Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: grondwerk met papflesveulen

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2008
    Leeftijd
    42

grondwerk met papflesveulen

Hoi,

op 12/03/2011 is er een super mooi arabisch merrieveulen bij ons geboren . We hebben de bevalling tegen onze principes in gang moeten zetten omdat de kans dat het veulen het ging halen heel klein was . Tot iedereen zijn verbazing was het veulen 100% in orde. Er was wel een minpuntje , mama was blijkbaar zelf een flessenveulen ( we hebben haar zwaar verwaarloosd drachtig gekocht) Ze beschermde haar dochter wel , maar ze mocht niet drinken. Na veel nachten opstaan om haar te te laten eten en ze elke morgen om 5 u s'morgens mee naar de zaak genomen te hebben bleek er wat verbetering in te zitten . De buren hadden Haar regelmatig bij mama zien drinken ook dronk ze minder van de kunstmelk. We zijn er dan ook stilletjes aan met gestopt , we namen moeder en dochter nog wel mee naar de zaak.

Een aantal dagen later lag mijn meisje wel heel stilletjes en ze ademde gigantisch snel . Even recht gezet, maar ze stond heel wankel en ging direct terug liggen. Veulens gaan heel snel achteruit , dus dierenarts in alle spoed erbij . Direct bloed afgenomen 2 zakken infuus erin en afwachten . Ze kreeg heel zware medicatie , s'avonds zouden we de uitslag krijgen. Veulen s'avonds terug de trailer op en naar huis , eenmaal thuis aangekomen herviel ze liggen heel snel ademen en ze begon zelf te stuiptrekken . Dierenarts terug opgebeld zij was dan zelf hoogzwanger en had al een aantal dagen last van lichte weeën maar zij wou perse komen . Ik ben intussen tijd bij het veulen in de stal gaan liggen ze werd ook erg onrustig als ik weg ging. Eenmaal de dierenarts aangekomen hebben we haar terug 2 zakken infuus gegeven en terug zware medicatie . Eigenlijk veel te veel voor zo een klein ding , maar het was dat of doodgaan dus dan is de keuze snel gemaakt. In tussentijd hadden we de uitslag van haar bloed ook al binnen, haar suiker was veel te laag dus blijkbaar kreeg ze veel minder binnen van mama dan we dachten.

Die nacht was de kans heel groot dat ze het niet zou halen dus ben ik bij haar blijven slapen, het was heel koud dus een pak stro , een paardendeken ik erop veulen tegen mij aan en boven ons terug 2 dekens . Ik ben die nacht elk uur opgestaan om haar toch maar kunstmelk te voeren kleine beetjes maar ze at . Die nacht heb ik in ieder geval niet geslapen , ademt ze nog wel ? Ik wou haar in ieder geval niet alleen laten , sterft ze dan is ze toch niet alleen ze zoog ook regelmatig op mijn hand of neus . Uiteindelijk om 3 u s'morgens is ze uit haar eigen rechtgestaan en heeft ze geplast en gemest , ook begon ze flink te drinken . Toch nog een kans .

Uiteindelijk is ons wonder er toch heel goed doorgekomen en is ze intussen 3 maanden , mama heeft al zeker 2 maanden geen melk meer maar af en toe zuigt ze wel even. We zijn de kunstmelk nu aan het afbouwen en ze eet flink haar korreltjes.

Normaal zou ze niet blijven, maar ik kan het niet over mijn hart krijgen om haar weg te doen . Ze is een aantal keer door de oog van een naald gekropen en volgens de dierenarts is het een vechtertje met een enorm karakter. Nu heb ik volgens mij binnen een jaar of 4 een super rijpaard aan haar. Mijn fjordjes die ik nu rijd zijn tussen de 12 en 20 jaar dus binnen een tijdje heb ik dan ook een opvolger.

Het enige nadeel is dat mijn wondertje natuurlijk door ze groot te brengen niet onder de indruk is en ze denkt dat zij baas is . We zouden dus graag grondwerk doen , maar wat kan je doen met zo een jong ding van 3 maanden ? Ze kent het halster , haar voetjes geeft ze heel vlot, spuitbusjes maakt ze helemaal niets uit , stick en string is helemaal niet eng en ze wandelt heel flink mee . Nu ga ik stilletjes beginnen met haar korte wandelingetjes te doen , enge dingen laten gewoon worden . Hoe lang kan je nu met zo een veulen gaan wandelen , welke grondwerk oefeningen kan ik met haar doen ? En hoe oud kunnen ze best zijn voor je met haar eventuele cursussen gaat volgen ?

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Re:grondwerk met papflesveulen

Met zo'n jong ding zou ik nog helemaal niets doen behalve dingen die je dagelijks tegenkomt, zoals voetjes geven, netjes meelopen en wat wijken voor druk en op veilige afstand blijven. En met de rest zou ik lekker nog een hele tijd wachten
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Lijkt me dat ze al meer dan genoeg mensen-aandacht krijgt

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Wat is je doel met al deze oefeningen?
    Ze is niet snel onder de indruk van dingen, dat is fijn, en dat zal ook wel zo blijven als dat haar karakter is.
    Als je wilt dat ze leert zich wat minder dominant naar jou toe op te stellen, dan zou ik haar in een kudde plaatsen met paarden die haar haar plek laten weten.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2008
    Leeftijd
    42

Van mij mag ze lekker jong zijn hoor , ze staat in een kudde van 6 merrie's en 4 veulens . Ze kan lekker spelen met de veulens en wordt regelmatig op haar plaats gezet door de merrie's . Ik wil gewoon enkele dingen met haar doen zodat ze minder dominant wordt , nu kan het nog geen kwaad maar als ze wat ouder is kan het anders wel eens fout aflopen. Ik merk het aan haar moeder ook n die is met de papfles grootgebracht en op sommige momenten werd het gewoon gevaarlijk als ze haar zinnetje niet kreeg . Het is intussen al een stuk beter dankzij grondwerk , maar ik zou met haar dochter nu toch al stilletjes wat kleine dingetjes willen doen . Zeker niet dagelijks , maar af en toe eens 5 of 10 minuutjes , ik dacht aan friendly en porcupine vooral ze moet vooral mijn ruimte leren respecteren aangezien ze met momenten in mijn broekzak wil kruipen.

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Friendly en porcupine kan inderdaad om je ruimte te kunnen beschermen (valt voor mij onder dagelijkse dingetjes, dus aanpakken als het zich voordoet), maar daarnaast zou ik niets doen
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Als ze door de merries op haar plaats gezet kan worden, accepteert ze dat dus wel. Dan is het idd aan jou om in de dagelijkse omgang heel consequent jouw grenzen te stellen, zodat ze die ook leert kennen.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Herkenbaar hoor, wij kregen vroeger ook vaak onze potlammetjes terug van de mensen die ze wilden hebben. Zolang ze klein zijn is het lief als ze haast op schoot komen en tegen je aanschuren met het koppie. In volwassen staat is dat niet zo leuk meer en ook gevaarlijk, zelfs bij een schaap. Vandaar dat wij ook geen lammetjes meer wegdoen om elders hun flesje te krijgen, aangezien die "lieve" potlammetjes van toen levenslink (bb) bij ons terugkwamen en dat rond voertijd een drama was (kopstoten op je knie, met alle gevolgen vandien).
    Les 1 voor de flessekinderen van welke diersoort ook, fles is voeding en de wordt gegeven zonder verder gedoe (krijgen ze van moeders ook niet tijdens het drinken). Er wordt dus niet op schoot gekropen, gekriebeld of geaaid tijdens de voeding, wel mag het dier met de flank tegen het been van de mens leunen (doen ze bij moeders ook). Les 2 is dat de mens bepaalt wanneer het klaar is, dus geen getut na de voeding (doet moeder ook niet). Eigenlijk moet je het voeren compleet loskoppelen van menselijke aandacht en het heel functioneel houden .
    Blijft natuurlijk dat flessekinderen altijd tammer zijn als niet met de fles groot gebrachte exemplaren. Dat is natuurlijk erg leuk, maar juist daar gaat het mis! Dit schattige tamme dier wordt groot en sterk en moet dus vanaf dag 1 bijgebracht worden dat de ruimte van mensen er een is waar niet zomaar ingekomen mag worden. Natuurlijk is het makkelijker af te leren als het dier erg jong is, als bij een volwassen exemplaar. Dan heb je inderdaad grondwerk oid nodig om de onderlinge verhoudingen duidelijk te maken.

Met een veulen van een maand of 3 wordt het ook een klusje, maar die is tenminste nog van handzaam formaat . Grondwerk is nog niet nodig, wel is het nodig om vanaf nu vele malen strikter en consequenter te zijn, het veulen dient afstand te bewaren totdat jij aangeeft dat het dichterbij mag komen, eerder niet. Aaien is prima (friendly game), maar er wordt niet geknabbeld en ook niet geduwd of geschuurd. Als dat wel gebeurd, is het kriebelmoment ten einde en mag het veulen uit je ruimte. Porcupine is hierbij handig, op de boeg of neus kun je op een zachte manier dit duidelijk maken. En hou het simpel voor jezelf... bedenk dat je slechts het voer uitdeelt, maar het is JOUW voer totdat JIJ zegt dat ZIJ mag/mogen eten . Eten loskoppelen van kriebel en iets doen momenten gaat waarschijnlijk al snel veel effect opleveren hoor!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Ik sluit me volledig bij Jossie aan!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2008
    Leeftijd
    42

Het zielige veulentje dat ze toen was is ze nu helemaal niet meer . De eerste weken toen ze zo zwak was besteed je idd te veel aandacht . De dierenarts verteld mij dat ik het veulen eerst best even weg jaag voor ze haar pap kreeg . Ik heb haar na een dikke maand uit een emmer leren drinken. Ze mocht pas komen drinken als ik weg was , zo associeert ze mij niet met eten . Op een gegeven moment sloeg ze de papfles gewoon uit mijn handen omdat het niet snel genoeg ging , ik heb haar ook duidelijk gemaakt dat ik hier niet van gediend ben . Ze vind mij ook veel interessanter dan de rest van de kudde , vanaf het moment dat ik in de wei rondloop heeft ze alleen oog voor mij. Het grootste probleem is dat ze absoluut mijn ruimte niet respecteert en als ik haar uit mijn ruimte wil zetten reageert ze heel boos wat zich soms uit in gericht stampen , ik reageer dan ook direct terug . Dat is ook de reden dat ik nu al enkele dingen wil doen met haar ze moet gewoon duidelijk haar grenzen kennen . De merrie's daar is ze van onder de indruk als die hun oren even leggen, maar van mij is ze helemaal niet onder de indruk.

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Jouw ruimte is jouw ruimte en die dien je te beschermen, zoals de merries dat ook doen. Aan de ene kant zou ik proberen veel in het land te zijn en pas aandacht aan haar te besteden als ze beleefd is, aan de andere kant zou ik zorgen dat ik m'n stick bij me had om dat te verdedigen wat van mij is. Niet leuk, maar liever met drie maanden duidelijk zijn dan met drie jaar.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Ik zou er nu ook niet veel mee doen, Zodra het kan het veulen naar een opfokker brengen en er pas weer naar kijken als ze minimaal drie is.
    Ik ben van mening dat ze eerst moet leren paard te zijn alvorens wij onze games gaan toepassen. Ze zal het dan ook beter begrijpen.

Bladwijzers

Forum Rechten