Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: een 'block' ? paard reageert eventjes nergens meer op.

Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2010
    Leeftijd
    29

een 'block' ? paard reageert eventjes nergens meer op.

Hallo,

Af en toe kom ik hier eens aanwaaien om wat bij te lezen, of als ik een vraag heb. Nu heb ik dus een vraag..

Het gaat over de pony in kwestie die ik nu al 2 jaar verzorg. een merrie. (of het een leuk paard is zijn de meningen over verdeeld, ik vind van wel, kan onwijs veel met haar, eigenaren vinden van niet.. ) Maar dat is iets anders.

We doen veel dingen als VD en grondwerk. maar ook leuke spelletjes als voetballen en wandelen. maar nu valt het me steeds meer op dat ze soms een 'block' heeft. ik kan het niet anders omschrijven, dat wat schrijvers ook wel eens hebben (writersblock). dan 'valt' ze even weg, en reageert ze nergens meer op,(ze staat dan gewoon stil) als ik haar dan even aantik is ze er weer. als ik haar dan aan het halster pak en een stap laat lopen is alles weer goed.

Nu weet ik niet waarom ze dit doet, laat staan hoe ik het op moet lossen. Het is een introvert paard. erg rustig. tegen het luie aan. Nu las ik ergens dat het ook angst kan zijn, maar ik zou niet weten waar ze dan bang voor is. Dus wie o wie weet wat dit zou kunnen zijn, en hoe we dit op kunnen lossen.

edit: Ik lees net dat het zou kunnen komen door te veel druk op haar te leggen, maar ze heeft het vooral als ik even niks van haar vraag omdat ik bijv. even een hek dicht moet doen, of iets moet pakken.

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Re:een 'block' ? paard reageert eventjes nergens meer op.

Hoi,

Mijn pony doet het heel soms, meestal als er rust is nadat ze iets 'mentaal moeilijks' gedaan heeft. Dan gaat haar hoofd meestal een beetje omlaag, alsof ze bijna in slaap valt, neus en lippen trillen soms een beetje. Dan wordt ze dus heel introvert. Ik haal haar daar meestal niet uit, ze wordt vanzelf weer extrovert na een halve minuut ofzo. Ik heb altijd het gevoel dat het haar dan wat moeite kost om te verwerken oid, dus ik 'haal' haar er niet uit.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Als ze er gemakkelijk weer 'uit' komt als je haar vraagt om te lopen, wat wil je er dan nog aan 'oplossen'?
    Het lijkt me namelijk al erg goed, wanneer ze op jouw lichte vraag uit haar introversie komt.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Ik heb zelf ook een introvert paard en herken dit inderdaad.
    Vooral wanneer ik oefeneningen doe die voor haar wat moeilijker zijn heeft ze snel de neiging weer in haar eigen wereldje te kruipen, zoals ik dat altijd noem. Het lijkt alsof ze even blijft hangen. Ik heb zelf gemerkt, en dit ook op aanraden van mijn NH-lerares, dat ik haar dan het beste met rust kan laten en gewoon gedult moet hebben totdat ze hier weer zelf uit komt. Ze heeft die momenten blijkbaar echt nodig. Ik haal haar hier niet uit.
    Ik zie aan haar ogen al snel of ze weer 'aanspreekbaar' is of niet, dit doordat ze dan weer gaat knipperen bijvoorbeeld.
    Ik ben zelf van mening dat 'gedult' het sleutelwoord is bij introverte paarden, en dat dit in dit geval ook het beste werkt. Wanneer de nieuwe of gewoonweg moeilijke informatie dan is verwerkt zal dit 'blijven hangen' dan, naar mijn ervaring, ook minder vaak voorkomen...

ik denk dat het belangrijkste is om te zien of ze introvert gaat vanuit onzekerheid/angst of dat ze misschien gewoon heel snel zo super relaxed is dat ze bijna staat te slapen en dus niet reageert. Die paarden zijn er nl ook Zeker onder de LBI's, maar dat zegt niet dat het altijd zo is.

Wat doet ze met haar ogen, lip, hoofd etc als ze het doet? Heb je het idee dat ze staat te staren in het niets, of zijn ze half dicht en slaperig?
    Is de mond relaxed of gespannen?

Allemaal van dat soort dingen, want dan weet je de oorzaak en wat je eraan kan doen.

Fijn is wel dat ze dus snel reageert als je haar eruit vraagt (of het nu introversie van angst of van "luiheid"is)
    3e graads instructrice Rechtrichten & NH instructrice

Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2010
    Leeftijd
    29

Bedankt allemaal.
    Ik zal er eens op letten.
    (en al moet ik bekennen dat sinds ik hier gepost heb en ik er dus echt op let wat ik vraag, en wanneer ik moet stoppen/geduld moet hebben, dat ze minder vaak in haar eigen wereldje kruipt.)
    Ik zal er eens naar kjiken.

Bladwijzers

Forum Rechten