Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 37 van de 37

Topic: zithouding

Re:zithouding

Ik ben het eens met wat hierboven gezegd wordt. Uiteindelijk zit er geen verschil in houding; er is per combinztie maar één manier om zo optimaal mogelijk te zitten en samen te bewegen. De weg ernaartoe wordt wel anders bewandeld.

Zo wordt tijdens de manegelessen/dressuurlessen vaak heel expliciet gestuurd (hakken uitdrukken, rechtop zitten etc.) en bij CR bijvoorbeeld heel impliciet (zachte ogen, ballen in je lijf etc.). Beide streven naar een ruiter in balans en daar is niets verkeerds aan. Je ziet het hierboven ook gebeuren; sommigen kunnen het duidelijk krijgen door alleen de tekst, anderen willen plaatjes voor meer duidelijkheid. Vaak heeft een persoon een combinatie nodig van verschillende elementen om duidelijk te krijgen wat er van hij/zij verlangt wordt.

Het effect van dezelfde aansturing (bv. Hakken naar beneden) is bij mensen vaak heel verschillend. Ik merk dat zelf ook vaak met lesgeven; bij de ene persoon werkt een bepaalde zin wel en bij een andere niet. Dan moet je als lesgever beschikken over voldoende kennis van anatomie en biomechanica en creativiteit, zodat je de ruiter op een andere manier kan sturen naar hetzelfde resultaat.

Die achterliggende kennis ontbreekt echter bij veel instructeurs (regulier én CR!) waardoor ze vastzitten in die ene zin ('Rechtop zitten' of 'denk aan je bouwblokken'). Dat heeft dus niets te maken met de stroming van de instructeur, maar gewoon met het kennisniveau. Als je op zoek bent naar een instructeur die je zitles kan geven, staar je dan niet blind op de stroming, maar neem een proefles, vraag naar referenties etc.
    EquusPondus Hippische sportoefentherapie: Houding van Ruiter en Paard
    Balance Coach, lessen, workshops, lezingen

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Klopt, de houding die CR-instructeurs nastreven is in principe dezelfde als de 'manegehouding', alleen de manier om de ruiter uit te leggen/laten ervaren wat de bedoeling is, kan nogal verschillen. In mijn ervaring wordt door veel 'gewone' instructeurs vooral gezegd wát je moet doen (borst naar voren, hakken laag, enz.) en krijg je van CR-instructeurs veel meer creatieve ideeën om uiteindelijk wel hetzelfde te bereiken, maar zonder teveel te spannen. Door alleen maar te horen te krijgen wát je moet doen creëer je vaak veel spanning in je lijf, waarbij je eigenlijk de 'buitenkant' van je lijf voornamelijk gaat gebruiken (je bewegingsspieren). Bij CR leer je meer hoe je je houdingsspieren moet gebruiken (die bevinden zich dieper in je lichaam), en dat kost je uiteindelijk veel minder kracht. De houdingscorrecties die bij CR gegeven worden, zijn vaak ook veel zachter dan hoe ik het tradioneel zie (en ook zelf geleerd heb bij de ORUN).
    Bijvoorbeeld, als iemand zijn schouders teveel naar voren laat hangen, kun je zeggen: schouders naar achteren. Je kunt ook zeggen: stel je voor dat je een grote glimlach hebt op je borst. Als iemand op die manier visueel kan werken (want dat verschilt idd per ruiter), heb je grote kans dat die persoon zijn borst dan opent, en dan gaan automatisch de schouders naar achteren. Dat is dus een hele andere manier, om hetzelfde te bereiken.

Verder sluit ik me helemaal aan bij Alicia2U.

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

Toch zit er volgens mij wel verschil tussen de manege 'houding'en Cr. Volgens mij werk je met Cr veel meer vanuit je zit en bij de manege ( in ieder geval de manege waar ik heb leren 'rijden' moest je veel meer met je teugels werken) door meer met je zit te werken en met je blans kun je meer met je zit en heb je je teugels veel minder nodig.

Ik heb echt niet het gevoel dat ik op de manege heb leren rijden. Je leer meer hoe je er niet af valt, maar cr is pas echt rijden. ( maar dat kan aan de manege liggen waar ik ooit ben begonnen )

Anne Muller had laatst een leuke spreuk over Cr rijden en balans. Ik zal hem opzoeken.

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Ik heb vroeger zitlessen gekregen op de manege waar ik leerde rijden, 10 lessen aan de longe zonder zadel! Wel met een voltigesingel. Denk dat het heel goed was toendertijd! (achteraf wel heel deel ervan verloren)
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

Ik vraag me af wat de zitlessen aan de longe zonder zadel voor zin hebben als je niet gewezen wordt op hoe je goed hoort te zitten.Ik zie soms mensen zitles krijgen en hun zit is niet super...

Ik heb eerlijk gezegd bij cr les nooit zitles aan de longe..

@ Marja, dit najaar komt Wendy Murdoch naar Nl voor lessen en clinics. Zij was ooit CR instructrice in de hoogste graad ( heeft ook met Sally Swift samengewerkt) maar is daarna verder gegaan. Zij heeft zich meer en meer verdiept in de anatomie van mens én paard en hoe je als mens je paard beinvloed ( en hoe je dat weer ten goede kunt gebruiken).
    Verder heeft zij zich ook verdiept in Feldenkrais om de ideale combi zit en paard voor elke ruiter te vinden.

Ik heb zelf meegedaan eind vorig jaar aan een clinic bij haar en heb binnen één weekend enorme vooruitgang geboekt.

Je kunt nu ook een dag meedoen zonder paard.
    Advertentie staat bij Natural activiteiten. Bij interesse graag pb

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Zitlessen met instructie aan de longe zonder zadel dan! Het enige wat ik niet goed vond, was dat ze ook tenen naar binnen zeiden, maar voor de rest echt veel nuttige tips en ik had destijds een goede houding. Was alleen later met stoppen met lessen en veel in bossen rijden dat die houding snel verdwenen was.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Centered riding is echt veel meer dan het uiterlijke plaatje, er zijn 2 boeken over geschreven zeer de moeite waard, het gaat meer van binnen naar buiten ipv andersom.
    En het gaat juist niet om spanning in je lijf maar om ontspanning, ik heb de 2 mensen waar ik les van heb gehad nog nooit horen zeggen dat je je hakken moet uitdrukken juist niet want dan maak je je kuit hard, ik kreeg juist te horen dat je je voet zo moet houden alsof je op de grond staat dus gewoon recht.

Ik denk dat er ook niet zoiets bestaat als een manegehouding, het is maar net hoe er les gegeven wordt.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten