Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Bomproof paard...maar waar zit de versnellingsbak? Help!?

Bomproof paard...maar waar zit de versnellingsbak? Help!?

Hey allemaal! Heb een uitdaging (wie niet ..?)

Ik ben net bezig met een heel groen paardje...ze volgt en stopt keurig zonder halster etc. in z'n achteruit zonder moeite of pressie, komt op commando meteen terug(yoyo)porcupine etc..... laat zich gewillig op een volte brengen voor circling game...
    En dan!
    Ze stapt, stapt en stapt.
    Ze is ABSOLUUT BOMBPROOF...heb nog nooit zo'n cool en relaxed paard meegemaakt...lippen likken met oefeningen:..
    Eerste keer stick n string...geen reactie, ik begon heel voorzichtig maar zwaai ik uiteindelijk bijna een rodeolasso...ze knippert niet met dr ogen!
    Eerste keer kontakt met grote speelbal, ze ging er meteen op af, raakte hem aan...ik kan om haar heen en tegen haar zijden aan stuiteren...geen reactie.
    Leadrope uiteinde rondzwaaien... geen reactie.
    Stemkommando's voor aanmoediging...nouja...geen reactie dus.

Ik heb haar getracht uit te dagen met allerlei spelletjes, catch the tiger...tikkertje, samen rennen met leadrope...maar dan ren ik dus alleen en kijkt ze me verbijsterd aan...

Ze is momenteel een duidelijke LB(i) een denker, snelle leerling, positief, volgzaam, braaf, knuffelig, vol vertrouwen en bomproef!
    Zoals veel LBi werkt ze graag voor voedselbeloning, ik stel de beloning steeds wat langer uit en het gaat prima. En veel positieve aandacht en energie. Ze is niet speels, maar misschien komt dat nog...

Ter informatie; ze is 3 jaar, een paard uit super bloedlijn, met sportcertificaat, gezond en niet dik...En: Bombproof vind ik fantastisch, maar ze is echt veel te jong om dr hele leven alleen te stappen

Mijn vraag:
    Wie heeft goede ideeen over hoe ik haar in draf of galop kan krijgen op een NH manier? Ze leert snel commando's en is niet koppig, ze begrijpt nu gewoon echt niet wat ik van haar vraag.

Re:Bomproof paard...maar waar zit de versnellingsbak? Help!?

Ik zou persoonlijk gewoon geduld hebben. Odetje mijn Fjord was eerst ook amper in draf te krijgen en nu doet ze het prima. Je zou kunnen proberen met point to point met een lekkerlie op bv een ton. Is voor een LB-I altijd een goede motivatie.
    www.niettevermijden.com

@ Amethist:
    Dankjewel voor de tip, ik ga ermee aan de gang!
    Geduld heb ik overigens voldoende, tis meer dat ze sowieso altijd stapt...mogen de paarden van stal de wei op...dan vliegen ze letterlijk (nouja...bijna letterlijk...) en die van mij komt er op dr dooie gemakje achteraangestapt...ze is niet lui of sloom, juist heel alert, maar het lijkt of ze denkt...wat een druktemakers! Stappend kom je ook op je bestemming...eigenlijk heel "ZEN"!

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Hallo Gonda,

Ik las in je voorstel topic dat je bezig bent met Parelli

Als je de stapjes volgt dan kom je vanzelf terecht bij impuls. Als je je vervolgen verdiept in de strategieen van de horsenalities kun je zeker genoeg inspiratie vinden wat je kunt
    doen zodat je na een tijdje een fijn voorwaarts paard hebt.

Je zegt ook dat je te maken hebt met een groen paard en het leuke is dat je bij Parelli niet opnieuw het wiel hoeft uit te vinden.
    Ik ben er zelf al 10 jaar mee bezig en begrijp beter en beter hoe geniaal het in elkaar zit Nu ik instructeur ben snap ik het nog beter.

Alle stapjes in het programma hebben een bepaalde reden dus als je de self assesments volgt en de patterns doet met de nodige studie van de theorie dan komt het vanzelf goed

Sommigen hebben een periode last van een angstig paard en dat gaat voorbij. Ook een paard wat niet echt voorwaarts is gaat voorbij als je blijft bij wat je paard nodig heeft

Succes!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Thanks!!
    Ja...het is een geweldig systeem, vind ik! En ik heb erg veel vertrouwen in het systeem, tis meer dat ik hoop op een beetje meer cardio lichaamsbeweging voor haar...als tegenhanger van de voedselbeloningen
    Eerlijkgezegd had ik gesmokkeld met de yoyo...dat ging per ongeluk Door de porcupine ging ze moeiteloos achterwaarts (en zijwaarts...roteren op voor en achterhand) en ze deed het van nature meteen op handgebaar, waar ze eerder niet reageerde op het 'schudden'van de leadrope. Net als op 'je natte vingers droogwapperen', of een 'snap'met de leadrope geven...ze is totally not impressed
    Maar ze yoyo'd er op los
    Ik hoop idd dat verder in het systeem de 'impuls'aanslaat, want het is echt geen onwil...ze laat zich momenteel alleen door minimaal en subtiel fysiek kontakt (hand of stick etc.) soepeltjes en zonder enige weerstand drijven, maar begrijpt (nog) niet dat een zwaaiend touw etc. ook 'drijfkracht'( :lol: )kan hebben, omdat ze totaal geen vluchtreactie geeft doordat ze zich zo vertrouwd voelt...ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd, ik bedoel totaal niet dat paarden 'bang'gemaakt moeten worden!! Anders zaten we hier allemaal niet op het forum!
    Ik waardeer het enorm dat er zo met me wordt meegedacht en blijf dagelijks heel hard aan mezelf en mijn ontwikkeling werken! ...Aangezien mijn paard alles al kan, en ik nog moet uitvinden hoe ik in haar taal met haar kan communiceren :lol:

Grappig.....zo'n jong en cool paardje. Dat zou je in eerste instantie niet verwachten.
    Hoe reageert ze in de groep? Waar staat zij in rangorde? En hoe reageert zij als ze wordt weg gestuurd door een ander paard?
    Misschien kan je daar ook iets uit halen. Is ze dan net zo rustig met haar reactie?

Wat bij mijn paardje als motivatie werkt, uitgezonderd dat hij voor iets lekkers (bijna) alles doet.
    Van pion naar pion draven. Eerst vond hij al die oefeningen maar niks, om hem te motiveren gaf ik opdrachtjes van piont to point lopen.
    Dus gewoon in stap, toen hij begreep van o.k zodra ik bij een pion kom krijg ik iets lekkers. Toen kon ik het tempo gaan verhogen.
    Duurde wel even omdat hij ook zo iets had van nou lopend kom ik er ook wel. Maar nu is draf geen probleem meer.
    Eerst had ik de pionnen op een rijtje gezet in een rechte lijn, later in een cirkel ter voorbereiding op de circling game.
    Sinds een tijdje kan ik in de circling game blijven staan zonder hem te moeten aansporen. Lukt me nu 3 rondjes.
    Dus ik maak vorderingen. Al gaat het soms tergend langzaam in mijn ogen. Maar ja komt ook wel eens door mijzelf.
    soms een beetje ongeduldig Wij mensen willen alles liever vandaag dan morgen en zo, altijd haast.
    Maar ja dat helpt je weer met beide benen op de grond te komen, en in het tempo van het paard te werken.

o ja ik werk ook op het gras, en dat is met een altijd hongerige pony wel een uitdaging
    Dat is ook een van de redenen waarom de cicling game zo moeilijk is, achter mijn rug om stil staan en grazen is erg verleidelijk.
    En mede omdat ik daar vaak ook nog om moet lachen.... :lol:

De versnellingsbak zit tussen de oren.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

@ Inger:

Ze staat 'buiten' de groep..er is een heel dominante merrie die totaal gefrustreerd van Anouk raakt! Ze daagt haar continu uit...en Anouk...blijft ubercool! ze draait gewoon dr rug ernaartoe en graast acuut verder alsof ze alleen in de wei is...ze negeert de drukke, geirriteerde en uitdagende merrie volkomen! Ze laat zich totaal niet wegsturen, blijft steady op haar plaats, draait alleen haar kont om Zonder dreigen te slaan overigens, oortjes naar voren en grazen...

Point-to-point ging goed vandaag, in stap dan

Verder gewerkt aan verkeersmakheid...buiten gewandeld, ging prima, maar eenmaal thuis was ze toch wat aktiever en heter...meteen de bak ingegaan...en...JA! ze draafde EN galloppeerde op stemcommando!! En zo mooi...ze was super verzameld, en dan zie je zowel de fries als de arabier in haar, draf met veel knieactie, oprichten, natuurlijke buiging in hals...en een soepele galop, ook enorm verzameld...jeetje...dit paard heeft ZOVEEL potentie! Nu kijken wat mijn potentie is Ik kan nog zoveel van haar leren!!

@ Pocalover:

Ja, je hebt zo gelijk!! Tussen de mijne! Thnx!

Neem aan dat je met "buiten" de groep bedoeld dat ze wel in dezelfde wei staat, maar minder actief deelneemt aan bepaalde acties?
    Of thans wat je tot nu toe gezien hebt.

Ik bedoel met rangorde niet alleen het weg laten sturen dat hoort er ook bij. Maar dat is niet het enige wat rangorde bepaald. Al lijkt het wel vaak zo moet ik toegeven.
    Kijk ook eens naar bijv. het samen zijn, heeft ze een voorkeur voor een bepaald paard. Knabbelen ze wel eens aan elkaar (verzorgen en zo)
    Hoe zijn haar reacties dan, doet ze mee, heeft ze het liever niet, hoe reageert ze dan. Loopt ze weg, sluit ze zich af maar blijft wel staan.
    Met wie doet ze het wel, met wie niet, hoe bewegen ze onderling, wie eet er waar wanneer enz..enz..

hmm even opletten het kan een binnen vetter zijn. Je kunt heel makkelijk een stapje te ver gaan met zo'n paard. Ga je een stapje te ver kan je een plotseling uitbarsting krijgen. Probeer dit op te vangen door dit stukje voor te zijn. Dus veel friendly werken, kleine stapjes per keer.
    Zorgen dat ze geen spanning opbouwt ook al zie je die bijna niet. Op een zeker moment ga je daar een snaartje voor ontwikkelen en zie je het aankomen.
    Dat toen ze thuis kwam en tot uitbarsting kwam is pure spanning geweest die er toen uitkwam. Dat kan idd mooie plaatjes opleveren.

Bladwijzers

Forum Rechten