Resultaten 1 tot 4 van de 4

Topic: Veulens afspenen?

Actief Forumlid Fam's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Veulens afspenen?

Hi allen,

Ik ben op het moment paarden aan het trainen op en hobby farm hier in Australia, en we moeten binnenkort de veulens gaan afspenen. Even een korte situatieschets:

Het is een farm van 40 ha met verschillende weilanden, maar met niet heel goede afrastering (paarden ontsnappen regelmatig, slechte draden). De 4 veulens lopen met hun 4 moeders in een wei, in de andere wei hebben we 4 ruinen van 3-4 jaar, 1 ruin van 7 en 1 hele oude merrie. De beide kuddes hebben contact door de afrastering. Ook hebben we enkele grote stallen beschikbaar, een roundpen en een kleine paddock (8 x 4m) met balken als afrastering.

Het probleem is dat de eigenaar geheel niets van paarden weet en ik nog nooit veulens heb afgespeend. Mijn vraag is dan ook: wat is, met de materialen die we hebben, de beste methode om het zo ontraumatisch mogelijk te houden?

Ik heb de veulens basistraining gegeven, voor zover dat ging. Ze zijn tussen de 8 en 10 maanden oud, zijn zeer handtam, hebben nog nooit wat slechts meegemaakt en vertrouwen mensen dus 100%. Ze kunnen voetjes optillen en aan het halster lopen. We willen ze afspenen omdat ze misschien binnenkort verkocht gaan worden en ik ze niet meteen van hun moeder wil weghalen EN in een nieuwe omgeving wil plaatsen (tenzij dat juist de beste manier is...)

Mijn idee was:
    de veulens twee aan twee afspenen. Ik hou ze liever niet dagenlang in een donkere stal, dus ik dacht ze misschien in de kleine paddock houden, waar ze wat meer ruimte en daglicht hebben, maar niet teveel ruimte. Die afrastering is wel beter, maar niet zo stevig als een stal. We kunnen de merries in een wei buiten hun zicht houden om stress te beperken. Ze kunnen eventueel ook 's nachts op stal en overdag buiten, maar ik weet niet wat beter is. Na het afspenen wil ik ze in de wei bij de ruinen doen en als de laatste twee zijn afgespeend wil ik de kuddes bij elkaar voegen tot 1 kudde.

Is het handig om de oudere, rustige merrie erbij te zetten?
    Hoeveel dagen moeten ze apart van de moeders om echt gespeend te zijn?

Ik speen ze het liefst in 1 keer af, want ik ben er maar 2 dagen in de week en als ik alles aan de eigenaar moet overlaten ben ik bang dat het niet goed gebeurt... Hij heeft eigenlijk niet genoeg tijd voor het aantal dieren wat hij heeft.

Wat zijn jullie gedachten hierover? Het zou mij enorm helpen jullie suggesties te horen!

(Ik hoop dat dit topic in het goede onderwerp staat)
    Well-behaved women rarely make history

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Re:Veulens afspenen?

Toen ik m'n veulen ging spenen had hij al regelmatig alleen gestaan, zonder z'n moeder. Had dit uitgebouwd, zodat het niet zo'n grote overgang was naar volledig spenen.
    Je kunt ze ook bv 's nachts in de stal zetten en overdag bij de merrie's dan duurt het wel langer, maar wennen ze makkelijker

Ik zou er zelf voor kiezen om ze alle 4 tegelijk te spenen, maar dat zegtm'n gevoel. Hoe lang ze van elkaar af moeten zijn om echt gespeend te zijn is moeilijk te zeggen. Mijn merrie heeft nog een jaar melk gegeven dus was het geen optie om ze weer bij elkaar te zetten, terwijl een ander paard maar 4 weken zonder haar veulen gestaan heeft.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Ik ben er voor dat veulens opgroeien tussen leeftijdsgenoten en volwassen paarden. Dus als ze afgespeend zijn/worden zou ik ze bij de rest van de paarden zetten (mits deze sociaal zijn). Daarvoor zou ik eerst de moeders met veulens bij de andere paarden plaatsen. Dus gewoon 1 grote kudde maken.
    Het mooiste is als je de veulens dan kunt wennen aan het alleen achterblijven in de kudde door de moeder er even uit te halen, en dan steeds wat langer. Veulens van die leeftijd moeten best een tijdje zonder moeder kunnen, maar als ze dat niet gewend zijn, moet je opletten hoe ze reageren.
    Als je ze definitief wilt spenen kun je de moeders er weg halen, het liefst zo ver dat ze elkaar niet meer kunnen zien en horen. Met afleiding in de vorm van ruwvoer. Let op hoe de veulens reageren. Het is het veiligst als de omheining zodanig is dat ze daar respect voor hebben, dat ze er niet zomaar doorheen komen. Anders zul je ze idd tijdelijk toch in de paddock oid moeten zetten, maar dan wel met wat andere paarden erbij als steun. Kun je niet 2 stukken met goede omheining met elkaar verbinden zodat de ruimte wat groter wordt?
    Ik weet niet hoeveel dagen ze apart moeten voor ze echt afgespeend zijn, maar ik denk toch wel een hele tijd. Ik denk eerder dat het een kwestie van weken/maanden is. De band moeder-veulen is heel sterk.
    Eten ze eigenlijk al wel voldoende ruwvoer?

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Ik zou je voor verkoop afraden om de veulens bij de ruinengroep te zetten. dit gaat bijna zeker problemen geven in de vorm van lichte tot zwaardere blessures.

Als de oudere merrie niet teveel gehecht is en je weet zeker dat ze rustig is met veulens, dan zou ik haar bij de veulens zetten zodra je ze apart hebt gezet. Gewoon alle 4 de veulens tegelijk, hoe groter het groepje bekenden hoe veiliger ze zich meestal voelen. Als je geen omheining hebt die je vertrouwd maak je er eentje. Dat is beter dan een veulen dat in het hek hangt. De paddock is te klein voor 4 veulens en een nieuw paard in de groep.

Bladwijzers

Forum Rechten