Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 22

Topic: Tips voor beleren zeer dominant paard

Forumlid xanne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2010
    Leeftijd
    47

Tips voor beleren zeer dominant paard

We doen het met begeleiding van eef en zijn al maanden alles aan het opbouwen maar misschien heeft iemand nog tips waardoor ze het haar makkelijker kunnen maken en voor ons veiliger

Ik heb een dame die zeer dominant is en we zijn nu op het moment dat we springen naast haar met de voet in de beugel, op dat moment wordt ze heeeeeeeeeeel boos, blote tanden komen op je af en de kont wordt gedraaid en moet je oppassen dat ze je niet raakt met achterbeen

Het dekje erop geen probleem meer, zadel erop kijkt ze ook niet op of om, aansingelen loopt ze soms nog even maar niet boos meer en als je alleen aan de beugel trekt naar beneden is ook geen probleem maar zodra je die voet in de beugel doet en gaat springen ............

Ik heb woensdag weer les en doe ook niks waarvoor xanne nog niet klaar is maar misschien iemand hier de gouden tip of ervaringen.

Re:Tips voor beleren zeer dominant paard

Welke Eef?
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forumlid xanne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2010
    Leeftijd
    47

eef veentra een parelli intructrice

misschien is het een idee om eerst zonder zadel te oefenen. krukje in de bak en heel voorzichtig over haar heen gaan hangen. diegene gie hangt, mag echt niet zwaar zijn en echt alleen maar heel eventjes. trouwens als je een kruk gebruikt hoef je ook niet te springen en het is ook nog beter voor de paardenrug. op onze stal mag je alleen mar met kruk opstappen.

Actief Forumlid svanderkuijl's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    61

Misschien kun je oefenen met de bal. Dus de grote bal naast haar laten stuiteren en dan steeds hoger en dan op haar rus en als dat ook goed gaat de bal tegen haar laten stuiteren.
    Van een trapje opstappen zodat je niet hoeft te springen? Dan kun je ook eerst er even over "hangen" zonder te veel gewicht op haar rug. En misschien haar "rug" na laten kijken? Onze Gelderse had een cyste en die zat dus precies onder het zadel en dat voelt niet fijn voor het paard.
    Maar dat hebben jullie misschien allemaal al gedaan. Succes hoor.

Forumlid xanne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2010
    Leeftijd
    47

De bal is nog wel een goed idee idd, thanks!

Ik heb haar onder behandeling van osteopaat gehad en is goedgekeurd, op zich zou dat het probleem niet moeten zijn.

Als ik naast haar ga springen zonder zadel is het ook een probleem.

Erop hangen mag pas als ze hier confident mee is.

Actief Forumlid svanderkuijl's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    61

Onze Gelderse had ook veel problemen met opstappen. Ze was ook altijd erg en lang hengstig en na onderzoek, een echo van haar eierstokken, bleek dat ze daar een grote cyste op had zitten en dat zat precies onder het zadel.
    Maar misschien toch eens een nare ervaring gehad en dus kleine stapjes maken en op tijd stoppen: it's the release that teaches.

*nieuw* Belleblaas's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2010
    Leeftijd
    37

misscien moet je ook even een zadelmaker naar je zadel laten kijken. Als dat niet goed ligt kan het ook pijn doen als je er druk op zet (dus als je je gewicht in de beugel zet bij het springen, dat is veel meer druk dan aan de beugel trekken). Misschien kun je proberen haar eerst te laten wennen aan druk op haar rug zonder het springen, bijv door een zware zak voer ofzo op haar rug te leggen.

Als je zeker weet dat het springen het probleem is, kun je haar misschien iets langzamer laten wennen aan het springen. Bijvoorbeeld door eerst heel rustig je voet in de beugel te steken en er weer uit te halen. Als dat goed gaat een heel klein sprongetje maken, zonder extra druk op de beugel. (sprong beweging zonder echt los te komen van de grond) En zo steeds opbouwen. Je zou ook kunnen proberen haar te laten wennen aan het springen door gewoon op een afstandje van haar te gaan staan springen. Eerst ver weg, dan is het misschien iets minder eng. Dan kan je steeds dichter bij haar gaan staan springen totdat je naast haar mag staan.

Het lijkt me een lastig probleem, succes ermee!

Forumlid xanne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2010
    Leeftijd
    47

Het is ook zeer lastig want het is niet bang zijn maar ze accepteerd het gewoon niet en gaat echt in de aanval.
    Heb vanavond weer les en zal eens vragen.

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Mag ik iets typen waar je misschien wel helemaal niet op zit te wachten?

Ik zou deze vraag in zijn geheel niet op een forum stellen.

Internet is een prachtig iets, maar wij zien het paard niet in real life. Misschien is het wel dominantie, misschien onzekerheid, misschien iets anders. Signalen die een paard geeft kunnen zo klein zijn, maar wel ontzettend belangrijk.

Je hebt les, super!. Eef Veenstra ziet jouw wel in real life, dus geeft tips en aanwijzingen die ik persoonlijk meer waarde zou geven dan de tips die je hier krijgt. (zonder iemand te beledigen, want al deze posts kosten moeite, en zijn goed bedoelt)
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Hoe is je les gegaan? Volgens mij kan Eef je prima begeleiden. Ze doet zelf ook mooie dingen met haar paard. Ze is bovendien niet voor niets P-instructeur.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Forumlid xanne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2010
    Leeftijd
    47

Klopt hoor, eef kan mij prima helpen maar ik neem aan dat het forum is om elkaar te helpen en ideeen op te doen van elkaar.
    Het is niet zo dat ik hier de oplossing vindt voor mijn probleem maar je kan altijd iets van elkaar leren toch.

Op het moment dat je zo'n vraag stelt en je hebt geen les dan krijg je het antwoordt dat je les moet zoeken en als je les hebt kun je het beter niet stellen hmmmmm

Dank je de les ging goed, xanne is idd erg dominant en ik ben er al een tijdje mee bezig en mijn bijrijder minder lang en we hebben nu besloten deels van paard te wisselen en ik ga nu alleen met xanne bezig met parelli en moet kleiner beginnen en eerder releasen en heel scherp op het juiste moment en eigenlijk eerst toestemming vragen of alles goed is voor ik ga springen.
    We gaan heel veel tijd steken in het accepteren van de mens want dat is het probleem.

De tip met de bal was idd een goede want ik moet veel met obstakels gaan werken, thanks.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door xanne
    Klopt hoor, eef kan mij prima helpen maar ik neem aan dat het forum is om elkaar te helpen en ideeen op te doen van elkaar.
    Het is niet zo dat ik hier de oplossing vindt voor mijn probleem maar je kan altijd iets van elkaar leren toch.
    Op het moment dat je zo'n vraag stelt en je hebt geen les dan krijg je het antwoordt dat je les moet zoeken en als je les hebt kun je het beter niet stellen hmmmmm
    Wat een vreemde reactie. Natuurlijk kun je hier tips en advies vragen, maar je hebt best een ernstig probleem. Volgens mij is dan het eerste en beste advies les nemen van de professional, die heeft ervoor doorgeleerd en heeft meer kennis en ervaring dan de meeste forumleden hier. En als je al les hebt van zo'n professional, is dat toch ook de eerste en meest voor de hand liggende persoon die je antwoord kan geven? Ik snap niet waarom je dat een raar antwoord vindt.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forumlid xanne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2010
    Leeftijd
    47

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door xanne
    Wat een vreemde reactie. Natuurlijk kun je hier tips en advies vragen, maar je hebt best een ernstig probleem. Volgens mij is dan het eerste en beste advies les nemen van de professional, die heeft ervoor doorgeleerd en heeft meer kennis en ervaring dan de meeste forumleden hier. En als je al les hebt van zo'n professional, is dat toch ook de eerste en meest voor de hand liggende persoon die je antwoord kan geven? Ik snap niet waarom je dat een raar antwoord vindt.
    Als ik hier tips en advies mag vragen waarom vindt je mijn reactie dan raar?

Ik geef toch ook aan dat we er mee bezig zijn met een professional, maar er kan toch best iemand met hetzelfde probleem zijn die misschien een goede tip heeft.

Dan is het toch vreemd dat ik een reactie krijg dat ik het beter niet op een forum kan vragen.

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Ik denk dat er gewoon bedoelt wordt dat je voor zo'n ernstig probleem beter direct op kan lossen met je lesgeefster. Alhoewel er misschien wel iets over het hoofd is gezien (zelfs de beste ruiters maken fouten), dan is het fijn als er nog minstens 10 mensen zijn die zich proberen in te leven en tips kunnen geven Maar volgens mij weet en besef je dat allang

Misschien kun je het een keer op film zetten?
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten