Zijn er hier ook mensen die met twee paarden tegelijk wandelen? Kan dat, en zo ja, hoe doe je dat, en hoe doe je de voorbereiding hiervoor?
Ik wil dat met mijn eigen paarden kunnen, en we zijn tot de ontdekking gekomen dat dat heel moeilijk is.Beide paarden lopen netjes mee als ik alleen met ze ga wandelen, maar als ik ze tegelijk meeneem zijn de paarden heel onrustig, en ik raak in de knoop met de touwen. Ook weet ik nog niet wat het handigst is, een paard links, een paard rechts (ze lopen beter mee, maar het lijkt me niet zo veilig), of allebei de paarden aan dezelfde kant. Vandaar dat ik graag wil weten wat jullie ervaringen zijn.

Antwoord met Citaat
Voordat ik daarmee begon, eerst al veel stick to me met ze apart gedaan. Zodat dat licht en makkelijk ging, met doorhangend lijntje en alleen op lichaamshouding zeg maar. En ook al veel gewandeld met de paarden afzonderlijk, dus ze waren al het één en ander gewend. Toen gewoon maar eens op pad gegaan met allebei. Meestal één links en één rechts van mij, maar soms ook één voor me en één naast me, of allebei voor, of allebei naast, net hoe het uitkomt.
Nu is het ze beiden geheel duidelijk tegen wie ik het heb, dan reageert ook alleen dat paard. En verder ben ik er ook heel duidelijk over hoe ze met elkaar om behoren te gaan: als we wandelen wil ik geen gedoe onderling, dan zijn ze tijdelijk even gelijk in rang. Fjalar weet dat hij Noa niet mag bijten of op mag jagen, Noa weet dat ze erop kan vertrouwen dat ik ervoor zorg dat Fjalar haar niks doet.

Bladwijzers