Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 39

Topic: Dracht en veulentjes...

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Dracht en veulentjes...

Hoi,

We krijgen in juni, als alles goed gaat, onze allereerste veulentjes! Heel spannend natuurlijk. Nu ben ik geen leek op paardengebied, maar van bevallingen en kleine veulens...hahaha, daar weet ik echt nog niet zoveel van. Wie zou mij een beetje kunnen bijpraten? Ik ga er vanuit dat moeder natuur het meeste zelf regelt, maar wanneer ben ik als hulpje nodig?

Ik heb al foto's voorbij zien komen van net bevallen merries, met mensen erbij die het veulen eruit trekken. Ik lees van alles over red bag deliveries, ik hoor verhalen over slijmvliesjes breken, imprinten (goed artikel in de laatste Savvy Times). Wanneer moet een veulen zijn eerste vaccinatie, wanneer ontwormen, wat doe je met de nageboorte, moet je die ook helemaal nakijken zoals bij mensen ook gebeurt om zeker te zijn dat er niks is achtergebleven? Wanneer grijp je in tijdens de bevalling, wat doe je als het veulen niet goed ligt of als het niet lijkt te lukken? (Behalve de dierenarts bellen...)

Hoop dat jullie ervaringen willen delen of misschien een website voor leken-met-drachtige-merries kennen

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Re:Dracht en veulentjes...

Bij ons eerste veulen heb ik de merrie (Belle) wel geholpen door te trekken aan de pootjes. Het was haar derde veulen, had verwacht dat het heel snel zou gaan maar dat was niet zo. Ze had mn moeite met de schouders. Heb toen de kogels beetgepakt (eerst uit het vlies halen anders heb je geen grip) en met elke wee meegetrokken. Trekken in de richting van de achterbenen van de merrie, niet in het verlengde van de ruggengraat. En steeds tijdens een pauze proberen te vookomen dat het veulen weer een stukje terugglijdt de merrie in. Na drie kwartier stond ik met de telefoon in de handen om de va te bellen, maar toen riep mijn man dat het veulen er was gelukkig.
    Bij Sterre verwachtte ik ook een fors veulen, wilde dus ook gaan trekken maar liet al snel los toen ik zag dat Sterre het zelf wel kon. Skylar was er in minder dan 5 minuten uit.
    Ik deed wel de vliezen kapot maken als het hoofdje er helemaal uit was, kijken naar het tongetje of dat nog mooi roze is.
    Na de geboorte trok ik het veulen naast het hoofd van de merrie zodat ze nog wat kon liggen. Belle was erg moe en heeft zelf nog een tijd gelegen.
    De nageboorte moet er binnen 3 uur af zijn. Als die komt, en hij bungelt nog aan demerrie deed ik er wel steeds een knoop in (voor zover dat lukt) iom de voorkomen dat de moeder het stuk trapt. Dan is het latsiger te controleren of-ie heel is.
    Ik meen dat het veulen binnen een uur moet staan, binnen drie uur moet drinken en binnen 6 uur moet plassen.
    Ik denk dat je tijdens de geboorte snel genoeg ziet of alles oké is en of de merrie het zelf aan kan. Bij een red bag delivery schijn je de rode zak kapot te moeten maken, en het veulen moet er dan zo snel mogelijk uit. Bij alle twijfel zou ik de dierenarts bellen. Bij een foute ligging kan je natuurlijk zelf wat proberen goed te leggen, maar als je het verkeerd doet scheur je de merrie misschien van binnen. Dus dan moet je echt goed weten wat je doet.
    Hetzelfde geldt voor imprinting, als je niet heel goed weet hoe het moet en waar je op moet letten zou ik het niet doen. Je loopt ook kans het veulen een verkeerde imprinting te geven.
    Ik denk dat je vooral je gezonde verstand moet gebruiken, en kalm blijven

Ik heb ook geen verstand van veulens, maar kocht in september een drachtige merrie. Dimma had al 2x eerder een veulen gekregen zonder hulp, dus ik verwachtte nu ook geen bijzonderheden.
    Op het moment dat de laatste uurtjes van de dracht ingingen heb ik haar wel in de gaten gehouden, maar ze bleef meer gras eten dan dat ze aanstalten maakte. Ik ben dus gaan slapen in de veronderstelling dat de bevalling aan het van de nacht pas zou voltrekken.
    Een ruim uur nadat we zijn gaan slapen werd ik gewekt dat Dimma een prachtige verrassing op de wereld had geholpen. Stalla stond al, de nageboorte lag in het gras en er lag ook al darmpek bij. Dimma had gelukkig helemaal geen hulp nodig.
    Ik ben zelf voorstander van zo natuurlijk mogelijk. Het liefst buiten bevallen in de kudde (of er net naast). Laat de natuur zoveel mogelijk zijn eigen gang gaan dan komt het in de meeste gevallen best goed.

Inprenten doe ik niet aan. Waarvan ik denk dat het goed is voor Stalla, Dimma en mezelf doen we. Stalla is gelukkig heel makkelijk. Het halster gaat zonder problemen om, lopen aan touw ben ik nu spelenderwijs aan het opbouwen. Dekje op de rug leggen is "normaal". Bij de meeste ijslanderfokkers wordt er nagenoeg niks met de veulens gedaan de eerste jaren. In dat geval komt het vaak ook goed, omdat ze ook geen slechte ervaringen hebben. Het inprenten is dus zeker geen noodzaak in mijn ogen.

Ik heb de laatste keer insturen voor de wormeitelling gevraagd wanneer het veulen moest. Ik kreeg toen het advies een maandje na de geboorte mest opvangen en insturen. Chippen, enten en inschrijven stamboek moet ik nog even uitzoeken...

Vooral heel veel genieten van de dracht, de bevalling als je erbij kan zijn en natuurlijk de veulens als ze er zijn!

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    50
    Dagboek Berichten
    7

De belangrijkste tip is zorgen dat je veearts op de hoogte is en een opgeladen telefoon bij je met de nummers er in.
    Zolang je een neusje ziet en 2 pootjes en er is met de weeen progressie te zien dan niet ingrijpen.
    Blijft het veulen te lang zitten ga je voorzichtig meetrekken met een wee. Niet trekken als er geen wee is.

Bij elke afwijking direct de veearts bellen.

Is het veulen eruit dan zorgen dat er geen vlies voor neus en mond meer zit, kijken of moeders bij kind kan (zo niet kun je veulen naar het hoofd van moeder schuiven) en ze rustig kennis laten maken.

De nageboorte hoort er heel en "schoon" uit te zien. Kijken of ie compleet is kun je doen door hem in een emmer te doen. Driekwart emmer is ongeveer een normale nageboorte.
    Als het veulen vlot en goed bij moeder drinkt zou ik geen veulenprik laten geven. Zeker niet als de merrie 1-3 maanden voor de geboorte ingeent is.

Ontwormen moeder en kind op rond de 10-14 dagen (ivermectine) en verder op advies van de veearts. Die eerste is belangrijk rond de 10 dagen anders onherroepelijk diarree.

Eerste enting gebeurt dan rond de 5 maanden.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

O, fijn, bedankt! Nu ben ik al heel wat wijzer! Jaaa... ik hoop dat ik erbij kan zijn! Ze staan echt voor het huis, dus dat zou moeten lukken. Ik wil het ook zoveel mogelijk aan de natuur overlaten hoor, maarja, ben maar liever voorbereid voor het geval dat.

Nienke, hoe zit dat dan met die veulenprik? Ze zijn inderdaad een maandje geleden nog ingeent, dus dat zou dan niet hoeven? Want waarvoor dient een veulenprik precies?

Wormenkuur/ mestonderzoek, de XXXikke heeft dus advies gekregen mest in te sturen na een maandje, maar Nienke zegt na 10 dagen??? Zal de da eens vragen wat hier dan gangbaar is.

Imprinten heb ik wel een idee van zo, heb ooit die video 'A Natural Beginning' gezien en een en ander gelezen, dus dat moet goedkomen, voor zover dat van toepassing is.

Thanks!

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    50
    Dagboek Berichten
    7

Imprit (zoals die van R. Miller) moet je aleen doen als je ECHT weet wat je doet.
    Je kunt er ook veel kwaad mee aanrichten namelijk.

De veulenprik is volgens mij voornamelijk antibiotica. Met oog op resistentie wilde mijn dierenarts het niet doen als veulen goed drinkt en moeder geeent voor de bevalling.

Met 10 dagen ontwormen is de gangbare dag. Ik heb met Star gewacht tot 12 dagen en zij had toen al wat last van dunne mest. Na het otnwormen direct weer normaal.
    http://www.delingehoeve.nl/eigenaren...-ontwormen.php

Van de dierenarts waar ik contact mee heb gehad is de eerste controle van het pasgeboren veulen absoluut niet noodzakelijk. Het is een controle om te kijken of de nageboorte er goed is afgekomen en of het veulen "poept, piest en drinkt". De enting die daarbij gegeven wordt is wat ik begrepen heb een vitamineshot.
    Toen ik dat hoorde vroeg ik hem waarom mensen de eerste controle uitvoeren. Hij kon mij vertellen dat dit vooral gericht was op merries die snel weer gedekt zouden worden en gewoonte.
    Hij gaf aan dat je zelf ook goed in de gaten kan houden of merrie en veulen gezond zijn. Bij twijfel kun je alsnog acuut de dierenarts laten komen.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Okee, dat wist ik ook nog niet, weer iets geleerd
    Die eerste controle kan ik dus ook wel zelf doen, als dat alles is?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Oja, nog iets m.b.t. ruinen erbij. Ik heb op een ranch in Canada gewerkt, waar ik gezien heb dat een 2 dagen oud veulen door 2 ruinen zo gebeten was (de moeder lag dood in de wei ernaast) dat zij na een paar dagen helaas overleed. Daarom was ik al van plan onze ruin erbij weg te houden, ook omdat de ene merrie het laagst in rang staat, de ruin het hoogst. Dan kan ze in ieder geval rustig bevallen.
    Nu kregen we vorige week nog een ruin in pension, dus die twee staan nu samen en de twee merries ook.
    Ik ben van plan ze straks gewoon allemaal samen te zetten.
    Hebben jullie ervaring met ruinen (of gewoon hoger in rang staande) paarden erbij? En op welke leeftijd zouden jullie ze bij elkaar zetten?

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Ja, de zpogenaamde "veulenprik" bestaat alleen uit preventief antibiotica en vitamine. Volgens mijn dierenarts willen de meeste eigenaren dat omdat ze graag ZIEN dat een dierenarts IETS doet.

Ik kocht ook eens een drachtige merrie waarvan ik niet wist dat ze drachtig was. Ik wist dus niets van veulens en ineens lag er eentje in de wei. Ik zou nuveel dingen anders doen. Zo heb ik na de geboorte de stroom van de draden afgehaald omdat me dat zo zielig leek. Het gevolg is dat Eik bijzonder lang door alle draden heen stapte, die stroom nam ze op de koop toe. Nou, bij mijn volgende veulen duw ik haar eigenhandig met dat zachte schattige neusje even tegen de stroomdraad aan denk ik.
    Started!

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Hier ook geen veulenprik maar idd een maand voor geboorte de merrie laten enten. Mijn veearts vond dat een betere optie dan veulenprik.
    Ontwormen heb ik met een week gedaan.
    Zelf heb ik wel het vlies snel kapot gemaakt. Ik heb enigzins meegetrokken omdat het voor mijn merrie de eerste was en ze het toch wel zwaar had.
    Nageboorte heb ik door een kennis laten checken of die compleet was.

Ondertussen heb ik nog een paar foto's gemaakt: http://www.dyonnebos.nl/maybel/album...mei/index.html
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Hmmm.. ik vind het eigenlijk een vreemd idee om in een pasgeboren veulen antibiotica te gaan spuiten. Ben benieuwd wat onze dierenarts daarvan vindt.
    Dank je voor de link Dyonne, leuk om te zien, ik hoop dat ik er ook op tijd bij ben, lijkt me zo'n mooie ervaring! Beetje domme vraag misschien, maar gebruik je voor ontwormen gewoon precies hetzelfde als voor 'volwassen' paarden? Behalve de hoeveelheid dan
    Hihihi en de stroom, die laten we er lekker op. Het laagste draadje hangt op 40 cm. ongeveer, zal dat laag genoeg zijn?

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Hier hield de merrie het veulen keurig weg bij de stroomdraadjes. Ik heb er eentje op denk inderdaad 40cm en eentje op een meter ofzo.
    Ja, je geeft qua ontworming gewoon zelfde als de merrie, mits je geen Equest geeft!! Dus echt een ontworming op basis van ivermectine is prima. Zelf heb ik toen eerst de merrie gedaan en restje aan het veulen.
    Anders eventueel op je vinger spuiten zodat je niet extreem kan overdoseren per ongeluk.

Ik was heel blij dat ik erbij kon zien. Ik had haar op een camera, dus kon super de verandering zien.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Volgens mij beginnen steeds meer veeartsen en eigenaren terug te komen van die veulenprik. Ik zie het nut er ook niet van in. Als het veulen gezond is, heeft-ie dat niet nodig.
    Bij ons zijn de drachtige merries samen met een ervaren merrie apart gezet ongeveer een maand voor de uitgerekende datum. Wel zó dat ze contact hadden met de rest van de kudde. We hebben een zgn paddockparadijs, en hebben de veulens een paar dagen na de geboorte voor het eerst op de rest van de track gezet, met de drie merries natuurlijk. De rest van de kudde apart gehouden. Dit een paar keer gedaan, zodat ze de track konden verkennen. Toen ze een week oud waren hebben we ze bij de rest van de kudde (nog 2 ruinen en 2 merries) op het hele pp gezet. Daar waren we met z'n allen bij, om in te kunnen grijpen als nodig. En dat was ook nodig. We hebben de andere ponies er 1 voor 1 bij gedaan, en ze reageerde toch weer anders dan we gedacht hadden. Sommigen rustiger dan gedacht, anderen juist enthousiaster. Dus we hebben wel wat gestuurd daarin.
    Dat gaf 1 dag onrust, toen was het eigenlijk over en zag je het echte kudde gedrag weer naar boven komen. De anderen kijken wel eens lelijk naar de veulens, maar ze slaan bijv niet naar ze. Als 1 te ruig speelt met het veulen van de ranglaagste merrie, grijpt de leider in. Hij is goed in het bewaren van de rust.
    Het is geweldig om te zien hoe het proces zich ontwikkelt; hoe de veulens steeds meer los worden gelaten door de moeders, hoe ze steeds meer in de kudde staan ipv ernaast, hoe ze met elkaar spelen. Hoe de ervaren merrie ook echt de rol van tante op zich heeft genomen voor het ranglaagste veulen.
    We hebben wel een hele stabiele kudde met hele sociale ponies.
    Ik had van te voren een extra stroomlint gespannen, nu dus 3 lagen. Op ong 40, 80 en 120 cm Het ene veulen reageerde er direct goed op: bij aanraken terugdeinsen. Het andere veulen ging er in eerste instantie in hangen. Die heeft er een paar keer ingezeten en is er doorheen gesprongen, maar nu heeft ze het door.

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    50
    Dagboek Berichten
    7

Ik heb mijn filmpje van vorig jaar er nog op staan. Meteen op record gedrukt toen het veulen eruit was en ik heel even de handen vrij had.
    Ik heb dus geholpen met trekken omdat er geen vooruitgang in zat. Vlies goed verwijderd van het koppie en het veulen een stukje richting mams gesleept.

http://www.ustream.tv/recorded/6298272

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten