Ik heb twee Welsh Cobs. Mijn jonge pony is nu twee jaar.
Over een jaar of twee (ja ik denk in de toekomst) hoop ik hem voor de wagen te hebben en ook onder het zadel.
Hierbij willen we natuurlijk lekker de weg op in plaats van in die saaie bak. :P
Maar nu is het punt, hoe bereid je hoeven goed voor hierop?
Qua bekappen hoe pak je dat aan? Is hierin natuurlijk beter? Ik ben voor erg natuurlijk, namelijk zo min mogelijk eraan doen. Enige wat ik doe is af en toe een randje vijlen zodat ze mooi vlak blijven. Mijn hoefsmid controleert of hij nog recht en netjes op de benen staat. Hij is nu in zijn hele leven pas 1x bekapt.
En hoe bouw je het op? Heeft het zin nu al over de weg te gaan? Gewoon een stukje te wandelen. Of kan dat wat betreft de hoeven net zo goed pas over twee jaar?
Hij loopt normaal in het zand, op de weide of stukje platen bij de stal.
Mijn eerste twee pony's gingen bij de langere ritten toch op ijzers vanwege teveel slijtage.
Mijn merrie nu staat helaas op ijzers. Die is verpest doordat ze al heel vroeg op ijzers stond en wat problemen heeft waar ze nu ijzers voor heeft. Tweemaal heb ik een poging gedaan haar eraf te halen met helaas negatieve gevolgen.
Toch wil ik graag mijn jonge pony een nieuwe en goed voorbereide poging doen om hem zonder ijzers te houden.
Bladwijzers