Op 10 juni is het weer zover, Annabel gaat weer naar de centrale keuring. Vorig jaar deed ze dat voor de eerste keer en ging het best aardig. Het commentaar toen was dat ze zich niet zo goed liet zien tijdens de keuring, ofwel het netjes stilstaan, meestappen en meedraven (en vooral het laatste) was niet op orde.
Nu ben ik dus aan het oefenen met Annabel en op zich gaat het wel aardig. Ik loop alleen tegen een paar dingen aan en zou graag jullie ideeën horen over hoe ik dat op een voor Annabel fijne manier kan oplossen.
Het stilstaan: Doet ze netjes en ze laat zich goed in pose neerzetten. Ze verstapt nog regelmatig en zet haar oortjes er niet op. Gezien het strakke onderlipje is ze dus wat onzeker, hoe maak ik haar zekerder en leer ik haar stilstaan?
Het meestappen: Moet in een actieve stap, met haar schouder net iets achter de mijne. Annabel loopt liefst achter me, loopt dan wel door. Ook weer met strak onderlipje en die oortjes naar achteren. Ook hier weer wat onzekerheid, dus hoe leer ik haar dit aan?
Het meedraven: Het grootste euvel... Ik heb haar nu zover dat ze op stem aandraaft, wat prima is wat mij betreft. Ook hier loopt ze achter me, strak onderlipje, oortjes naar achteren en draaft op z'n JanBoerenfluitjes (bb). Ze moet dus eigenlijk naast me draven, doordraven (ik ren harder als zij nu en ga ik langzamer, doet zij dat ook...) en liefst ook die oren naar voren.
Ze is onzeker, niet boos of op ramkoers. Dat merk ik aan haar behoefte aan geruststelling als ze aangemoedigd of beloond wordt, ze wil dan mijn handen aflikken en met haar neus tegen mijn buik aan staan. Eigenlijk moet ze dus zekerder worden, wat met veel oefenen wel moet lukken. Maar het naast me lopen gaat lastig worden, ook dat doordraven...
Iemand ervaring met voorbrengen of vanuit andere ervaring tips over hoe ik Annabel kan aanleren netjes stil te staan, meestappen en meedraven?
Overigens is ze op vreemd terrein niet extreem van slag en is ze hooguit wat sneller geneigd tot steigeren (haar manier om te vertellen dat het haar te lang duurt).
Ik heb geen idee trouwens of dit topic op de goede plek staat...
Bladwijzers