Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Eigenwijs paardje, tips gevraagd..

Eigenwijs paardje, tips gevraagd..

Ik ben pas begonnen met werken met mijn paard in de NH richting. Ben de 7games van parelli aan het doen enzo..
    Maar nou loop ik er tegen aan dat mijn paardje zich als een echte diva gedraagt..
    Het begint al als er iemand op stal komt, dan trekt ze zichzelf helemaal in de krul en wil ze aandacht en lekker hapjes.
    Als ik haar ga poetsen zit ze steeds vooruit-achteruit te stappen, erg vervelend. In de wei staat ze ook vaak wat afzijdig en als een paard naar haar toe komt kan ze eerst heel lief doen en dan opeens gemeen happen.
    En ze heeft ontzettend moeite met halthouden, en dit is eigenlijk het probleem. Ik wil bezig met wijken voor druk, maar dat gaat het beste als ze eerst stilstaat natuurlijk. Ik kan haar wel stil zetten maar zodra ik niet meer pal voor haar sta begint ze rond te scharrelen en let ze niet meer op mij. Ik lees veel dat paarden welwillende dieren zijn en dat ze vaak iets niet doen omdat ze niet begrijpen wat wij willen? En dat je eigenlijk beter niet kunt straffen maar vooral goed gedrag belonen?
    Nou heb ik het idee dat het haar geen biet interesseert of ik haar wel of niet braaf vind en dat ze liever gewoon haar eigen gangetje gaat...
    Iemand tips voor mij? Want ik wil haar echt niet een dreun geven omdat ze niet stil wil staan, maar het is wel erg frustrerend en ik zou graag willen dat ze naar mij WIL luisteren en dat ik het niet af hoef te dwingen...

Alvast bedankt!

Re:Eigenwijs paardje, tips gevraagd..

je zegt zelf eigenlijk al dat ze het dus best wel saai vind, misschien moet je het wat interesanter maken? dat het ik ook gedaan mijn mijn hele drukke verzorgshetlandertje. Die was er ook nooit bij met zijn hoofd. In het begin ging alles wat we deden niet echt mooi, maar spelenderwijs zijn we nu toch al een heel stuk verder dus bijvoorbeeld samen balkjes draven, dan omdraaien, stapje achteruit, en weer de balkjes, dan leert ze toch wijken voor druk in dat stapje achteruit, zonder dat ze alleen maar de hele tijd stil moet staan. En je moet natuurlijk altijd belonen met ontspanning, maar voor mij paardje was bijvoorbeeld samen over een balkje draven in het begin meer een beloning, en meer een ontspanning dan verplicht stil staan. En bij mij is dat vanzelf veranderd, nu kan hij wel rustig doen, en kunnen we meer rust in de training brengen.

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Er zijn meerdere manieren om het halthouden aan te leren. Je kan gebruik maken van clickertraining, dus een commando en beloning eraan koppelen. Alleen dan moet je wel voorzichtig zijn met opdringerigheid etc. Je kunt ook zeggen: 'Wil je zo graag vooruit? Dan ga je maar achteruit tot je niet meer wil en een stapje extra' tot ze wel stil kan staan (achteruit is immers vermoeiender). Of misschien is er toch iets wat ze een beetje spannend vindt en daarom graag wil lopen. Dan kun je de friendlygame toepassen en net zolang doorgaan tot ze wel stil staan en dan alle druk eraf halen. Wat óók nog kan (ja er kan zoveel ) is haar een denkspelletje geven. Paar balkjes en dan vragen om rechtsvoor over het balkje, dan allebei de voorvoetjes, dan drie voetjes, dan alleen achter eroverheen (achteruit). Dan is ze zo bezig met denken, snappen en doen op zo'n klein oppervlak dat ze niet de kans heeft om veel te gaan bewegen.

Ben je lid van de savvyclub (is 30 dagen gratis trial)? Daar staan ook veel vragen & antwoorden. Een paard dat niet stil wil staan staat daar vast wel tussen!
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Oke bedankt alvast ik zal eens het een en ander proberen!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik zou haar vooral lekker bezig houden en geef haar focus, dus laat haar even lekker haar energie gebruiken bv op de cirkel en laat haar dan bv even stilstaan bij een pion zodat het duidelijk is, niet te lang en dan weer iets doen.

Ben je zelf al handig met d elijn op de volte, of met longeren mischien eerst dan zou ik veel overgangen vragen,ze lijkt zich te vervelen dus geef haar iets te doen, veel van hand veranderen,dan weer achterwaarts en dan weer een stuk zijwaarts etc, mischien beter om een sessie van 15 minuten te doen met veel afwisseling waarbij ze ook echt op jou let dan langer en dat je haar mentaal kwijt bent, dan kunj e nadien msichien lekker samen even tijd doorbrengen, zij grazen bv en jij lekker erbij zitten.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Mja nog zo iets, met longeren wil ze ook noooit halthouden. ze vind het idd gewoon zaai denk ik. Met opstappen was het ook al een probleem toen ik nog met traditioneel zadel reed.
    Nu met barebackpad is het nog lastiger natuurlijk maar als ze dan niet wil stilstaan naast mijn emmer laat ik haar een rondje draven en dan doet ze het wel...

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik herken wel dingen van mijn paard in je verhaal, ik zou wel precies zijn in wat je vraagt en dan bedoel ik eigenlijk dat je ook het antwoord wilt wat je vraagt, anders gaat ze nml zelf bepalen wat ze wil doen,ze lijkt je leiderschap uit te testen.
    Of je moet heel bewust voor de andere optie kiezen, bv wil je niet stoppen dan ga je ook flink aan het werk en als ze dan wil stoppen laat je haar nog even doorgaan totdat jij bepaald dat ze mag stoppen.
    Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig kies voor een flinke fase 4, als ik vraag dat ze terug komt in stap dan wil ik ook dat ze dat doet en dat ze mij niet 2 vingers geeft ahw, bij die van mij werkt dat, je moet echter wel weten of je dan haar gedrag op kunt vangen, anders kun je het beter niet doen. Mischien eens een lesje nemen, kan erg fijn zijn zeker bij deze dame denk ik.

Veel succes
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

staat ze 'paniekerig' niet stil of 'ik verveel me' niet stil? want als ze zich verveeld, geeft ze met het opstappen met bbp met dat rondje draven misschien wel aan dat ze wat meer actie wil? omdat ze je na het draven wel op laat stappen... wat bij mij erg hielp was gewoon niet focussen op het stil staan, dan komt het vanzelf als de connectie tussen jou en je paard beter wordt. Dan maakte het mij niet uit of hij liep, zolang hij maar niet aan het touwtje (met een boogje erin) trok, en ook niet in mijn ruimte kwam. en als hij stil staat belonen met aandacht, en daarna een oefening gaan doen die hij leuk vind. Oja, doe je parelli trouwens? Bij mij was het het handigst om te beginnen met cirklinggame en dan disengagen. ik denk omdat er dan lekker veel beweging in de oefening zit, dan kon hij tussendoor 'zijn ei kwijt'... beetje vage uitleg dit allemaal, maar hopelijk heb je er wat aan

Bladwijzers

Forum Rechten