Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Met twee paarden tegelijk wandelen

Met twee paarden tegelijk wandelen

Zijn er hier ook mensen die met twee paarden tegelijk wandelen? Kan dat, en zo ja, hoe doe je dat, en hoe doe je de voorbereiding hiervoor?

Ik wil dat met mijn eigen paarden kunnen, en we zijn tot de ontdekking gekomen dat dat heel moeilijk is. Beide paarden lopen netjes mee als ik alleen met ze ga wandelen, maar als ik ze tegelijk meeneem zijn de paarden heel onrustig, en ik raak in de knoop met de touwen. Ook weet ik nog niet wat het handigst is, een paard links, een paard rechts (ze lopen beter mee, maar het lijkt me niet zo veilig), of allebei de paarden aan dezelfde kant. Vandaar dat ik graag wil weten wat jullie ervaringen zijn.

"Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re:Met twee paarden tegelijk wandelen

Ja dat kan, maar pas als beide paarden rustig alleen naast me mee kunnen lopen, zowel van links als vanaf rechts.
    Ik ben begonnen met eentje links en eentje rechts, en dan heel duidelijk aangeven wat de grenzen zijn: naast mij blijven lopen, niet voorbij steken.
    Nu loop ik heel vaak met beide paarden aan één kant, en laat ik ze achter elkaar lopen. Vind ik leuker, dan kan ik ze goed zien.

Ik zou als ik jou was, in elk geval in de bak (of wei) beginnen. En dan daar lekker oefenen met bochtjes maken, halthouden enzo. Pas als dat goed gaat, langs de weg gaan wandelen.

Ik ga ook regelmatig met 2 paarden op stap. Erg leuk vind ik dat Voordat ik daarmee begon, eerst al veel stick to me met ze apart gedaan. Zodat dat licht en makkelijk ging, met doorhangend lijntje en alleen op lichaamshouding zeg maar. En ook al veel gewandeld met de paarden afzonderlijk, dus ze waren al het één en ander gewend. Toen gewoon maar eens op pad gegaan met allebei. Meestal één links en één rechts van mij, maar soms ook één voor me en één naast me, of allebei voor, of allebei naast, net hoe het uitkomt.

In het begin dacht Noa dan wel haar eigen gang te kunnen gaan en dacht Fjalar dat alle Noa-tot-de-orde-roep-acties voor hem bedoeld waren. Dus even oefenen met "fases voor paard één is friendly voor paard twee" is dan wel een plan Nu is het ze beiden geheel duidelijk tegen wie ik het heb, dan reageert ook alleen dat paard. En verder ben ik er ook heel duidelijk over hoe ze met elkaar om behoren te gaan: als we wandelen wil ik geen gedoe onderling, dan zijn ze tijdelijk even gelijk in rang. Fjalar weet dat hij Noa niet mag bijten of op mag jagen, Noa weet dat ze erop kan vertrouwen dat ik ervoor zorg dat Fjalar haar niks doet.

Qua touwen: in het begin had ik beiden aan een 22ft om veiligheidsredenen. Mogelijkheid tot extra ruimte vond ik een fijn idee. Nu ga ik vaak met 12ft op stap. En de stick gaat ook altijd mee. Ik zit gelukkig niet zo snel in de knoop met al m'n touwen, dat scheelt. En zo wel, dan laat ik alles aan lussen los zodat ik de LR's nog enkel vast heb en maak ik even nieuwe lussen
    Surrender to fun!

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Ik wandel heel vaak met 2 tegelijk.
    Ik zie geen enkel probleem. Ze zijn verkeersmak, respecteren mij en elkaar. Ik loop meestal tussen ze in. En als het handiger is dan neem ik ze beiden aan 1 kant.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Ik heb het heel vaak gedaan. Een links, een rechts meestal. Als ze beiden rustig kunnen meelopen en je ze kunt corrigeren met een hand, dan zou het geen probleem moeten zijn. Ik nam wel niet al te lange touwen, zodat je in elke hand echt 1 touw hebt, dat is wel zo handig om elk paard individueel te sturen. Oefenen in de bak is een goed idee, of op het erf, en dan steeds iets verder.
    Veel plezier!

Wat leuk! Ik ben hier toevallig ook mee aan het oefenen. Vind het handig als ik alleen mijn paardjes naar stal kan brengen. Mijn jongens zijn nog heel jong hoor, 2 en 1 jaar. Ze doen het al aardig. In het begin wat stoeien met elkaar maar ik kan duidelijk aangeven dat ik dat niet wil en dan lopen ze weer netjes mee. Ik loop trouwens in het midden van ze, vind ik nu handiger.
    Tis alleen beetje lastig dat de ene soms niet zo wil meelopen als we langs iets spannends moeten. Dan staat hij echt op de handrem en dat na elke meter. Als iemand hier tips voor heeft graag!
    In de wei oefenen ik ook slalom rondom pionnen met de jongens. Leuk om te doen, vinden zij ook trouwens. Ze vinden zichzelf daarna heel stoer

Ja hoor ik hoor ook tot de twee wandelaars deed het ook een tijdje met drie.
    Totaal geen problemen met in de knoop raken en zo. Wat de rest al zei, ze moeten wel apart netjes naast je kunnen lopen aan beide zijdes.
    En dan is het een kwestie van eentje toevoegen.
    Ook reed ik veel met twee tegelijk. In het zadel en eentje aan een leidtouw er naast. Waren altijd hele gezellig ritjes.
    Nooit problemen mee gehad, ik reed zowel door het bos als langs de weg (om in het bos te komen)

Je moet gewoon duidelijke afspraken maken met elk paard apart dan gaat het zeker goed komen.

Bedankt voor jullie verhalen en uitleg! Leuk dat er toch nog veel zijn die met twee paarden tegelijk wandelen. Dan gaat het ons ook vast wel lukken.

Mijn paarden kunnen allebei apart heel goed meewandelen, maar samen zijn ze onrustig, en dan heb ik voor beide paarden twee handen nodig. Ik zal het grote probleem opdelen in stukjes.

Eerst de rust er in krijgen, en dan pas gaan wandelen. Daar moet ik nog wat hele simpele oefeningen voor bedenken.

Dit is inderdaad ook een goeie:
    even oefenen met "fases voor paard één is friendly voor paard twee"
    Vooral omdat de ene veel sneller reageert dan de andere. Ik zal dat eerst eens oefenen zonder mijn tweede paard, zodat ik fases in de lucht geeft, lijkt me wel lachen.

Ik moet wat consequenter zijn in 'niet met elkaar klieren of tutten' als ik met ze bezig ben, ook als dat gewoon los in de wei is, met een beetje knuffelen. Ik vind het altijd zo schattig dat ze zo dol op elkaar zijn, maar ja, het is niet praktisch als je iets met ze wilt doen.

Verder kan ik nog wat oefenen met wijken voor druk bijvoorbeeld als er eentje tegen het touw van de ander aanloopt. Even leren dat een touw betekent dat je niet verder kan.

Voorlopig kan ik weer vooruit!

"Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

Hoi hoi,

Wat ik vooral geleerd heb, is dat je touwen kort houden in het begin heel goed werkt. Alletwee aan een 12ft lijn en die nog kort vasthouden ook. Zodat ze weten dat er gewoon gelopen wordt en niet gegeten, achter graspollen aan gelopen of elkaar een oor af bijten. Mijn paarden zijn in de wei beste maatjes maar als ik er bij kom, dan eten ze elkaar het liefste op.

Als ze eenmaal weten dat samen wandelen ook samen wandelen betekent, dan kunnen de touwen wat losser. Bij smalle doorgangen zet ik ze in een tandem. Twister is een echte volger en Poca een echte onderzoeker dus Poca voorop met mij er naast (zodat ze niet op onderzoek uit gaan in haar eentje) en Twister volgt dan de staart van Poca. Gaat heel goed.

De voorwaarde voor deze wandelingen is natuurlijk wel dat beide paarden heel goed zijn in games 1, 2, 3 en 4. Als ik bij een hek kom wat naar ons toe opent, dan staan we natuurlijk al te dicht bij het hek (omdat ik het vast moet pakken om te openen) om er nog door te gaan. Als ik dan mijn vinger op steek dan gaan beide paarden direct achteruit.

Dus mijn idee zou zijn dat je er voor zorgt dat beide paarden heel goed worden in game 1 t/m 4. Vervolgens je eigen focus (niet miepen maar lopen) verhogen en hupsakee je kunt de bossen door.

Veel plezier!
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    47

En hoe doen jullie het dan met verschillende tempo's van de paarden?
    Want als ik voor Athena op een prettig tempo loop dan houd Bowen dat niet bij, die raakt dan achter en moet bijdraven.
    Loop ik op Bowens tempo dan is dat wat te langzaam naar mevrouw haar zin, die dan afgeleid raakt(he riet, he gras, he een vlek op de weg, die ga ik aanraken, knap he!).

"De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    38
    Dagboek Berichten
    105

op men werk loop ik met 3 paarden na ja 2 shetjes en 1 fries de 2 shetjes lopen naast me (1 links en 1 rechts ) en de fries achter deze konden het al omdat ze altijd al zo naar het land gebracht worden maar het is denk ook gewoon oefenen en duidelijk je grensen aangeven.
    De shetjes willen namelijk altijd graag naast me dribbelen en schieten dan soms wat voor me uit maar stoppen ook altijd wel optijd omdat ze weten dat ze niet verder kunnen.
    zou gewoon eerst denk lekker in de bak oefenen en dan lnagzaam de weg op gaan is alrijd wel wat spannender suc6
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

Ik heb het 1 keer gedaan en vond het vies tegen vallen. Ik had aan het eind van de rit het zweet op mijn rug zo druk was ik geweest.

We gingen met 4 paarden weg met 3 personen. Ik dacht ik neem Odetje wel en daar plakken we kleine Sieb wel ff aan vast. Dat ging niet werken. het tempo van Sieb met zijn korte beentjes is heel anders dus hij ging andere oplossingen zoeken en dus lopen draaikonten. Toen ben ik over gegaan op Odet en Maaike. Ze hebben allebei ook in tweespan gelopen dus dacht daar mijn voordeel uit te halen. Dus beide aan 1 kant (naast elkaar dus).

Grrr dat werd het ook niet omdat de 1 grotere signalen nodig heeft dan de ander en de ander dan weer wat onzekerder word.
    Dus allebei aan een kant gedaan. Odet kloot nooit zoveel onderweg dus dat ging prima en zo kon ik mij meer concentreren op Maaike. Op de terug weg heb ik het nog een keer geprobeerd om ze beide aan 1 kant te doen en toen wilde het wel lukken want ze hadden beide door wat de bedoeling was.
    www.niettevermijden.com

Vanmorgen heb ik het toch nog even geprobeerd, het lukt nog niet erg. De jongste is toch bezig met andere dingen dan met wandelen, ik denk dat ik eerst wat meer kilometers met hem moet maken voordat ik met twee paarden wandelen kan. Het valt me op dat hun eigenaardigheden heel erg uitvergroot worden als ze samen zijn. Of misschien dat ik onbewust toch veel corrigeer als ik met een van de twee aan het wandelen ben... Morgen maar even met beide apart wandelen, en goed opletten wat er nu eigenlijk tijdens het wandelen gebeurt...

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik doe het heel vaak. Links heb ik mijn merrie die goed verkeersmak is, en veel gewend is qua Parelli. Die kan ik makkelijk laten stoppen of langzamer stappen. Rechts heb ik mijn jonge pony die zo gelijk leert dat verkeer niet eng is, etc.
    Ik vind het zelf heel fijn. Wel wandel ik vaak alleen op zondag. Doordeweeks heeft het vrachtverkeer wat te weinig geduld. En ik heb in het verleden wel meegemaakt dat ze je zelfs klem rijden.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

probeer eens kleine stukjes in de wei te oefenen.
    Zet bijv 2 pionnen neer en loop van de ene pion naar de andere en geef daarna een beloning als ze beide netjes naast je hebben gelopen.
    op de manier die jij graag wilde zien.
    En dit bouw je dan uit door bijv. een klein stukje buiten de wei te lopen naar een vast punt en weer terug.
    Dit maakt het misschien makkelijker.

Bladwijzers

Forum Rechten