Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 21 van de 21

Topic: RBE Topic

Re:RBE Topic

Wat bij Zytha goed werkt zijn de patterns, falling leaf tijdens het grondwerk maar ook 'the project' van Mike (één van de laatste savvyclub DVD's) werkt goed bij haar.
    En héél veel friendly (vooral in beweging). Lange fase 1 en dan effectief fase 2-3-4.
    En het 5 tot 7 dagen hetzelfde doen ... herhaling geeft haar vertrouwen en veiligheid.
    Mijn lichaamstaal/ emotionele staat van zijn beinvloed haar heel erg hard ... dus voor mezelf ook een oefening! Veel focus en leiderschap, zeker zijn van je stuk en doorgaan tot je het krijgt (zonder emotie) en dan comfort, comfort en nog eens comfort.
    Vaak van oog/kant wisselen maakt haar ook rustiger ...
    Het blijft een beetje zoeken hé

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

The project kan je dat kort uitleggen?
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Ondertussen is de RBex in Wick vaak niet zo zichtbaar, gisteren toen we alleen naar de duinen waren was het er ineens weer. ZO'n paard wat er maar voor 50% is ...... niet fijn .

Wat voor ons werkt is inderdaad eindeloos herhalen, patterns zijn goed maar we hadden er veel nodig voordat ze hun werk deden. Liberty is niet ons ding, da's veel te veel lossigheid voor Wick. Ik heb lang gedacht dat ik het "weg" moest krijgen, dat ze LB moest zijn. Maar ze is in basis RB-ex, dat is nou eenmaal wie ze is. Als ze confident is, kunnen we hele fijne, mooie en lichte dingen. Op het randje van RB-ex, maar nog wel aanspreekbaar is ze op haar fijnst, maar die grens is zo dun dat ik daar niet zo vaak wil zijn.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gilraen
    The project kan je dat kort uitleggen?
    In het kort zal moeilijk zijn maar ik zal proberen

Volgens Mikey is the project een manier om de patterns, horsenalities en 7 games samen te gebruiken.
    Je hebt dan een einddoel zoals bv de figure 8 en natuurlijk je begin, the project deelt dit op in stappen zodat het einddoel 'vanzelf' komt.

Stap 1: het laten zien van je object bv bal, kegel, zeil ... dan 'touch it' en bekijkt hoeveel interesse je paard heeft.
    In het begin zal dat maar enkele seconden zijn. Je laat je paard dan andere dingen doen en biedt hem het object weer aan. Bij een RBE wordt dan bv de kegel een rustpunt.
    Nergens anders krijgt hij rust/comfort dan bij de kegel. Dus focus je je paard op de kegel. Tot je paard dus doorheeft dat hij rust krijgt bij de kegel.
    Dit kan enkele dagen/ weken duren bij een RBE (als dit goed gaat kan je het moeilijker maken door een langer touw te gebruiken, meer snelheid om naar het object te gaan of in liberty spelen)

Stap 2: kan je dan ook nog voorbij het object gaan (er voor, er achter), dus zonder aan het touw te trekken je paard voor of achter het object sturen. Wanneer je in een rechte lijn aanloopt naar het object dan krijgt hij rust.

Stap 3: kan ik ook rond de kegel gaan, (heel belangrijk ook: kijken naar je paard, stelt het vragen, zoekt het uit waar het comfort kan krijgen? dan is het klaar voor de volgende stap) bv rond de eerste kegel en dan rust aan de tweede kegel. Ook dit doe je weer tot je paard door heeft wat er van hem verwacht wordt en waar hij comfort vindt.

Op dit moment heb je nog geen enkele figure 8 gedaan en kan je toch al 3 weken met je paard aan de slag zijn (isolate, separate en recombine).
    En dat dus voor elke oefening die je maar met je paard wil doen.

Momenteel heb ik voor Zytha ook een project om haar zachter en welwillender achterwaarts te laten gaan. Dus gebruik je verbeelding en deel alles op in kleine stappen zodat het makkelijk, begrijpbaar en haalbaar wordt voor je paard.

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Ik begrijp de bedoeling. Dank je! Ik ga hier zeker mee aan de slag.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    41

Sorry als ik hier misschien dingen herhaal,
    ik heb niet alles tot op de letter gelezen, maar wel even doorgenomen
    Heel interessant allemaal! Ik kan uit eigen ervaring ook nog wel een paar dingen zeggen.
    Ik heb dus ook een extreme RBE en ik was vroeger ook heel voorzichtig.
    Ik had mij er op den duur zelfs onbewust op ingesteld en begon mij anders te bewegen rond haar.
    Maar op die manier leert ze het natuurlijk nooit!
    Je hebt die tip ondertussen al gekregen, niet te voorzichtig zijn dus! Ik ben vorige zomer op cursus geweest met Rachael Morland and Michael Grohmann (twee 3-ster Parelli instructeurs)
    en dat was zo ongeveer één van de eerste dingen die ze zeiden. Ik moest enorm STRENG zijn voor haar!
    Dat was echt volledig nieuw voor mij! Maar doordat ik héél streng was als ze er weer eens probeerde vandoor te gaan hielp ik haar juist, en dat heb ik leren zien. Doordat ik haar héél duidelijke grenzen gaf ging ze meer op mij vertrouwen, en daardoor was ze minder bang! Ik vond het in het begin heel vreemd en moeilijk maar het heeft mij wel enorm geholpen!
    Nog verder over die bewegingen.. Michael ging gewoon eens rondlopen met haar en begon plots als een dronkenman te lopen! wauw haar reactie zeg! haha Dus gewoon onnozel doen helpt zelfs!
    Succes ermee he Het leuke aan de RBE is wel dat ze enorm graag contact hebben
    Take the time it takes, so it takes less time.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten