Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: verkeersmak/sorry.per ongeluk gewist,hier de reactie

verkeersmak/sorry.per ongeluk gewist,hier de reactie

stom ,jullie antwoorden ineens weg..maar wel gelezen!In ieder geval duidelijk dat ik geen J.j.moest gaan doen,maar ze kan erg dominant zijn,zo van ;GA UIT DE WEG EN WEL NÚ!
    vandaar dat ik greep naar de jj,ze stond op het punt om weg te rennen,ik dring echt moeilijk bij haar door op zulke momenten,ze kan ook ineens bevroren staan en als ik haar d.e.of jojo wordt ze boos,en gaat staan springen midden op de weg..dat is niet leuk als er nog meer auto,s of fietsers aankomen.maar als ik haar keer[drempel]wordt ze onrustig..toch gaat het al beter,ik was te aarzelend gisteren..omdat er weinig groot verkeer op dat weggetje komt.
    Wat moet je nou met zo,n paard wat meestal dominant is.[heb ik wel onder controle]maar ineens per sec,r.brain wordt?en je hebt nergens ruimte voor?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re:verkeersmak/sorry.per ongeluk gewist,hier de reactie

hoi Anna,
    Waarom blijf je toch hameren op dat je paard dominant is?
    Ik zie het anders. Ik heb zelf een behoorlijk RB-ex paard "gehad". Geloof me, de enige reden waaorm die paarden doen wat ze doen op zo'n moment is doodsangst. Paarden kunnen hun reactie bij angst LEREN beheersen, maar doen dat niet van nature. Dat beheersen én het verminderen van angst is een langdurig leerproces, dat begint in een veilige omgeving met een GECONTROLEERDE dosis triggers.

Als jij je paard dominant noemt, dan denk ik dat je vooral bedoeld dat je paard op dat moment de leiding overneemt omdat JIJ je paard in een situatie bracht die hij niet aankan. Aan jou de schone taak om te leren wat de EERSTE signalen zijn van het in paniek raken, en op tijd je paard uit de situatie halen zodat je een betrouwbare leider kan worden.
    Want als jij je paard VRAAGT of hij uberhaupt de oprit af WIL (het liefst voor je uit). Twijfelt hij dán al misschien? Of misschien ligt dat punt al veel eerder, bij het uit de wei halen, of het uit het zicht raken van zijn soortgenoten. Dan ligt dáár je punt om aan te werken. Ik hoop dat je begrijpt waar ik heen wil.
    Het is mogelijk om een RB paard dat heftig paniek is, weer tot kalmte te brengen. Maar dit vergt echt heel wat ervaring, timing en een stevige basis van vertrouwen en respect en communicatie. Omdat ik tussen de regels door lees dat er voor je nog best veel te leren valt, zou ik die kant niet kiezen, maar je fundament dusdanig stevig maken dat je nog wat leiderschap over hebt als het er op aan komt.

Tot slot, nog 1 tip om je paard te wennen groot verkeer in het algemeen.
    Zoek een weiland met soortgenoten direct langs een grote drukke doorgaande weg. Als je paard in een veilige omgeving (weiland) op zijn eigen tijd kan wennen aan verkeer, zal je dat ongetwijfeld schelen tijden het wandelen.

Actief Forumlid aletta's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2010
    Dagboek Berichten
    10

Waarschijnlijk wordt ze toch niet ineens RB. Allerlei tekens zijn er aan vooraf gegaan. Nog zo minimaal, een kleine tril in de lip, maar ze zijn er wel. Misschien kun je nog eens goed bij de horsenality kijken van je paard waar je op kan letten en wat je eraan kan doen als je paard erg RB wordt (bv achtjes of falling leave) of bv iemand anders eens vragen te lopen met je paard zodat hij alleen maar goed op zijn gedragingen kan letten.
    Sommige paarden switchen ook veel sneller dan andere paarden is mijn idee.

En, zeer herkenbaar hoor, daarom kan ik je dit antwoord geven. En helaas merk ik dat ook al weet je het je er nog niet meteen naar kan handelen. Maar dat zal tijd zijn, bewustzijn en blijven oefenen. En heel belangrijk, geduld hebben. Kleine vooruitgangen boeken.
    Succes iig!
    Leven is het meervoud van lef.

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Hoi,

ook ik denk dat je paardje niet echt Dominant is.

Die dingen die jij beschrijft doet mijn Wonder ook als ze erg RB is en ik haar ergens toe push (al probeer ik dat nu zoveel mogelijk te voorkomen omdat ik nu weet wat het betekent etc)

Mijn Wonder werd ook wel Dominant genoemd, maar ze is dat totaal niet. ze is zeer onzeker een echte RB-E.
    ik adviseer je om les te nemen en samen te kijken naar mogelijkheden.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

hoihoi;
    allereerst,ze staat aan een weg met druk doorgaand verkeer...EN DANKJEWEL SANDRA,moest even met m,n neus op de feiten worden gedrukt,ik denk dat ik dominant als uitvlucht verzin..dat WORDT ze nl als ik niet de juiste leiding geef..ik ga nl over haar grenzen heen heb ik gemerkt,IK wil teveel..
    ik kon me niet voorstellen dat er drempels zijn voor zo,n paard,wat aangeduid werd als ,is nergens bang voor...
    en bij een man laat ze dat niet zo zien,en dan zeggen ze,zie je wel,je moet op je strepen staan..

vanmiddag heb ik eens aan haarZELF gevraagd[met tips van whoopie]wat GON ervan vond,en dan mag ze het laten zien..ze vind het tuintjescentrum supereng,want daar staan auto,s en die kunnen aanvallen..
    normaal zou ik doorlopen,maar nu lekker laten grazen,kijken en terug...en een heel ontspannen paard..
    HIER GA IK MEE DOOR MAAR BEN WEER EENS NAAR ANDERE MENSEN GAAN LUISTEREN...
    ze vond het heel spannend,dus ook voorbij haar wei gelopen en aan een bankje met prullebak laten snuffelen,toen zag ik hoe spannend ze dat al vond!!!!!!!!!!!!!
    wat was ik trots op haar en een beetje op me zelf..ze is ontzettend lief en ik wil haar vertrouwen niet schaden..dat had ik ook niet gedaan vandaag,want toen ik weer even in de wei kwam stond ze ineens achter me en kwam me begroeten.overigens kan ik zonder het halser om te doen haar uit de wei meenemen.
    switshen is best wel moeilijk als je 30 jaar anders gehoord hebT,MAAR IK HEB VEEL AAN JULLIE TIPS...PEPER HET ER MAAR IN..PRIMA,DAAR LEREN WE VAN..
    oja,en natuurlijk heb ik eerst even lekker los laten springen en weer leuke dingen verzonnen..zodat ze wist dat ik de leiding had..[gisteren niet gedaan]DANK JJULLIE WEL..

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Goed gedaan!

En goed dat je open staat voor inzichten en adviezen!

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Wat een super fijn bericht Anna! Ik vind je STOER!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

graag gedaan, Anna!
    Fijn dat je zo open staat voor andere invalshoeken.
    Heel veel succes met deze nieuwe benadering. En als je twijfelt, gewoon weer even vragen.

doe ik,!het is echt wel moeilijk om in jezelf en je paard te geloven als er 30 dressuurruiters staan te kletsen..

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Wat goed Anna dat je dan toch dingen probeert anders te doen, zeer herkenbaar overigens ik vindt het ook altijd moelijk om mij niet te laten beinvloeden als er anderen staan te kijken waarvan je weet dat ze er anders over denken, succes!!
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid Liza23's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2010
    Leeftijd
    38
    Dagboek Berichten
    11

Anna, ik lees al een paar dagen mee in dit (en de gewiste) topic. Stoer dat je toch naar je paard en naar de goede tips luisterd!! ookal staan er 30 dressuurruiters te kletsen. Herkenbaar en kan het me goed voorstellen dat het soms moeilijk voor je is (na 30 jaar anders gehoord te hebben). Vergt heel wat zelfverzekerdheid en zelfdicipline denk ik.
    Onder het mom van: MAAR IK HEB VEEL AAN JULLIE TIPS...PEPER HET ER MAAR IN..PRIMA,DAAR LEREN WE VAN..
    kun je het ook anders bekijken. Die 30 dressuurruiters die staan te kletsen zijn er niet voor je (en nemen dus niet de mede-verantwoordelijkheid) als je langs de super enge auto's loopt en paard zo bang wordt. Jullie moeten het uiteindelijk toch zelf doen en kan je wellicht beter op jezelf en je paard vertrouwen. Die 30 dressuurruiters die staan te kletsen, kletsen wellicht ook wel als je het wel volgens hun denkwijze (?!) zou doen.

(ik denk zomaar hardop mee)

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Liza23

Die 30 dressuurruiters die staan te kletsen zijn er niet voor je (en nemen dus niet de mede-verantwoordelijkheid) als je langs de super enge auto's loopt en paard zo bang wordt. Jullie moeten het uiteindelijk toch zelf doen en kan je wellicht beter op jezelf en je paard vertrouwen. Die 30 dressuurruiters die staan te kletsen, kletsen wellicht ook wel als je het wel volgens hun denkwijze (?!) zou doen.

(ik denk zomaar hardop mee)
    Wat is het verschil met de enkele forumleden in deze discussie? Ik moest hierom glimlachen, want hoewel ik echt denk dat mijn advies goed is, ben ik net zo min mede-verantwoordelijk als ze langs de weg loopt. En geef ik haar advies dat behoorlijk ingaat tegen haar point of view.

Actief Forumlid Liza23's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2010
    Leeftijd
    38
    Dagboek Berichten
    11

@ Sandra,
    m.i. ben je ook niet mede-verantwoordelijk als Anna met haar paard langs de weg loopt.
    Wellicht verwoordde ik het niet goed, met wat ik eigenlijk bedoelde. Ik begreep van Anna:
    doe ik,!het is echt wel moeilijk om in jezelf en je paard te geloven als er 30 dressuurruiters staan te kletsen..
    Dus ik probeerde te benadrukken dat het goed is op jezelf en je paard te vertrouwen/in te geloven (inclusief alle adviezen/skills die je oppikt van mensen en waar je in gelooft/iets aan hebt voor jou en je paard). Om daarbij de ’30 dressuurruiters’ in m’n bewoording te gebruiken was misschien niet zo handig en was meer bedoeld om de nadruk te leggen op dat Anna en haar paard het uiteindelijk toch zelf ‘moeten’ doen. (zoals ik begrepen heb uit het verhaal).

nog even een reactie,voordat ik "dressuurruiters"weer boos maak...
    ik ben zelf heb het even uitgerekent;38 jaar,zo,n recreatieve ruiter geweest..en mijn dochter is het nog steeds..dat moet je zelf weten,maar wat ik opmerk is,dat ,en dat heb ik zelf ook gedaan,men er gemakshalve maar vanuit gaat dat je een paard met benen,stem en zweep moet dwingen om er voorbij,ertussen,enz te gaan.
    WE GAAN ER ECHT NIET AF..ZO FLINK ZIJN WE...HUH?Men is ook niet voor rede vatbaar en dat vind ik jammer..
    zelf ben ik met
    Gon al 15 keer langs de metalen prullebak gelopen,gewoon soïcijns doorlopen maar waarbij ze vanuit haar ooghoek het ding stevig in de gaten hield...[zie boven]
    Nu mocht ze eraan snuffelen,gisteren was de tweede keer en wat denk je,tot mijn plezier zette ze haar tanden in de rand en dook met haar neus midden in de bak zo ver mogelijk[ik dacht dat ze klem kwam zitten,haha]
    Nooit meer angst dus!
    Vervolgens langs het sluisje[in een sloot]mevr snorkte maar mocht kijken,ik zie haar steeds meer ontspannen worden als ik de 1ste stukjes voor de 2e of 3e keer loop...zo leert een paard je te verouwen ook al komen ze later nog iets engs tegen..
    Gelukkig is het kwartje gevallen bij mij,ook dankzij jullie,maar er wordt bijna elke dag gevraagt,wanneer ga je er nou oooop.
    jammer genoeg is mijn voorbeeld nog steeds lichtelijk belachelijk...ik wordt als bang beschreven en uitgelachen...Terwijl ik hierdoor mijzelf op angstige momenten meer onder controle zat dan te zitten zwaaien met de zweep in het zadel....
    Heb op een manege gestaan waar mensen niet naar buiten durfden ,de paarden moesten dan maar in de stapmolen en een half uur werken..das pas belachelijk!Jammer genoeg worden de kinderen met deze manier van doen oó'k zó...

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten