Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 37

Topic: zithouding

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

zithouding

Ik gebruik even een quote:
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Parelli en Centered Riding zijn prima met elkaar te combineren hoor, dat doe ik zelf ook (zowel in mijn lessen als in mijn eigen rijden)!
    Alleen het op je pockets zitten, en de pushing passenger, dat zijn geen houdingen die je constant aan wilt nemen. Desondanks kan met name de pushing passenger wel degelijk heel nuttig zijn bij het leren stabiel te zitten, en om toe te passen als je je balans dreigt te verliezen.
    Manegelessen/ ruiterclub: rechtop zitten, borst vooruit, benen aangesloten, tenen vooruit en omhoog, hakken omlaag,...
    parelli (voor zover ik uit level 1 meekreeg althans): beetje doorgezakt/ontspannen zitten (niet echt maar niet dat heel rechtop), benen losjes laten hangen, tenen gewoon vanzelf naar buiten laten vallen,...
    CR: Heb ik wel eens over gelezen, maar weet ik niet echt. In de paar demo's die ik zag zitten ze ook meer rechtop.

Hoe zitten jullie? Passen jullie dit aan naargelang het doel: bv pushing passenger; groenpaard-ervaren paard,...? Ik probeer sinds ik parelli ontdek heb om meer dat ontspannen zitten toe te passen. Maar zoals Marja het opvatte is dat zitten meer een oefening en gebruikt ze toch de combinatie met CR. Ik ben heel benieuwd!
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re:zithouding

Bij Parelli leer je eerst vooral heel stabiel te zitten, bv. door de pushing passenger (waarmee je jezelf als het ware een beetje met je kont in je paard duwt) en de passenger lessons (waarbij het niet uitmaakt hoe netjes je zit, maar waarbij je de bewegingen van je paard leert volgen). Pas als je op die wat lossere manier je balans hebt gevonden, wordt er volgens mij meer gekeken naar *hoe* je dan precies zit, maar ik moet zeggen dat ik nog nooit een Parelli-instructeur heb ontmoet die dat daadwerkelijk doet. Maar uit één van de DVD's (vraag me echt niet meer welke) begreep ik wel dat dit hun volgorde is.

Bij Centered Riding wordt er wel meteen aandacht besteed aan *hoe* je zit; je leert dit zelf van binnenuit voelen en er wordt uiteraard ook veel aandacht besteed aan het leren zitten in balans. Alleen wordt dit vanuit een wat andere invalshoek gedaan. Zelf vind ik deze dingen prima te combineren.

Pushing passenger doe ik zelf af en toe; ik rij met barebackpad en soms, met name bij een woeste buitenrit, raak ik wel eens wat uit belans. Dan doe ik even de pp om mijn balans weer te vinden, en dan keer ik weer terug naar de gewone, rechtop zit.

Ik zou zeggen: neem eens een les van een Centered Riding instructeur en ervaar zelf wat het voor je kan doen! Ik weet zeker dat er een wereld voor je open zal gaan.

Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

Ja ik las in het andere topic ook de reactie dat Parelli en Centered riding niet samengaan.
    Ik wil zelf ooit nog centered riding lessen gaan volgen en dacht toen ik het las van huh?!

Maar ik zie op foto's van Parelli mensen die finesse rijden ook altijd gewoon een dressuurhouding(dus rechtop etc.). Hoe zit het nou?

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik weet niet of dat mijn reactie was, ik bedoel niet dat je geen parelli kunt doen en daarnaast centered riding kunt gebruiken, maar het spreekt elkaar tegen op een aantal punten.
    Bij parelli wordt je bv geadviseerd om je zwaar te maken als je een overgang terug maakt, bij CR doe je dat juist niet, als je je zwaar maakt dan heb je juist de kans dat je paard zijn rug wegdrukt en je wilt juist dat hij zijn rug rond maakt in een overgang. De basis zit positie is nogal verschillend, bij parelli zit je meer op je billen en je benen wat meer vooruit en bij cr heb je je benen meer onder je en zit je meer op je zitbeenknobbels. Zo zijn er nog wel wat dingen. Vooral als je start met rijden lijkt het mij niet handig om die dingen door elkaar te gebruiken.

Kijk ik pas ook parelli toe bij mijn paard, maar niet zozeer tijdens het rijden, althans niet mbt mijn zitpositie dan gebruik ik liever andere uitgangspunten, maar iedereen zijn manier hoor.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

Oh ok! Ik snap het nu ja! Bedankt!

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

De stukken die ik nu gezien heb van de game-of-contact leunt toch heel fel aan bij CR.
    Het freestyle rijden is meer vanuit een zekere positie (pushing passenger, sit on your pocket) maar het finesse rijden gaat over in het dressuurmatig rijden.
    "Dromen komen uit..."

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Volgens mij zit je bij Parelli ook niet constant op je pockets, maar op je balance point. Dat hoeft niet per se achterop je billen te zijn. Mijn balance point is eigenlijk hetzelfde als mijn 'netjes zitten' CR houding. De houding die je bij CR hebt is namelijk ook heel stevig. Tessa Roos liet me voelen dat als mijn rug niet goed recht is dat ze me veel makkelijker heen en weer kan duwen. Als je op je 'parelli' balance point zit, zit je ook heel stevig. Imo is er dus niet heel veel verschil, op dat vlak in ieder geval. Hoe het verder zit kan ik nog niet zeggen (ben ik niet ver genoeg voor, in beide).
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Centered riding omvat veel meer dan alleen maar de plaats waarop je zit zeg maar.
    Hoe zou jij het balance point omschrijven Rianne?
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Centered riding omvat veel meer dan alleen maar de plaats waarop je zit zeg maar.
    Hoe zou jij het balance point omschrijven Rianne?
    True, wat freestyle betreft is het qua teugel en beenhulpen eigenlijk heel overdreven, waar CR eigenlijk meer lijkt op Finesse.

Ik zou je balance point omschrijven als het punt waarop een ander (of dus je paard) je het minst makkelijk heen en weer of voor en achter kan duwen. Dan zit je het stevigst. Van Marie-Claire (uit Frankrijk) moesten we onze benen dan makkelijk omhoog kunnen tillen, zonder ze omhoog te 'gooien' of met je bovenlijf naar achteren te hangen. Dan zat je op je balance point.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Bij parelli gaan ze tegenwoordig tijdens de finesse ook uit van de klassiek dressuur zit met gekanteld bekken enz. Daar is dus geen verschil meer. Behalve dat je eerst inderdaad stabiel en ontspannen leert zitten.

Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    38
    Dagboek Berichten
    105

wat ik linda parelli zag doen in bepaalde filmpjes over vloeiendheid was peddelen met je voeten in de beugels zodat je het ritme van je paard gaat voelen en in draf en galop en bepaalde oefening te doen zodat je de juiste plek gaat voelen in je houding heb het nu een paar keer gedaan en vind het een stuk makkelijker te begrijpen dan wat ze me allemaal op maneges hebben geleerd want ik voelde het eindelijk :lolpff na 13 jaar te rijden )mensen die erop kunnen zou effe op de parellisavvyclub naar bepaalde filmpjes kunnen kijken
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

Actief Forumlid Loesjevos's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009

@ gaya1, wat bedoel je met peddelen kan er niet echt beeld van krijgen.

Ik heb zelf nu centered rinding les, en merk echt verschil in houding. Je bent heel bewust met je lijf bezig waardoor ik ook merk dat me paard haar lijf anders/beter gebruikt
    Het Trekpaard "Een Levend Monument"

Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    38
    Dagboek Berichten
    105

peddelen zijn je enkels op en neer bewegen zodat je bovenlichaam loskomt en je onderlichaam dieper in het zadel gaat zitten (als ik het zo goed uitleg hoor)van centered rinding sorry heb ik eigenlijk nog nooit gehoord dus kan me der ook niet echt een beeld bij voorstellen
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

En wat doe je in draf en galop dan?
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Actief Forumlid Loesjevos's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009

@ gaya1, heb je misschien filmpje waar in ik me dat moet voorstellen? Heb wel idee maar nog niet echt helemaal!
    Het Trekpaard "Een Levend Monument"

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten