Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: Koord of lint?

  1. #1

    Koord of lint?

    Hallo,

    Wanneer gebruiken jullie koord en wanneer gebruiken jullie lint?
    Is lint in het land beter, of juist koord en wat zouden jullie gebruiken bij een paddock met inloopstal? En vooral... waarom?

    Alvast bedankt!

    Groetjes Marjan

  2. #2
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re:Touw of lint?

    Ik ga er even van uit dat je schriklint of -koord bedoelt.
    Ik heb voor mijn pony's 4 cm breed lint overal hangen. Dat is gekomen omdat ik een pony kreeg die zich overal doorheen duwde. Te weinig respect voor schrikdraad.
    Lint vangt wel meer wind, en gaat dan slap hangen. Als je het steeds een paar slagen draait is dat al een stuk minder.
    Ik denk dat schrikdraad wel sneller breekt dat lint, wat voor- en nadelen heeft.
    Voor mijn pony's (kruising Haflinger en IJslanders) ga ik dus voor lint.

  3. #3
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Touw of lint?

    Ik heb als buitenomheining een hek staan. Om binnenin wat af te zetten en strookbegrazing toe te passen gebruik ik lint van 1-2cm breed. Dat is goed zichtbaar, maar breekt wel mochten ze erin springen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  4. #4
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    49
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:Touw of lint?

    Na een verschrikkelijke draadwond bij Wick, van het nylon schrikdraad, zijn we groot voorstander van glad ijzerdraad. Dit knapt namelijk altijd.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  5. #5
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Touw of lint?

    saar, hoe dik neem je dat dan? Mijn kennis heeft dat ook en vind dat heel eng, want dat knapt dus echt niet.
    Dat is wel behoorlijk dik.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  6. #6
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    49
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:Touw of lint?

    Oh, dat moet Jossie even antwoorden. Die is daar veel beter in als ik. Gok dat het zo'n 2 mm is. Op onze poorten hebben we dik wit nylondraad, zodat de dames wel het verschil tussen open en dicht zien.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  7. #7
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re:Touw of lint?

    Het is geen ijzerdraad, maar aluminiumdraad. Ooit door manlief gekocht voor de dames koe . Aluminiumdraad roest niet zoals verzinkt draad, waardoor er geen stroomverlies of verminderd stroomcontact bij aanraking voorkomt. Gezien de uitbraken van de dames koe dat jaar, leek het de ideale oplossing. Helaas voor manlief bleek het niet bestand tegen wat duwwerk van de dames koe, het knapt vrij snel. Ideaal paardendraad dus. Ze kunnen zichzelf er niet insnoeren, het enige risico is dat het kan wegspringen als het knapt. Maar dat is voor het vastzittende dier geen probleem (draad springt weg), voor "omstanders" kan het wel een prik met het draad opleveren.
    Ik vind dat risico te verwaarlozen met de stroopwonden die ontstaan door nylondraad/lint/koord. Vandaar op borsthoogte nylonkoord (vooral vanwege de zichtbaarheid) en daaronder aluminium-stroomdraad.

    Oja, ook een nadeel van met name lint en dun nylondraad, de geleidedraden knappen vrij snel waardoor er een onderbreking in je stroom zit. Daarnaast is een draadbreuk ook nauwelijks te vinden, tenzij je alle meters afzoekt met een spanningsmeter of bij regenachtig weer alles afloopt op zoek naar knetterende geluidjes of vonkjes .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  8. #8
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Touw of lint?

    Dan hebben jullie wel ander materiaal dan hier dat knapt.

    Ik heb geen last van die geleidedraden die knappen. Ziiten er zoveel in dat er wel stroom op blijft staan. En het knapt dus heel snel. Ik heb in het verleden heel wat geknoopt toen er te weinig stroom op stond. Nu staat er een goed apparaat op en blijven ze er keurig achter.
    Jossie, heb je erboven geen draad? Hier sprongen ze eroverheen en vooral de Haflinger nam de draad dan nogal eens mee. Die knapte dan gelijk.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  9. #9
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Touw of lint?

    Voor het tussenhek hebben wij gekozen voor lint omdat dat veel sneller breekt dan koord en beter zichtbaar is. Wij mogen alleen groen draad, koord of lint gebruiken en groen draad is wel erg slecht zichtbaar. Groen lint valt niet op in het landschap maar wel duidelijk als je in de wei staat. Overigens kun je bij vrijwel alle levranciers wel informatie vinden over de sterkte van draad, koord en lint.
    goede kwaliteit lint kost wat maar gaat ook lang mee en slijt veel minder snel dan de goedkopere soorten.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  10. #10
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re:Touw of lint?

    De bovenste draad heb ik op zo'n hoogte zitten dat deze direct stroom geeft als ze erover proberen te rekken (naar gras of bomen), zeg maar halverwege de hals (haflingers). Daaronder nog 2 draden om te voorkomen dat er manenkammen tegen de draden aangedrukt kunnen worden . Overigens stond op het draad waar Wick ooit in verstrikt is geraakt een enorme klap stroom. Toch een breuk in de geleidedraden, daardoor minder stroom en een pracht van een gestroopt stuk onderbeen (plus nare infectie) was het resultaat. Het vervelende van nylondraad is dat de geknapte geleidedraden amper zichtbaar maar zeer goed voelbaar zijn (loop het draad maar eens na door de draad door je hand te laten glijden ).

    Nog even over het breken van de linten, koorden en nylondraden...
    Ik heb even gekeken bij de kracht die nodig is om de stroomdraden te doen breken en dan naar de duurste - goedkoopste .
    Staaldraad: 150 kg
    Nylondraad 1,6mm: 100-40kg
    Lint 20mm: 190-90kg
    Koord 6mm: 400-350kg
    Breder lint (40mm) heeft vergelijkbare trekkracht met die van koord.
    Aluminiumdraad: 90kg

    Ofwel, breed lint en dik koord breken het minst snel (en dan gaat het om het gehele draad wat doormidden gaat, de geleidedraden breken al eerder), dun nylondraad en aluminium breken het snelste. Hierbij wil ik wel zeggen dat de ervaring ons geleerd heeft (met zowel koeien, schapen als paarden), dat dun nylondraad NIET breekt als er een vechtend schaap á 90 kg in verstrikt zit. De geleidedraden zijn dan wel geheel naar zijn grootje, maar echt breken doet het draad pas als een koe in volle vaart door het draad heen sjeest. Voordat het breekt stroopt het fijn over het velletje, geleidedraden breken en doen hun werk als scheermesje... ravage.
    Ook bij de paarden laatst gezien dat koord niet knapt, lint (20mm) ook niet. Annabel verstrikt in de draad, aan de kletter met draad om haar nek. Tja... de palen kwamen de grond uit of knapten af. Het koord is heel, het aluminiumdraad was wel keurig geknapt.
    Dus nee, ik kies dan toch liever voor betrouwbaarheid van stroomafgifte, geen risico op onzichtbare breukjes en snel knappen van draad in geval van nood, dan maar duurder aluminium draad .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  11. #11
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    55
    Berichten
    10.548

    Re:Touw of lint?

    José, hoe doe je dat met verzetten dan? Wij hebben veel prikpaaltjes en verzetten regelmatig...

  12. #12
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re:Touw of lint?

    Ik verzet alleen als ze op gras staan en dat is niet zo vaak . In dat geval gebruik ik prikpaaltjes en (noodgedwongen) lint. Met de aluminiumdraad is dat geen doen, aangezien dat zwaar draad is en door draaien etc zwakke plekken ontstaan. Dat draad zet ik, span ik en blijf ik vanaf.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  13. #13
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Touw of lint?

    Hihi, dan is het hier al geen optie, want ik zet 2x op een dag de prikpaaltjes om.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  14. #14
    Actief Forumlid alytuiere's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Locatie
    nieuwleusen
    Leeftijd
    37
    Berichten
    1.946

    Re:Touw of lint?

    Kan het bij aluminium draad niet gebeuren dat het op de 'verkeerde' plek breekt? Als een dier er een been achter haakt bijvoorbeeld, en de druk komt eerst op de isolator en het breekt daar ipv bij het been. Dat heb ik een keer bij staaldraad gezien, maar dat kwam misschien ook omdat het net niet strak genoeg stond.

    liefs, Annelies

    Trainingsdagboek
    Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

  15. #15
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re:Touw of lint?

    @alytuiere: Dat kan inderdaad, maar ook dan schiet het draad weg in plaats van dat het voor het been neervalt. Meestal zijn ze al in paniek als ze vastzitten met een been, dus kan dat vallende draad ook weer om het been komen. Als dat draad direct wegschiet, is die kans veel minder. Nylon draad en lint rekken vaak ook nog een stuk mee voordat het daadwerkelijk knapt, daar ontstaan die stroopwonden mee.
    Ook bij aluminiumdraad of gewoon verzinkt schrikdraad kunnen wonden ontstaan, voordeel is dat dit vaak schone wonden zijn (dus geen lappen opgestroopt vel of minieme snijwondjes zoals bij nylondraad). Het draad trekt een rechte snede en zal eerder drukken als snijden. Maar goed, zo heeft iedere soort afrastering zijn risico's .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •