Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: LB Dominant met voeren

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

LB Dominant met voeren

Hallo,

Sinds wij op de nieuwe plek staan, merk ik dat Wonder erg dominant met voeren is.
    Dit wordt eigenlijk alleen maar erg en probeert ze ook te trappen als ze niet 'snel genoeg' eten krijgt.

Wat doe ik hier aan?

ik heb al verschillende dingen geprobeert, maar het is lastig een patroon te vormen als ik niet de enige ben die voert.
    uitgebreid de tijd nemen met voeren is lastig omdat de andere 2 erbij staan en zij anders hun eten wil pakken.

Ik heb geprobeert:

Online yo-yo game van en naar voerbak en dat resulteerde in een enorm boos paard.
    Liberty met stick haar uit mijn buurt houden, of dingen laten doen.
    Maar de dingen doen lukt gewoon niet, ze wordt echt nijdig en doet echt niets van wat ik vraag.

Ik blijf hier ook niet echt neutraal in, ik wordt emotioneel in de zin van, boos of ongeduldig en dat is jammer.

nja, misschien kunnen jullie mij verder helpen

Liefs,

Marit
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Re:LB Dominant met voeren

Nog niemand die een tip heeft?

Ik zit hier best wel mee, dus elk klein dingetje zou fijn zijn.

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Misschien kun je het nog iets meer uitleggen, hoe voeren jullie precies? Gaat het om hooi of iets anders? Als het om bv muesli gaat, dan zou je kunnen proberen Wonder even apart te nemen zodat ze niet bij het eten van de andere paarden kan, en dan alleen het eten geven als ze vriendelijk kijkt en niet opdringerig is. Kan even duren in het begin! We lastig ja, dat je niet de enige bent die voert. Is het geen optie om haar een tijdje alleen zelf te voeren zodat je meer kans hebt dat het lukt haar hierin op te voeden?
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik heb hier een zelfde situatie, hoewel die van mij niet trapt alleen als haar eten op is.
    Ik heb het simpel opgelost. Zij is de baas van het stel dus krijgt als eerst een bak voer.
    Mijn jonge pony laat ik apart eten, want die eet het langzaamst en krijgt anders de kans niet. Dus die geef ik als tweede een bak, en doe dan het hek dicht zodat hij apart staat.
    Als laatste krijgt de Haflinger een bak, die staat naast de merrie. Die zijn ongeveer gelijk klaar.

Er is hier nu gewoon rust tijdens het voeren.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Het gaat om Biks.

Wonder is niet de baas meer en eet redelijk snel. als ze eenmaal eet is er niets aan de hand.
    Ze krijgen alle 3 tegelijk hun voerbak, maar soms moet je even langs de paarden lopen met de bakken en dan wordt Wonder zeeeeeeeeeer ongeduldig. ze heeft al meerdere keren gedreigd en dat bestraf ik. ik accepteer geen dreigende achterbenen.

Ze gaat rennen, wordt dominant met schouder etc.

ik kan haar best appart nemen hoor, maar het liefst zoek ik een oplossing dat makkelijk is voor ons alle 3.
    misschien in het begin haar apart voeren?
    Maar dan moet ze ook appart gezet worden als ik er niet ben en de andere paarden eten krijgen?

mm lastig. zeker omdat andere er dan ook last van ondervinden.

als ik haar appart heb, doet ze trouwens hetzelfde, niet perse als er andere paarden bij zijn, ze doet echt zo tegen mij! (of iemand die voer in hand heeft)

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik weet niet of je normaalgespronken met beloningen en een clicker of ander beloningssignaal werkt?

Daarmee kun je dit soort voernijd namelijk best simpel oplossen. Een van de eerste oefeningen die je je paard bij clickertraining aanleert is namelijk dat voer niet van hem is tot jij het hem geeft. Je leert je paard bijvoorbeeld dat je een wortel voor zijn kunt houden en hij daar niet aan mag komen tot jij het beloningssignaal geeft en hem de beloning zelf aanreikt.
    Omdat je zo heel klein en simpel begint, voorkom je dat je meteen het grote gevecht met carrot sticks en achterbenen aangaat - het gaat namelijk gewoon om het principe. Als hij dat eenmaal snapt, dan kun je hetzelfde toepassen met bijvoorbeeld een plukje gras of een appel op de grond - de neus mag pas daarnaartoe als jij het signaal geeft. Als dat goed gaat, dan kun je hetzelfde met een voorwerp met grotere waarde doen zoals die bak met biks.
    Het punt is dat je heel klein begint op een manier die je paard relatief stressvrij de principes van voer leert. Als die erin zitten, dan ga je het met steeds uitdagender dingen oefenen - en omdat je paard het principe al geleerd heeft, hoef je ook niet meer eerst een fysiek gevecht te winnen voordat je hem kunt leren wat de bedoeling is.

Voer is trouwens sowieso een ontzettend krachtige manier om de rangorde duidelijk te maken, zowel tussen trainer en paard, paarden onderling en zelfs andere dieren. Ik train Blacky en Sjors vaak als ze samen in de bak staan, maar ik train ze dan wel het grootste deel van de tijd om en om en zeg de naam van de pony die op dat moment de click+voer krijgt. We hebben echter nog een stoorzender in de bak, en dat is de kip.
    Blacky en Sjors zijn hardstikke jaloers op alles wat aandacht krijgt, laten elkaar inmiddels een beetje met rust tijdens de training, maar de kip wordt regelmatig achterna gezeten, helemaal als die voer van de grond pikt dat ik heb laten vallen (vaak expres ). De kip vindt het niet zo'n probleem, ze is sneller, flexibeler, intelligenter en kan vliegen :lol:, maar ik vond het irritant. Dus de laatste keer was ik dat zat, vroeg Blacky om in de spreidstand gaan staan (dan is hij namelijk wat minder mobiel), clickte, pakte wat graan als beloning en verdeelde dat toen over mijn twee handen: de ene hand hield ik voor Blacky, de andere voor de kip. Blacky's eerste reactie: naar de hand van de kip!!! Maar toen ik nee zei en zijn neus terugduwde, accepteerde hij dat hij uit de ene hand at en de kip uit de andere.
    Hetzelfde herhaalde ik een paar keer met Sjors en de voernijd was over. Terwijl ik niet eens op het de kip achtervolgen in was gegaan, beseften de pony's blijkbaar door het samen eten dat de kip ook van mij was/onder mijn bescherming stond, dat ze allemaal kregen wat ik hun eerlijk deel vond en dat elkaar buiten die momenten om vermoorden dus ook niet zoveel zin meer had.

Ik blijf het altijd geweldig vinden om te zien hoe paarden zelf verbindingen leggen tussen alles wat ze doen terwijl je ze in feite maar iets heel kleins en simpels leert.
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Ik werk eigenlijk niet met voedsel beloning.
    ik wilde namelijk geen verschillende trainings methodes door elkaar doen( lees: geen parelli EN clicker training)

Voedsel weigeren ben ik dan wel mee bezig geweest, en ik snap het het allemaal tijd kost etc, maar ik heb ook te maken met stalgenoten die mijn paard voeren en er dus last van ondervinden met voeren.

dus het liefst zoek ik iets waardoor zij wel 'veilig' kunnen voeren.

Ik ga wel verder met voedselweigeren begrijp mij niet verkeerd, maar ik wil gewoon dat het voeren veilig gaat, dus geen geren en getrap.
    ze pakt het eten dan wel niet uit je handen, maar ze rent nog steeds om je heen.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Herkenbaar hoor, ook hier zo'n dame gehad .
    Wij hebben het opgelost door haar bak als eerste te geven, de anderen erna (zij was de leider). Inmiddels hebben we er nu een die ook wel eens narrig is met eten, die kreeg nooit als eerste en nu ook niet. Wordt ze opdringerig of zelfs dreigend, dan wordt haar verteld te vertrekken en wel direct. Laat ze zich achteruit wegdrijven en is ze dan beleefd, dan krijgt ze alsnog haar bak. Geen beleefdheid of blijven drammen, dan eet ze niet. De voerbak verlaat het pand en de anderen mogen lekker eten. Uiteraard mag zij op afstand blijven totdat de rest klaar is. Voor jou denk ik ook toepasbaar, zeker als de anderen die voeren een stick oid meenemen om vanaf een afstandje (veiliger) Wonder op haar plek te houden.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik herken het ,gisteren had ik 2 bakjes voer en 2 paarden om mij heen lopen best lastig, met 1 gaat het wel, normaal gesproken krijgt die van mij pas voer als ze beleefd haar hoofd opzij doet en even wacht. Als het lastig is met 3 dan zou ik haar gewoon even achter een draadje zetten en wachten totdat ze beleefd doet, is wel de moeite waard want als ze zo blijft doen dan kan dat ook een keer resulteren in een trap op je lijf.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Bladwijzers

Forum Rechten