel voor Sweety is

Kun je haar na een half rondje al terug vragen? Of is dat moeilijk? Want dan zou ik haar na de Send een half rondje tot een rondje laten doen en haar dan terugvragen of vervolgens lekker de Friendly Game te spelen.
    Het is natuurlijk niet echt goed als Sweety tijdens dit alles gewoon right brained wegspurt. Het is heel leuk als ze snappy is, maar het moet geen spurt van paniek zijn.

Klinkt mij in de oren alsof ze gewoon heel gevoelig is hiermee en je net iets minder fel moet weg senden...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Er klopt iets niet als je paard OF galopperend rondstuift, OF na een half rondje stap stopt. Ik denkd at je paard je inderdaad "verlaat" bij die zeer actieve send. En je wilt wel dat je paard gaat, maar niet dat ie je verlaat ("go but don't leave" zoals Andy Booth zo mooi zei).

Dus tsja, proberen de balans te vinden tussen WEL respect (dus niet stoppen na een half rondje) maar OOK bij je blijven.

Inderdaad kan je ook proberen je paard niet te lang zo leip rond te laten galopperen. Eventueel kan je wat dingen op de grond leggen zodat ze over haar benen moet nadeken en niet rightbrained kan blijven (geen gevaarlijke dingen natuurlijK!).

Succes!

May the horse be with you!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

heb even dit topic een schopje gegeven hoor.
    Ik zit namelijk nog steeds met dit probleem. Ik kom er domweg niet uit. Ok, de send gaat beter, gecontroleerder (meestal). Maar, zucht, steun, het blijft een moeilijke game voor mij (en voor sweety??)
    Het stop-probleem is opgelost hoor. Dat heeft ze al een tijd niet meer gedaan.
    Door de 22ft leadrope te gebruiken is sweety iets rustiger tijdens de allow fase. Ze is nu misschien niet mee compleet rightbrained, maar ze kijkt wel constant naar buiten. Echt alsof ze wil vluchten. Ik ben nu al een paar weken bezig om haar te laten rondraven of galopperen tot ze rustiger word en wat meer op mij concentreerd. Zodra ze de druk op het touw iets laat zakken vraag ik haar naar me toe en geef ik haar lange tijd rust. De bringback lukt makkelijk of fase 1 (ik doe dan echt niets meer dan het touw iets korter vasthouden en naar haar achterhand kijken), maar vaak springt ze dan weer met 4 benen de lucht in, draait zich in de sprong een kwartslag en staat dan rustig bij me stil. Alhoewel... rustig... Haar hals is dan keihard van de spanning, en zelfs na 3 minuten rust (best veel hoor) en een massage á la Ttouch is er geen ontspanning te bespeuren. Ze is niet bang voor mij, dacht ik. Ik mag haar overal aanraken en voor de carrotstick is ze ook niet bang.

Ook met de catchinggame (die ik heeeeel rustig speel, meestal in stap of draf en waarbij ikzelf heel weinig energie gebruik) vertoont ze dit vluchtgedrag. Het naar buiten kijken, over de omheining willen springen en het in de lucht springen/steigeren,bokken. Ze komt wel vrij gauw naar me toe, maar ook dan is ze een en al spanning. Voor het touw is ze niet bang.

Wat kan het nu toch zijn??? trauma's van vroeger misschien?
    kent iemand dit probleem? Ik heb al best veel paarden de circlinggame geoefend, maar nog nooit heb ik zoveel problemen gehad. Sweety en ik begrijpen elkaar gewoon niet, zo lijkt het...

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

Het zou misschien beter zijn om niet direct in draf of galop deze game te doen maar in stap tot die goed gaat.. of gaat dat goed? En vééééél lange pauzes tussendoor, dus zeker een minuut of meer bij de bring back. Alles op het gemak doen! Meer zou ik ook niet echt weten...

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Vraagje: hoe gaat eigenlijk je short-range circling?
    Kun je haar daarbij laten ontspannen als je met je CS over haar rug aait?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Ik heb David Lichtman met een paard bezig gezien met een soortgelijk probleem. Het 1ste wat hij deed was: buitengewoon rustig blijven ( hij vertelde leuke moppen terwijl hij met het paard bezig was). 2de het paard rustig weg zenden ( hij wilde het paard uitsluitend in draf hebben). Zodra het paard in galop sprong dan bracht hij het paard weer onmiddelijk naar binnen, gaf hem een aai over z'n bol en stuurde hem weer rustig weg. Na +- 10 minuten lukte het om het paard 1 hele rondje in draf te houden, toen pas bracht hij het paard weer naar zich toe en liet hem een vrij lange pauze nemen. Dat naar binnen en naar buiten kijken is meer een L3 (of hoger) probleem. Als je de circling game speelt heb dan tijdens de allow fase een soort lusje in je hand en zodra het paard de druk op het touw verminderd dan kan je het lusje loslaten en zo verdwijnt de druk onmiddelijk voor jullie (comfort). Als het paard bv een hele rondje heeft "gelopen" zonder druk op het touw dan pas zou ik hem/haar naar binnen halen. Het is nogal laat ,ik kom net van werk, dus zo vindt ik het effe genoeg.
    Stay natural and iron-free.

Bladwijzers

Forum Rechten