Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 28

Topic: Bijvoeren en preventief vitaminen/reinigingskuur of niet?

Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Leeftijd
    42

Bijvoeren en preventief vitaminen/reinigingskuur of niet?

Ook hier wel wat info van gevonden maar toch geen specifiek antwoord op mijn vraag... Dus een nieuw topic. Op stal waar ik sta staan de paarden 24/7 buiten in kuddeverband. In de winter in de paddocks in de zomer overdag weidegang en daarna paddocks. Een groot deel van de pensionklanten voert bij. Het hooi wordt in bakken gedaan die verspreid staan door de paddocks dus ieder paard kan wel ergens aansluiten om te eten, maar op is op. Nu is het momenteel een groep van +/- 12 paarden en Cos staat vrij laag in rang. Hij komt echt wel bij zijn eten maar het is toch wel een verschil met wat hij gewend was. (24/7 gras en hooi en een kudde van 4). Hij is nu (is nu 2 maanden bij mij) al flink wat gewicht kwijt. Dit zal zeker ook door de veranderingen en de nieuwe kudde komen (en hij was ietsje flink dus het misstaat hem niet ) maar meer wil ik hem niet zien afvallen.

Ik weet zelf wel dat de paarden het meeste halen uit het ruwvoer maar ik vraag me toch af of jullie ook nog andere zaken voeren. Ik ben overal aan het lezen en zie veel verschillende dingen en hoor veel verschillende meningen. Ik neig ernaar om in de winter toch bij te gaan voeren omdat het hooi niet 24/7 ter beschikking is en dat toch wel de belangrijkste warmhouder is. Er worden ook per paard 2 bieten in de bakken bijgegeven maar in een grote groep is dat natuurlijk geen garantie dat ze het binnen krijgen. Ik weet alleen nog niet wat ik wil bijvoeren. En voeren jullie dagelijks bij of enkel na lange ritten of intensieve arbeid? Ik zou graag jullie mening/ervaring weten over/met onderstaande producten.

- Foeneknof zeewier zou ik, volgens velen, het hele jaar als toevoeging kunnen voeren. Goed voor de weerstand, in de zomer hulp tegen de vliegen en in de winter preventief voor de luchtwegen.
    - Daar zou ik in het voorjaar omega olie bij kunnen voegen om het verharen te "helpen" volgens het product en meerdere mensen die hier een scheutje van over het bijvoer doen. Plus dat het ook goed schijnt te zijn voor het "afdrijven" van overtollig zand uit de darmen...
    - De vorige eigenaar van Cos gaf hem 1 of 2 maal per jaar als de wei schraal begon te worden en hij begon zand mee te eten (die neiging heeft hij wel) een psyllium husk kuur voor de afvoer van zand en goede darmflora.
    - In overleg met een osteopaat heeft hij ook wel eens een reinigingskuur van groene leem gehad.

Ik moet zeggen, ik heb alle producten opgezocht en ik kan er eigenlijk niets schadelijks in ontdekken. Geen suikers, melasse of graanproducten. Als ik bovenstaand zou willen "bijvoeren" dan moet ik nog een handje van iets anders om het in te mengen. Hebben jullie tips/suggesties/meningen? Ik vind namelijk zoveel dat ik door de bomen het bos even niet meer zie. Wel kwam ik Equi Life F4F tegen, wat speciaal gemaakt is om te worden gebruikt gecombineerd met een natuurlijk ruwvoerdieet. Ervaringen mee?

Uiteraard wil ik geen dik paard kweken maar ik denk zelf eigenlijk baadt het niet, dan schaadt het niet... (Zelf slik ik ook supplementen zoals multivitamine en cranberry tabletjes tegen blaasontsteking en ik heb het idee dat het met absoluut geen kwaad doet ).

Edit: Uiteraard wordt er wel goed in de gaten gehouden of de groepen in balans zijn zodat er geen "underdogs" ontstaan anders neemt men meteen actie. Maar het blijft natuurlijk een kudde met rangen.
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

Actief Forumlid Plurkje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008

Re:Bijvoeren en preventief vitaminen/reinigingskuur of niet?

Goed dat je hier zo grondig mee omgaat! Een paard bijvoeren is namelijk altijd ingrijpen op zijn spijsverteringsstelsel. Niet dat we dat niet sowieso al doen, aangezien wij bepalen op welke voorwaarden een paard zijn ruwvoer intake krijgt

Allereerst ben ik in principe niet voor bijvoeren, althans alles wat niet ruwvoer betreft. Paarden zijn namelijk prima in staat om zelf bijna alle vitamines en mineralen aan te maken die ze nodig hebben. Wij mensen hebben dat vermogen helaas niet, wij zijn voor heel veel stoffen afhankelijk van wat we via onze voeding binnenkrijgen. Maar paarden dus niet, die hebben een geweldig darmsysteem die in principe vrijwel alles naar behoefte aanmaakt. Het enige waarin een tekort kan ontstaan is Vit. E en selenium. Dit alles geldt alleen als ze voldoende kwalitatief goed ruwvoer binnen krijgen.

Helaas is dat laatste een probleem bij Cosmo, naar ik begrijp. Is er een mogelijkheid om te zorgen dat hij extra ruwvoer krijg? Dat zou namelijk altijd de voorkeur hebben... Al het andere kan het uitgekiende systeem van een paard verstoren en daarmee ondermijn je juist het vermogen van een paard zichzelf warm te houden. Dit draait namelijk op de warmte die vrijkomt bij de fermentatie van het ruwvoer in de darm. Verstoor de darmwerking en je verstoort de centrale verwarming. Zoals je zelf al heel terecht opmerkt, geen suiker (waaronder ook melasse valt) en geen graanproducten, kortom koolhydraten, dit verstoort enorm en gaat aan de haal met zijn bloedsuikerspiegel.

Met knoflook uitkijken, een paard eet die uit zichzelf niet en dat is niet voor niets, bij te veel kan hij ernstige schade oplopen. Bij voldoende cellulose (ruwvoer) intake is er in principe geen extra vetzuur nodig (omega). Darmflora bijspijkeren kan een idee zijn, maar dat hangt af van de conditie van zijn darm. Heb je voldoende informatie over hoe Cosmo bij zijn vorige eigenaar gevoerd werd? en wat zijn medische geschiedenis is (antibiotica e.a. medicijngebruik)?
    Van achter kijk je de koe in z'n kont

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Als je vindt dat je paard te schraal wordt (maar is dat echt zo de meeste paarden zijn veel te vet), als je net de ribben kunt zien dan is het ok.
    Ik zou niet teveel kruiden ed zonder reden toevoegen, heeft jou paard wat last van de luchtwegen dan kun je dit gebruiken maar waarom als dat niet aan de orde is, nadeel van dagelijks gebruik van kruiden is dat je ze dan niet in kunt zetten als het nodig is , het lichaam is er dan zo aan gewend dat het geen effect heeft, dus als je kruiden wilt gebruiken doe dat dan als kuur en met een bepaalde reden.

Persoonlijk denk ik dat paarden al hun vit/mineralen niet uit gras en ruwvoer kunnen halen, dit om het feit dat de meeste weides in nederland nogal eenzijdig gras bevatten dus weinig kruiden e.d, in de natuur zouden paarden rondtrekken en een veel gevarieerder aanbod hebben mbt voedsel.
    Om die reden voer ik wel bij, ik let er altijd op dat het voer van goede kwaliteit is en geen toegevoegde melasses bevat, ik vindt Equifyt een heel prettig voer.

2 keer per jaar ontgiften kan zeker waardevol zijn omdat het paard toch vaak last heeft van gifstoffen(in voor en najaar).

Ik weet niet hoe vaak je bij je paard bent, maar als je je paard aan het poetsen bent kun je hem mischien een plak hooi geven, dat hebben ze vaak zo op, kun je op die manier een beetje bijvoeren.

Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Het is me niet helemaal duidelijk wat je wilt met het bijvoeren. Als ik het zo lees dan wil je hem niet verder laten afvalen. Dan moet hij extra caloriën binnen krijgen, liefst, zoals Plurkje al aangeeft, in de vorm van ruwvoer.
    De producten die je noemt zijn helemaal niet bedoeld als voeding in de vorm van caloriën maar om zijn gezondheid te ondersteunen of verbeteren. Bij zand eten is Psyllium husk zeker een aanrader. Andere zaken zoals bv voor verharen zou ik zelf alleen maar doen als er aanwijzingen zijn dat hij ondersteuning nodig heeft, zoals Janneke al aangeeft.
    Als je hem meer op gewicht wilt houden zou je zelf hooi of kuil bij kunnen voeren, of eventueel geweekte grasbrok. Zelf voer ik alleen na een intensieve rit wat muesli bij, verder krijgt hij behalve gras + kruiden die daarin ook groeien op het moment helemaal niets.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Kijk eens op de site van bio ron. Daar staat ook nog een en ander op over bijvoeren.

De meningen zullen er altijd erg over verdeeld blijven. De ervaring die ik heb is dat alle paarden die ik heb gehad het beter deden op ruwvoer + bijvoeren.
    Vooral als je paard ook te weinig ruwvoer binnen krijgt in de winter zou ik niet alleen gaan voor een compleet supplement maar ook voor een vervanging van een deel van het ruwvoer dat hij mist.
    Sommige paarden doen het goed op grasbrok, andere beter op hele granen zonder toevoegingen enz.

Per producent zal je een verschillend advies krijgen net als dat dit het geval is per persoon die je spreekt.

Aangemeld
    Jul 2008

dat ben ik dus niet helemaal met je eens. De meningen zullen er best over verdeeld zijn, maar die zijn dan ook niet altijd op feiten gebaseerd. Zo is bijvoorbeeld aangetoond, dat granen niet zo heel goed zijn voor een paard als vaak gedacht wordt, ze kunnen het niet goed verteren op de plek waar ze het zouden moeten verteren en er zitten stoffen in granen die de darmwand kapot maken bij een niet goed functionerende darmflora en bij een wel goed werkende darmflora die darmflora ondermijnen. De laatste jaren worden er enorme sprongen gemaakt op het gebied van onderzoek van voeding en de invloed van voeding op de gezondheid. Een aantal zaken, die haaks staan op hoe het gros van de paarden gevoerd wordt, is al duidelijk geworden. Wat in ieder geval duidelijk, is dat er steeds meer 'welvaartsziektes' onder paarden komen, zoals IR, hoefbevangenheid, spierbevangenheid, EMS, etc. en dat de oorzaak grotendeels is het voer gezocht moet worden. Wat is namelijk vooral veranderd in het voeren van paarden? Men is steeds meer krachtvoer en supplementen gaan geven. Geef een paard een zeer grote dosis krachtvoer en binnen 48 uur is hij hoefbevangen.

Maar er zijn ook nog gaten in de kennis over paar en voeding, aangezien er dagelijks nog zaken ontdekt worden. Aan de meningen van het gros van de fabrikanten van paardenvoer en paardensupplementen zou sowieso al getwijfeld moeten worden. Er zijn er bij die met droge ogen vitamine C e.d. toevoegen, terwijl paarden dit echt zelf aanmaken. Ze spelen daarmee in op de neiging van mensen om hun eigen behoeftes te projecteren op hun geliefde dieren, maken eigenlijk misbruik van goede bedoelingen. Nu is vit. C niet zo'n ramp want dat is watergebonden en wordt weer uitgepiest, maar bij een zeer grote overdosering gaat een paard er wel van aan de diarree, maar ze doen het ook met vitamines waar het wel kwaad bij kan.

@ whoopie: de bewering dat paarden bijna alles zelf kun aanmaken gaat inderdaad niet altijd op. Zoals gezegd moet het dier dan wel kwalitatief goed ruwvoer krijgen. Bodemtekorten (zoals seleniumtekort in NLse grond) kunnen resulteren in bijvoorbeeld mineralen tekort.

Het beste is eigenlijk het ruwvoer te laten doormeten, het paard te laten onderzoeken en daar een eventuele suppletie op aanpassen. En dan wel (en dat is nog moeilijk) een suppletie zonder ongewenste bijstoffen, zoals vitamines en mineralen die wel voldoende zijn en suiker en granen. Zo maar wat supplementen geven omdat het geen kwaad zou kunnen, zou ik voorzichtig mee zijn. Er zijn vitamines die toxisch kunnen zijn indien te veel binnenkomt. Dit geldt ook voor mineralen, plus dat mineralen vaak in specifieke onderlinge verhoudingen functioneren en je dus bij het suppleren van 1 van de mineralen een hele huishouding ongewild overhoop kunt gooien. Het is namelijk gewoon nogal ingewikkeld. Ik studeer nu al weer een tijdje voedingsleer en ik zou niet durven beweren dat ik alles weet. Maar ik weet wel dat je er heel voorzichtig mee moet zijn en het liefst zo dicht mogelijk bij de natuurlijke voedingsbron kan blijven... Laat het ruwvoer de basis zijn en gedegen onderzoek (kwaliteit ruwvoer en gezondheid paard) bepalen wat er bij moet.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Plurkje studeer je voedingsleer voor mensen, of voor paarden? (Gewoon even benieuwd, ik bedoel er verder niks mee hoor!)

Uit diverse onderzoeken is inmiddels gebleken dat het ruwvoer (gras, hooi en kuil) in Nederland NIET voldoende vitaminen, mineralen en sporenelementen bevat om je paard op de langere termijn gezond te houden. Er is bekend hoeveel van elke voedingsstof een paard nodig heeft, en er is gekeken hoeveel van deze voedingsstoffen in diverse kwaliteiten ruwvoer voorkomt. En toen bleek dus dat zelfs in de beste kwaliteit ruwvoer nog niet alles zit wat een paard nodig heeft. Een paard kan het e.e.a. zelf aanmaken, maar lang niet alles.

Ik ben er dan ook groot voorstander van om je paard wél iets bij te voeren. Wát dat iets dan moet zijn, is afhankelijk van de omstandigheden, en van je paard. Wat het beste is, is niet zo eenduidig aan te geven. Als je paard voor zijn energiebehoefte geen krachtvoer nodig heeft (en de meeste paarden die recreatief bereden worden, hebben dat niet indien ze voldoende ruwvoer krijgen), zou ik gaan voor een compleet supplement. Ook het dieet dat Nicolette Hebing voorschrijft voor paarden met zomereczeem vind ik een goed alternatief. Dat bestaat uit geweekte bietenpulp, zemelen, zeewier en veendrenkstof. Je kunt hier dan naar gelang de gezondheid van je paard en het seizoen, nog (gedroogde) kruiden aan toevoegen. Je hoeft er niet veel van te voeren dus je hoeft niet bang te zijn dat je paard te dik wordt. Als hij te schraal is, kun je er echter gerust wél meer van geven.

Knoflook zou ik overigens nooit langer dan een paar weken achter elkaar voeren; bewezen is dat paarden er bloedarmoede van krijgen wanneer het langere tijd gevoerd wordt. De werking tegen vliegen is ook nooit aangetoond.

Maar wat Fellor zegt is absoluut waar: vraag verschillende mensen om hun mening, en je krijgt verschillende antwoorden.
    Mijn bovenstaand antwoord is dan ook slechts mijn mening, gebaseerd op wat ik heb geleerd van diverse paardenvoedingsdeskundigen, eigen onderzoek (lezen) en eigen bevindingen.

Ik denk ook niet dat er per se 1 advies is, wat goed is voor elk paard. Natuurlijk zijn er algemene richtlijnen waar elk normaal paard het goed op doet (zoals dat ruwvoer de basis van het dieet moet zijn), maar wat er daarnaast nog gegeven moet/kan worden, verschilt gewoon ook per paard. Net als bij mensen; de één doet het goed op vlees en andere dierlijke producten, een ander voelt zich veel beter bij een vegetarisch dieet...

Aangemeld
    Jul 2008

ik ben begonnen met de mensen en nu de omslag aan het maken naar paarden, honden en katten. Weer hele andere materie, want heel ander systemen, maar wel ontzettend interessant en het houdt me weer van de straat.

In de essentie verschillen we volgens mij niet veel van mening, ik ga in mijn beweringen namelijk ook uit van kwalitatief goed ruwvoer. Ik deel alleen niet de mening dat in het gros van het ruwvoer hier niet de juiste samenstelling zit. Zo hebben wij jaren kruidenhooi gehad van een lokale biologische boer, dat helemaal top was qua samenstelling. Mijn vader heeft ook al jaren prima hooi. En dat in 2 verschillende provincies. Het is even zoeken, maar het kan wel. En onze wei is ook behoorlijk goed van samenstelling (maar helaas zo heel groot ) En ik deel niet de mening dat het altijd een goed idee is om te suppleren, zeker niet als je niet weet welke stof welk effect heeft en of en hoeveel tekorten je paard heeft. Mijn uitgangspunt is meten is weten: laat je voer en je paard doormeten en je weet wat je moet suppleren.

De behoefte van het ene paard verschilt overigens niet veel van het andere paard, hooguit hebben ze een verschillende uitgangspositie (genetisch, epigenetisch, voorgeschiedenis, huidige gezondheid, leefomstandigheden, voerstrategie van de eigenaar, e.d.). Net als bij mensen. En dat lijkt haaks op jouw laatste regel te staan, maar komt eigenlijk een beetje op hetzelfde neer, maar wel vanuit een andere hoek bekeken... Volgens mij zouden wij een leuke boom op kunnen zetten over dit onderwerp onder het genot van een goed rood wijntje, maar volgens mij woon je niet om de hoek.

Aangemeld
    Mar 2011
    Leeftijd
    42

Wat een informatie allemaal! Ik ga het zo nog eens goed doornemen! Ik kom net terug van Cos en er is alweer een en ander veranderd. Afgelopen week is er een nieuwe ruin in de kudde gezet waardoor de kudde nu uit 12 paarden bestaat. Cos staat erg onderaan en had weer een flinke jaap bij zijn oor. Dat stoort mij waarschijnlijk meer dan hemzelf maar het zijn wel tekenen waardoor ik twijfel of hij genoeg ruwvoer binnenkrijgt wanneer hij er niet goed bij wordt toegelaten. Er waren nog twee ruinen in de groep die niet tot hun "recht" kwamen dus vanaf vandaag staat Cos met 2 anderen 's avonds en 's nachts op een aparte paddock zodat ze genoeg ruwvoer binnen kunnen krijgen.

Ze gaven me wel aan dat hij inderdaad vrij snel afgevallen is en dat het niet verkeerd zou zijn om voorlopig bijvoorbeeld grasbrok bij te voeren. Bijvoeren wilde ik eigenlijk zo lang mogelijk uitstellen (tot de winter en dan alleen als het nodig is) dus ik sta er ook echt niet om te springen. Ik wil echter niet dat Cos er last van krijgt dat hij te weinig binnen krijgt. Ik ga deze week nog eens even aanzien hoe het in de nieuwe samenstelling met het eten gaat. Bij Cos heb ik nog een doos pavokoeken gekregen en die voer ik nu op in combinatie met wortels. Dit krijgt hij alleen als ik bij hem ben en dat is ongeveer 2x in de week 's avonds en zaterdag en zondag. Daarna wil ik gaan kijken of en wat ik dan echt ga bijvoeren. Ik heb een nieuwe dierenarts op het oog die ik binnenkort ook naar zijn gebit wil laten kijken en ik denk dat ik dan misschien eens bloed laat afnemen zodat de huidige vitaminen/mineralen waarden bepaalt kunnen worden. Ik heb me laten vertellen dat dit tenminste mogelijk is zodat je ook weet wat je zou moeten toevoegen als je supplementen gaat geven....

Ik zal straks wat uitgebreider reageren! In ieder geval al bedankt voor alle uitgebreide reacties en meningen! Natuurlijk moet ik uiteindelijk een keuze maken uit alle verschillende opties maar ik vind het fijn om zoveel informatie te krijgen!
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

@ Plurkje:
    Hadden jullie dat hooi laten testen? En bleek daaruit dat echt alles wat een paard nodig heeft, erin zit?

Mijn uitgangspunt is meten is weten: laat je voer en je paard doormeten en je weet wat je moet suppleren.
    Ja je ruwvoer laten doormeten is op zich wel een goed idee, maar lang niet altijd haalbaar vanwege de kosten/omdat het soms vaak herhaald zou moeten worden als je niet alles van één leverancier/locatie kunt betrekken. En je kunt in je paard ook niet alles meten; in het bloed is niet alles te zien. Dus meten kán wel zinnig zijn, maar het moet nooit je enige uitgangspunt zijn: blijf ook altijd goed naar je paard kijken.

De behoefte van het ene paard verschilt overigens niet veel van het andere paard, hooguit hebben ze een verschillende uitgangspositie (genetisch, epigenetisch, voorgeschiedenis, huidige gezondheid, leefomstandigheden, voerstrategie van de eigenaar, e.d.). Net als bij mensen. En dat lijkt haaks op jouw laatste regel te staan, maar komt eigenlijk een beetje op hetzelfde neer, maar wel vanuit een andere hoek bekeken...
    Je hebt gelijk dat de behoeftes van paarden allemaal ongeveer wel gelijk zijn, maar ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat elk paard toch weer wat anders kan reageren. Zo kan het ene paard bv. heel heet worden van een bepaald soort krachtvoer, terwijl een ander paard daar weer helemaal niet op reageert. Bij verandering van ruwvoer kan het ene paard reageren met diarree, zodat je altijd heel geleidelijk aan moet overstappen op ander voer, terwijl het andere paard geen problemen heeft met wat snellere wisselingen. Zo kan het ook voorkomen dat het ene paard het prima doet op een rantsoen van alleen ruwvoer, terwijl het andere paard dan toch tekorten krijgt. (En dat is ook waarom ik aanraad wél een supplement te voeren, om problemen te voorkomen. Tekorten uiten zich pas op de langere termijn en het is dan lang niet altijd duidelijk dat de problemen door een tekort van het één of ander komen. Als je een normaal gedoseerd supplement voert, hoef je ook niet bang te zijn voor overdosering.)
    Ook qua hoeveelheid zijn de verschillen enorm: ik heb 2 IJslanders, ze krijgen hetzelfde te eten en de ene is te dik en de andere precies goed, en die laat ik nu zelfs vaker op de wei om te voorkomen dat hij afvalt. Dus hij krijgt méér te eten, en is toch een stuk dunner (en de arbeid die ze krijgen, is ongeveer gelijk).
    Dat soort verschillen bedoel ik eigenlijk (sorry, ik was denk ik niet echt duidelijk).

Volgens mij zouden wij een leuke boom op kunnen zetten over dit onderwerp onder het genot van een goed rood wijntje, maar volgens mij woon je niet om de hoek.
    Geen idee om welke hoek jij woont maar je bent welkom om om mijn hoek te komen. En we kunnen in elk geval altijd nog bomen via dit forum.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

@ Angela: hoeveel paarden staan er nu, en hoeveel voerplaatsen zijn er? Als je minimaal één voerplaats meer maakt dan het aantal paarden dat er is, zal het laagst in rang staande paard waarschijnlijk een stuk beter bij zijn voer kunnen komen. De bazige paarden kunnen dan namelijk niet langer alle plekken meer verdedigen. Belangrijk is ook dat de verschillende voerplaatsen een eindje uit elkaar liggen.

Aangemeld
    Mar 2011
    Leeftijd
    42

In de grote kudde stonden er 6 bakken voor 12 paarden, op een rijtje met een paar meter er tussen. Nu in de kleinere paddock zullen er waarschijnlijk 2 staan voor drie paarden. Ze vonden bij Spirithorses zelf de kudde ook te groot maar er zijn veel wisselingen geweest de afgelopen weken (nieuwe paarden) dus ze wilden eerst alles compleet en dan kijken of ze zouden gaan opsplitsen en wie dan bij elkaar in de groep zou komen. Dat hebben ze vandaag dan wat versneld gedaan omdat ze ook op de wie gewoon niet meer genoeg krijgen en het echt moeten hebben van het hooi in de paddocks.... Ik heb ook even de oude eigenaar van Cos gemailed om dit allemaal voor te leggen en of zij in het verleden al eens heeft bijgevoerd en zo ja, wat ze dan heeft bijgevoerd...

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Dan zit daar dus je oplossing: meer voerplaatsen!

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Ook nog even wat betreft vitamine C toevoegen. Dit hoeft lang neit altijd slecht te zijn. Ook bij mensen is gebleken dat een flinke overdosering met vit C zeer heilzaam kan zijn!
    Ook dit hoeft dus niet per definitie slecht te zijn. Wat een paard minimaal nodig heeft hoeft neit altijd de ideale hoeveelheid te zijn.

Het voorbeeld met de vit C heb ik zelf eravaren. Ik heb al jaren gezondheidsproblemen en heb 2x zeer veel baat gehad bij het overdoseren van vit C.

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Ik ben het overigens eens met Marja op ruwvoer gebied. Ik geloof dat ruwvoer voeren dat perfect is bijna onmogelijk is. Er wordt tegenwoordig weer meer naar de kant geneigd dat er toch iets bijgevoerd moet worden.

Ik voer muesli van bio ron met hele granen waarvan de samenstelling door de seizoenen heen wordt bijgesteld.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten