Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: mentale connectie

mentale connectie

Al een tijdje vind ik het erg lastig om een goede balans te vinden tussen de connectie/relatie met mijn pony Noa (4) goed te houden en tegelijkertijd toch vooruit te komen met oefeningen.
    Ze draait zich van me weg zodra ik mijn energie op haar richt, dit begint al als ik aankom met een halster.
    Als ik maar niks van haar wil en bij haar zit/sta blijft ze bij me, loopt ze mee, zoekt contact, geeft kusjes enz, maar zodra ik de gedachte in mijn hoofd neem van iets wat ik wil doen, draait haar hoofd al weg.
    Ze komt wel makkelijk naar me toe, in de paddock en tijdens het werk, zelfs in draf.

Ik zie een enorm verschil met hoe ze in het begin was; onzeker als ze verder van me weg was en wilde juist erg dicht bij blijven en dus ook met haar mentale aandacht.
    Nu ze zekerder is geworden, wil ze makkelijker van me weg en is het dus moeilijker om haar focus op mij te houden.
    Maar het lijkt wel alsof ze boos wordt al ik haar wegdrijf/stuur.
    Ze doet alles trouwens wel erg netjes en reageert op zeer lichte hulpen.
    Ik fiets en wandel ook met haar, dit vindt ze leuk.

Aan de ene kant verveelt ze zich en vindt ze denk ik het werken al snel saai, maar aan de andere kant heb ik het idee dat als ik de druk iets verhoog of wat moeilijkers vraag, ik iets verbreek in de connectie.
    Ik snap de theorie van dan alleen maar iets leuks doen, samen zijn en bv grazen, maar dit doe ik ook veel.
    Zou ik dan helemaal niets meer met haar moeten doen, alleen maar zijn/grazen om als het ware weer op nieuw te beginnen met een goede connectie?

Re:mentale connectie

Advies geven op een forum, vind ik altijd gevaarlijk. Ik heb niet gezien wat er gebeurt dus ik durf me niet te wagen aan uitspraken.

Waar staat je pony? Misschien kan een van de lesgevers van dit forum eens bij je langskomen om mee te kijken.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Als je bijv. (heb ik net gezien) een filmpje van Parelli bekijkt ik weet niet meer welke. Daarin vertelde hij dat hij in het begin het er ook best wel moeilijk mee had om een paard van zich af te sturen omdat de paarden graag bij hem in de buurt waren.
    Ik denk dat dit ook tot het groeiproces hoort die je samen doormaakt.

Als je al weet dat ze op de lichtste signalen al reageert ben je misschien te sterk in het wegzenden van haar. Misschien moet je nog subtieler zijn?? Of als je haar wegzend doe dit dan met een opdrachtje zodat ze snapt dat ze wel welkom is maar dat je iets van haar wil/verlangd.
    Zodat het wegzenden een soort van reden krijgt. En waarna zij terug kan komen voor een beloning in welke vorm dan ook.

Net wat Roos zegt via papier is het wel moeilijk om goed advies te geven.

Ja, gelukkig heb ik al een paar lessen van Eveline gehad en de liberty cursus in Egmond gedaan, helemaal super!!
    Zij adviseerde ook om bv op haar achterhand te focussen als ze al wegdraait zodra ik haar benader met halster en dan als het halster om is eerst even een plukje gras te gaan eten.
    Dit helpt ook wel.
    Maar toch is het zooo subtiel waar ze op reageert, ik heb het dan echt over het verschil tussen neutraal staan en mijn hoofd en schouders iets oprichten om iets te gaan vragen.
    Dan heb ik het nog niet eens over zenden of al echt iets vragen.
    Dan draait ze haar oren al weg zeg maar.
    Ik probeer dan weer in neutraal te gaan of zelfs achteruit te gaan om haar oren weer mijn kant op te krijgen.
    Moet ik me daar heel erg op gaan focussen en dat eerst goed krijgen of is het ook een kwestie van het werk leuk voor haar maken en dus juist doorgaan en zoeken naar werk wat ze leuk vindt?

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Maar toch is het zooo subtiel waar ze op reageert, ik heb het dan echt over het verschil tussen neutraal staan en mijn hoofd en schouders iets oprichten om iets te gaan vragen
    Er komen eigenlijk 2 dingen bij mij op maar ik ken jou en je paard helemaal niet hoor dus ik denk maar even mee. Ten eerste zou het kunnen zijn dat ze het oprichten van jou al ziet als een fase 1 en dan eigenlijk niet snapt wat je bedoelt, mischien schept het onduidelijkheid voor haar, ten tweede moet ze mischien gewoon wennen aan het feit dat jij energie richting haar sendt, dat doe je nml altijd in meerdere of mindere mate en je kunt er rekening mee houden hoe je dat doet maar mischien is jou paard heel gevoelig en mag ze er ook gewoon aan wennen, dus blijf zo staan totdat ze weer op jou gericht is of stuur haar een stukje achteruit totdat ze je wel gewoon aan kan kijken, tenslotte kan het ook een soort van dominantiereactie zijn, beetje boos worden omdat jij haar gaat drijven.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Misschien een ideetje kan je jezelf filmen terwijl je wat verschillende dingen uitprobeert, zo kan je later thuis kijken wat er nu precies gebeurde op een bepaald moment. Misschien worden er dan dingen duidelijker voor je.
    Neem eens een kijkje op het blog van Carolyn Rensnick zij heeft een paar interessante dingen die je kunt doen om een betere verbinding met je paard te krijgen. Het is wel allemaal in het engels.
    Het zijn vooral dingen waar je zelf over na "moet" denken het stelt geen eisen aan het paard maar aan de mens. Het kan je helpen bepaalde patronen en manier van bewegen etc van jezelf te herkennen en waar het paard op reageerd.
    Hier kan je de ervaringen van iemand lezen dit is wel in het Nederlands. Er zijn er nog meer maar dit is een bekende van mij vandaar dat ik deze link ken http://paardwijsmejeweg.blogspot.com...n-resnick.html
    En ook veel filmpjes.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Wat intressant bedankt voor de verwijzing!!
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Ik vind het erg goed van je dat je zulke subtiele signalen van je paard (en jezelf) ziet.
    Lezen is 1 ding, erop reageren is een volgende stap. Nu Noa zoveel zekerder is, mag je best meer leiding nemen ipv te wachten tot zij dat doet.
    Maar breng het zo, dat het háár idee wordt.

Zoals met halsteren: ipv je op te richten en naar haar hoofd te gaan om het halster om te doen, kun je haar leren om JOU te vangen en daarna haar hoofd in het halster te steken.
    Haar jou laten vangen had ik al uitgelegd (focus richting achterhand, zodat ze zich op jou gaat richten). Het halster kun je in stapjes omdoen: eerst touwtje kom de hals, daarmee aaien en haar hoofd inbuigen, tot ze meewerkend haar hoofd ingebogen houdt.

Een groot deel van haar gedrag doet ze omdat het KAN. En gedrag dat een positief resultaat oplevert (weglopen = met rust gelaten worden) zal ze herhalen tot het een patroon wordt.
    Nu jij je zo bewust bent van haar gedrag, is het aan jou om te bepalen wat jij positief en voor de toekomst handig vindt. Jij mag hierin leiding geven en kunt ook iets anders van haar vragen wanneer je een bepaald gedrag niet wil bevestigen.
    Ik denk (nav wat ze vorige les liet zien) dat Noa liever duidelijke leiding heeft in wat ze mag doen.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

@whoopie, ja dat klopt denk ik ook wel wat je zegt, zodra ik me dan opricht om iets te gaan vragen gaat ze zelf al iets doen, misschien ben ik dan idd niet meteen duidelijk in wat ik vraag.
    Hoewel ik dat juist bewust heel rustig probeer op te bouwen omdat ze anders meteen zo'n gezicht trekt van "schreeuw niet zo tegen me!"
    En het varieert volgens mij steeds of het vanuit verwarring komt of dominantie, dat stukje zit er zeker ook in.
    Eveline geeft het ook aan; duidelijker de leiding nemen.

@inger, bedankt voor de link!
    Wat ze doet is eigenlijk wel hetzelfde als mister Pat, maar vooral het werken in de hele bak vindt ik super.
    Dat doe ik zelf ook.
    Ik heb het idee dat je in een roundpen de mentale druk wel heel erg ondraaglijk kunt maken voor veel paarden.
    Fouten maak je toch, dan maar liever eerlijk tegen je paard zijn dat hij ook kan zeggen dat je het fout doet en weg is ie!

Maar goed, ik snap nu ook duidelijker dat dat dus ook een patroon kan worden omdat ze weet dat ze van me weg kan en dan dus even rust heeft....

En filmen is sowieso een goed idee!! Ga ik doen.

Thanx Eveline!
    pff, leiding geven is een kunst he?

Actief Forumlid Wilrieke's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Leeftijd
    41

Je zou het ook op een andere manier kunnen bekijken.... hoe zit je zelf in je vel? Zijn er dingen veranderd ten opzichte van voorheen? Vergeet niet dat paarden ons veel sneller (en dieper) lezen dan wij hen. Zit je lekker in je vel? In mijn beleving vraagt op een diep niveau omgaan met je paard een grote hoeveelheid introspectie (waar veel lef en moed voor nodig is!) Succes!

Ben ik helemaal met je eens!
    Wordt ook hard aan gewerkt hoor.

Ik realiseer me nu dat het vooral te maken heeft met de hoeveelheid actie in het bezig zijn met haar.
    Als ik rustig een beetje met haar en de bal, balkjes enz aan het oefenen ben is ze relaxed en tevreden, wil ik wat meer actie, circling, tempo oefenen vindt ze dat minder leuk en krijg je eerder zo'n ontevreden gezicht.

Bladwijzers

Forum Rechten