Hi allen,
Ik ben op het moment paarden aan het trainen op en hobby farm hier in Australia, en we moeten binnenkort de veulens gaan afspenen. Even een korte situatieschets:
Het is een farm van 40 ha met verschillende weilanden, maar met niet heel goede afrastering (paarden ontsnappen regelmatig, slechte draden). De 4 veulens lopen met hun 4 moeders in een wei, in de andere wei hebben we 4 ruinen van 3-4 jaar, 1 ruin van 7 en 1 hele oude merrie. De beide kuddes hebben contact door de afrastering. Ook hebben we enkele grote stallen beschikbaar, een roundpen en een kleine paddock (8 x 4m) met balken als afrastering.
Het probleem is dat de eigenaar geheel niets van paarden weet en ik nog nooit veulens heb afgespeend. Mijn vraag is dan ook: wat is, met de materialen die we hebben, de beste methode om het zo ontraumatisch mogelijk te houden?
Ik heb de veulens basistraining gegeven, voor zover dat ging. Ze zijn tussen de 8 en 10 maanden oud, zijn zeer handtam, hebben nog nooit wat slechts meegemaakt en vertrouwen mensen dus 100%. Ze kunnen voetjes optillen en aan het halster lopen. We willen ze afspenen omdat ze misschien binnenkort verkocht gaan worden en ik ze niet meteen van hun moeder wil weghalen EN in een nieuwe omgeving wil plaatsen (tenzij dat juist de beste manier is...)
Mijn idee was:
de veulens twee aan twee afspenen. Ik hou ze liever niet dagenlang in een donkere stal, dus ik dacht ze misschien in de kleine paddock houden, waar ze wat meer ruimte en daglicht hebben, maar niet teveel ruimte. Die afrastering is wel beter, maar niet zo stevig als een stal. We kunnen de merries in een wei buiten hun zicht houden om stress te beperken. Ze kunnen eventueel ook 's nachts op stal en overdag buiten, maar ik weet niet wat beter is. Na het afspenen wil ik ze in de wei bij de ruinen doen en als de laatste twee zijn afgespeend wil ik de kuddes bij elkaar voegen tot 1 kudde.
Is het handig om de oudere, rustige merrie erbij te zetten?
Hoeveel dagen moeten ze apart van de moeders om echt gespeend te zijn?
Ik speen ze het liefst in 1 keer af, want ik ben er maar 2 dagen in de week en als ik alles aan de eigenaar moet overlaten ben ik bang dat het niet goed gebeurt... Hij heeft eigenlijk niet genoeg tijd voor het aantal dieren wat hij heeft.
Wat zijn jullie gedachten hierover? Het zou mij enorm helpen jullie suggesties te horen!
(Ik hoop dat dit topic in het goede onderwerp staat)
Bladwijzers