Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 24 van de 24

Topic: Beleren groen paard

Re:Beleren groen paard

Kan het niet laten om te zeggen dat dit niet direct iets is om naar te streven.
    Hahaha, inderdaad. Ze waren ook niet echt lekker chill hoor. En ook Linda riep nog iets van dat de paarden veel dingen geleerd hadden die ze niet hadden hoeven weten.
    Pat stond er regelmatig achter te roepen dat ze het niet goed deden. Ik zou niet graag in hun schoenen staan.
    Maar goed, ze flikte het wel en het was zeker entertaining, voor die 50 euro

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Ik ben zelf bezig met een paard inrijden en zij kon ook niemand bij haar hoofd hebben. Ik heb haar voorbereid totdat ik er gewoon op kon zonder dat iemand haar vasthield en geloof me dit paardje is echt een uitdaging, want ze is al verkeerd ingereden en heeft dus een vervelende ervaring.
    Geloof dat je toch te snel gaat. 1,5 spelen waarvan 10 min voorbereiden op het rijden wil niet zeggen dat het voor het paardje goed is. Ik speel vaak maar 20 min maar dan 2x. Dus eerst 20 min met het in te rijden paard, dan doe ik mijn andere paarden en pak haar nog eens terug. Als ze iets heel goed doet stop ik gewoon en zet haar terug in dewei in plaats van door te gaan met het volgende.

Als je op het juiste moment stopt en dan ook echt stoppen en niet doorgaan met een nieuwe oefening kan het zijn dat het sneller gaat. Ik zat er na 2 weken opnieuw op terwijl het paardje het zadel ervoor doodeng vond. In 2 weken kon ik haar zonder angst zadelen en opstappen, maar dan moet je wel heel goed op de signalen letten.

succes ben benieuwd naar je vorderingen.

Oh ja als je moeite hebt om alleen op te stappen is het misschien een idee om de stijgbeugel lager te hangen. en dan zo op te stappen. Mijn dochter van 9 stapt in haar eentje op die manier op mijn trekpaard van 1.70 m

Bikkel, leuk dat van je dochter! Ik zie het helemaal voor me.
    Mijn 1,5 uur telt vanaf het moment dat ik haar ophaal uit de paddock of de wei tot ik haar terug zet hoor.
    Dus daar zit ook de quality knuffel tijd in, poetsen, samen heen en weer keutelen om iets te pakken.
    Het zadelen alleen al is een langdurige friendly game, dus de echte speeltijd wordt daardoor ook waarschijnlijk een half uurtje.
    En van dat half uurtje zit dan 10 minuten -ik wil er zo graag op - tijd.
    Grappig hoe iedereen het zo snel vindt. Zelf vind ik ons net leuk op schema!
    Op zich is alles aangeleerd met een fase 1 en 2. Als ik nou vreselijk aan haar had moeten sjorren om het te gaan snappen, maar dat was ook zeker niet het geval.
    Ze is zelf gewoon ook snel, nieuwsgierig, gauw verveeld. Sideways deed ze gewoon, en vanaf dag 1 was kijken naar haar kontje al genoeg om te yielden zeg maar.
    En als ik bedenk dat ik iets wil, dan doet ze het soms al. Zonder liegen
    Ik hou je op de hoogte!

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Eigenlijk als ik lees denk ik ook dat je meer tijd moet nemen. Mijn merrie geeft minder signalen maar is absoluut nog niet klaar om op te rijden.Ik zou beginnen als ik jou was met lekker alleen bezig gaan, niemand die je paardje vasthoudt. Gewoon opstappen vanaf een hek of opstapje. En dan kun je zo ook opbouwen met op hoogte zijn. Over haar heen zonder druk, naar wel druk. Heel veel friendly game. En op de signalen letten. Echt hele kleine stapjes.
    Mijn jonge ruin is nog veel jonger. Dus inrijden is niet aan de orde, daar start ik niet mee voor hij vier jaar is. Maar die krijgt vaak maar tien minuten aandacht, dan verslapt de concentratie al.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Als ik alles zo hoor van jullie, dan ga ik inderdaad voor de conclusie die Dyonne schrijft en meerdere noemde:
    Alleen verder, take the time that it takes.
    Bedankt allemaal!

Ik denk ook dat je iets meer tijd moet nemen, ga vooral veel spelen met je paardje en op spelenderwijze zadelmak maken.
    Het ene paard is het andere niet, ze verstaan ook niet wat de bedoeling is als er plots iets komt aan hangen.
    Als een paard echt moeilijk blijft gebeurt het wel dat ik aan een zadel twee zandzakjes hang (1links en 1rechts) met een gewicht samen van rond de 50 - 60 kilo en daarmee eerst longeer, rond stappen,...
    Vaak is het gewoon, het extra gewicht dat beangstigend is.
    JE kan je paardje op die manier ook makkelijker gerust stellen.

Inmiddels geoefend met een voerzak, dat ging wonderbaarlijk goed.
    Ik was wel gesloopt na een uur Friendly met 15 kig muesli
    Maar de sessie daarna kon hij sneller er op, dus minder spierpijn.
    Vervolgens iemand anders in de stal laten hangen, dat ging ook goed.
    Toen er op zitten, geen verschil.
    Linksom wel makkelijker en meer ontspannen dan rechtsom.
    Een sessie daarna weer hetzelfde.
    Daarna weer hetzelfde en toen opnieuw in de bak. Ging ook goed.
    Dus, iemand er op en ik ernaast stappen in 8-tjes zit er nu in.
    Nu even op vakantie en dan voorgaand proces weer oppakken en met wat meer afstand haar laten lopen en sturen oefenen.
    Ik heb weer wat hoop

Forumlid Sietske's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    34

Ik heb totaal geen verstand van Parelli, dus snap sommige dingen die hier staan ook niet. Misschien lees ik eroverheen, maar wat je kunt proberen is je paard zonder zadel aan je gewicht te laten wennen. Ik heb een speciaal blok waar ik dan op ga staan, ik vraag mijn paard bij me en begin dan met kriebelen op plekjes die ze lekker vind. En dan steeds een stukje verder over haar rug heen. Terwijl ik kriebel leg ik dan mijn bovenlijf over haar rug heen en omdat ze zo ontspannen staat te genieten heeft ze er geen problemen mee. Verder sta ik soms ook gewoon naast haar rug te hupsen en in een bepaald ritme op haar rug te kloppen, en ander soort gekke dingen. Klinkt idioot, maar bij Wiewie blijkt het effectief. Zo raakt ze gewend aan dingen naast en op haar rug en lijkt ze vooral verbaasd over mijn raardoenerij.

Het gaat super inmiddels!
    Voor degene die het leuk vinden om toch nog even te volgen.
    Gehangen in de stal, over haar blote rugje met een opstapje.
    Daarna gezeten in de stal, toen gestuurd door de stal.
    Toen zadel er op en op zadel gezeten en later ook gestuurd.
    Daarna in de bak gaan hangen. Ze kruipt nu lief naar me toe in de bak zodat ik op kan stappen.
    Kan inmiddels gewoon met de beugels opstappen, met of zonder por in haar zij, ze vindt het allemaal prima.
    Buiten alleen nog met stil staan. Het gaat nu met de dag beter, leuker en met heeel veel vertrouwen van haar kant. Ben nu vanaf zone 3 haar aan het leiden overal naar toe. Pad af, de weg op, bruggetje over, leuke avonturen waarbij zij dus zelf voorop loopt, maar ik haar leidt. Ook in de bak natuurlijk, figure 8 etc.
    Daarnaast gewoon verder met het grondwerk.
    Ze vindt het allemaal helemaal leuk. Zadel met flapperende beugels in galop ook geen probleem.
    Zo komt alles toch goed, of in ieder geval zitten we op de goede weg.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten