Vandaag weer verandering. Cos was gister helemaal niet happy met zijn nieuwe kleine groep en liep zich behoorlijk op te winden. Dus gisteravond is hij terug gezet in de grotere groep en zijn twee anderen nog bij het kleine groepje gezet. Cos staat nu dus in een groep van 8 en hij komt goed aan zijn eten. Vandaag echter hebben we deelgenomen aan een cursus massage en bewegingstherapie met een dierenarts die tevens Osteopate en natuurlijk paardenhouder is. En Cos zit helaas helemaal niet fijn in zijn vel. Sterker nog, ze geeft aan dat ze hem zo snel mogelijk wil behandelen en dat ik voorlopig veel met hem kan wandelen en rijden en geen lange ritten en niet overvragen...Ik mag zeker nog met zadel erop uit voor een uurtje en ook alle gangen zolang hij het "makkelijk doet". Als hij niet wil niet verder vragen. Ook dat vind ik moeilijk omdat Cos van nature niet erg voorwaarts is en dus altijd wat aanmoediging nodig heeft om wat voorwaartser te zijn... Voorlopig dus echt heel rustig aan!
Ik baal (en moest ook echt wel even een traantje laten) maar ik voelde de afgelopen twee weken al dat het niet goed "voelde" maar ik kon er niet echt de vinger op leggen wat er aan de hand was. Hij zit op meerdere plekken vast en omdat hij in het verleden een volledige burn-out heeft gehad moet ik echt zorgen dat hij die grens niet meer over gaat... En omdat hij echt een hekel heeft aan werken in de piste (dan sluit hij zich meteen af, dat was vandaag ook erg zichtbaar) dat voorlopig ook gewoon niet doen. Dat deed ik eigenlijk toch al niet, op grondwerk na, maar dat kan ik nu combineren met onze wandelingen.
Moeilijk hoor. Hij is nu 7 weken bij mij. Nieuwe omgeving, nieuwe groep, nieuwe ondergrond, nieuwe eigenaar etc. Ik neem het mezelf wel een beetje kwalijk dat ik het onderschat heb en niet als zodanig ernstig herkend, maar omdat ik Cos gewoon nog niet 100% ken weet ik nog niet goed wat "afwijkt" van normaal...Ik ga nu beginnen met groene leem aan het voer toe te voegen op advies van de osteopate/dierenarts en binnen twee weken komt ze bloed afnemen om alle waarden te controleren en om Cos volledig een osteopathie behandeling te geven. (eerder ging niet...). Ik heb inmiddels brokken van equifit besteld en in overleg met haar ga ik daar de groene leem door doen. Afhankelijk van de bloeduitslagen kijken of ik nog iets anders moet aanvullen dan... Dus het bijvoeren en de eventuele "kuren" gaan nu gewoon echt in overleg met de osteopaat....
Bladwijzers