Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: NH (boeken) voor kinderen

NH (boeken) voor kinderen

Hallo allemaal,

In mijn omgeving zie ik allemaal dochtertjes van vriendinnen die met paardrijden willen beginnen of net zijn begonnen. Helaas hoor ik doorgaans geen zonnige verhalen over de ervaringen die kinderen en ouders opdoen in maneges: de dames leren precies die dingen die ik nu weer moet afleren! Uiteraard probeer ik de ouders te inspireren om elders te kijken, maar dat valt niet mee (gemak e.d. gaan toch vaak voor). Het zou leuk zijn als er een boekje, dvd, open dag o.i.d. is voor kinderen over hoe je op een natuurlijke manier met paarden communiceert/omgaat. Weet iemand iets?

Groetjes Laura

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Re:NH (boeken) voor kinderen

Is Equisense niet heel erg geschikt voor kinderen ? Daar kunnen Evelien (Callippo) en Sandra je alles over vertellen !

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Annemarie van der Toorn heeft een leuk kinderboek geschreven over 'paardenfluisteren'. Ik heb het een keer doorgebladerd en het zag er leuk uit. Het gaat uiteraard over de methode van Monty Roberts. En volgens mij voor een deel ook gewoon algemene paardenkennis (die de kinderen niet op de maneges leren ).

Verder geeft Equi Unity vaak leuke cursussen voor kinderen. Kijk maar eens op www.equi-unity.nl of vraag het aan Kim (Orsini hier op het forum).

Er is ook een Emiel Voest instructrice die ponykampen geeft op de Freestyle-manier. Ik weet alleen haar naam even niet meer Ze zit geloof ik in Drenthe. Ik heb wel eens een meisje gesproken die er heel enthousiast over was en ik vond het zelf een leuk idee.

Op de EquiDay was er een demo van een nieuwe manege in Amsterdam. Zij zitten in het westerpark. Ze zijn net pas begonnen, maar ik las op hun website dat ze alles helemaal 'natural' doen. Dat vond ik echt heel erg tof klinken Paarden staan 24/7 buiten, kinderen leren grondwerken, kinderen poetsen de paarden zelf ipv dat ze een opgezadeld paard krijgen, etc. Net pas begonnen maar dat gaat vast een succes worden.

Oja, ik las laatst iets over de boeken van Edith Louw. Ze heeft een serie boeken geschreven 'Ponyhof'. Die zijn ook helemaal natural. Zij weet vast nog wel meer natural boeken voor kinderen, want ze zit helemaal in dat wereldje. Ik ken haar (een beetje ) en het is een hele sympathieke vrouw, je zou haar gewoon even een mailtje kunnen sturen (even googlen ) dan krijg je ongetwijfeld antwoord.

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Het boek van annemarie van der toorn ben ik met mijn dochter van 9 aan het lezen. Het vertelt het verhaal van monty roberts en aan het eind staan praktische oefeningen over het leiden en andere oefeningen. Mijn dochter is er helemaal weg van.
    Was zelf inderdaad ook op zoek naar meer leesvoer voor haar.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Equisense lijkt mij prima geschikt voor kinderen. En ook leuk om als ouder samen met kind naar te kijken.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ik weet dat Linda Tellington-Jones ooit een boek heeft uitgebracht met als onderwerp kinderen die met hun paarden leren omgaan door middel van haar technieken (grondwerk, rijden en TTouches). Ik vond het wel een helder boek, vooral de vele foto's maken het voor kinderen een inzichtelijk boekje.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door bikkel16
    Het boek van annemarie van der toorn ben ik met mijn dochter van 9 aan het lezen. Het vertelt het verhaal van Monty Roberts en aan het eind staan praktische oefeningen over het leiden en andere oefeningen. Mijn dochter is er helemaal weg van.
    Monty Roberts zou ik door kinderen alleen laten lezen, als het volgende erbij uitgelegd wordt;

Dat deze meneer Roberts ziek in zijn hoofd is....
    En dat meneer Roberts hele gemene dingen heeft gejokt, over zijn ouders en zichzelf.
    Hij heeft echt heel veel dingen vertelt die niet waar zijn! .
    Zo zegt hij, dat hij aan de film de paardenfluisteraar heeft meegewerkt.
    Maar dat is bijvoorbeeld niet waar, want dat was Buck Brannaman .
    En zo zijn er veel meer dingen uit het boek van Monty niet waar...

Ook zijn er een heleboel geleerde mensen (ethologen), die vinden dat meneer Roberts gemene dingen doet met paarden (join-ups).
    En daar zijn die geleerde mensen zó boos over, dat een groepje van hen een lange brief (manifest) heeft geschreven.
    Daarin leggen die geleerde mensen uit, waarom het onzin is wat meneer Roberts vertelt. (Over wilde paarden en zijn join-up).

O ja en meneer Roberts zijn eigen tante en zijn nicht zijn ook héél boos op hem!
    Boos over alle gemene dingen die meneer Roberts vertelt over zijn vader.
    Want Monty's vader is de broer van tante Debra.
    Die tante (tante Debra dus) heeft daarom zelf ook een boek geschreven.
    En daarin vertelt ze hoe het volgens haar zat.
    En een heleboel andere mensen hebben toen ook een stukje in dat boek van tante Debra geschreven.
    Want eigenlijk zijn een heleboel mensen boos op meneer Roberts vanwege zijn leugens.
    En ze wilden allemaal tante Debra meehelpen!
    Want het is heel lastig als iemand eenmaal beroemd is.

En daarom doet meneer Roberts ook maar veel in Europa: want daar kennen ze hem nog niet zo goed.
    Maar dat verandert wel snel gelukkig.
    Want tante Debra heeft heel veel foto's en bewijsstukken in haar boek geplakt!
    En op de shows zijn altijd wel mensen, die Monty horen liegen terwijl ze weten dat iets niets waar is.

En mevrouw van der Toorn (van het kinderboek) heeft veel geld betaalt, om meneer Roberts zijn "methode" te mogen verkopen in Nederland.
    Dus het is voor haar héél moeilijk, om daar nu afstand van te nemen.
    Want dan is haar geld weg. En dan moet ze iets anders gaan verkopen.
    En voor échte goede paardentechnieken, moet je veel meer goed oefenen en leren...

Maar gelukkig wordt de brief van de geleerde mensen steeds bekender en bekender.
    Net zoals het boek dat Monty's tante ( Debra Ann Ristau) samen met zijn nichtje (Joyce Renebomeen) geschreven heeft .
    Dat boek heet "horse whispers & lies" en wordt dus ook steeds bekender.

En gelukkig zijn er nog een heleboel goede en fijne paardenmensen, die niet zo opvallend ziek zijn in hun hoofd.
    En die aardige mensen kunnen je wél hartstikke fijne paardentechnieken leren .
    Sommige hebben een boek geschreven (zoals Lida Tellington-Jones).
    Maar daarover volgende keer meer....
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Aangemeld
    Apr 2005

Wat ik vroeger als kind van 10 een geweldig boek vond, was "Dick en dally en de ponies".

Het gaat over 2 weesmeisjes (ouders zijn zó onhandig ), die samen met hun tante en oma op een ponyfarm wonen. Ze fokken er Shetlanders en IJslanders. De pony's staan altijd (24/7) buiten in kuddes, vanzelfsprekend. En de meisjes rijden altijd zonder zadel (vanzelfsprekend )

Een eindje verderop bij hen woont een (alleenstaande) meneer, die leeft van het organiseren van "ruitervakanties op de hei". Die meneer zijn paarden staan veel op stal en Dick en Dallie vinden dat zielig. Daarom gaan ze op een gegeven moment stiekum "de paarden bevrijden". .

Er zijn nog veel meer leuke en opmerkelijke plotjes in het boek; over zelfverwezenlijking en werken aan je attitude!
    Maar bovenstaande is ook erg leuk .

Het was trouwens mij eerste paardenboek; ik heb dus lang gedacht dat iedereen het logisch vond dat pony's dag en nacht buiten horen . Zogezegd mijn tijd ver vooruit, haha. Uiteraard heb het boekje nog steeds

Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Ik weet dat Linda Tellington-Jones ooit een boek heeft uitgebracht met als onderwerp kinderen die met hun paarden leren omgaan door middel van haar technieken (grondwerk, rijden en TTouches). Ik vond het wel een helder boek, vooral de vele foto's maken het voor kinderen een inzichtelijk boekje.
    ik sluit me hierbij aan: goed boek voor kinderen!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door bikkel16
    Het boek van annemarie van der toorn ben ik met mijn dochter van 9 aan het lezen. Het vertelt het verhaal van Monty Roberts en aan het eind staan praktische oefeningen over het leiden en andere oefeningen. Mijn dochter is er helemaal weg van.
    Monty Roberts zou ik door kinderen alleen laten lezen, als het volgende erbij uitgelegd wordt;

Dat deze meneer Roberts ziek in zijn hoofd is....
    Els...

Ik vind de haertland-serie leuk!

Het boek van Linda heb ik in huis liggen, via dit forum gekocht....
    inmiddels uit en gebruikt voor kids...maar als je interesse hebt pb maar even
    ziet er nog goed uit.

Hallo allemaal,

Hartstikke bedankt voor alle reacties, hier kan ik echt iets mee! Er krijgt binnenkort iemand een héél leuk verjaardagskado

Laura

Actief Forumlid Amiro's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2007

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Wendela
    Op de EquiDay was er een demo van een nieuwe manege in Amsterdam. Zij zitten in het westerpark. Ze zijn net pas begonnen, maar ik las op hun website dat ze alles helemaal 'natural' doen. Dat vond ik echt heel erg tof klinken Paarden staan 24/7 buiten, kinderen leren grondwerken, kinderen poetsen de paarden zelf ipv dat ze een opgezadeld paard krijgen, etc. Net pas begonnen maar dat gaat vast een succes worden.
    Dat klinkt erg fijn Wendela, heb je misschien een telefoonnummer/emailadres/adres/website/oid voor me. Ik ga nl volgend jaar studeren in Amsterdam en het is natuurlijk fijn om een plekje in de buurt te vinden om weer lekker geïnspireerd vandaan te komen! Voor het geval ik tussenuren ga krijgen...
    Groetjes van Els!

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Ben zo vrij geweest hem even op te zoeken voor je, vond het zelf ook wel interessant! http://milkajag.home.xs4all.nl/
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Amiro
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Wendela
    Dat klinkt erg fijn Wendela, heb je misschien een telefoonnummer/emailadres/adres/website/oid voor me. Ik ga nl volgend jaar studeren in Amsterdam en het is natuurlijk fijn om een plekje in de buurt te vinden om weer lekker geïnspireerd vandaan te komen! Voor het geval ik tussenuren ga krijgen...
    Hoi, een tip voor Amsterdam: ik rijd zelf bij Natural Western Riding Center in Aalsmeer (aan de rand van het Amsterdamse Bos - prima te doen met de fiets) http://naturalwestern.nl/

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten