Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Hoe paard vastzetten in de trailer??

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Hoe paard vastzetten in de trailer??

Hallo allemaal.

Ik lees hier af en toe verhalen dat paarden met hun voorbenen over de voorstang hangen,of zich omdraaien in de trailer, met alle gevolgen van dien.

Wat ik mij afvraag is dit niet te voorkomen door paarden aan beide kanten kort vast te zetten?
    Zetten jullie bewust je paard aan 1 kant vast juist kort of lang en waarom?
    Als zoiets is gebeurd bij jouw paard hoe stond het paard dan aangebonden in de trailer?
    En denk je dat het te voorkomen is door je paard anders vast te zetten?

Welke tips zou je hebben om dit soort situatie,s te voorkomen en wat heb je op zo,n moment eigenlijk nodig om goed te kunnen handelen.(naast natuurlijk proberen om je paard zo rustig mogelijk en met vertrouwen op de trailer te zetten)

Whoopie zet ik bewust aan 2 touwen vast, dus een links en een rechts van haar hoofd, ze kan haar hoofd dan wel zijwaarts bewegen en rustig uit haar hooinet eten maar omdraaien dat lukt dan niet (die neiging heeft ze wel omdt ze wil kijken wat er achter haar gebeurd).

Gr Janneke.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Re:Hoe paard vastzetten in de trailer??

Over de voorstang kan ook met twee touwen vast, weet ik helaas uit ervaring. Ooit eens onderweg geweest met een voltigepaard naar wedstrijd, ik reed met kinderen achter de trailer aan en zag haar omhoog komen. Gestopt langs de snelweg, vier sterke mannen uit een tankstation geplukt om stang op te tillen, zodat we verder konden. Die merrie vervoerden we daarna met de voorstang aan de onderkant, borgpennen boven. Konden we (twee dames) ons in ieder geval redden als het weer zou gebeuren. Paard is er zonder kleerscheuren vanaf gekomen, heeft gewoon wedstrijd gelopen en liet zich ook zo weer laden

And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Kort vastzetten helpt inderdaad niet tegen 'springen', je maakt het risico op verwonding alleen maar groter, want ze kunnen dan over de kop gaan omdat het hoofd vast zit.

Mijn voorkeur heeft het om een laag vastzetpunt te hebben, midden vooraan in de trailer.

1) omdat het paard dan de meeste vrijheid links-rechts heeft om evenwicht te bewaren, zonder dat hij veel ruimte heeft om het hoofd om te draaien.
    2) op lange ritten moet je paard zijn hoofd laag kunnen houden (hier was een lichamelijke reden voor, weet even niet exact meer hoe dat zat). Met hoofd hoog voor langere tijd kunnen ze fysieke klachten krijgen.

Bij 2 paarden waarvan 1 'happer' wil ik wel eens de happer beperken in de richting van zijn buurman.

Maar voor trailerladen geldt bij mij vooral: enkel rijden wanneer het paard confident en relaxt in de trailer staat. Dat voorkomt de meeste ongelukken.
    Alle ongelukjes die ik meegemaakt heb, waren namelijk met een boos, ongeduldig paard, of juist een bang paard.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Rebbel's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    17

Ik ga met Evi mee.

Hoe vast te binden, als ze echt 'willen', gaan ze echt wel.
    De ongelukken/ongelukjes die ik heb meegemaakt en gezien, hadden allemaal te maken met bang paard, wat gewoonweg mentaal nog niet klaar was alleen vervoerd te worden.
    Always put the relationship first!

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Op de vraachtwagen staan ze bij mij aan 2 kanten vast, terwijl ik er aan de trailer 1 los touw aan heb zitten. Nu moet ik wel zeggen dat de paarden bij mij van zo'n formaat zijn dat ze weinig kanten op kunnen.
    Heb ooit het paardje van een vriendin vervoerd in de trailer en die kwam over de voorstang heen en zoals in voorgaande posts kwam dit ook doordat het paardje nog niet klaar was om vervoerd te worden.

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Afgelopen weekend zag ik Zequita over de voorstang hangen. Ik denk inderdaad dat dit alleen te voorkomen was door de manier die Eveline noemt; namelijk vertrouwen en rust.

Ik vraag me af of paarden nog neigingen tot springen hebben als ze schuin in de rijrichting staan, in die nieuwere trailers. Achterstevoren werkt niet, heb ik al eens vernomen.

Ik zet zelf mijn paarden altijd aan twee kanten vast met een elastiek. Dan kunnen ze hun hoofd buigen, maar buigen ze hem vanzelf weer terug door de druk die erop komt. De laatste keren reis ik ook met touwhalster in plaats van stalhalster. Of dat echt handiger/ veiliger/ beter of juist niet is ben ik nog niet helemaal uit.
    Started!

ik vervoer ze altijd met de elastieke uitvoering van trailer bevestiging, laag en aan beide kanten,
    paarden moeten inderdaad wel confident zijn
    verder moet een goede trailer uitgerust zijn met veiligheids pennen aan de buitenkant zodat je vanaf buiten de voorstang en achterstang kan los maken
    dat is veilig voor jezelf mocht het inderdaad mis gaan
    wild horses tumble through a mountain wind and ride away with our sanity, for fun, just for fun

Actief Forumlid krummel's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2010
    Leeftijd
    35

Krum heeft een tijdje los in de trailer gestaan. Dit was een tweepaards trailer en gaf niet de mogelijkheid om te draaien. Nu een 1 3/4 trailer en kan ze dus wel omdraaien. Ze staat nu vast met 2 elastieken aan beide kanten van het hoofd, ze zijn vrij lang en geven genoeg vrijheid, maar net niet genoeg om te kunnen draaien. Verder laat ik eigenlijk altijd het halstertouw eraan zitten en haal deze los door een ring heen, zonder knoop dus. Dit omdat als er ooit wat gebeurt dat ik haar heel makkelijk los kan maken en er altijd een touw aanzit. Ik heb een oude trailer dus zonder borgpennen aan de buitenkant. Ik heb de voorstang omgedraait zitten, ondersteboven zeg maar. Zodat als er ooit wat gebeurt ik de pennen en zo uit kan trekken en de stang dus naar beneden valt.

Allemaal voor een wat als scenario, heb het vaak genoeg gezien dat paarden compleet in paniek op de trailer stonden. Allemaal te voorkomen door rust en vertrouwen.
    Hoe kan ik je vertellen wat onzegbaar is? Ik vertrouw erop dat je het voelt..

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Ohja, een mild RB-i stemming is ook vaak heel veilig tijdens vervoer . Zolang je weet dat het paard innately RB-i is en niet onderliggend RB-ex is en na enige tijd alsnog explodeert

Het veiligst lijkt mij een diagonaal-vervoer (of dwars, zoals in grote vrachtwagens) waarbij er geen voorstang is, dus er ook niets ís om overheen te springen.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Diagonaal is inderdaad erg fijn. Mijn buurvrouw heeft zo'n luxe trailer en de paarden staan er altijd erg rustig in.
    Moet ze er alleen laag ervoor een hooinet/hooizak neerhangen, dan hangen ze daar met een beetje pech met hun benen in.

Forumlid Snadrem's Avatar
    Aangemeld
    May 2011

De reden dat veel paarden omdraaien in de trailer, heeft met balans te maken. Het liefst staan ze achterstevoren en schuin over de middenas. Hoe smaller je trailer of hoe meer je ze vast zet, hoe meer moeite ze met hun balans gaan vinden (dan gaan ze hangen/ leunen, staan niet meer op eigen benen en dat zorgt weer voor meer problemen).

Om het paard leren zijn balans te houden in de trailer, is het zaak dat ze eerst gewoon rustig de trailer in durft te lopen en hier rustig in kan staan terwijl de trailer is afgesloten. Daarna pas gaan rijden, en RUSTIG rijden. Veel mensen gaan bijvoorbeeld al gas geven als de combinatie auto + trailer nog niet recht is, en dan krijgt je paard een enorme slinger achterin wat natuurlijk geen positieve gedachten achter gaat laten.
    Wait and see, it was really meant to be. So plain to see.

Actief Forumlid laura's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Ik geloof dat je inderdaad het beste een paard kunt vervoeren als het ontspannen is. Ik weet niet wat de beste manier is? Ik heb weer twee keer gezien dat er een paard onder de voorstang door ging, dan geeft men weer liever de voorkeur aan hoog vast zetten

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Onder de voorstang door is ook niet fijn .
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Bladwijzers

Forum Rechten